Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. juli 2022, klokken 06:49
Appen til Tesla bør snart også vise hvor mange parkeringsplasser som er ledig, og ikke bare antall ladere som er ledig. Fra Hjørring, Danmark, på Facebook. Var visst ikke ladekø.
Er det et problem hvis det ikke var ladekø?

Har stått på tvers av mange staller mange ganger med henger og Tesla, så lenge det er staller ledig så tenker jeg at det har absolutt null betydning, da gidder jeg defintivt ikke parkere hengeren et annet sted når jeg heller kan parkere litt kjapt og grovt. Men da er jeg selvfølgelig til stede og flytter bil om det blir nødvendig. Samme hadde jeg tenkt om jeg kjørte e-tron, hadde ikke brukt mye tid på en optimal parkering om det var masse ledig plass. Da hadde jeg parkert så enkelt som mulig og kommet meg videre.

overskyet

Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. juli 2022, klokken 06:49
Appen til Tesla bør snart også vise hvor mange parkeringsplasser som er ledig, og ikke bare antall ladere som er ledig. Fra Hjørring, Danmark, på Facebook. Var visst ikke ladekø.
Er det et problem hvis det ikke var ladekø?

Har stått på tvers av mange staller mange ganger med henger og Tesla, så lenge det er staller ledig så tenker jeg at det har absolutt null betydning, da gidder jeg defintivt ikke parkere hengeren et annet sted når jeg heller kan parkere litt kjapt og grovt. Men da er jeg selvfølgelig til stede og flytter bil om det blir nødvendig. Samme hadde jeg tenkt om jeg kjørte e-tron, hadde ikke brukt mye tid på en optimal parkering om det var masse ledig plass. Da hadde jeg parkert så enkelt som mulig og kommet meg videre.

Helt enig, men du risikerer at fanatikere tar bilde av bilen din og henger deg ut i teslagrupper på FB. Dette har skjedd flere ganger siden de åpnet for andre.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. juli 2022, klokken 06:49
Appen til Tesla bør snart også vise hvor mange parkeringsplasser som er ledig, og ikke bare antall ladere som er ledig. Fra Hjørring, Danmark, på Facebook. Var visst ikke ladekø.
Er det et problem hvis det ikke var ladekø?

Har stått på tvers av mange staller mange ganger med henger og Tesla, så lenge det er staller ledig så tenker jeg at det har absolutt null betydning, da gidder jeg defintivt ikke parkere hengeren et annet sted når jeg heller kan parkere litt kjapt og grovt. Men da er jeg selvfølgelig til stede og flytter bil om det blir nødvendig. Samme hadde jeg tenkt om jeg kjørte e-tron, hadde ikke brukt mye tid på en optimal parkering om det var masse ledig plass. Da hadde jeg parkert så enkelt som mulig og kommet meg videre.
Jeg tolket ToWalkOrDrive til at det fremstod (i apppen) som at det ikke var kø på stedet (på grunn av ubrukte poster), men at det i praksis var kø. Mulig at jeg feiltolket ham.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

#1248
Sitat fra: Handyman på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:25
Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. juli 2022, klokken 06:49
Appen til Tesla bør snart også vise hvor mange parkeringsplasser som er ledig, og ikke bare antall ladere som er ledig. Fra Hjørring, Danmark, på Facebook. Var visst ikke ladekø.
Er det et problem hvis det ikke var ladekø?

Har stått på tvers av mange staller mange ganger med henger og Tesla, så lenge det er staller ledig så tenker jeg at det har absolutt null betydning, da gidder jeg defintivt ikke parkere hengeren et annet sted når jeg heller kan parkere litt kjapt og grovt. Men da er jeg selvfølgelig til stede og flytter bil om det blir nødvendig. Samme hadde jeg tenkt om jeg kjørte e-tron, hadde ikke brukt mye tid på en optimal parkering om det var masse ledig plass. Da hadde jeg parkert så enkelt som mulig og kommet meg videre.
Jeg tolket ToWalkOrDrive til at det fremstod (i apppen) som at det ikke var kø på stedet (på grunn av ubrukte poster), men at det i praksis var kø. Mulig at jeg feiltolket ham.

Nei, det var ikke kø, men det kan en i dag ikke se i appen. Hvis det blir vanlig med mange uortodokse parkeringer kunne det vært greit å kunne se på Tesla-skjermen at parkeringsplassene er opptatt (flere enn ladere), (i tillegg til antall ledige ladere) og en heller bør velge en annen ladestasjon, for å unngå stress for alle, om det ikke er fullt på de andre og.

Forøvrig sto det på Facebook at det var et par ekstra Tesla-er som var på vei inn, og at det ikke var så mange ladere der, så det ville fort bli fullt.

Jeg liker for øvrig veldig godt at Tesla har ladere midt på parkeringsplassene (bensinpumpestil), og lar det være åpent på begge sider av "strømpumpen", sånn at en får økt fleksibilitet på den ene rekken med ladere (sånn som på f.eks. Vikeså Supercharger).
Tesla Model Y                         2021-

THE

Nå er det veldig sjelden at det er kø på Tesla SuC, og der det har vært høy trafikk og køsymptomer virker det som Tesla heller satser på å utvide kapasitet i stedet for å legge opp til utforming som passer alle biler på de plassene som allerede eksisterer.

Når det gjelder lengde på ladekabler stemmer jeg egentlig for å beholde de så korte som de er nå. Lange kabler på andre hurtigladere kan også skape problemer. Har vært borti kabler som har fryst fast i bakken slik at de ikke kunne brukes av noen biler. Kabler som ligger utover plassen kan nok også være ei utfordring ved brøyting. Det finnes jo gode løsninger slik som Kempower har, men det må nok til et helt nytt design på Tesla sine ladestolper for å få til et lignende oppheng av ladekabel på SuC.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på torsdag 14. juli 2022, klokken 14:00
Nå er det veldig sjelden at det er kø på Tesla SuC, og der det har vært høy trafikk og køsymptomer virker det som Tesla heller satser på å utvide kapasitet i stedet for å legge opp til utforming som passer alle biler på de plassene som allerede eksisterer.

Når det gjelder lengde på ladekabler stemmer jeg egentlig for å beholde de så korte som de er nå. Lange kabler på andre hurtigladere kan også skape problemer. Har vært borti kabler som har fryst fast i bakken slik at de ikke kunne brukes av noen biler. Kabler som ligger utover plassen kan nok også være ei utfordring ved brøyting. Det finnes jo gode løsninger slik som Kempower har, men det må nok til et helt nytt design på Tesla sine ladestolper for å få til et lignende oppheng av ladekabel på SuC.

Det er nesten vanskelig å ikke lage e-tron-vennlige ladere når en først skal dra på med mange ladestolper et sted. Hvis alle parkeringsplassene skal være inntil en vegg/skog så blir det fort 100 meter langt, hvis en skal ha 40 ladestolper. Med moderne utforming så kan e-tron og tilsvarende kjøre snuten inn, og la rumpa stikke litt ut. Her på Vikeså kan en også ha på henger uten å måtte ta den av, eller plage andre.
Tesla Model Y                         2021-

Stig-Arne

#1251
Eksempel på feilplassering SuC Dorotea

4 plasser.
1 Model X med campingvogn ladet.
1 Ford Mach E som ikke fikk flyttet bilen etter endt lading, da den havarerte. Eier hadde ventet 6 timer på hjelp.
1 ID4 som strengt tatt blokkerte for 1 lader.

Jeg måtte rygge over gresset for å lade.

Der ser man i praksis problemene som oppstår med biler med porten på feil plass
Bare flaks at jeg fikk ladet siden det ikke var parkert biler på andre siden.


hELgenen

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 14. juli 2022, klokken 17:57
Eksempel på feilplassering SuC Dorotea

4 plasser.
1 Model X med campingvogn ladet.
1 Ford Mach E som ikke fikk flyttet bilen etter endt lading, da den havarerte. Eier hadde ventet 6 timer på hjelp.
1 ID4 som strengt tatt blokkerte for 1 lader.

Jeg måtte rygge over gresset for å lade.

Der ser man i praksis problemene som oppstår med biler med porten på feil plass
Bare flaks at jeg fikk ladet siden det ikke var parkert biler på andre siden.


Ser bare en dårlig plassering av lader.
Tesla plasserte denne laderen uten tanke på at andre biler skulle bruke dem. Dårlig planlegging av Tesla.

Stig-Arne

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. juli 2022, klokken 19:53
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 14. juli 2022, klokken 17:57
Eksempel på feilplassering SuC Dorotea

4 plasser.
1 Model X med campingvogn ladet.
1 Ford Mach E som ikke fikk flyttet bilen etter endt lading, da den havarerte. Eier hadde ventet 6 timer på hjelp.
1 ID4 som strengt tatt blokkerte for 1 lader.

Jeg måtte rygge over gresset for å lade.

Der ser man i praksis problemene som oppstår med biler med porten på feil plass
Bare flaks at jeg fikk ladet siden det ikke var parkert biler på andre siden.


Ser bare en dårlig plassering av lader.
Tesla plasserte denne laderen uten tanke på at andre biler skulle bruke dem. Dårlig planlegging av Tesla.

Nja, En bil med nesen inn, og en rygge inn.
Problement er heller en dårlig parkering fra VW eieren tenker jeg. Hadde han rygget inn på laderen jeg stod, så hadde ikke dette vært ett problem

hELgenen

Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig. 

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. juli 2022, klokken 21:48
Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig.

Feilen Tesla gjorde var nok heller å åpne ladestasjonene sine for feilkonstruerte biler. Det er heldigvis enkelt nok å stenge igjen når de ser slike bilder.

ToWalkOrDrive

På akkurat denne biten ville asfaltering av gressbiten Teslaen står på gjort stedet fleksibelt for alle biler...og slvsagt markere opp parkeringsplassen som 8 meter lang.
Tesla Model Y                         2021-

Stig-Arne

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. juli 2022, klokken 22:31
På akkurat denne biten ville asfaltering av gressbiten Teslaen står på gjort stedet fleksibelt for alle biler...og slvsagt markere opp parkeringsplassen som 8 meter lang.
Nei. For der hvor jeg står med min blåe X er det egentlig parkeringsplass. Så hadde det vært parkert biler det så hadde jeg ikke fått ladet. Og da snakker vi en ventetid på en halvtime i beste fall.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. juli 2022, klokken 06:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. juli 2022, klokken 22:31
På akkurat denne biten ville asfaltering av gressbiten Teslaen står på gjort stedet fleksibelt for alle biler...og slvsagt markere opp parkeringsplassen som 8 meter lang.
Nei. For der hvor jeg står med min blåe X er det egentlig parkeringsplass. Så hadde det vært parkert biler det så hadde jeg ikke fått ladet. Og da snakker vi en ventetid på en halvtime i beste fall.

Ja, ser jeg uttrykte meg litt dårlig. Det jeg mente var at Tesla burde på slike steder kjøpt litt ekstra land rundt laderne sine, sånn at en ofte kan stå på begge sider av en lader, eventuelt variere hvor en står parkert med 3-4 meter hver vei, sånn at folk med ladeluker rundt forbi lettere kan stå innenfor en parkeringsplass, og at det ikke går ut over andre. Det vil og hjelpe med tanke på folk med tilhengere.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. juli 2022, klokken 21:48
Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig.
Du har tidligere vært svært opptatt av og kritisk til at det brukes for mye areal til ladeplasser. Løsningen du skisserer vil kreve større areal. Hvis du fortsatt er opptatt av kompakte layouter hvor det også kan ryddes snø om vinteren er nok dessverre lengre kabler et krav, med de ulempene det medfører. Lengre kabler vil utvikle mer varme som må kjøles ned, og for hver desimeter de forlenges vil nok tykkelse og vekt øke. Risiko for skade øker betraktelig, og vedlikeholdskostnadene skyter i været. Alle vet hvor håpløse slike kabelbeist er. Av og til som å kjempe mot en kvelerslange.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA