Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 14:34

Vel - dersom en eller flere kommuner skulle begynne å sette betingelser til ladeplasser så vil jeg anta at dette
gjøres ut fra en helhetsvurdering - gjerne med basis i tidligere erfaringer. Jeg tror som sagt at de fleste ladeaktører gjør fornuftige vurderinger mhp utforming når de skal etablere seg. Tesla var tidlig ute og designet mange av sine tidlige stasjoner ene og alene ut fra eget behov - den tiden er forbi!

Skulle Tesla, eller andre, ønske å etablere noen stasjoner KUN for egne biler i fremtiden så har kommunene et ris bak speilet jeg er helt sikker på at de vil bruke dersom de anser dette nødvendig. Selv om jeg er imponert over antall ladestasjoner Tesla tryller frem - er jeg ikke fullt så imponert over måten de har designet dem - men også dette er de nå iferd med å endre seg om jeg forstår rett mhp. V4.


Her tror jeg man må skille på gamle og nye ladere. Har inntrykk av de mest problematiske ladeplassene er de man rygger inntil. De etablerte Tesla mange av tidligere.

Men har intrykk av at Tesla, som andre aktører, i større og større grad går over til drive-through. Der villparkering er langt mindre utfordrende.

Så dette tror jeg løser seg av seg selv, uten detaljreguleringer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Kanskje man burde unngått  å åpne disse tradisjonelle laderne for andre enn Tesla? Kun åpnet  «bensinstasjonladerne». Der hvor det er kombinasjon av de to ladetypene så kunne man jo bare hengt opp noen tydelige skilt

hELgenen

#1307
Kanskje Tesla skulle rebrande SuC slik at denne følelsen av å måtte stå i kø sammen med ikke Tesla ikke blir en så stor psykisk belastning.

Har opplevd kø på Ionity i sommer der Tesla model X med henger okkuperte 2 stalls mens køen bygde seg opp,og selv med Ionity avtale lot jeg meg ikke irritere merkelig nok. Hadde det derimot stått VW på laderen og jeg hadde kommet med en VW og et VW abonnement så kanskje jeg hadde følt det annerledes.........

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 16. juli 2022, klokken 14:32
Men den opplevelsen av at Tesla lader raskere på Ionity/andre 350 kW stolper enn på V3, har jeg og hørt, senest da jeg traff en med TMY som skulle lade på Ionity, med Bonnet (svenske). Han mente det både var billigere for han, og at den faktisk ladet raskere der enn på SuC-stasjon. Det fikk meg til å stusse på om det faktisk stemmer.

Så en som testet dette, men da sammenlignet med en session som han filmet for rundt 1 år siden, så i tillegg til at man ikke vet om forholdene var forskjellig, om bilen var tilsvarende varm og om den forskjellen som ble målt, skyldest lavere kapasitet pga degradering, er vanskelig å si noe på. Vedkommende skulle selv teste på V3 igjen, for å se om forskjellen fremdeles var der, og i like stor grad.

Men vet du om dette er en gjengs oppfatning fra de som har prøvd, eller var det bare din opplevelse på denne turen?
Jeg har hatt forskjellige opplevelser på v3. Det er helt klart at Tesla kan lade raskere på v3, men innimellom (som nå sist) får man ikke maks fart. Denne gangen kom jeg til ladestasjonen med 8%SOC, etter å ha kjørt 80 mil på autobahn, alt lå til rette for å få maks ladefart. Men peak ble vel nesten 170kW.

På Ionity har jeg fått 185kW maks hver gang, så lenge bilen er klar for det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Hadde vedkommende kjørt inn på plass med to ladere per side, og valgt den fremste, slik at tilhengeren sperrer den bakerste?

Er vel ikke så mange Ionity-stasjoner i Norge som er bygd opp med 2 ladere for hver side, uten at det samtidig er fullt mulig, ja endog god plass å komme godt til fra begge sider.

Mange steder er klargjort for 2 ladere per side, men har foreløpig bare satt opp halv kapasitet, altså for en bil per side. Og noen steder står laderen i front av en parkeringsplass uten gjennomkjøringsmulighet.

Noen steder er det så god plass foran OG bak laderne, at man kan komme til med henger på slep fra begge sider, så man risikerer sjeldent å bli blokkert.

Alvdal er vel eneste stedet jeg ser det kan være vanskelig å kjøre inn med campingvogn fra "feil" side.

Man skal altså være uheldig om man skal finne en full Ionity-stasjon der bil med henger blokkerer for andre, slik jeg ser det. Men klart, finnes alltids de som ikke tar hensyn, og ikke engang prøver å parkere på beste måten for andre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på søndag 17. juli 2022, klokken 11:29
Hadde vedkommende kjørt inn på plass med to ladere per side, og valgt den fremste, slik at tilhengeren sperrer den bakerste?
.

Jepp,var akkurat slik det var..og kø selvfølgelig..

Eieren av bilen,med familie,så ikke ut til å føle noe press selv om det køet seg opp..

Ingen som gikk frem og klaget heller..så var vel feriemodus på alle som ventet.

Ikke ofte en ser slikt,men alt er mulig...


RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. juli 2022, klokken 12:05
Sitat fra: RJK på søndag 17. juli 2022, klokken 11:29
Hadde vedkommende kjørt inn på plass med to ladere per side, og valgt den fremste, slik at tilhengeren sperrer den bakerste?
.

Jepp,var akkurat slik det var..og kø selvfølgelig..

Eieren av bilen,med familie,så ikke ut til å føle noe press selv om det køet seg opp..

Ingen som gikk frem og klaget heller..så var vel feriemodus på alle som ventet.

Ikke ofte en ser slikt,men alt er mulig...
Da hadde jeg definitivt gått ut og spurt om han ikke kunne rygget bak til den andre ladestolpen, slik at man fikk benyttet begge.

Det går fint an å si fra på en høflig måte, og ikke begynne å kjefte. Da er dessuten sjansen større for at vedkommende faktisk hadde flyttet på seg, og følt det som en god gjerning istedet for som kritikk på feilplassering i utgangspunktet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tovin

Personlig mener jeg aldri de skulle vært åpnet for alle bilmerker før det var tilrettelagt for det.
Kablene skulle vært lengre så vi hadde sluppet denne merkelige parkeringen som i verste fall opptar flere plasser spesielt nå i ferietiden. Når jeg i tillegg ser at noen mener vi Teslaeiere har tatt oss til rette på "deres" ladestasjoner så blir det for dumt. De andre aktørene har jo med statens velsignelse fått masse tilskudd for å få satt opp ladestasjoner. Noe ikke Tesla har fått fordi de var kun beregnet på eget merke.
Tesla Model 3 2019 modell, 73 000 km
Tesla Model Y 2021 modell hentet 3/12

overskyet

Sitat fra: tovin på søndag 17. juli 2022, klokken 22:04
Personlig mener jeg aldri de skulle vært åpnet for alle bilmerker før det var tilrettelagt for det.
Kablene skulle vært lengre så vi hadde sluppet denne merkelige parkeringen som i verste fall opptar flere plasser spesielt nå i ferietiden. Når jeg i tillegg ser at noen mener vi Teslaeiere har tatt oss til rette på "deres" ladestasjoner så blir det for dumt. De andre aktørene har jo med statens velsignelse fått masse tilskudd for å få satt opp ladestasjoner. Noe ikke Tesla har fått fordi de var kun beregnet på eget merke.

Her bekreftes det fordommer :)

Magnus Hansen

Hva konkret er fordommen her? Det er vel godt kjent at Enova har gitt de kommersielle aktørene betydelige pengebeløp for å etablere hurtigladere?

hELgenen

Sitat fra: tovin på søndag 17. juli 2022, klokken 22:04
Personlig mener jeg aldri de skulle vært åpnet for alle bilmerker før det var tilrettelagt for det.
Kablene skulle vært lengre så vi hadde sluppet denne merkelige parkeringen som i verste fall opptar flere plasser spesielt nå i ferietiden. Når jeg i tillegg ser at noen mener vi Teslaeiere har tatt oss til rette på "deres" ladestasjoner så blir det for dumt. De andre aktørene har jo med statens velsignelse fått masse tilskudd for å få satt opp ladestasjoner. Noe ikke Tesla har fått fordi de var kun beregnet på eget merke.

Nå har Tesla også fått ulike tilskudd.
De har fått tomterareal gratis, de har fått infrastruktur ført frem osv.

Her et ett eksempel :

https://www.laagendalsposten.no/meninger/miljo/flesberg/kommunen-sier-de-ma-spare-men-har-rad-til-bevilgning-av-ladestasjoner-for-tesla/o/5-64-169723

Ikke bare ga de penger - de tok også på seg jobben for brøyting av plassen - uten å be om en krone fra Tesla for dette.

Det finnes flere saker der ute der grunn er gitt bort til Tesla osv - og det er ganske mange saker der Tesla har sluppet å betale anleggsbidrag for fremføring av nødvendig infrastruktur - som f.eks graving, legging av kabler osv
osv..

Dette skapte så stor støy i sin tid at flere kommuner satte til slutt krav om at Tesla måtte åpne for alle dersom de skulle få lov til å etablere seg..

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 17. juli 2022, klokken 22:53
Hva konkret er fordommen her? Det er vel godt kjent at Enova har gitt de kommersielle aktørene betydelige pengebeløp for å etablere hurtigladere?

Enova er ikke de eneste som har gitt penger - det er mange kommuner som i starten ikke så forskjell på en SuC og andre ladere og gladelig ga bort offentlige penger rett i lomma på Tesla...

THE

Tesla har jo også fått offentlig pengetilskudd til etablering av noen få ladestasjoner. F.eks. så har Vestland fylke gitt tilskudd til etablering av Superlader i Stryn. I søknaden fra Tesla sto det at ladestasjonen skulle være tilgjengelig for alle elbiler. Søknaden var for øvrig innvilget før Tesla gikk ut offisielt og sa at ladestasjoner i Norge skulle åpne for alle elbiler.

Uavhengig av tilskudd, gratis areal o.l. så synes jeg det er helt på sin plass at Tesla åpnet sitt ladenettverk for offentligheten. Nettverket er så godt dekket både geografisk og kapasitetsmessig at det er et veldig godt supplement til de andre kommersielle ladeaktørene. Samtidig ser det ikke ut til at Tesla har tenkt å redusere hastigheten på utbygging av nye ladelokasjoner eller utvidelse av kapasitet på/i nærheten av allerede etablerte superladere. Jeg tror åpning er en vinn-vinn situasjon, både for Tesla, Teslaeiere, eiere av andre elbiler og for overgang til elbiler generelt. For mange er nok tilgang til tesla sitt ladenettverk positivt når de skal gå over til elbil, selv om de vil velge en ikke-Tesla elbil.

Selv har jeg 42 ladesesjoner på 16 forskjellige superladere i Norge så langt i år. En del av ladingene er utført i travle tidspunkt på utfartsdager etter åpning av superladerne, men uten noen kø eller lignende. Ja, det har vært noen tilfeller av ikke-Tesla som har parkert slik at ladestolper er blokkert for Tesla (og andre biler med lik plassering av ladeport), men stort sett så har alle uavhengig av bilmerke parkert fornuftig og uten å blokkere mer enn nødvendig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

#1319
Sitat fra: tovin på søndag 17. juli 2022, klokken 22:04
Kablene skulle vært lengre så vi hadde sluppet denne merkelige parkeringen som i verste fall opptar flere plasser spesielt nå i ferietiden.
Det irriterer meg litt at ikke Tesla har plassert laderene litt lenger fra kanten der det er båser, slik at flere biltyper kan stå riktig en lang bås. Mange steder er det god plass foran båsene, andre steder er det bare gressplen på utsiden. Se eksempel her fra Oppdal. Det er nesten bedre når laderstolpene står på tvers, da rekker ikke kabelen til e-tron. Her går det akkurat når de står i feil bås.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA