Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billig Led-bar versus dyr Led-bar, en enkel sammenligning

Startet av GeirHM, mandag 21. desember 2020, klokken 17:37

« forrige - neste »

GeirHM

Jeg har en Strand Nuuk montert i vår lille TukTuk (Zoe). Se bilde 1. Jeg har en Lazer Elite 18 montert i vår X. Se bilde 2. Begge er kjøpt hos www.bilkomponenter.no. Jeg synes begge kaster godt med lys til begge sider. Lazer'n er nok best til dette. Men det er spørsmål om den forsvarer prisdifferansen?

(Jeg oppdaget først når jeg var hjemme igjen at det var dugg på ruta på Xen.)

JorEl

Gledelig å se at begge fungerer bra. Personlig så synes jeg, at når man først henger på noe "uautorisert" på en Tesla, så går man for kvalitet 8)
Men på black-friday så turte jeg ikke hoppe på et godt tilbud fra samme gode sjappe, fordi jeg har vært litt i kontakt med Tesla-kunde-service når det gjelder noe "uautorisert".  >:( 
Burde ikke være et problem, men brent problembarn skyr osv
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GeirHM

De er begge av god kvalitet, JorEl. Og det der med "uautorisert" blir fort en vanskelig greie om du skal ha gode lys på bilen din. Dette er min andre X og den Nuuken sto på den forrige. Jeg kjører en god del på dårlig opplyst vei. Jeg er glad for at jeg har denne ekstra sikkerheten. Det er nok også de lokale rådyra.

Øyvind.h

Elite 18 er i en annen liga en Strands. Sistnevnte er valuta for pengene, men etter at jeg så forskjell på Stranda og Elite 12 som en kamerat monterte ble jeg skuffa. Strands lyser bra, men veldig smalt. Greit nok at egenblending med sterkt bredt lys rett foran bilen ikke er bra, men jeg savnet ofte bredde med Strands. Blir ikke det igjen på Model Y om jeg kjøper det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

Jeg er enig i at det kritiske er hvor bredt en ledbar kaster lyset. Jeg har lurt på om Nuuken står litt feil på Zoe. Den er profesjonelt montert. Men lyset treffer mer ned i veibanen enn slik (jeg husker at) den sto på min forrige X. Lazeren er veldig bra på vår nye X men uten å sette min opplevelse av Nuuken helt i skyggen (Pun intended).

Klykken

#5
Har nuuk på S-en og Rigid Sr20 på vår i3. Mest fornøyd med nuuk, da den ikke lyser så himla langt men bredt. Litt kaldere og flatt lys på nuuk, som også synes i bildet ditt men sammenlignet med de jeg har er nuuk den jeg foretrekker. En annen positiv sak med nuuk kontra sr20 er at nuuk har et buet glass uten ramme rundt. Sr20 klabber igjen med en gang det snør.

Vil tro Elite 18 fra lazer er hakket hvassere enn Rigid SR20 også. Men bang for the buck er Strands overlegen etter min mening. Godt lys og god konstruksjon for en billig penge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JEH

Jeg gikk for Elite 18 på Blakk fredag, og er veldig fornøyd med dem. Når det gjelder lyset på Zoe virker det som det er justert for lavt som du skriver. Tror forskjellen på lyktene vil bli mindre etter det. Hvis du har mulighet hadde det vært fint med en sammenligning etter justering 😊
Tesla modell X LongRange Raven - 09/2019

GeirHM

Det er hovedsakelig finansministeren som kjører Tuktuk'en. Hun er fornøyd med tingenes tilstand. Det er et tilstrebet balansepunkt. Et amatørmessig forsøk på endring av Nuukens posisjon som slår feil kan få konsekvenser jeg akkurat nå ikke overskuer. Ville du ha gjort det da? Ikke jeg heller. 😜

God hjul

Klykken

Er lett å justere høyden hvis ledbaren ikke er skjult. To skruer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Gladtrd

Jeg driver og ser på LED-bar til Model Y, men finner svært lite tester online av forskjellige LED-barer.
Alle sidene som jeg finner når jeg søker på LED-bar test havner på "reklamesider" som kun ramser opp forskjellige uten å henvise til noen tester.
Ser jo at Lazer Elite18 Linear er et meget godt alternativ, men kunne tenkt meg en sammenligning mellom flere typer.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

Klykken

Hvor tenker du å montere led-baren? Hvis nederst på fangeren, så ville jeg kjøpt noe med litt mer konsentrert lys, som Lazer Elite eller tilsvarende fra andre high end-merker. Får du mye strølys som lyser i bakken vil du fort ende med å blende deg selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA