Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#195
Q3 2022 er vel det som er angitt som tidsfrist. Jeg tipper vi ser åpning i en eller annen form før sommeren 2022 slik at de får med seg den beste salgsperioden for lynlading.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RJK

Sitat fra: Amoss på fredag 25. juni 2021, klokken 15:11
Sitat fra: daktari på fredag 25. juni 2021, klokken 11:25
Interessant. Men i Sverige er det også en antagelse fra myndighetene at siden Tesla søker statsstøtte til etablering så vil de åpne laderne - uten at Tesla har bekreftet at de tenker likt.

Tja, det er vel LITT mer enn en antagelse så lenge Tesla har krysset av i søknadsskjemaet for at stasjonen skal være åpen for alle bilmerket (slik jeg forstår dette). Men ja, dette gjelder kun den/de stasjonene søknaden gjaldt, og behøver ikke gi noen føringer for resten av nettverket.

Vil tro det som gir mest grunn til spekulasjonene, er måten Tesla har formulert seg. Hadde de skrevet noe sånt som at "Disse ladepunktene vil være åpent for alle i henhold til krav i søknaden", så ville man lett antatt at det kun gjelder her.

Men Tesla sier jo visserlig at "ladeplassene vil uansett være åpne fra Q3 2022". Altså kan denne formen for tidsangivelse tyde på at det er noe som er planlagt å skje. Men klart, dette er bare tolkninger av hva man tror meldingen faktisk betyr.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 25. juni 2021, klokken 18:49
Q3 2022 er vel det som er angitt som tidsfrist. Jeg tipper vi ser åpning i en eller annen form før sommeren 2022 slik at de får med seg den beste salgsperioden for lynlading.

Kan det tenkes at Tesla vil "spytte ut" masse nye, tilpassede SuC-stolper rundt om kring, nå som de får produsert disse in-house i Kina? Som en tilpasning før en mer generell åpning?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 25. juni 2021, klokken 18:49
Q3 2022 er vel det som er angitt som tidsfrist. Jeg tipper vi ser åpning i en eller annen form før sommeren 2022 slik at de får med seg den beste salgsperioden for lynlading.

Hvis de gjør en generell åpning av nettverket og gjør det mens belastningen er som høyest, så er det jo oppskriften på dårlig stemning blant dagens Teslaeiere

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. juni 2021, klokken 19:11
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 25. juni 2021, klokken 18:49
Q3 2022 er vel det som er angitt som tidsfrist. Jeg tipper vi ser åpning i en eller annen form før sommeren 2022 slik at de får med seg den beste salgsperioden for lynlading.

Hvis de gjør en generell åpning av nettverket og gjør det mens belastningen er som høyest, så er det jo oppskriften på dårlig stemning blant dagens Teslaeiere

Q3 er vel etter sommerferien neste år, så er vel stor sjanse for at de har tenkt på dette..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Selv klarer jeg ikke se for meg at Tesla åpner dette på noen måte som påvirker eksisterende eiere, eller Tesla som merke, negativt. Dette tror jeg faktisk de har stålkontroll på. For min del gir en haug med ledige Superchargere følelsen av tilgang på fast track/vip, når man ser over gata på ladekøer og kaos.

overskyet

Sitat fra: geear på fredag 25. juni 2021, klokken 22:22
Selv klarer jeg ikke se for meg at Tesla åpner dette på noen måte som påvirker eksisterende eiere, eller Tesla som merke, negativt. Dette tror jeg faktisk de har stålkontroll på. For min del gir en haug med ledige Superchargere følelsen av tilgang på fast track/vip, når man ser over gata på ladekøer og kaos.

Det er ikke sikkert din og Tesla/Musk sin agenda er lik. Musk har jo flere ganger sagt at målet er å akselerere overgangen til elektriske biler. Ser du det i den konteksten, så gir det mening i å åpne opp ladenettet. For å ikke snakke om mulighetene til å dominere på infrastruktursiden også.

Er man realistisk, så ser alle at Tesla enten åpner eller det kommer EU reguleringer som sier at alt skal være åpent. Dagens situasjon er jo like idiotisk som om Shell skulle være forbeholdt Volvo og Circle K Toyota. Man skal være ganske nedsnødd for å mene separate ladenett er en god ide.

hELgenen

Mange Tesla eiere mener jo med fullt alvor at det ER en god ide med separate nett.
Jeg forstår dem jo - de har kjøpt en bil med forventning om nettopp det. Jeg tror Tesla vil måtte en finne
en ordning som gjør at dagens eiere ikke føler seg snytt. Jeg tror derfor at når tiden kommer til at de åpner opp - så blir det på en måte som ikke er så ille som enkelte frykter. Husker tiden når TM3 kom - Model S eiere var f.eks ekstremt skeptiske - de mente at de tross alt hadde de dyrere bilene og følgelig hadde mer rett på SuC enn model 3 eiere. Mange av de samme eierene mener fortsatt at dersom Tesla skal åpne mer opp bør de kun åpne opp for de mer ekslusive bilene slik som f.eks Porsche. Det er ikke for ingenting at mange omtaler Tesla eiere som medlemmer av en sekt - en slags egen losje. Men dette er tross alt et lite mindretall - og de fleste Tesla eiere er IKKE nedsnødd. Jeg tror alt dette går seg til for alle parter og at tiden kommer da Kia eieren også kan rulle inn på en SuC uten at det blir lynsjestemning

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. juni 2021, klokken 09:02
Mange Tesla eiere mener jo med fullt alvor at det ER en god ide med separate nett.
Jeg forstår dem jo - de har kjøpt en bil med forventning om nettopp det. Jeg tror Tesla vil måtte en finne
en ordning som gjør at dagens eiere ikke føler seg snytt. Jeg tror derfor at når tiden kommer til at de åpner opp - så blir det på en måte som ikke er så ille som enkelte frykter. Husker tiden når TM3 kom - Model S eiere var f.eks ekstremt skeptiske - de mente at de tross alt hadde de dyrere bilene og følgelig hadde mer rett på SuC enn model 3 eiere. Mange av de samme eierene mener fortsatt at dersom Tesla skal åpne mer opp bør de kun åpne opp for de mer ekslusive bilene slik som f.eks Porsche. Det er ikke for ingenting at mange omtaler Tesla eiere som medlemmer av en sekt - en slags egen losje. Men dette er tross alt et lite mindretall - og de fleste Tesla eiere er IKKE nedsnødd. Jeg tror alt dette går seg til for alle parter og at tiden kommer da Kia eieren også kan rulle inn på en SuC uten at det blir lynsjestemning

.. og senere kommer den beryktede 25 000 USD Tesla-modellen å skaper ny oppstand hos de som ønsker separert infrastruktur, når de rimeligere bilene også skal få lade. Kan hende Tesla ser seg tjent med å åpne opp når marginene per solgte bil synker slik at ladenettverket lettere kan finansiere seg selv?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Magnus Hansen

Det er alt for lettvint å si at det «går seg til». Det er mye større problemer med å åpne for sakteladende, eldre elbiler med laderporter på de rareste steder, enn det var for Model 3. og så lenge det bare er rykter uten offisiell info fra Tesla, så blir selvfølgelig dagens eiere bekymret.

Så til poenget med at «det skal finansiere seg selv». Da må i alle fall ladeprisene øke betraktelig. Dagens pris er ikke i nærheten av å dekke kostnadene. Tesla setter av et betydelig beløp per solgte bil for å bygge ut superladere. Det er ellers et godt poeng at dette blir vanskeligere å sette av for en $25.000 bil. Mulig de kan gjøre som vw mfl. Gi gratis adgang et år eller tre og så må man betale månedsavgift for å få rimelig pris. Ellers høyere drop-in pris. Som jo er en logisk modell også å bruke ovenfor andre bilmerker

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 26. juni 2021, klokken 10:07
Det er alt for lettvint å si at det «går seg til». Det er mye større problemer med å åpne for sakteladende, eldre elbiler med laderporter på de rareste steder, enn det var for Model 3. og så lenge det bare er rykter uten offisiell info fra Tesla, så blir selvfølgelig dagens eiere bekymret.

Så til poenget med at «det skal finansiere seg selv». Da må i alle fall ladeprisene øke betraktelig. Dagens pris er ikke i nærheten av å dekke kostnadene. Tesla setter av et betydelig beløp per solgte bil for å bygge ut superladere. Det er ellers et godt poeng at dette blir vanskeligere å sette av for en $25.000 bil. Mulig de kan gjøre som vw mfl. Gi gratis adgang et år eller tre og så må man betale månedsavgift for å få rimelig pris. Ellers høyere drop-in pris. Som jo er en logisk modell også å bruke ovenfor andre bilmerker

Nå kan det jo ende slik at de andre er med på å finansiere billigere lading for Tesla eiere. Så dersom en Kia eier dropper inn og betaler 10 kr/kwh - så kanskje det betyr at Tesla kan tilby 1 krone pr/kwh til sine egne.
Ionity er jo på det sporet. Det viktige for folk flest med andre elbiler er jo å ha mulighet for å komme seg fra A til B - og noen ganger blir det rett og slett utfordrene og da KAN en SuC være redningen. Og er prisen høy nok så står ikke kreti og pleti å lader der til 100% - dermed er køproblematikken borte. Så har vi dette med ladekabel og rett side - det tror jeg er overdrevet - null problem sikkert å bytte kabel til en lengre og kanskje gjøre det enkelt å  håndtere denne på samme måte som det er enkelt å håndtere selvvask i vaskehaller.

Nei - dette blir bra for alle parter tror jeg.

Amatøren

Som jeg har skrevet før (et eller annet sted) så hvis Tesla krever opprettelse av Tesla konto for registrering av bil for å få ladet for å slippe å implementere app og/eller brikke løsning (identifisering via CCS protokollen), tenk hvilken potensiell kundegruppe Tesla får tilgang til!

Folk med kjennskap til EV og har lagt igjen kontaktinformasjon hos en bilprodusent. Det er jo bare å pøse ut med kampanjetilbud på biler gjerne knyttet til fordeler på ladepris i tillegg i perioder hvor salg av biler gjerne går tregt.

Det gir jo unik mulighet til å få ut biler hvor utlevering er kansellert eller generell lav periode på salg.

Det er kan bli snakk om kreativ markedsføring.

Gi noe, vinne mye.

I tillegg så er det større sjanse for å selge strøm når ladere gjerne står ubrukte.

Skjer det så tror jeg det vil bli forskjellige priser for Tesla eiere og andre. Kanskje litt i samme retning som Ionity. Ett eller to abonnementstyper for å få laverepris (kanskje ikke helt ned til 'Teslapris') og en ganske høy for dropin kunder (men som allikevel må registrere seg).

Kundeinformasjon er ofte gull verdt i seg selv.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Sitat fra: overskyet på lørdag 26. juni 2021, klokken 01:54
Sitat fra: geear på fredag 25. juni 2021, klokken 22:22
Selv klarer jeg ikke se for meg at Tesla åpner dette på noen måte som påvirker eksisterende eiere, eller Tesla som merke, negativt. Dette tror jeg faktisk de har stålkontroll på. For min del gir en haug med ledige Superchargere følelsen av tilgang på fast track/vip, når man ser over gata på ladekøer og kaos.

Det er ikke sikkert din og Tesla/Musk sin agenda er lik. Musk har jo flere ganger sagt at målet er å akselerere overgangen til elektriske biler. Ser du det i den konteksten, så gir det mening i å åpne opp ladenettet. For å ikke snakke om mulighetene til å dominere på infrastruktursiden også.

Er man realistisk, så ser alle at Tesla enten åpner eller det kommer EU reguleringer som sier at alt skal være åpent. Dagens situasjon er jo like idiotisk som om Shell skulle være forbeholdt Volvo og Circle K Toyota. Man skal være ganske nedsnødd for å mene separate ladenett er en god ide.
Tror ikke et sekund på at Musk er Jesus. De gode motivene har her vist seg å være verdens beste businessplan.

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. juni 2021, klokken 10:58

Nå kan det jo ende slik at de andre er med på å finansiere billigere lading for Tesla eiere. Så dersom en Kia eier dropper inn og betaler 10 kr/kwh - så kanskje det betyr at Tesla kan tilby 1 krone pr/kwh til sine egne.
Ionity er jo på det sporet. Det viktige for folk flest med andre elbiler er jo å ha mulighet for å komme seg fra A til B - og noen ganger blir det rett og slett utfordrene og da KAN en SuC være redningen. Og er prisen høy nok så står ikke kreti og pleti å lader der til 100% - dermed er køproblematikken borte. Så har vi dette med ladekabel og rett side - det tror jeg er overdrevet - null problem sikkert å bytte kabel til en lengre og kanskje gjøre det enkelt å  håndtere denne på samme måte som det er enkelt å håndtere selvvask i vaskehaller.

Nei - dette blir bra for alle parter tror jeg.

Men er 10kr/kWh i det heletatt nok til å dekke inn kostnadene til det ladetilbudet Tesla har lagt seg på? Ionity som har fått betydelig EU-støtte, og har store bilprodusenter i ryggen,  har en langt mer beskjeden utbygging enn Tesla. Med 4-8 ladere på lokasjoner det Tesla setter opp 10-20.

Tesla har jo en strategi på å ha kapasitet nok til å dekke inn trafikktoppene. Det blir det ekstremt vanskelig å finansiere med drop-in betaling. I dag løser Tesla dette ved at alle er med å betale for laderne, enten man bruker de eller ikke. Det blir vanskelig å få til hvis de åpner opp.

Ved å tillate drop-in-betaling, så vil man jo miste kunder som potensielt kunne hatt månedsabb.

Ren drop-in betaling vil aldri klare å finansere hurtigladere i et omfang som takler trafikktoppene. Det må alltid komme tilleggfinansiering i tillegg. Enten det offentlig støtte, sponsing fra kjøpesenter/servicetilbud eller månedsavgift/innskudd fra bileiere. Eller en kombibasjon av dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Sitat fra: geear på lørdag 26. juni 2021, klokken 11:31
Tror ikke et sekund på at Musk er Jesus. De gode motivene har her vist seg å være verdens beste businessplan.
Nei, det er vel ikke grunn til å tro det, selv om han nå har utstyr til å arrangere sin egen himmelfart.  Når det gjelder gode gjerninger så er det vanskelig å sammenligne, men Musk har ihvertfall frigitt endel patenter. Når det gjelder Jesus, så har også hans organisasjoner valgt å beholde en viss eksklusivitet. Og de gjør til dels bra business.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA