Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

RuneW

Det må da være veldig fristende for sakteladende doninger å lage på SuCs siden man bare betaler for energi og ikke tid?

Eller er det ikke noe å spare på dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på mandag 07. februar 2022, klokken 09:22
Nebbenes var 100% full i går ettermiddag i alle fall og det med bare Teslaer.

Hmm, jeg må tydeligvis kjøre på svært upopulære tidspunkter ;) De siste gangene jeg har ladet på Nebbenes har det vært under 10 andre biler der, ofte ned mot 1-2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. februar 2022, klokken 11:40
Sitat fra: RuneW på mandag 07. februar 2022, klokken 09:22
Nebbenes var 100% full i går ettermiddag i alle fall og det med bare Teslaer.

Hmm, jeg må tydeligvis kjøre på svært upopulære tidspunkter ;) De siste gangene jeg har ladet på Nebbenes har det vært under 10 andre biler der, ofte ned mot 1-2.

Da var det nok bare innbilning.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på mandag 07. februar 2022, klokken 12:53
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. februar 2022, klokken 11:40
Sitat fra: RuneW på mandag 07. februar 2022, klokken 09:22
Nebbenes var 100% full i går ettermiddag i alle fall og det med bare Teslaer.

Hmm, jeg må tydeligvis kjøre på svært upopulære tidspunkter ;) De siste gangene jeg har ladet på Nebbenes har det vært under 10 andre biler der, ofte ned mot 1-2.

Da var det nok bare innbilning.

Neppe, men det hadde vært fint å kunne hente ut statistikk på beleggsprosenten på de forskjellige SuC. Jeg leser som sagt stadig om fulle SuC men har nesten aldri opplevd det (bortsett fra en gang på Lillehammer skjærtorsdag). Så enten er problemet mindre enn man kan få inntrykk av, eller så kjører alle på andre tidspunkt enn meg ;)

Skal sies at jeg lader en del på SuC, anslagsvis 40% av ladebehovet mitt hurtiglades hvorav ca. halvparten på SuC (og økende etter hvert som flatedekningen blir bedre).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Du kan jo google "Tesla Nebbenes" og få opp en form for statistikk der, iallfall. Den viser populære tidspunkter. Den viser søndag kl. 14-16 som veldig travelt.

turfsurf

#1040
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. februar 2022, klokken 13:24

Neppe, men det hadde vært fint å kunne hente ut statistikk på beleggsprosenten på de forskjellige SuC. Jeg leser som sagt stadig om fulle SuC men har nesten aldri opplevd det (bortsett fra en gang på Lillehammer skjærtorsdag). Så enten er problemet mindre enn man kan få inntrykk av, eller så kjører alle på andre tidspunkt enn meg ;)

Har nok å gjøre med hvor/når du ferdes. At du ikke opplever noe er ett dårlig argument for at det ikke skjer.

Selv ferdes jeg opp/ned Rv7 på utfartsdager 40-50 ganger i året, og det er ofte fullt både på Gol og Gulsvik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. februar 2022, klokken 17:27
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. februar 2022, klokken 13:24

Neppe, men det hadde vært fint å kunne hente ut statistikk på beleggsprosenten på de forskjellige SuC. Jeg leser som sagt stadig om fulle SuC men har nesten aldri opplevd det (bortsett fra en gang på Lillehammer skjærtorsdag). Så enten er problemet mindre enn man kan få inntrykk av, eller så kjører alle på andre tidspunkt enn meg ;)

Har nok å gjøre med hvor/når du ferdes. At du ikke opplever noe er ett dårlig argument for at det ikke skjer.

Selv ferdes jeg opp/ned Rv7 på utfartsdager 40-50 ganger i året, og det er ofte fullt både på Gol og Gulsvik.

Må være når og ikke hvor. Har ladet flere ganger på Gol (nye) og Gulsvik i fjor, så aldri mer enn 3-4 andre biler på det meste.

For øvrig veldig god thai-mat på kroa ved Gulsvik SuC (Hallingporten) :)
I Gol må man gå litt mer for god mat, det tar 5-6 min. til sentrum. Dropp den overprisede kina-restauranten og gå heller for thai-buffet på Seetha's.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Hvis du følger geear sitt tips så ser du at det er veldig stor forskjell på søndag ettermiddag sammenlignet med andre dager. Og det er selvfølgelig disse travle dagene som er bekymringen

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. februar 2022, klokken 17:44
For øvrig veldig god thai-mat på kroa ved Gulsvik SuC (Hallingporten) :)
I Gol må man gå litt mer for god mat, det tar 5-6 min. til sentrum. Dropp den overprisede kina-restauranten og gå heller for thai-buffet på Seetha's.
Thai maten er god begge steder ja, kan skrive under på
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. februar 2022, klokken 17:44
For øvrig veldig god thai-mat på kroa ved Gulsvik SuC (Hallingporten) :)
Tiltredes!  :)

Jeg har flere ganger sett på navien at det er fullt på SuC men jeg har ennå til gode å stå i kø selv. Om jeg ser det er fullt kjører jeg bare videre til neste. Det verste som har skjedd meg så langt var da jeg hoppet over brokelandsheia for å lade på Stathelle også var det kø på E18(før den siste ombyggingen). Ikke kø på Stathelle da..

Det at det ligger mange lokasjoner med relativt kort avstand gjør det enklere å spre ladingen utover. Selv om alle drar fra Oslo på likt så vil noen ha pause etter 15 mil, andre etter 20 eller 25 mil osv.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Alfa Bergen

Sitat fra: ladov på tirsdag 08. februar 2022, klokken 18:09
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. februar 2022, klokken 17:44
For øvrig veldig god thai-mat på kroa ved Gulsvik SuC (Hallingporten) :)
Tiltredes!  :)

Jeg har flere ganger sett på navien at det er fullt på SuC men jeg har ennå til gode å stå i kø selv. Om jeg ser det er fullt kjører jeg bare videre til neste. Det verste som har skjedd meg så langt var da jeg hoppet over brokelandsheia for å lade på Stathelle også var det kø på E18(før den siste ombyggingen). Ikke kø på Stathelle da..

Det at det ligger mange lokasjoner med relativt kort avstand gjør det enklere å spre ladingen utover. Selv om alle drar fra Oslo på likt så vil noen ha pause etter 15 mil, andre etter 20 eller 25 mil osv.

Sikkert bra rundt Oslo. Om en skal fra Bergen til Stavanger er det bare en SC på veien (Aksdal) og denne er åpnet for allmuen nå...
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

jlan

Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 08. februar 2022, klokken 20:11
Sikkert bra rundt Oslo. Om en skal fra Bergen til Stavanger er det bare en SC på veien (Aksdal) og denne er åpnet for allmuen nå...
Det er nå bare 184 km fra Os SuC til den nye i Stavanger. Men det kunne gjerne vært en på Stord.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Stord ja, og Stavanger-lokasjonen som de nå planlegger er håpløs for trafikk FORBI Stavanger, for det blir 15 minutters omvei, og en tragedie i rushtider, så da kjører nok de fleste til den som planlegges på Ålgård, eller Vikeså. Eller Aksdal andre veien.

Generelt er det fortsatt ikke spesielt bra mellom Bergen og Lillesand. Aksdal, Vikeså og Lyngdal er lange avstander, og for visse turer ugunstig plassert. Ikke minst med en stor henger.

Men når det gjelder Aksdal, er de gamle v2 inne ved kjøpesenteret fjernet nå eller er de også fortsatt der? I så fall er det relativt god kapasitet der..

sjokomelk

"Gamle" Aksdal er bortevekk. Er bare den nye V3-stasjonen "Aksdal South" nå med 16 stolper. Men alt er gjort klart for 16 stolper til der i bakken. Fundamentene står klare, og trekkerør er lagt ned. De må bare søke om en ny trafo for disse, og montere stolper og ladekabinettene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

o.b.lix

I tillegg er det en drøss andre ladere på Aksdal også, så neppe stor kø der, men time will show
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA