Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Motorwatt

We are thinking about a real simple thin where you just download the Tesla app, you go to the Supercharger, you just indicate which stall you are in, you plug in your car, even if it's not a Tesla, and you just access the app to tell "turn on the stall that I'm in for how much electricity", and this should work for almost any manufacturer's electric car.[/b]
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Magnus Hansen

Dette er fra earnings call. Da vet vi i alle fall hvordan det skal betales. Det var dessverre ingen som spurte om hvordan de ser for seg biler med forskjellig plassering av ladeport. Bytter de kabler eller er det biler de som ikke blir godtatt? De sa også at prising blir tidsbasert, ikke kWh basert (eller kombinasjon..?) Og at prising blir sterkt dynamisk. Det er vel kanskje måten de prøver å begrense køene på utfartsdager. De har jo fordel at de kan kommunisere prisen via appen så folk kan få skikkelige beskjeder at prisen øker. Om det blir nok til å hindre egolfer og stå der til 100% før vi se på..

kodax

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 09:45
...Om det blir nok til å hindre egolfer og stå der til 100% før vi se på..
Hindre blir vanskelig, men kraftig prisøkning, eller ladestopp og «bøter» over en viss prosent er kanskje en mulighet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

automat

Tesla signaliserer betaling via app. Det er ikke forenlig med forbrukerkrav om kortbetaling.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/26/7710237/elbilforeningen-krever-kortbetaling-ved-hurtigladestasjoner

Man kan ikke utelukke at offentlig støtte knytes opp mot universell betalingsløsning.

Hvordan kan Tesla løse dette?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:07
Tesla signaliserer betaling via app. Det er ikke forenlig med forbrukerkrav om kortbetaling.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/26/7710237/elbilforeningen-krever-kortbetaling-ved-hurtigladestasjoner

Man kan ikke utelukke at offentlig støtte knytes opp mot universell betalingsløsning.

Hvordan kan Tesla løse dette?

Vel.. hvis dette blir et særnorsk krav så må jo Tesla vurdere om de skal investere i egen betalingsløsning bare for Norge, eller om de bare lar vær å åpne det norske nettverket...

Carl Anton Stenling

Nå er jo trådstarters spørsmål om hvorvidt SuC-nettverket kommer til å bli åpnet avklart.

Her finnes en tråd for å drøfte hvordan dette vil skje: https://elbilforum.no/index.php?topic=56957.0
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Handyman

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. juni 2021, klokken 15:46
Sitat fra: Otkristo på torsdag 24. juni 2021, klokken 14:34
Se her!
Åpnes fra Q3-2022. I hvertfall disse to lokasjonene som de får offentlig støtte til. Gjelder Stryn og Bergen sentrum
Spennende - men det ligger vel en liten luring der også - dersom Tesla IKKE åpner så vil kommunen kreve tilbakebetaling - og jeg kjenner til at det ikke nødvendigvis er en enkel sak med Tesla som motpart. Så det kan ende med mye bråk det der om de ikke holder ord. Dersom de ikke holder ord og samtidig lager en sak om at de ikke vil betale tilbake - vel så blir det jo tyveri fra det offentlige. Så fallhøyden er stor om de ikke åpner opp her
Litt et lite tilbakeblikk;
Jeg er usikker på hvordan du tolker ting som skrives. Det står da vitterlig at Tesla ikke får utbetalt støtten før de omtalte 5 laderne er åpnet alle bilmerker. Fristen er utgangen av september 2022. Les saken her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg984881#msg984881
Ingen trenger bekymre seg for en kamp mot Tesla for å få tilbake støtte (de ikke har fått).
Dette er ganske interessant, fordi; Tesla forplikter seg ikke til noe, men får lov til å bygge ladere på et område de kanskje ellers ikke ville fått tilgang til. Kanskje støtten ikke er viktig for Tesla?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:44
Sitat fra: automat på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:07
Tesla signaliserer betaling via app. Det er ikke forenlig med forbrukerkrav om kortbetaling.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/26/7710237/elbilforeningen-krever-kortbetaling-ved-hurtigladestasjoner

Man kan ikke utelukke at offentlig støtte knytes opp mot universell betalingsløsning.

Hvordan kan Tesla løse dette?

Vel.. hvis dette blir et særnorsk krav så må jo Tesla vurdere om de skal investere i egen betalingsløsning bare for Norge, eller om de bare lar vær å åpne det norske nettverket...
Kortbetaling er for dinosaurer. ;)

Alt du trenger er en QR-kode på ladestolpen som åpner Vipps for deg. Eller en annen mobilbasert betalingsløsning.


Det er selvfølgelig et definisjonsspørsmål hva som kan kalles betalingsmiddel. Siden mynt er tvungent betalingsmiddel, skal vi da kreve myntinnkast på laderne?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Otkristo

Sitat fra: ladov på tirsdag 27. juli 2021, klokken 19:51
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:44
Sitat fra: automat på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:07
Tesla signaliserer betaling via app. Det er ikke forenlig med forbrukerkrav om kortbetaling.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/26/7710237/elbilforeningen-krever-kortbetaling-ved-hurtigladestasjoner

Man kan ikke utelukke at offentlig støtte knytes opp mot universell betalingsløsning.

Hvordan kan Tesla løse dette?

Vel.. hvis dette blir et særnorsk krav så må jo Tesla vurdere om de skal investere i egen betalingsløsning bare for Norge, eller om de bare lar vær å åpne det norske nettverket...
Kortbetaling er for dinosaurer. ;)

Alt du trenger er en QR-kode på ladestolpen som åpner Vipps for deg. Eller en annen mobilbasert betalingsløsning.


Det er selvfølgelig et definisjonsspørsmål hva som kan kalles betalingsmiddel. Siden mynt er tvungent betalingsmiddel, skal vi da kreve myntinnkast på laderne?
Bør være en internasjonal betalingsløsning. Vipps er vel ikke der ennå

overskyet

Sitat fra: ladov på tirsdag 27. juli 2021, klokken 19:51
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:44
Sitat fra: automat på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:07
Tesla signaliserer betaling via app. Det er ikke forenlig med forbrukerkrav om kortbetaling.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/26/7710237/elbilforeningen-krever-kortbetaling-ved-hurtigladestasjoner

Man kan ikke utelukke at offentlig støtte knytes opp mot universell betalingsløsning.

Hvordan kan Tesla løse dette?

Vel.. hvis dette blir et særnorsk krav så må jo Tesla vurdere om de skal investere i egen betalingsløsning bare for Norge, eller om de bare lar vær å åpne det norske nettverket...
Kortbetaling er for dinosaurer. ;)



Er det? Å tappe kortet er i alle fall sykt mye bedre enn å styre med apper, brikker, forskjellige abonnementer, QR koder, vips osv osv. Å betale med vips er tungvindt og upraktisk.

Handyman

Jeg bruker mobilbetaling (Apple Pay). Har også førerkortappen, og har derfor kun telefonen med meg. Nydelig!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

overskyet

Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. juli 2021, klokken 21:11
Jeg bruker mobilbetaling (Apple Pay). Har også førerkortappen, og har derfor kun telefonen med meg. Nydelig!

Jeg bruker også apple pay, men det er jo bare kortbetaling egentlig. Det er telefonen din som "fungerer som kortet"

Motorwatt

Eller Apple Watch for smidigere betaling...  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ladov

Sitat fra: overskyet på tirsdag 27. juli 2021, klokken 21:06
Sitat fra: ladov på tirsdag 27. juli 2021, klokken 19:51
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:44
Sitat fra: automat på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:07
Tesla signaliserer betaling via app. Det er ikke forenlig med forbrukerkrav om kortbetaling.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/26/7710237/elbilforeningen-krever-kortbetaling-ved-hurtigladestasjoner

Man kan ikke utelukke at offentlig støtte knytes opp mot universell betalingsløsning.

Hvordan kan Tesla løse dette?

Vel.. hvis dette blir et særnorsk krav så må jo Tesla vurdere om de skal investere i egen betalingsløsning bare for Norge, eller om de bare lar vær å åpne det norske nettverket...
Kortbetaling er for dinosaurer. ;)



Er det? Å tappe kortet er i alle fall sykt mye bedre enn å styre med apper, brikker, forskjellige abonnementer, QR koder, vips osv osv. Å betale med vips er tungvindt og upraktisk.
Når du står i kassa er det enklere å tappe men ladestasjoner har jo ikke noen kasse i dag, vipps virker bedre i nettbutikker, betalte togbiletter med vipps for et par dager siden..

En QR-kode er bare et klistremerke.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

overskyet

Sitat fra: ladov på tirsdag 27. juli 2021, klokken 21:30
Sitat fra: overskyet på tirsdag 27. juli 2021, klokken 21:06
Sitat fra: ladov på tirsdag 27. juli 2021, klokken 19:51
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:44
Sitat fra: automat på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:07
Tesla signaliserer betaling via app. Det er ikke forenlig med forbrukerkrav om kortbetaling.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/26/7710237/elbilforeningen-krever-kortbetaling-ved-hurtigladestasjoner

Man kan ikke utelukke at offentlig støtte knytes opp mot universell betalingsløsning.

Hvordan kan Tesla løse dette?

Vel.. hvis dette blir et særnorsk krav så må jo Tesla vurdere om de skal investere i egen betalingsløsning bare for Norge, eller om de bare lar vær å åpne det norske nettverket...
Kortbetaling er for dinosaurer. ;)



Er det? Å tappe kortet er i alle fall sykt mye bedre enn å styre med apper, brikker, forskjellige abonnementer, QR koder, vips osv osv. Å betale med vips er tungvindt og upraktisk.
Når du står i kassa er det enklere å tappe men ladestasjoner har jo ikke noen kasse i dag, vipps virker bedre i nettbutikker, betalte togbiletter med vipps for et par dager siden..

En QR-kode er bare et klistremerke.

Vipps er uansett showstopper fra dag èn. Man må ha noe som alle kan bruke, også folk i fra andre land.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA