Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

ladov

Hvor mange ladepunkter skal Tesla sette opp i Stryn? Er det bare de 4 det er søkt støtte for eller får vi en lokasjon med for eksempel 8 'vanlige' superladere og 4 offentlige superladere?

Kanskje de offentlige ladepunktene får en egen visuell utforming? De eksisterende laderne er hvite med detaljer i rødt, er jo så enkelt som å bytte ut rødfargen med blå eller grønn så er de i mål. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 26. juni 2021, klokken 12:31


Men er 10kr/kWh i det heletatt nok til å dekke inn kostnadene til det ladetilbudet Tesla har lagt seg på? Ionity som har fått betydelig EU-støtte, og har store bilprodusenter i ryggen,  har en langt mer beskjeden utbygging enn Tesla. Med 4-8 ladere på lokasjoner det Tesla setter opp 10-20.

Tesla har jo en strategi på å ha kapasitet nok til å dekke inn trafikktoppene. Det blir det ekstremt vanskelig å finansiere med drop-in betaling. I dag løser Tesla dette ved at alle er med å betale for laderne, enten man bruker de eller ikke. Det blir vanskelig å få til hvis de åpner opp.

Ved å tillate drop-in-betaling, så vil man jo miste kunder som potensielt kunne hatt månedsabb.

Ren drop-in betaling vil aldri klare å finansere hurtigladere i et omfang som takler trafikktoppene. Det må alltid komme tilleggfinansiering i tillegg. Enten det offentlig støtte, sponsing fra kjøpesenter/servicetilbud eller månedsavgift/innskudd fra bileiere. Eller en kombibasjon av dette.

10 kr var bare tenk på et tall.
Hva med 50? Bedre?

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. juni 2021, klokken 09:02
Mange Tesla eiere mener jo med fullt alvor at det ER en god ide med separate nett.
Du må være rimelig historieløs og temmelig fordomsfull, hvis du ikke forstår at Tesla hadde ikke noe annet alternativ enn å bygge superladernettverk, fordi den gangen de startet med det fantes det ikke noe annet! Og det var heller ikke noen som  hadde noen planer eller evne til å lage noe ladenettverk.

Deretter er det bare blitt vanskeligere og vanskeligere å gjøre noe med det. Og når endelig de store konkurrentene slår seg sammen til Ionity, så lager de et akkurat like diskriminerende system.

Dette er ikke annet enn å forvente av markedsstyrte private firmaer.

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. juni 2021, klokken 13:16

10 kr var bare tenk på et tall.
Hva med 50? Bedre?

Da kan man vel like gjerne kutte ut drop-in. En slik prising gir jo bare negativ omtale og dårlig omdømme.

Mange reagerer negativt på Ionitys prising, så spørsmålet er jo hvor mye man kan gå over denne med «æren» i behold.

Og er det ikke et eu-krav om rettferdig prising?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Magnus Hansen

SitatMember States shall ensure that prices charged by the operators of recharging points accessible to the public are reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory.


Men i praksis viser jo erfaringen med Ionity at det går an å gjøre mye krumspring med prising og fremdeles være innenfor regelverket

hELgenen

Pris finner man ut av,det viktige er nettopp at det åpnes for drop in. Drop in gir fleksibilitet om det så er til en uvettig pris. Bare se på road tripen til Tesla Bjørn med VW GTX. En trenger en plan D også,og SuC gir en slik mulighet.

Carl Anton Stenling

Den norske loven om infrastruktur for alternative drivstoff angir:

Sitat§ 2.Betaling for lading av elektrisk drevne kjøretøy
Betaling for å lade et elektrisk drevet kjøretøy på et ladepunkt som er tilgjengelig for allmennheten, skal være rimelig, objektiv og ikke-diskriminerende. Slike ladepunkter skal gi brukere av elektriske kjøretøy adgang til å lade uten å måtte inngå en avtale med den driftsansvarlige.

Dette setter noen rammer som Tesla må holde seg innenfor. Det er spesielt spennende å se hvordan man håndterer at eksisterende eiere av Tesla-biler har bidratt til finansiering av ladenettverket. En mulighet kan være at tilgang til nettverket til rabatterte priser gis for de som har premiumabonnement og at andre bilprodusenter har samme mulighet. Et annet alternativ er at rabattert tilgang må kjøpes eksplisitt ved kjøp av ny Tesla og at eksisterende eiere anses for allerede å ha kjøpt denne tilgangen. Tilsvarende kan da øvrige bileiere kjøpe samme tilgang.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Magnus Hansen

Kan de ikke gjøre som Ionity? Abonnementsordning for å få tilgang til rimelige ladepriser. Tesla dekker abonnementet for Teslaeiere. Krever selvfølgelig ryddig regnskapsføring slik at abonnementsprisen er reell i forhold til kostnaden forbundet med nettverket

Carl Anton Stenling

Ionity har vel litt varierende mekanismer for abonnementsordninger, men hovedsakelig slik at det følger med en periode betalt av elbilprodusenten (ett år) og deretter må bileieren betale abonnement for å få lavere priser.

Er det noen produsenter som betaler abonnementet ditt hos Ionity for alltid?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Hvordan har Ionity løst kravet om uregistrert drop in? Kan man betale med SMS der?

Hvilke alternativer for drop-in betaling finnes, som ikke krever et omstendig system for operatøren? Og helst funker i hele Europa.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemelle

Loven sier bare "avtale med den driftsansvarlige", det står ingenting om at man skal kunne betale der og da.
Når det gjelder Ionity kan du inngå avtale med mange forskjellige aktører.

Det er kanskje derfor Tesla har startet et eget Superlader-selskap i Sverige?
Hvis laderne drives av EuroChargers AS, så har man rent teknisk omgått lovteksten hvis man inngår en avtale med Tesla AS.

Counterpointer

Mye underliggende motivasjoner i denne diskusjonen.

Tesla eiere som vil ha ladenettverket for seg selv.
Idealister som vil at deres tolkning av EU regelverket skal gjelde.
Ikke Tesla eiere som er dypt misunnelig på SuC med alle sine fordeler.
Pragmatikere som tror fortjeneste er viktigste drivkraft for private aktører.
Folk som vil lade overalt, koste hva det koste vil.
Folk som vil lade overalt, men helst ikke betale eller så lite som mulig.
Folk som misliker Tesla generelt og Elon Musk spesielt.
Demokratisk anlagte som vil ha like vilkår for alle.

Velg din(e) gruppe(r)

Ps: ikke uttømmende liste.

Ellemelle

Det veldig mange glemmer, er at suksessen bak Teslas ladenettverk er at det er svært ulønnsomt.
Selv om kun 10% av elbilene i Norge kommer fra Tesla, er det Tesla som setter opp 42 plasser på Rygge, og ikke Mer eller Fortum.
Hadde det vært lønnsomt, ville de andre aktørene gjort det samme for lenge siden.

Mange, meg selv inkludert, ville kanskje ikke ha kjøpt Tesla (eller elbil) hvis det ikke hadde vært for det velfungerende ladenettverket. Jeg har ikke tid til å stå timesvis i kø for å vente på lading.

Jeg bekymrer meg ikke for at andre bruker Tesla sitt nettverk, de er såpass fremoverlente at de bare vil øke kapasiteten tilsvarende.
Det jeg tror, er at Tesla vil miste kunder, siden ladenettverket er en så viktig del av totalpakken.

automat

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. juni 2021, klokken 10:34

Pragmatikere som tror fortjeneste er viktigste drivkraft for private aktører.


Nå begrenser det seg hvor lenge man kan drive forretningsdrift uten å tjene penger, så profitt vil alltid være et viktig punkt. Selv om man har ideelle motiver i bunn.

Når/hvis Tesla åpner SuC, så beveger de seg bort fra det som var hovedgrunnen til at SuC ble etsblert; å selge biler.

I det perspektivet er det intetressant å diskutere hvilke andre forretningsmodeller som kan være aktuelle.

Skal det være noe poeng i å åpne SuC, så må det jo fremstå som attraktivt å bruke, også for ikke-Teslaeiere. Hvordan skal man klare det uten å kanibalisere eget bilsalg? Og samtidig tjene penger på SuC?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA