Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Sedvanlig bruk av kundene som beta testere altså.

Høres ut som det går greit så langt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 23. mars 2022, klokken 21:33
Kommer nettopp fra årsmøtet i Oslo og Akershus elbilforening. Der deltok en representant for Tesla og orienterte om åpningen av superladerne. Mye interessant informasjon.
Han opplyste om at det sannsynligvis kommer til å åpnes noe flere ladere før sommeren, men ikke alle. Han mente også at det "aldri" blir åpning av absolutt alle ladeplassene siden noen har for lavt antall uttak til det og kan ikke utvides.
Det ble også poengtert at åpningen skal skje kontrollert slik at kundetilfredsheten opprettholdes.


Nice :+1:
de som skulle åpnes til sommeren,,,, sa han hvor i landet?

Carl Anton Stenling

#1142
Han sa ikke hvor i landet, men antydet at stasjoner med mye ledig kapasitet (f.eks. nettopp utvidet mye) var mest aktuelle å åpne før sommeren. Tesla vektlegger å ikke åpne stasjoner hvor man kan være i tvil om kapasiteten holder.
Jeg tolket dette som at stasjoner i områder med god dekning er mest aktuelle, mens der hvor det er mer marginalt, f.eks. Nordland, kan nok bli nødt til å vente.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

overskyet

Tipper ansatte i Norge vet ca ingenting om hva som faktisk vil skje. Det er i alle fall min erfaring i møte med de angående andre spørsmål. Derfor tar jeg dette med en stor klype salt.

geear

Tjah. Husk at nyheten om åpning av superchargere sprakk verden over på grunn av at det i Norge ble søkt om støtte til etablering av en ny og åpen supercharger et eller annet sted på vestlandet. Det var vel omtrent det første offisielle tegnet til at åpning faktisk kunne nærme seg. Før det var gjort noe sted i verden.

overskyet

Sitat fra: geear på torsdag 24. mars 2022, klokken 21:07
Tjah. Husk at nyheten om åpning av superchargere sprakk verden over på grunn av at det i Norge ble søkt om støtte til etablering av en ny og åpen supercharger et eller annet sted på vestlandet. Det var vel omtrent det første offisielle tegnet til at åpning faktisk kunne nærme seg. Før det var gjort noe sted i verden.

Ja, men det betyr ikke at de vet så mye om hvile planer/strategi som gjelder fremover. De vet selvsagt noe, hvis ikke kunne de ikke gjort jobben sin. Men bare ordlyden "sannsynligvis" gjør at jeg tenker de ikke vet så mye. Pluss at de åpnet alt i Nederland. Det er sikkert noen stasjoner det er veldig press på i Norge, men da har de jo tidligere vist at de bare setter opp en ny like ved. Feks som på Gol. De har også signalisert at ladenettet skal triples. Alt tyder på at det vil bli mye mer ladere og at alt vil være åpent. Kommer til å bli et mareritt for en del av konkurrentene om de ikke skjerper seg. 

Carl Anton Stenling

Sitat fra: overskyet på torsdag 24. mars 2022, klokken 20:02
Tipper ansatte i Norge vet ca ingenting om hva som faktisk vil skje.

Han som uttalte seg er nordisk sjef for superladerutbyggingen. Temmelig godt innformert så langt jeg kunne vurdere. Tesla tester imidlertid ut veien fremover slik at mye er ikke avklart ennå.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

overskyet

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 25. mars 2022, klokken 15:56
Sitat fra: overskyet på torsdag 24. mars 2022, klokken 20:02
Tipper ansatte i Norge vet ca ingenting om hva som faktisk vil skje.

Han som uttalte seg er nordisk sjef for superladerutbyggingen. Temmelig godt innformert så langt jeg kunne vurdere. Tesla tester imidlertid ut veien fremover slik at mye er ikke avklart ennå.

Interessant, må være den eneste i Tesla Norge som ikke kan byttes ut med en telefonsvarer.

Electric cars in Norway

Sitat fra: overskyet på fredag 25. mars 2022, klokken 17:57
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 25. mars 2022, klokken 15:56
Sitat fra: overskyet på torsdag 24. mars 2022, klokken 20:02
Tipper ansatte i Norge vet ca ingenting om hva som faktisk vil skje.

Han som uttalte seg er nordisk sjef for superladerutbyggingen. Temmelig godt innformert så langt jeg kunne vurdere. Tesla tester imidlertid ut veien fremover slik at mye er ikke avklart ennå.

Interessant, må være den eneste i Tesla Norge som ikke kan byttes ut med en telefonsvarer.

Den som vet mest av de i Norge på HK er nok Even Sandvold Roland, informasjonssjefen... han var jo der på Skøyen da Elon var innom....

Det er jo hans jobb nettopp å vite slikt :+1:

Syklist

#1149
Sitat fra: overskyet på fredag 25. mars 2022, klokken 17:57
Interessant, må være den eneste i Tesla Norge som ikke kan byttes ut med en telefonsvarer.
Ganske respektløst å melde noe slikt.  Jeg for min del har positive erfaringer med informasjon både fra selgere og service senter.

I mange tilfeller er det slik at bilforhandlere har mindre informasjon en de som graver på forum og internett, men det er ikke noen grunn til å fornærme folk.

Takk til CAS for nyttig oppdatering om temaet.  Blir interessant om det blir vid dekning av åpne ladere for andre merker over hele Europa etterhvert.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Toalmar

Jeg hadde nok en forventning om at Tesla ville åpne flere av sine ladere for andre i tiden mellom vinterferien og påsken, men etter info fra onsdagens årsmøte i Oslo og Akershus elbilforening som det referer til her så ser jeg vel nå at det var litt optimistisk. Det som kanskje er mest overraskende fra denne infoen som ble lagt ut er at de vurderer lengre ladekabler, noe som er bra for de som har ladeluken på "feil" side.

Jeg tror helt klart Tesla vil være den beste ladeleverandøren uansett bilmerke innen utgangen av 2023.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

overskyet

Sitat fra: Toalmar på lørdag 26. mars 2022, klokken 10:20
Jeg hadde nok en forventning om at Tesla ville åpne flere av sine ladere for andre i tiden mellom vinterferien og påsken, men etter info fra onsdagens årsmøte i Oslo og Akershus elbilforening som det referer til her så ser jeg vel nå at det var litt optimistisk. Det som kanskje er mest overraskende fra denne infoen som ble lagt ut er at de vurderer lengre ladekabler, noe som er bra for de som har ladeluken på "feil" side.

Jeg tror helt klart Tesla vil være den beste ladeleverandøren uansett bilmerke innen utgangen av 2023.

Lengre ladekabler er egentlig noe man bare trenger på de travle laderne. Noe som strider mot logikken om at de ikke skal åpnes. Jeg har en bil som er vanskelig å lade der man må rygge inntil pga plasseringen av ladeporten. Det går an hvis jeg kjører heeeeelt inntil, men de gangene jeg har ladet hos Tesla til nå, har jeg bare satt den på tvers. Nesten alle stolpene er ledige uansett. Dette hadde opplagt ikke fungert på Gol fredag ettermiddag, siden den er veldig full da. Men hva skal du med lange ladekabler der om ingen andre enn Tesla skulle bruke de?

Toalmar

Sitat fra: overskyet på lørdag 26. mars 2022, klokken 11:27
Sitat fra: Toalmar på lørdag 26. mars 2022, klokken 10:20
Jeg hadde nok en forventning om at Tesla ville åpne flere av sine ladere for andre i tiden mellom vinterferien og påsken, men etter info fra onsdagens årsmøte i Oslo og Akershus elbilforening som det referer til her så ser jeg vel nå at det var litt optimistisk. Det som kanskje er mest overraskende fra denne infoen som ble lagt ut er at de vurderer lengre ladekabler, noe som er bra for de som har ladeluken på "feil" side.

Jeg tror helt klart Tesla vil være den beste ladeleverandøren uansett bilmerke innen utgangen av 2023.

Lengre ladekabler er egentlig noe man bare trenger på de travle laderne. Noe som strider mot logikken om at de ikke skal åpnes. Jeg har en bil som er vanskelig å lade der man må rygge inntil pga plasseringen av ladeporten. Det går an hvis jeg kjører heeeeelt inntil, men de gangene jeg har ladet hos Tesla til nå, har jeg bare satt den på tvers. Nesten alle stolpene er ledige uansett. Dette hadde opplagt ikke fungert på Gol fredag ettermiddag, siden den er veldig full da. Men hva skal du med lange ladekabler der om ingen andre enn Tesla skulle bruke de?
Lange ladekabler er jo for oss som har ladeluken på «feil»side. Hvis Tesla hadde montert det hadde jo alle kunne brukt kun en lasteplass og måttet parkere på tvers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: overskyet på lørdag 26. mars 2022, klokken 11:27
Sitat fra: Toalmar på lørdag 26. mars 2022, klokken 10:20
Jeg hadde nok en forventning om at Tesla ville åpne flere av sine ladere for andre i tiden mellom vinterferien og påsken, men etter info fra onsdagens årsmøte i Oslo og Akershus elbilforening som det referer til her så ser jeg vel nå at det var litt optimistisk. Det som kanskje er mest overraskende fra denne infoen som ble lagt ut er at de vurderer lengre ladekabler, noe som er bra for de som har ladeluken på "feil" side.

Jeg tror helt klart Tesla vil være den beste ladeleverandøren uansett bilmerke innen utgangen av 2023.

Lengre ladekabler er egentlig noe man bare trenger på de travle laderne. Noe som strider mot logikken om at de ikke skal åpnes. Jeg har en bil som er vanskelig å lade der man må rygge inntil pga plasseringen av ladeporten. Det går an hvis jeg kjører heeeeelt inntil, men de gangene jeg har ladet hos Tesla til nå, har jeg bare satt den på tvers. Nesten alle stolpene er ledige uansett. Dette hadde opplagt ikke fungert på Gol fredag ettermiddag, siden den er veldig full da. Men hva skal du med lange ladekabler der om ingen andre enn Tesla skulle bruke de?
Lange ladekabler er jo for oss som har ladeluken på «feil»side. Hvis Tesla hadde montert det hadde jo alle kunne brukt kun en lasteplass og måttet parkere på tvers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

overskyet

Sitat fra: Toalmar på lørdag 26. mars 2022, klokken 12:01
Sitat fra: overskyet på lørdag 26. mars 2022, klokken 11:27
Sitat fra: Toalmar på lørdag 26. mars 2022, klokken 10:20
Jeg hadde nok en forventning om at Tesla ville åpne flere av sine ladere for andre i tiden mellom vinterferien og påsken, men etter info fra onsdagens årsmøte i Oslo og Akershus elbilforening som det referer til her så ser jeg vel nå at det var litt optimistisk. Det som kanskje er mest overraskende fra denne infoen som ble lagt ut er at de vurderer lengre ladekabler, noe som er bra for de som har ladeluken på "feil" side.

Jeg tror helt klart Tesla vil være den beste ladeleverandøren uansett bilmerke innen utgangen av 2023.

Lengre ladekabler er egentlig noe man bare trenger på de travle laderne. Noe som strider mot logikken om at de ikke skal åpnes. Jeg har en bil som er vanskelig å lade der man må rygge inntil pga plasseringen av ladeporten. Det går an hvis jeg kjører heeeeelt inntil, men de gangene jeg har ladet hos Tesla til nå, har jeg bare satt den på tvers. Nesten alle stolpene er ledige uansett. Dette hadde opplagt ikke fungert på Gol fredag ettermiddag, siden den er veldig full da. Men hva skal du med lange ladekabler der om ingen andre enn Tesla skulle bruke de?
Lange ladekabler er jo for oss som har ladeluken på «feil»side. Hvis Tesla hadde montert det hadde jo alle kunne brukt kun en lasteplass og måttet parkere på tvers.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det er jo akkurat det jeg skriver. Lange ladekabler er for folk som ikke har Tesla. På de fleste av superchargerene som er åpnet nå, trenger man ikke lange ladekabler, fordi det er så lite biler der uansett. Så hvis de skal bytte til lange kabler, så vurderer de helt åpenbart å åpne ladestasjoner med betydelig mer press enn det er på de som til nå er åpnet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA