Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla åpner for lading av andre biler på Superchargers

Startet av Stoppe, mandag 21. desember 2020, klokken 17:40

« forrige - neste »

hELgenen

Hva kommunen evenetuelt sitter igjen med synes jeg er uinteressant og svært vanskelig å verdsette. De ga bort offentlige midler og sånn var det. Nå kanskje Tesla kan gjøre noe tilbake ved å åpne opp for alle...Krysser fingrene for det,og så håper jeg samtidig ikke Tesla ødelegger for egne kunder...

RJK

#61
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:05
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:55
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:20
Jada..flott at Tesla har kommet med ladestasjoner.
Men de har fått penger og tomter fra det.offentlige

Tesla har mottatt den samme støtten som andre utbyggere.
Ingen har vel mottatt så mye som Hyop, relativt til størrelse/stasjoner.

Hvis du skal rote frem tall, må du vise at Tesla har vært særbehandlet.

Med utgangspunkt at Tesla  eier et lukket, ikke åpent tilgjengelig, ladenettverk som faktisk har fått offentlig midler - i sterkt kontrast til andre selskaper som etablerer et åpent tilgjengelig nettverk for alle - så synes jeg Tesla har fått særbehandling. Det er jo rene skjære fakta. Jeg tror også det offentlige må fortsette å bidra - og da gjerne også til Tesla, men da må de også legge handling til ord og faktisk åpne opp for alle


Har de noen gang fått midler, eller er det bare at de har sluppet å betale for tomt, som nesten enhver ladestasjon ellers?

Linkene du har visst til, går kun på å slippe utgifter, men ingen midler overført. Så, kom gjerne med noen linker på at de faktisk har mottatt faktiske midler i form av overføringer og/eller tilskudd. Først da kan du snakke om at de har mottatt subsidier.


Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen


DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:28
Hva kommunen evenetuelt sitter igjen med synes jeg er uinteressant og svært vanskelig å verdsette. De ga bort offentlige midler og sånn var det. Nå kanskje Tesla kan gjøre noe tilbake ved å åpne opp for alle
Helt uenig. Tenker at Tesla gir masse tilbake til kommunene pga øket salg av varer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Marius Kotsbak

Ikke mye støtte til verken Tesla eller Ionity i Norge heldigvis, bare til de som bygger ut for alle kunder. Ganske grovt at EU har støttet Ionity på tross av at de ekskluderer store brukergrupper og gir usikker prising for enda flere.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Storg

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:46
Ikke mye støtte til verken Tesla eller Ionity i Norge heldigvis, bare til de som bygger ut for alle kunder. Ganske grovt at EU har støttet Ionity på tross av at de ekskluderer store brukergrupper og gir usikker prising for enda flere.
Ingen blir ekskludert fra Ionity. Pris er ikke ekskludering.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Sitat fra: Storg på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:49
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:46
Ikke mye støtte til verken Tesla eller Ionity i Norge heldigvis, bare til de som bygger ut for alle kunder. Ganske grovt at EU har støttet Ionity på tross av at de ekskluderer store brukergrupper og gir usikker prising for enda flere.
Ingen blir ekskludert fra Ionity. Pris er ikke ekskludering.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulig, men det føles slik....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Marius Kotsbak

Alle som trenger Chademo eller type 2 for å lade blir ekskludert. Heldigvis driver ikke Enova med støtte til slikt. Riktignok mindre gruppe i Europa enn i Norge, men Norge er sikkert med på det indirekte gjennom EØS til ladestedene deres i Norge.

I tillegg kommer de bilmerkene som kan lade der, men ikke får mulighet til å kjøpe billig abonnement. Siden de antagelig blir litt subsidiert av disse fabrikatene.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

fredag

Kommunene SKAL legge til rette for lading av elbil. Reduserte klimautslipp er en prioritert oppgave for kommunene. Ved å legge til rette for Tesla Superchargere slipper kommunen og fylket billig unna i forhold til alternativet. Mange fylker legger ut anbudsrunder på utbygging av hurtigladere på definerte steder i fylket, der engangsstøtte for opprettelse av hver hurtiglader kan ligge på opptil 200.000kr pr hurtigladerstolpe.

SitatUtbygging av ladeinfrastruktur er viktig for å øke utbredelsen av nullutslippsbiler. Etablering av flere ladepunkter og ladestasjoner for elbiler er også et godt tiltak for å få ned lokale klimagassutslipp og redusere forurensning fra bilparken. Det er derfor ønskelig at kommunene har strategier for å sikre tilstrekkelig utbredelse av slik ladeinfrastruktur i sin kommune. Mange kommuner har allerede kommet langt på dette området.

SitatI lys av den fremtidige økningen i antallet elbiler, mener departementet at kommunene gjennom planlegging etter plan- og bygningsloven bør sikre at det etableres tilstrekkelig med ladestasjoner.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkter-og-ladestasjoner-for-elbiler---forholdet-til-plan--og-bygningsloven-mv/id2722019/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hELgenen

Her snakker man vel om 10A kurser og slik lav AC lading? Mao ikke hurtiglading.

hELgenen

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?

Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden.  Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...


RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?

Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden.  Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...


Så, ingen sikker kilde til faktiske overføringer. Da synes jeg du like godt kan la være å påstå at de har fått direkte støtte.


Om kommunen har så sterkt ønske at Tesla skal etablere seg i dems kommune fremfor nabokommunen, så står de selvsagt fritt til å "by opp" ved f.eks. å stille mannskap og utstyr til rette for rask oppstart. Det synes jeg er fremsynt.


Jeg tenker som så at Tesla vil sikre at de kan utvide ladeplassen med flere ladere uten problemer dersom behovet kommer (som de regner med), om man sørger for enerett på den ene tomta.


Nå er det jo slik at BKK og Grønn Kontakt/Mer allerede er etablert i samme område som Tesla sin SuC-stasjon, men det er kanskje nabotomter og ikke samme tomta, så dette er jo win-win for alle.


Tesla har vel så vidt jeg har skjønt etablert ladere i samarbeid med enkelte andre operatører, fordi det reduserer kosten for begge, og er godt for etablering av f.eks. gode spisetilbud i området.


Og for Eidsfjord betyr det at flere bruker mer tid, og derved og penger i bygda. Noen ser kanskje at de finner tilbud de vil utforske, som kanskje gjør at de blir lengre eller velger å komme tilbake.


Ergo betyr det økt handel og økt oppmerksomhet for bygda. Det er vel flott for ei bygd som ellers virker som en rasteplass før man kjører opp fjellveien, eller videre retning Bergen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?

Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden.  Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...

Mulig morsom, men ingen nyhet... ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden.  Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Det er forskjell på støtte fra ENOVA og lignende for å etablere elbil lading (som hverken Tesla eller Ionity bør få, eller har fått), og støtte / hjelp fra kommunene i enkeltsaker.

Tipper de fleste kommunepolitikere er såpass oppegående at de skjønner at etablering av en stor ladestasjon strategisk plassert er en bra ting. Enkel kost-nytte vurdering som lett kan forsvares, og som ikke kommer inn under miljø eller den slags støtteordninger overhodet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Storg på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:49
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:46
Ikke mye støtte til verken Tesla eller Ionity i Norge heldigvis, bare til de som bygger ut for alle kunder. Ganske grovt at EU har støttet Ionity på tross av at de ekskluderer store brukergrupper og gir usikker prising for enda flere.
Ingen blir ekskludert fra Ionity. Pris er ikke ekskludering.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Selvsagt er det å sette en urimelig høy pris, en måte å ekskludere kunder.


Spørsmålet er bare hvor smertegrensen går. Circle K har en flat pris på 4,99 per kWh, Ionity har nært doblet dette (59 % høyere, eller 168 % av CK-prisen) med sin pris på 8,40 per kWh.


Dette er tydeligvis ikke høyt nok til å skremme vekk alle, men enhver med litt sans for å følge med priser, vil sky denne stasjonskjeden.


Jeg fyller fort på 50 kWh når jeg hurtiglader på tur. Hos Ionity, koster det meg 420 kroner. Gjør jeg det samme på en CK-lader, så koster det meg 249,50. Fyller jeg på en BKK-lader eller hos Kople innen normerte 54 minutter, så koster det til gjengjeld 212,50. Hos Mer kommer dette på 227,50 (før ev. rabatter) mens Fortum skal ha 233 kroner. Ishavsveien tar 4,75 per kWh flatt, noe som gir en pris på 237,50 for sesjonen.


Dersom jeg har valget, hvor tror du jeg ville ladet? Kan si såpass som at det ikke blir hos Ionity, selv om jeg har foretrukket disse frem til det ikke lengre gikk å få en fornuftig pris hos dem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA