Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

vinterdekk

Hva om Tesla oppgraderer hver stolpe med to kabler? Da kan man jo lade VAG og Tesla-biler i alle mulige kombinasjoner.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Sitat fra: RJK på fredag 15. juli 2022, klokken 15:50
I hele denne lange diskusjonen, har ingen frem til nå, nevnt den ene løsningen som løser problemet så elegant som mulig. Nemlig induksjonslading. Ladeplata bør jo fortrinnsvis plasseres under panseret, eller under fremre aksel, og da vil dette fungere for alle biler.

Selvsagt gitt at bilene får montert disse som standard på nye biler, og som oppgradering til en så lav pris som mulig.

Da snakker vi lengre frem i tid.......

Forøvrig litt trist at det er fortsatt er litt Texas tilstander på ladestasjonene. Synes det er ekstremt slapt av både operatørene og forsåvidt også regjeringen, elbilforeningen osv....at en ikke har definert krav til ladestasjoner - det har jo vært skreket i flere år om flere ladere...men de færreste har tenkt tanken om det burde finnes krav til hvordan laderen er utformet....Elendig håndverk av flere aktører her......

YSG

Sitat fra: vinterdekk på fredag 15. juli 2022, klokken 16:09
Hva om Tesla oppgraderer hver stolpe med to kabler? Da kan man jo lade VAG og Tesla-biler i alle mulige kombinasjoner.
Ladet på Alvdal (V2 SuC) forleden, hvor det var nesten helt fullt, og en litt forvirret Model 3 eier trillet inn på en tilsynelatende ledig plass og prøvde å finne ut hvor han skulle gjøre av Model S-kabelen, som da var eneste ledige ettersom CCS-kabelen var i bruk av naboen med ladeport på høyre side. Må jo si brukeroppelevelsen som Tesla-eier var noen hakk bedre da ledig plass var det samme som ledig lader.

Uansett mye snakk om "VAG som opptar en Tesla-plass" i alle tråder om SuC-åpning, men man kan jo like gjerne si at det er omvendt. Ja, klar over at laderne er designet for Tesla, men det er jo fullstendig irrelevant nå som de er åpnet. Meg bekjent er det ingen rangering av kundegruppene her. Men at oppfatningen åpenbart er så utbredt hos mange Tesla-eiere gjør at det ikke er rart at mange vegrer seg og heller står noen minutter i kø på Mer eller Ionity.. Alle uskrevne regler folk driver og hoster opp gjør meg ærlig talt litt matt, og illustrerer vel hele poenget. Jeg mener nå folk bare burde parkere som det er naturlig for sin bil (innenfor markeringen selvsagt), slik at problemer med dagens design blir åpenbare og tatt tak i. Så får man heller være et behjelpelig og oppegående menneske og flytte litt på seg ved tilfeller det er helt fullt og man ser det kan hjelpe noen som står i kø (tenker da f.eks. på det litt ulogiske trikset med å rygge inn en ID4 på venstresiden av drive-through laderne til Tesla).

Jeg bare slutter meg til denne:
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 16:22Elendig håndverk av flere aktører her......

Magnus Hansen

Når det er enkelte biler som må oppta mer enn en parkeringsplass for i det hele tatt å kunne lade, så er det jo oppskriften på kaos og dårlig stemning. Her burde enten Tesla byttet kabler, eller funnet en måte å ekskludere biler med spesielt ukurant plassering av ladeport. Egentlig burde de jo bare åpnet for biler med ladeport på samme sted som sine egne biler. Det hadde hjulpet på for å standardisere ladeluke plassering.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 15:06
Sitat fra: Handyman på fredag 15. juli 2022, klokken 14:53
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 14:40
Og selv om Tesla har vært ekstremt flinke med å bygge i ladenettverket sitt - så har de ikke tenkt lenger en nesetippen når de satte opp laderene sine. Dvs. de klarte ikke å forutse at lading vil måtte utformes universielt på sikt. Nå regner jeg med at de har lært - og skulle det dukke opp idiotstolper som forutsetter lading kun fra en side - så håper jeg kommunen sinee saksbehandlere har vett nok til å sette foten ned
Tesla har etablert flere SuC etter at Tesla åpnet opp, som ikke er universelle. Jeg tror ikke dette skyldes at de ikke er klar over problematikken.
Nei vel - da bør de kanskje få en smekk på fingeren av kommunen som godkjente laderen da...
Mener du seriøst at en instans som først har godkjent noe, deretter skal gi smekk på fingrene til de som har fått godkjenningen? Håper du ser ironien i setningen, og at du aldri får deg jobb som saksbehandler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

I appen står det under en tydelig skisse; Ikke parker sidelengs. Sidelengs parkering blokkerer andes mulighet til å lade. Betingelsene er altså at man ikke skal blokkere for andre. Beklageligvis står det ikke noe om hvilken bås man skal bruke. Bruk av "feil" bås blokkerer også.
Tesla tilbyr altså en løsning for lading hvor ikke alle lokasjoner passer til alle biler. På samme måte som at noen parkeringshus er for lave for høye biler. De fleste skjønner at man aldri kommer til å kreve at alle parkeringshus skal passe alle slags biler.
Så lenge det ikke er krav om universell utforming av ladere, så vil det være noen ladere som ikke passer for alle.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

vinterdekk

Sitat fra: YSG på fredag 15. juli 2022, klokken 17:04
Sitat fra: vinterdekk på fredag 15. juli 2022, klokken 16:09
Hva om Tesla oppgraderer hver stolpe med to kabler? Da kan man jo lade VAG og Tesla-biler i alle mulige kombinasjoner.
Ladet på Alvdal (V2 SuC) forleden, hvor det var nesten helt fullt, og en litt forvirret Model 3 eier trillet inn på en tilsynelatende ledig plass og prøvde å finne ut hvor han skulle gjøre av Model S-kabelen, som da var eneste ledige ettersom CCS-kabelen var i bruk av naboen med ladeport på høyre side. Må jo si brukeroppelevelsen som Tesla-eier var noen hakk bedre da ledig plass var det samme som ledig lader.

....

Da så, da blir det vel bare mulig å løse dette med lengre kabel. Eller å sette av større areal til å plassere bilene slik at man får ladet uansett om man rygger eller parkerer med fronten først.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på fredag 15. juli 2022, klokken 18:14
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 15:06
Nei vel - da bør de kanskje få en smekk på fingeren av kommunen som godkjente laderen da...
Mener du seriøst at en instans som først har godkjent noe, deretter skal gi smekk på fingrene til de som har fått godkjenningen? Håper du ser ironien i setningen, og at du aldri får deg jobb som saksbehandler.
:+1:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. juli 2022, klokken 18:52
Sitat fra: Handyman på fredag 15. juli 2022, klokken 18:14
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 15:06
Nei vel - da bør de kanskje få en smekk på fingeren av kommunen som godkjente laderen da...
Mener du seriøst at en instans som først har godkjent noe, deretter skal gi smekk på fingrene til de som har fått godkjenningen? Håper du ser ironien i setningen, og at du aldri får deg jobb som saksbehandler.
:+1:


Surprise

Jeg HAR jobbet som saksbehandler i en ganske så stor kommune...og jeg mener ærlig talt at saksbehandler som ikke tenker utenfor boksen burde få en smekk. Jeg kjenner flere som gjør det og kommer med gode innspill til forbedring av ulike reguleringer...
Ladeoperatørene burde også skjerpe seg og bruke hodet ved utforming av ladere.

Og til slutt er det jo slik at dette er et forum..og å skyte litt fra hofta her når man er oppgitt burde være innafor..
Vet ikke hvor mye arbeid enkelte legger i innleggene,men en kan ikke forvente at alle ord blir veid før de publiseres.

THE

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. juli 2022, klokken 17:16
Når det er enkelte biler som må oppta mer enn en parkeringsplass for i det hele tatt å kunne lade, så er det jo oppskriften på kaos og dårlig stemning. Her burde enten Tesla byttet kabler, eller funnet en måte å ekskludere biler med spesielt ukurant plassering av ladeport. Egentlig burde de jo bare åpnet for biler med ladeport på samme sted som sine egne biler. Det hadde hjulpet på for å standardisere ladeluke plassering.
Hvor stort problem er det egentlig at noen ladere er utilgjengelige pga. "feilparkeringer"? Jeg har vært innom mange superladere den siste tida, og det har aldri vært hverken kø eller kaos selv om noen biler har tatt "feil" ladeplass. De aller fleste ladestasjonene til Tesla har såpass mange ladeuttak at det går greitt selv med litt vill vest tilstander er min  erfaring. Heller 20 plasser med korte kabler der 5 ladeplasser er blokkert enn 2-3 ladeplasser med lange kabler slik Mer og Recharge er flinke til å bygge, som kanskje også er ute av drift en dag eller 10.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 19:14
Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. juli 2022, klokken 18:52
Sitat fra: Handyman på fredag 15. juli 2022, klokken 18:14
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 15:06
Nei vel - da bør de kanskje få en smekk på fingeren av kommunen som godkjente laderen da...
Mener du seriøst at en instans som først har godkjent noe, deretter skal gi smekk på fingrene til de som har fått godkjenningen? Håper du ser ironien i setningen, og at du aldri får deg jobb som saksbehandler.
:+1:


Surprise

Jeg HAR jobbet som saksbehandler i en ganske så stor kommune...og jeg mener ærlig talt at saksbehandler som ikke tenker utenfor boksen burde få en smekk.

Dette vet jeg ikke om jeg tror noe på. Som saksbehandler for byggesak må man forholde seg til plan og bygningsloven. Ikke drive å finne på ting ut ifra egne fikse ideer. Driver du gjøn med oss nå?

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 19:14
Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. juli 2022, klokken 18:52
Sitat fra: Handyman på fredag 15. juli 2022, klokken 18:14
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 15:06
Nei vel - da bør de kanskje få en smekk på fingeren av kommunen som godkjente laderen da...
Mener du seriøst at en instans som først har godkjent noe, deretter skal gi smekk på fingrene til de som har fått godkjenningen? Håper du ser ironien i setningen, og at du aldri får deg jobb som saksbehandler.
:+1:


Surprise

Jeg HAR jobbet som saksbehandler i en ganske så stor kommune...og jeg mener ærlig talt at saksbehandler som ikke tenker utenfor boksen burde få en smekk. Jeg kjenner flere som gjør det og kommer med gode innspill til forbedring av ulike reguleringer...
Ladeoperatørene burde også skjerpe seg og bruke hodet ved utforming av ladere.

Og til slutt er det jo slik at dette er et forum..og å skyte litt fra hofta her når man er oppgitt burde være innafor..
Vet ikke hvor mye arbeid enkelte legger i innleggene,men en kan ikke forvente at alle ord blir veid før de publiseres.
Jeg ble faktisk ikke overrasket over at du har jobbet som saksbehandler. Jeg har flere svært dårlige erfaringer med saksbehandlere i det offentlige (spesielt kommunale).... heldigvis finnes det også gode (så er det sagt)!! Slik du fremstår med ulike uttalelser her på forumet frykter jeg at du er i første kategori.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. juli 2022, klokken 20:47
Dette vet jeg ikke om jeg tror noe på. Som saksbehandler for byggesak må man forholde seg til plan og bygningsloven. Ikke drive å finne på ting ut ifra egne fikse ideer. Driver du gjøn med oss nå?

Vel - jeg har jobbet en periode i Asker kommune - for mange,mange år siden.
Jobbet dog ikke i plan og bygningsetaten! Men jeg fikk alle saker som skulle bli behandlet av kommunen på mitt bord for gjennomlesning og til orientering slik at avdelingen jeg arbeidet i kunne påføre eventuelle merknader og krav innenfor vårt fagområde.

Og det virker som mange tror at en saksbehandler bare skal behandle saker etter plan og bygningsloven.
Vel - det er feil! Kommunen kan også lage egne forskrifter som definerer ulike krav til f.eks en ladestasjon.
Og her kan forslag gjerne komme fra ansatte i kommunen like mye som f.eks innbyggere i kommunen.

Litt bakgrunnsinfo fra regjeringen :

Sitat
Dersom kommunen ønsker å gi generelle bestemmelser om plassering og utforming mv.
av ladestasjoner i kommuneplanens arealdel,
kan det gjøres med grunnlag i plan- og bygningsloven § 11-9 nr. 5
(byggegrenser og funksjonskrav), nr. 6 (miljøkvalitet og estetikk) og
§ 11-10 nr. 2 (fysisk utforming av anlegg).
Bestemmelsene kan gjelde hele kommunen eller et nærmere definert område.
I reguleringsplan kan kommunen fastsette mer detaljerte krav til det enkelte tiltaket,
jf. § 12-7, og det kan i planen angis, med påskrift i kartet eller gjennom egen bestemmelse,
bl.a. om hva slags parkering det er snakk om, og for store eller små kjøretøy.
Byggegrensen kan dessuten være tegnet inn i selve plankartet.
Det kan også legges inn tilsvarende begrensinger for fartøy."

Kilde :
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/h-421-etablering-av-ladepunkter-og-ladestasjoner-for-elektrisk-drevne-kjoretoy-elbiler-og-fartoy-med-batterielektrisk-fremdrift-forholdet-til-plan-og-bygningsloven-mv/id2871435/

Jeg mener mange kommuner har tatt for lett på dette og ikke definert krav til f.eks utforming med tanke på
at elbiler har ulike plassering av ladeporter. Og ladeoperatørene har også forsømt seg - noen har også kanskje levd i den villfarelse at de skulle være enerådende og definere plassering av ladeport på bilene?

Vel - den tiden er forbi. Pluggen er definert, men plasseringen av selve pluggen på bilen har f.eks EU ikke klart å enes om. Men at alle ladestasjoner skal gjøres tilgjengelig for alle biler - vel det kommer nå som krav fra flere kommuner når ladestasjonen skal godkjennes. Det de derimot ikke har gått nærmere inn på ennå er nettopp utformingen av selve ladestasjonen. Men det KAN kommunen faktisk gjøre om den så ønsker. Lovhjemmel finnes.

På meg virker det som det er noen som lever i fortiden og gjerne ser at f.eks Tesla går tilbake og fjerner tilgang
fra andre merker som f.eks har ladeport på feil side. Det vil nok ikke skje. Og dersom Tesla skulle prøve seg med noe slikt vil de fort kunne møte veggen når de skal etablere seg i den enkelte kommune - for kunnskapen om utforming av ladestasjoner er økende der ute og skulle noen begynne å lage problemer slik at enkelte bilmerker ikke kan lade - vel så kommer det nok ennå tydeligere forskrifter på plass for å stoppe dette.


Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 23:09.

Og det virker som mange tror at en saksbehandler bare skal behandle saker etter plan og bygningsloven.
Vel - det er feil! Kommunen kan også lage egne forskrifter som definerer ulike krav til f.eks en ladestasjon.
Og her kan forslag gjerne komme fra ansatte i kommunen like mye som f.eks innbyggere i kommunen.


Litt bakgrunnsinfo fra regjeringen :


Hele utsnittet viser til hjemler i plan og bygningsloven. Kommuner kan komme med lokale forskrifter så lenge de er i tråd med plan og bygningsloven. De kan ikke finne på masse kreativt tull som det ikke finnes hjemmel i loven for. At en kommune skulle nekte Tesla og bygge ladestasjoner fordi de ikke har lange nok kabler vil jeg påstå de ikke har hjemmel for. Bygges det derimot på kommunal grunn, så må det jo lages en avtale og da kan de jo kreve «hva som helst». Det er full avtalefrihet. De kan kreve 10m kabler og ladestasjoner i lokal furu. Dog er det ikke sikkert Tesla hadde vært interessert i å signere en slik avtale.


hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. juli 2022, klokken 23:24
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. juli 2022, klokken 23:09.

Og det virker som mange tror at en saksbehandler bare skal behandle saker etter plan og bygningsloven.
Vel - det er feil! Kommunen kan også lage egne forskrifter som definerer ulike krav til f.eks en ladestasjon.
Og her kan forslag gjerne komme fra ansatte i kommunen like mye som f.eks innbyggere i kommunen.


Litt bakgrunnsinfo fra regjeringen :


Hele utsnittet viser til hjemler i plan og bygningsloven. Kommuner kan komme med lokale forskrifter så lenge de er i tråd med plan og bygningsloven. De kan ikke finne på masse kreativt tull som det ikke finnes hjemmel i loven for. At en kommune skulle nekte Tesla og bygge ladestasjoner fordi de ikke har lange nok kabler vil jeg påstå de ikke har hjemmel for. Bygges det derimot på kommunal grunn, så må det jo lages en avtale og da kan de jo kreve «hva som helst». Det er full avtalefrihet. De kan kreve 10m kabler og ladestasjoner i lokal furu. Dog er det ikke sikkert Tesla hadde vært interessert i å signere en slik avtale.

Ingen her som.snakker om kreativ tull foruten det man eventuelt tolker i eget hode fordi man er imot noe.

Utforming av ladeplassen slik at alle ladestolper kan brukes samtidig uavhengig av ladeportens plassering er ikke tull,men fornuftig og godt innenfor det kommune kan sette som krav i egen forskrift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA