Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 25. juni 2021, klokken 10:12
Hva om det er mer å tjene for Tesla på ladenettverket enn på bilene? Vi har jo lært av McDonalds egentlig er i eiendomsbransjen. Tesla har jo mange "prime" lokasjoner.

Det er vel salg av kvoter som har berget lønnsomheten til Tesla de siste årene. Med stadig flere elbiler på veiene, ville det jo være rart om ikke Tesla prøver å kapitalisere på det enorme ladenettverket. De vil ikke ha noe problem å differensiere på pris - jeg ville vært villig til å betale Ionity pris på Teslaladere i enkelte kniper.

Det er ingenting i regnskapene til de kommersielle ladeaktørene som skulle tilsi at elbillading er noe lukrativ business ..

Dieselgubben

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. juni 2021, klokken 10:23
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 25. juni 2021, klokken 10:12
Hva om det er mer å tjene for Tesla på ladenettverket enn på bilene? Vi har jo lært av McDonalds egentlig er i eiendomsbransjen. Tesla har jo mange "prime" lokasjoner.

Det er vel salg av kvoter som har berget lønnsomheten til Tesla de siste årene. Med stadig flere elbiler på veiene, ville det jo være rart om ikke Tesla prøver å kapitalisere på det enorme ladenettverket. De vil ikke ha noe problem å differensiere på pris - jeg ville vært villig til å betale Ionity pris på Teslaladere i enkelte kniper.

Det er ingenting i regnskapene til de kommersielle ladeaktørene som skulle tilsi at elbillading er noe lukrativ business ..

Det er jo litt tidlig å konkludere med...

daktari

Sitat fra: Amoss på fredag 25. juni 2021, klokken 01:12
Sitat fra: daktari på fredag 25. juni 2021, klokken 00:10
Kan dette være en feiltolkning fra Vestland fylke sin side?
Hvis dette virkelig skjer i EU er jo lading ikke lenger noe problem.

I så fall er de ikke alene om denne feiltolkningen. Ser ut til å være den samme i Sverige også:
https://www.teslarati.com/tesla-superchargers-available-other-evs-2022/
Interessant. Men i Sverige er det også en antagelse fra myndighetene at siden Tesla søker statsstøtte til etablering så vil de åpne laderne - uten at Tesla har bekreftet at de tenker likt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Også interessant oppfølging på tweet. Electrek konkluderte jo fra dette at dette betyr at hele nettverket åpnes for andre biler.

Sitat

The article from @ElectrekCo about this matter is factually wrong. First its indeed just 1 single new Supercharger the document refers to & secondly to draw conclusions about the global SC Network is incorrect and made up

A credible source confirmed the article is nonsense!


kodax

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. juni 2021, klokken 10:23
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 25. juni 2021, klokken 10:12
Hva om det er mer å tjene for Tesla på ladenettverket enn på bilene? Vi har jo lært av McDonalds egentlig er i eiendomsbransjen. Tesla har jo mange "prime" lokasjoner.

Det er vel salg av kvoter som har berget lønnsomheten til Tesla de siste årene. Med stadig flere elbiler på veiene, ville det jo være rart om ikke Tesla prøver å kapitalisere på det enorme ladenettverket. De vil ikke ha noe problem å differensiere på pris - jeg ville vært villig til å betale Ionity pris på Teslaladere i enkelte kniper.

Det er ingenting i regnskapene til de kommersielle ladeaktørene som skulle tilsi at elbillading er noe lukrativ business ..
Rene inntekter er heller ikke alt. Tesla kan kanskje kreve at elbileiere som skal bruke SuC må opprette en konto og bruke appen. Dermed kan de få mye informasjon om disse brukerne, og informasjon er verdifull kunnskap som kan brukes til mye. I tillegg blir det gi positiv reklame for Tesla dersom de uten Tesla som bruker SuC får en opplevelse av at det hadde vært enda bedre hvis de hadde hatt en Tesla (prioritet, pris etc.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OhmPaPa

Hvis Tesla gjør som f.eks. på Nebbenes - bygger ladestasjoner i samarbeide med en annen aktør - så kan andre biler lade på den aktørens ladere og Tesla lades på sine. Tesla kan være med på et spleiselag på infrastrukturen på stedet.

hELgenen

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 25. juni 2021, klokken 12:53
Hvis Tesla gjør som f.eks. på Nebbenes - bygger ladestasjoner i samarbeide med en annen aktør - så kan andre biler lade på den aktørens ladere og Tesla lades på sine. Tesla kan være med på et spleiselag på infrastrukturen på stedet.

Mja - alle ladere bør vel bygges slik at de kan brukes av alle elbiler - i alle fall der en får offentlig støtte.
Å bygge en felles ladepark og spleise på infrastruktur blir en litt ufordelaktig ordning for de andre. Tesla sine biler kan jo lade på andre sine ladestasjoner, men Tesla sine ladere kan ikke benyttes for andre biler slik situasjonen er i dag. Så i bunn og grunn ville et slikt spleiselag på infrastruktur være offentlige penger rett i lomma til Tesla der kun Teslas egne kunder sitter igjen med jackpot.

Ellemelle

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. juni 2021, klokken 11:43
Også interessant oppfølging på tweet. Electrek konkluderte jo fra dette at dette betyr at hele nettverket åpnes for andre biler.

Sitat

The article from @ElectrekCo about this matter is factually wrong. First its indeed just 1 single new Supercharger the document refers to & secondly to draw conclusions about the global SC Network is incorrect and made up

A credible source confirmed the article is nonsense!

"Credible source" er Otkristo. Denne Alex-typen som skriver tweeten er ikke helt i vater, og jeg synes egentlig det er rart at Otkristo vil ha navnet sitt klistret til ham i det hele tatt.

Han tror seriøst at Tesla skal lage en spesialløsning hvor alle bilmerker utelukkende kan lade på de 4-5 stolpene
på Stryn, men ikke på noen av de andre Tesla stolpene i Norge.
Tesla skal da lage et administrasjonssystem for å håndtere dette, men de skal ikke lage dette fra starten av. De skal først lage det i september i 2022.

Og hvorfor gjør de dette på Stryn? Jo fordi da får verdens mest verdifulle bilselskap kloa i 400 000 gyldne norske stønadskroner.

Nice partner, OTKristo :-)

fredag

Sitat fra: geear på fredag 25. juni 2021, klokken 06:42
Kan bli spennende i praksis også. Mange biler vil ikke passe inn i formatet til Tesla verken for drive through eller der man rygger inn. I-Pace, Taycan og e-tron for eksempel. Kablene til Tesla er korte, og laget for ladeluke tett på til høyre for laderen.

Synd for dem.

Ikke sikkert at Tesla gidder å bry seg om fysiske begrensninger hos enkelte andre bilmerker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Magnus Hansen

Sitat fra: fredag på fredag 25. juni 2021, klokken 14:05
Sitat fra: geear på fredag 25. juni 2021, klokken 06:42
Kan bli spennende i praksis også. Mange biler vil ikke passe inn i formatet til Tesla verken for drive through eller der man rygger inn. I-Pace, Taycan og e-tron for eksempel. Kablene til Tesla er korte, og laget for ladeluke tett på til høyre for laderen.

Synd for dem.

Ikke sikkert at Tesla gidder å bry seg om fysiske begrensninger hos enkelte andre bilmerker.

Problemet oppstår når disse bilene parkerer på kryss og tvers og opptar 2-3 ladeplasser hver for å klare å lade..

Amoss

Sitat fra: daktari på fredag 25. juni 2021, klokken 11:25
Interessant. Men i Sverige er det også en antagelse fra myndighetene at siden Tesla søker statsstøtte til etablering så vil de åpne laderne - uten at Tesla har bekreftet at de tenker likt.

Tja, det er vel LITT mer enn en antagelse så lenge Tesla har krysset av i søknadsskjemaet for at stasjonen skal være åpen for alle bilmerket (slik jeg forstår dette). Men ja, dette gjelder kun den/de stasjonene søknaden gjaldt, og behøver ikke gi noen føringer for resten av nettverket.
Model S 85D

Leoncito

Tesla kan oppfylle kravene for å få tilskudd på flere ulike måter, feks. sette opp to Delta-ladere for alle (med til sammen fire ladepunkter) og egne SuC rett ved siden av. Jeg tviler sterkt på at andre elbiler får slippe til på SuC-stolper

Ellemelle

Disse tilskuddene er så små at de er fullstendig ubetydelige for Tesla. 
I søknaden fra Tesla til Vestland fylkeskommune er det spesifisert at de laderne som settes opp skal åpnes for alle. De kan altså ikke lure seg rundt kravet ved å sette opp forskjellige typer ladere.

Men hvis kalkulatoren min viser riktig, så er Tesla i dag verdt 5 000 000 000 000 kroner.  Tror dere altså at dette selskapet nå skal begynne med avanserte fiksfakserier for å få skviset ut 400 000 kroner i støtte?

Leoncito

Enig i at tilskuddene er helt ubetydelige og derfor er dette neppe Teslas begrunnelse for å søke.

Begrunnelsen er nok tilgang til attraktive lokasjoner og infrastruktur. Jeg kan ikke se at vilkårene skal være til hinder for å sette opp flere ladere enn de mottar tilskudd for (eller at laderne må være like).

Counterpointer

Er det noen tidsfrist på avtalen med Vestland fylke? Først når det kommer noe konkret resultat i virkeligheten, så er det noe å tro på.

Tesla har i årevis sagt at andre kan få kjøpe seg inn i nettverket og flere har forsøkt uten å lykkes. Nå er det blitt sagt at det skal åpnes for alle på en lokasjon, men før dette ble det sagt i fjor også. Foreløpig er det lite resultater og mye prat.

I Tyskland var det jo så mye press om å gjøre SuC offentlig tilgjengelig at nye lokasjoner der har bom. Men andre kan ikke lade på SuC. På destinasjonsladerne er det eier som bestemmer, men mange steder er det destinasjonsladere som er reservert Tesla.

Ladetilgjengelighet hos Tesla er tung materie. Det sies mye men skjer lite i praksis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA