Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig rekkevidde på vinter!

Startet av 1000kwh, onsdag 23. desember 2020, klokken 14:16

« forrige - neste »

1000kwh

Den er på måte tørst uansett. Nå har vi kun hatt bilen om vinteren og med ganske lave temperaturer. Men jeg vil si 20-22kwh/100km på landevei og opp mot 27kwh/100km på motorvei.

Det vil gi ca 150-200km rekkevide maks. I praksis mindre da man neppe vil ned til 1% før man lader.

Vi har 449/450V nå.

Skal kjøre 165km til ca 800moh i morgen kveld og det kan bli interessant i kraftig snøvær. Vel og merke en tur som gikk fint ved bart føre og 0 grader før BMS-skandalen.

(som sagt kun referanser til vintererfaringer.. antar sommer gir 200km+ normal rekkevidde)

Tjafsaren

Erfaringene dine tilsier at jeg bør prøve å låne et eksemplar en dag og kjøre pendling og vanlig bruk. Slik at jeg ser om den passer eller ikke :-\

Revetal -Kongsberg t/r hver dag +  butikk småkjøring på kveld. Eventuelle turer fra Revetal - Drammen i blant  ???

1000kwh

Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 17. februar 2021, klokken 11:36
Erfaringene dine tilsier at jeg bør prøve å låne et eksemplar en dag og kjøre pendling og vanlig bruk. Slik at jeg ser om den passer eller ikke :-\

Revetal -Kongsberg t/r hver dag +  butikk småkjøring på kveld. Eventuelle turer fra Revetal - Drammen i blant  ???
Tipper du unngår motorvei for det meste på turen?

Tror det skal gå fint.. du må på måte treffe worst case for at det skal bli krøll.

Tjafsaren

Pendling foregår på landevei.

Revetal - Drammen blir motorvei fra Grelland til Drammen

1000kwh

Kan bli en bra bil for formålet. Man har jo ikke lyst å kjøre ihjel en veldig dyr bil på jobbpendling.

God adaptive cruise control.

Tjafsaren

Det jeg tenkte også. Formålet blir pendling og hovedbil for turer generelt. Langkjøring kan bli en morsom test ut i fra hva jeg leser.

Fordelen vår er at vi har en halvannen åring i bakovervendt barnesete. Så stopp blir det nok uansett.

Hvordan føler du lydanlegget er i bilen? Går fra 2015 308 med Denon anlegg, så litt usikker på om jeg blir skuffa ved prøvekjøring ::)

1000kwh

#81
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 17. februar 2021, klokken 13:06
Det jeg tenkte også. Formålet blir pendling og hovedbil for turer generelt. Langkjøring kan bli en morsom test ut i fra hva jeg leser.

Fordelen vår er at vi har en halvannen åring i bakovervendt barnesete. Så stopp blir det nok uansett.

Hvordan føler du lydanlegget er i bilen? Går fra 2015 308 med Denon anlegg, så litt usikker på om jeg blir skuffa ved prøvekjøring ::)
Det er helt greit til NRK Nyheter. For musikk kan du umulig bli imponert :D Det er likevel levelig, ikke noe uttalt elendig. De billigste småbilene har fortsatt ganske mye dårligere lyd enn MGen.

Og som jeg har kommentert tidligere så er infotainmentsystemet det dårligste på markedet. Det er hovedsaklig pga. elendig respons på skjermen. Kobler man til Apple Carplay har man magisk en perfekt skjerm med telefonkjapp respons. Det er knapp for talekommando på rattet som funker veldig bra,.

Tjafsaren

Det er såpass.. eventuelt titte på eksternt lydanlegg allerede som utgift :-\

1000kwh

Kjørte 74,7km mest på motorveg i dag med mye slaps og salt på vegen. Ø64km/t, 23.3kwh/100km, 59% rest. -1 grader

Tilsvarer 182km rekkevidde og 42,45kwh kapasitet.

Meget fornøyd og må si at bilen er offisielt friskmeldt :)

1000kwh

I dag 165.5 km, 800moh, 20.2kwh/100km, 2:45t, 0 grader, 18% rest. Beregnet ca 200km rekkevidde. God aks helt til 18%.

Electric cars in Norway

1000.. Ja, da er jo alt i orden igjen. Fint.

Rubenel

Accumulated total fra 100% til 8% ved bykjøring, max 90 km/t. ECO mode hele tiden. Klimaanlegg på. Fra 50% til 8% ren bykjøring. Temp 5-6 plussgrader. Vær blandet tørt og regn. 20 km igjen på gom (accumulated total ble nullstilt ved 100%). Kjøring over 3 dager:

196,1 km, 39 km/t, 05:01 timer, 18,1 kwh/100 km.

Bilen fikk fixen i begynnelsen av januar og er blitt balansert av meg ved å la bilen stå på når jeg ikke brukte den.

Er dette OK i forhold til før den dårlige oppdateringen? Skal teste med Normal mode også.
2020 MG ZS EV

1000kwh

Det vil jeg absolutt si!

Du mister jo rekkevidde ved å starte og stoppe. Varmeapparatet er ikke særlig effektivt, men varmer bra.

Rubenel

Det var godt å høre at alt ser ut til å være normalt igjen.  Har vært litt redd for at noen celler har blitt ødelagt av å være utladet for lenge. Gleder meg til å prøve i sommer, ser den burde klare hvertfall 300 på bykjøring
2020 MG ZS EV

1000kwh

Sitat fra: Rubenel på lørdag 20. februar 2021, klokken 20:09
Det var godt å høre at alt ser ut til å være normalt igjen.  Har vært litt redd for at noen celler har blitt ødelagt av å være utladet for lenge. Gleder meg til å prøve i sommer, ser den burde klare hvertfall 300 på bykjøring
Jeg var også nervøs for det, men mener at batteriet er OK!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA