Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading for alle på SuperCharger

Startet av JorEl, mandag 21. desember 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

JorEl

Dette blir jo spennende. Sikkert greit for de som har Tesla-aksjer, men er det bra for oss som allerede har en Tesla ;)
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbiler
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

k1

Ender det med kø på ladestasjonene pga andre bilmerkers pågang, forsvinner et av de største (om ikke DET største) insentivet for meg for å ha bil fra Tesla.

Kim-

For å være litt egoistisk.. Håper ikke dette skjer...
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Tviler på at alle får tilgang. Blir vel kun kompatible biler.

Det skal jo betales for dette og, og Tesla kommer ikke til å bygge om alle ladestolpene til å ha betalingsterminaler.

Tipper det starter med biler som Porsche Taycan.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

#4
Etterhvert som det kommer nye biler med samme (eller bedre) spesifikasjoner, så er Superlading fremdeles noe som skiller Tesla fra den gemene hop (og blir flittig brukt av Tesla-eiere ved sammenlikninger). Men hvis det er denne EM sikter til med "low-key", er vel ikke dette den store trusselen:



https://electrek.co/2020/12/07/aptera-super-efficient-electric-car-1000-miles-range-solar-power/

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sims

Jeg har ingen tro på at noen av de store hopper på dette tilbudet av grunnene nevnt i denne artikkelen:  https://www.roadandtrack.com/news/a35030461/why-other-car-companies-dont-use-tesla-superchargers/

Mulig noen nisjeprodusenter biter på, men de fleste setter IP rettigheter høyt (jobber selv for et multinasjonalt selskap og har sett denne problematikken i praksis).

RJK

Nå virker det som det er 4-5 tråder på dette temaet, og denne er vel den som foreløpig har flest kommentarer.

Her er ihvertfall de trådene som jeg finner sånn akkurat nå:

https://elbilforum.no/index.php?topic=54256.msg945138#msg945138

https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg945136#msg945136
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: RJK på mandag 21. desember 2020, klokken 21:35
Nå virker det som det er 4-5 tråder på dette temaet, og denne er vel den som foreløpig har flest kommentarer.

Her er ihvertfall de trådene som jeg finner sånn akkurat nå:

https://elbilforum.no/index.php?topic=54256.msg945138#msg945138

https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg945136#msg945136

Jeg på et av dine andre innlegg i en annen tråd, hvor du skrev det samme og kom hit. Hva med å bestemme seg?

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på mandag 21. desember 2020, klokken 19:39
Etterhvert som det kommer nye biler med samme (eller bedre) spesifikasjoner, så er Superlading fremdeles noe som skiller Tesla fra den gemene hop (og blir flittig brukt av Tesla-eiere ved sammenlikninger). Men hvis det er denne EM sikter til med "low-key", er vel ikke dette den store trusselen:



https://electrek.co/2020/12/07/aptera-super-efficient-electric-car-1000-miles-range-solar-power/
Tror du er nær et mulig scenario med trehjuling.

Blir meget overrasket om det er VAG, Mercedes er en mulighet siden de har historie. Men tror mer på noe eksotisk.

Evt blir prisen for «ikketesla» høy pr minutt.

Det er litt vanskelig for styret i en 600 milliarders bedrift å gi bort den store konkurransefordelen.

RJK

Sitat fra: overskyet på mandag 21. desember 2020, klokken 22:05
Sitat fra: RJK på mandag 21. desember 2020, klokken 21:35
Nå virker det som det er 4-5 tråder på dette temaet, og denne er vel den som foreløpig har flest kommentarer.

Her er ihvertfall de trådene som jeg finner sånn akkurat nå:

https://elbilforum.no/index.php?topic=54256.msg945138#msg945138

https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg945136#msg945136

Jeg på et av dine andre innlegg i en annen tråd, hvor du skrev det samme og kom hit. Hva med å bestemme seg?


De er nesten lik, men linkene peker til de forumene som ikke er den siden man er på. Og i denne oppfordrer jeg til å bruke denne. Detalj-forskjeller altså.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomas Parsli

Hvis det åpnes, er det nok for bilprodusenter som går inn økonomisk (betaler per bil som kan lade), bruker Teslas protokoller for å identifisere bilen (modifiserer kommunikasjon mot lader) og registrerer bilen i Tesla sitt system.

Mao. neppe en av partnerene i IONITY:
BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG og VAG (inkludert Porche)

Kanskje en Kinesisk produsent blir den første?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Som jeg skrev i en av de andre trådene om temaet:

Kan se ut som det bare er i Kina, foreløpig. Tror dessuten det er minst 3-5 år før dette skjer i andre land. Men håper selvsagt at jeg tar feil.

https://www.teslarati.com/tesla-supercharger-v3-third-party-support-china/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Det eneste som er sikkert er at Tesla ikke bør "gi bort" noe slikt, for det er en enorm fordel med Tesla per i dag.

Men... hva med Toyota? Har kjøpt tech fra Tesla før, har sagt de kun satser hydrogen og hybrid - kommet dunkende inn på markedet med en kurrant elbil og tilgang til Tesla sine superchargere nå, så hadde de fort solgt i bøtter og spann.

Øyvind.h

Jeg håper jo så mange merker som mulig kjøper seg inn. Ikke unaturlig at det pågår diskusjon med flere potensielle partnere, fra små til store. Rimac er ett eksempel. En superbil bør jo kunne kjøres langt og "over alt".
Mercedes hadde også et lengre samarbeid tilbake i tid, og har vist at de begynner å ta elbil seriøst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Tesla setter jo opp en fabrikk i Kina som skal produsere Superchargere. 10.000 i året skal kapasiteten være, så det er duket for en økning i antall SuC fremover. For at de skal få innpass hos de forskjellige land/byer/tettsteder tror jeg det er viktig at deler av parken er åpen for flere. Mulig Kina blir først, hvem vet. Men dette er nok en stor butikk for Tesla. En tom SuC har potensiale for å tjene penger..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA