Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Da kan du jo dele gratis i tre år som flere har og se om prisen øker mye

Magnus Hansen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. juni 2021, klokken 22:54
Da kan du jo dele gratis i tre år som flere har og se om prisen øker mye

«Gratis» betyr jo at bilprodusenten betaler abonnementet. Så egentlig en tidsbegrenset utgave av det Tesla gjør.

geear

Er det noe i veien for at Tesla kan hevde at grunnprisen for SuC er inkludert i nybilprisen, og at alle andre derfor må ta sin andel av anleggskostnad/driftskostnader via en økt pris?

Counterpointer

#168
Sitat fra: geear på torsdag 24. juni 2021, klokken 23:01
Er det noe i veien for at Tesla kan hevde at grunnprisen for SuC er inkludert i nybilprisen, og at alle andre derfor må ta sin andel av anleggskostnad/driftskostnader via en økt pris?
Dette er vel det Elon har sagt. Dvs at inngangsprisen til superladernettverket bare øker og øker.

Det tar uansett tid. Begynner å bli en stund siden denne tråden ble startet og det var etter at Elon sa de allerede jobbet med noen i «low key».

Edit; rettet begrep

turfsurf

Kan ikke tenke meg at de åpner på annet enn pr lokasjon. De må jo tilpasses fysisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Kan dette være en feiltolkning fra Vestland fylke sin side?
Hvis dette virkelig skjer i EU er jo lading ikke lenger noe problem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: daktari på fredag 25. juni 2021, klokken 00:10
Kan dette være en feiltolkning fra Vestland fylke sin side?
Hvis dette virkelig skjer i EU er jo lading ikke lenger noe problem.

I så fall er de ikke alene om denne feiltolkningen. Ser ut til å være den samme i Sverige også:
https://www.teslarati.com/tesla-superchargers-available-other-evs-2022/
Model S 85D

Carl Anton Stenling

Når det gjelder direktivet E 2014/94/EU så er jo dette kun et direktiv. Det innebærer at medlemslandene tolker og velger hvordan direktivet skal innarbeides i lovtekster og annet arbeid. Til forskjell fra en forordning så vil direktivet ikke gjelde direkte og identisk i medlemsstatene.

I Storbritannia har de eksplisitt valgt å lovfeste at ladestasjoner forbeholdt ett bilmerke ikke er offentlige. I Norge har man i forarbeidene til loven klargjort at de som omfattes av lovforslaget er parkeringsplasser som faller innenfor virkeområdet til forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer (parkeringsforskriften). Alle andre løsninger faller utenfor.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

geear

Kan bli spennende i praksis også. Mange biler vil ikke passe inn i formatet til Tesla verken for drive through eller der man rygger inn. I-Pace, Taycan og e-tron for eksempel. Kablene til Tesla er korte, og laget for ladeluke tett på til høyre for laderen.

Carl Anton Stenling

Tesla kommer vel neppe utenom å bytte til lengre kabler. I motsatt fall kan man være bekymret for at noen parkerer på "naboplassen" eller bruker to plasser for å rekke frem til uttaket.

Det er også en del praktisk rundt starting av lading etc. som er uavklart. Ideelt sett tar Tesla i bruk standarden som gjør at bilen selv identifiserer seg gjennom oppkoblingen på samme måte som Tesla-bilene i dag. Fastned bruker allerede dette i Nederland for CCS-biler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Magnus Hansen

Det er ikke billig å bytte ut hundrevis av kabler... men selvfølgelig mulig de bytter på en del av laderne og at det er disse som åpnes for alle biler. Så kan de vurdere fra lokasjon til lokasjon hvor mange de vil åpne. Få eller ingen der det allerede er kapasitetsproblemer. Alle i byer eller andre steder hvor avtaler gjør det nødvendig.

Carl Anton Stenling

Vi hadde jo en lignende situasjon da Model 3 ble lansert. Tesla installerte ekstra CCS-kabler på et antall av punktene ved hver stasjon og satte på klistrelapper som ba bileierne om å "reservere" de nye ladepunktene for Model 3 så langt som mulig. Etter 6-12 måneder var de fleste punktene bygget om. Tesla utviste temmelig stor handlekraft i ombyggingen og forhåpentligvis ser vi noe lignende denne gangen. Dersom de velger å åpne bare utvalgte stasjoner vil det bli enda enklere å gjennomføre ombygginger.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kires

Mtp Chademo adapteret bør det ikke være veldig vanskelig for Tesla å lage en forlenger på et par meter som alle kan bruke.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

hELgenen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 25. juni 2021, klokken 07:48
Vi hadde jo en lignende situasjon da Model 3 ble lansert. Tesla installerte ekstra CCS-kabler på et antall av punktene ved hver stasjon og satte på klistrelapper som ba bileierne om å "reservere" de nye ladepunktene for Model 3 så langt som mulig. Etter 6-12 måneder var de fleste punktene bygget om. Tesla utviste temmelig stor handlekraft i ombyggingen og forhåpentligvis ser vi noe lignende denne gangen. Dersom de velger å åpne bare utvalgte stasjoner vil det bli enda enklere å gjennomføre ombygginger.

Tesla kunne jo starte å åpne opp på alle stasjoner der de faktisk har fått offentlig støtte - enten direkte midler fra kommunen, eller indirekte gjennom gratis tomt. Husker blant annet at det var en sak i flesberg - der fikk de penger for noen år siden. Det er faktisk flere saker også om en begynner å lete. Ser frem til å ha muligheten - tenker mer på disse stasjonene som en ekstra sikkerhet på lengre turer og er ikke så opptatt av kostnaden - er mer at det er et sikkerhetsnett for å klare å komme seg fra A til B. Husker første gangen jeg tok opp dette - det ble ramaskrik - nå ser det ut til at gemyttene har roet seg litt og en begynner å få forståelse for at der hvor Tesla har fått offentlige kroner - så bør de kanskje også åpne opp.

Dieselgubben

Hva om det er mer å tjene for Tesla på ladenettverket enn på bilene? Vi har jo lært av McDonalds egentlig er i eiendomsbransjen. Tesla har jo mange "prime" lokasjoner.

Det er vel salg av kvoter som har berget lønnsomheten til Tesla de siste årene. Med stadig flere elbiler på veiene, ville det jo være rart om ikke Tesla prøver å kapitalisere på det enorme ladenettverket. De vil ikke ha noe problem å differensiere på pris - jeg ville vært villig til å betale Ionity pris på Teslaladere i enkelte kniper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA