Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 29. juni 2021, klokken 20:17
Kan det være at Tesla har transformatorene som leverer strøm til de andre laderne der?
Det har de faktisk gjort på ett par andre SuC også. Installert ekstra kapasitet på trafo som andre operatører kan benytte. Vil tro det gjelder der netteier leverer trafo med 400V. Når Tesla leverer trafo er det vel 480V, som ikke er det vanligste.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 29. juni 2021, klokken 19:48
Det var noe nytt her, faktisk. Uttalelse fra Tesla:

Sitat

– Det blir likevel spekulativt å trekkje konklusjonar frå det aktuelle vedtaket til Vestland fylkeskommune, seier han.

I forslaget til vedtak heiter det at dei aktuelle ladeplassane vil vere tilgjengelege for offentlegheita frå tredje kvartal 2022.

Roland vil ikkje kommentere utforminga til ladestasjonen i Stryn, men viser til ladestasjonen i Nebbenes der selskapet har etablert 44 eksklusive og 8 «opne» ladestolpar.

– Tredje kvartal i 2022 er ein stund unna og me utforskar og testar ulike tilnærmingar, seier han.

Ei moglegheit er dermed at Tesla ikkje opnar ladenettverket sitt, men jobbar seg «rundt kriteria» til fylkeskommunen ved å etablere ladestolpar i samarbeid med andre aktørar på same stad.


Dette hinter jo heller om at nettverket IKKE åpner opp...

Det var fint du så det :+1:

daktari

Burde noen sjekke alle laderne på Nebbenes for å se om de funker på et annet merke?!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Tviler. Har aldri vært på Nebbenes, men har hørt om den mange ganger både her og i videoer fra TB, og kan aldri huske at det har vært nevnt 52 ladere der noen gang, 44 derimot. Så hvordan kan Tesla si at de har 44 dedikert til Tesla og åtte som er åpne?

hELgenen

Teslabjørn har en jobb å gjøre. Finne de 8 åpne laderene på nebbenes og verifisere at Tesla Roland ikke driver med villeledende informasjon

RJK

Må være de 4 Fortum 50 kW-laderne og de 4 22 kW AC-laderne. Er dessuten kommet en 150 kW-lader mellom disse, som jeg nå ikke husker omvar Kople eller incharge/Recharge. Tror jeg måtte bruke koble-brikken min for å starte lading.

Jeg fikk ihvertfall ladet noen minutter der før den avbrøt, mulig fordi jeg trykket på start/stopp-knappen forbi å slå på varme-mulighet, og kanskje begynte runden en gang til (et trykk, lys og musikk på, to trykk varme/AC, tre trykk tilbake til standard der lys og strøm ellers er av), men da hadde jeg fylt mer enn nok til å komme dit jeg skulle og hjem igjen, så da avbrøyt jeg ladingen og kjørte til målet for turen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øggen

Sitat fra: Ellemelle på søndag 27. juni 2021, klokken 11:13
Det veldig mange glemmer, er at suksessen bak Teslas ladenettverk er at det er svært ulønnsomt.
Selv om kun 10% av elbilene i Norge kommer fra Tesla, er det Tesla som setter opp 42 plasser på Rygge, og ikke Mer eller Fortum.
Hadde det vært lønnsomt, ville de andre aktørene gjort det samme for lenge siden.

Mange, meg selv inkludert, ville kanskje ikke ha kjøpt Tesla (eller elbil) hvis det ikke hadde vært for det velfungerende ladenettverket. Jeg har ikke tid til å stå timesvis i kø for å vente på lading.

Jeg bekymrer meg ikke for at andre bruker Tesla sitt nettverk, de er såpass fremoverlente at de bare vil øke kapasiteten tilsvarende.
Det jeg tror, er at Tesla vil miste kunder, siden ladenettverket er en så viktig del av totalpakken.

Savna en "liker" knapp, men heilt enig med deg her @Ellemelle
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på søndag 27. juni 2021, klokken 11:13
Det veldig mange glemmer, er at suksessen bak Teslas ladenettverk er at det er svært ulønnsomt.

.........

Hadde det vært lønnsomt, ville de andre aktørene gjort det samme for lenge siden.
Takker Øggen for sitering i posten over.

Ellemelle peker på et veldig vesentlig poeng. Og illustrerer det godt.

geear

Sitat fra: RJK på onsdag 30. juni 2021, klokken 20:37
Må være de 4 Fortum 50 kW-laderne og de 4 22 kW AC-laderne. Er dessuten kommet en 150 kW-lader mellom disse, som jeg nå ikke husker omvar Kople eller incharge/Recharge. Tror jeg måtte bruke koble-brikken min for å starte lading.

Jeg fikk ihvertfall ladet noen minutter der før den avbrøt, mulig fordi jeg trykket på start/stopp-knappen forbi å slå på varme-mulighet, og kanskje begynte runden en gang til (et trykk, lys og musikk på, to trykk varme/AC, tre trykk tilbake til standard der lys og strøm ellers er av), men da hadde jeg fylt mer enn nok til å komme dit jeg skulle og hjem igjen, så da avbrøyt jeg ladingen og kjørte til målet for turen.
Det er jo i så fall ikke Tesla sine, slik Roland er sitert?? Hvis det er et reellt eksempel, så er jo ikke dette eksempel på åpning av SuC, kun deling av infrastruktur..

Motorwatt

I forbindelse med Teslas søknad om ladestasjon på Gran Handelsplass, har man iallfall presisert at nettstasjonen kun gjelder Tesla:




Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 02. juli 2021, klokken 09:49
I forbindelse med Teslas søknad om ladestasjon på Gran Handelsplass, har man iallfall presisert at nettstasjonen kun gjelder Tesla:
Det er ikke så rart, siden de bruker annen AC spenning enn andre. Og de forhindrer de jo ikke fra å gi tilgang til SuC stolpene....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Aha. Trodde kanskje at når NVE er innblandet at det dreide seg om tilførsel.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

overskyet

Da er all tvil fjernet og hvis man tenker på det, så er det helt i henhold til masterplanen:

"we're making our Supercharger network open to other EVs later this year." -Elon Musk

https://twitter.com/elonmusk/status/1417593502351826946?s=20

Lukkede nett er like teit som om Volvo skulle fylle bensin hos Shell og BMW hos CircleK

turfsurf

Jepp, da spørs det bar hva som ligger i "other EVs". Other != alle.

Og hvordan det gjøres blir jo og interessant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ja, det kan jo være at det vil bli en slags forrang, som gjør at når f.eks. 80% av laderne er opptatt så vil det kun være mulig for Teslaer å koble seg til...bare for at nye Tesla-kunder fortsatt skal kunne bruke lade-argumentet til å velge Tesla....og så settes det opp et svært digitalt skilt som sier FULLT FOR ANDRE ENN TESLA-BILER....ville jo hatt en markedsføringseffekt i seg selv....

Tesla-ladere er vel 440V mens mange andre elbiler er vel 400V. Vil en Tesla-lader måtte ombygges for automatisk å gjenkjenne biltype, og gjøre om spenningen, eller vil det per dags dato kun være 800V biler som kan lade om de åpner opp?
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA