Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lader maks 45kWh

Startet av Skinke, tirsdag 22. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Skinke

Hei,

Jeg har en id3 som på hurtiglader nekter å gå over 45kwh. Har testet på circle K og Ionity med samme resultat. Er det noe triks for at bilen skal klare å lade 100-150kwh?

hELgenen

Ja,kjør den ned til nær tomt batteri..f.eks 10%
Lader den da kun 45 kw så høres det ut som noe er galt

Skinke

Takk for svar. Den var nede på 5% når jeg ladet nå på circle k. Kom bare til 45kwh. Følte meg litt dum som tok en hurtiglader i køen der å lader så tregt.

Da skal jeg kontakte min forhandler å sjekke det opp.

SuperPG

Batteri må ha litt temperatur også.. så om bilen og batteri er kald hjelper det ikke at det er nesten tomt.
VW ID.3 1st plus

Skinke

Godt poeng. Siste turen hadde jeg kjørt nærmere 15mil før lading så vil tro batteriet var varmt nok.

Men selv med "kaldt" batteri bør den vel klare mer enn 45kvh? Jeg hadde tidligere enn tesla å der var det aldri ett problem om batteriet var varmt eller kaldt

andre1980

Til info så fungerer overhode ikke batterivarming/AC i det hele tatt etter min erfaring. Joda... den trekker opp til 15kW for batterivarme, men det er kun for å hindre at VW må bruke penger på å bytte batteriet ditt, ikke for at du som kunde skal få noen fordel. Ved temperaturer under 8,5 grader så varmes batteriet opp til 13 grader. Dette er nok til at batteriet ikke blir skadet av lading/utlading, men gir deg ingenting i økt ladehastighet. Denne varmingen pågår i 10 minutter og slås så av.

Om du så kjører på autobahn eller veldig raskt så vil varmen økes som følge av utlading, og du vil få god ladehastighet. Dersom du kjører på norske veier, og holder ca 80km/t så vil batteriet sakte men sikkert miste temperatur, og du får 45kW på ditt neste ladestopp.

Ved denne hurtigladingen så økes temperaturen gjennom lading til kanskje 40 grader, så ved neste stopp, selv om temperaturen går noe ned, så vil du få god hastighet.

Merce

Sitat fra: Skinke på tirsdag 22. desember 2020, klokken 20:24
Hei,

Jeg har en id3 som på hurtiglader nekter å gå over 45kwh. Har testet på circle K og Ionity med samme resultat. Er det noe triks for at bilen skal klare å lade 100-150kwh?

"Coldgate"...

Bjoris

Tenker VW enkelt kan øke denne oppvarmingen av batteriet, men kanskje de ikke har funksjonalitet som gjør dette rasjonelt enda og at det kommer i «endelig SW».

Skal dette fungere må det jo kobles opp kun når en har lagt inn hurtiglader som destinasjon ellers er det mye bortkastet strømbruk

hELgenen

#8
Flere som har opplevd slik treg lading..opplever noe lignende med id 4 GTX nå. 16 mil er kjørt og bilen nekter å lade noe særlig mer enn 45 kw effekt som maks. Det er -8 ute her jeg står og det er 2 gang av 2 mulige dette skjer. Mao dette var identisk sist gang jeg ladet også. Står på ionity lader og den pendler opp og ned mellom 40 og 45 kw.
SOC var 40% ved start. Kan ikke huske at det gikk like tregt med min forrige id.4

andre1980

VW snakker om at batterivarming vil bli forbedret i software versjon 3.0. Det skal visstnok også hjelpe på det skyhøye forbruket på kalde dager som følge av batterioppvarming.

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. januar 2022, klokken 08:09
Flere som har opplevd slik treg lading..opplever noe lignende med id 4 GTX nå. 16 mil er kjørt og bilen nekter å lade noe særlig mer enn 45 kw effekt som maks. Det er -8 ute her jeg står og det er 2 gang av 2 mulige dette skjer. Mao dette var identisk sist gang jeg ladet også. Står på ionity lader og den pendler opp og ned mellom 40 og 45 kw.
SOC var 40% ved start. Kan ikke huske at det gikk like tregt med min forrige id.4
Det kan jo være et triks å bytte lader etter en stund. 45 kW vil varme opp batteriet, men hvis bilen først starter i "limp mode" så må den kanskje starte lading på nytt for å komme ut av programmet og ta imot mer effekt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PerWei

Erfarer det samme, men synes ikke jeg får noe særlig forskjell om jeg er nede på 5-10% restkapasitet enn om jeg har 50%. Det merkelige er at jeg av og til ser at ladingen spretter opp en kort stund til over 60 kW for så å droppe til ~40 igjen.

Jeg har fått nesten 90 kW en gang, men det var på sommeren og med nesten tomt batteri.

Men reklamen som påsto 110 kW var rimelig villedende. 

Truls Antonsen

Er ikke så veldig mye å si om en lader max 45 eller 110kw, men spørs på batteriets størrelse. Ladekurven på id3 batteriene er ikke s0 veødig flat, gir mye i starten, for å falle.
På vår Pure, med 45kwh, mener jeg forskjellen på 50kw og 110kw utgjør 5-6 minutter på 5-80%.
Forøvrig, etron, lader ikke med full fart før over 20 grader, og ca 75% fart ved 10-15 grader....
På 0 grader lader den med halv fart....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA