Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Sitat fra: geear på onsdag 02. februar 2022, klokken 09:17
Kjenner ikke til så mange av superchargerene som er åpnet, men kjenner Lyngdal og Asksdal. Begge to er relativt nylig oppgradert med flere staller. Lyngdal var veldig belastet før de oppgraderte med flere V3, men syns det er helt fair at de prøver og ser der nå. Der er det også noe sånt som seks ladestasjoner fra Mer ved siden av. Lillesand har tidvis vært veldig belastet, og er for eksempel ikke åpnet. Det er veldig mange eksempler på tungt belastede ladesteder som ikke er åpnet, så det er nok bevisst hvilke de tester.

Tesla beskriver også hele prosjektet tydelig som et pilotprosjekt, så tror man skal slappe helt av her frem til en ser hvor det går.
Jeg trenger kun SC på typiske utfartsdager og i ferier. Var to ganger på den nye SC stasjonen i Lyngdal i sommer. Kø begge gangene på grunn av den vanlige sommertrafikken samt at parkeringsplassen egentlig er ganske trang når det er mye kunder på senteret. Sommeren 2022 blir spennende med etron, e-golf, eqc osv i tillegg.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

geear

Har ladet maaaange ganger i Lyngdal og aldri stått i kø, men på visse utfartsdager kan det nok skje ja. Var du innerst på de nye V3 og sjekket at de også var fulle? Altså helt forbi alle butikkene?

Magnus Hansen

Tesla superchargere er dimensjonert for utfarter og det er dermed veldig god plass det aller meste av tiden. Det er da fristende å tenke at laderne bør kunne utnyttes bedre ved å slippe til andre elbiler. Problemet er selvfølgelig at andre elbileiere har samme ladebehov som Teslaeiere. Så hvis man fyller på med biler på en vanlig mandag får man desto flere på utfartsdagene. Skal Tesla opprettholde sin gode dekning må dermed bygge ut for å kompensere som igjen fører til like tomme ladestasjoner det aller meste av tiden

Alfa Bergen

Sitat fra: geear på onsdag 02. februar 2022, klokken 21:20
Har ladet maaaange ganger i Lyngdal og aldri stått i kø, men på visse utfartsdager kan det nok skje ja. Var du innerst på de nye V3 og sjekket at de også var fulle? Altså helt forbi alle butikkene?
Jeg var på den delen hvor du kan kjøre inn til ladestolpene fra begge sider. Altså ikke den opprinnelige som åpnet i 2013. Er det flere ladeplasser enn dette i Lyngdal?

Den store utfordringen, i alle fall for sånne som meg, er at selv om jeg kjører 30 000km i året, så bruker jeg stort sett bare SC når «alle andre» tilsynelatende også gjør det. I sommer var det mye biler på SC-ene, men kun i Lyngdal jeg måtte stå i kø. Hadde det vært åpnet for andre biler med ladeluke på «feil side» i sommer, ville det vært det rene kaos siden det vel bare er Polestar 2 som ikke vil blokkere minst en annen ladestolpe.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Alfa Bergen på onsdag 02. februar 2022, klokken 22:19
Sitat fra: geear på onsdag 02. februar 2022, klokken 21:20
Har ladet maaaange ganger i Lyngdal og aldri stått i kø, men på visse utfartsdager kan det nok skje ja. Var du innerst på de nye V3 og sjekket at de også var fulle? Altså helt forbi alle butikkene?
Jeg var på den delen hvor du kan kjøre inn til ladestolpene fra begge sider. Altså ikke den opprinnelige som åpnet i 2013. Er det flere ladeplasser enn dette i Lyngdal?

Den store utfordringen, i alle fall for sånne som meg, er at selv om jeg kjører 30 000km i året, så bruker jeg stort sett bare SC når «alle andre» tilsynelatende også gjør det. I sommer var det mye biler på SC-ene, men kun i Lyngdal jeg måtte stå i kø. Hadde det vært åpnet for andre biler med ladeluke på «feil side» i sommer, ville det vært det rene kaos siden det vel bare er Polestar 2 som ikke vil blokkere minst en annen ladestolpe.

Du har nok ikke vært på de hemmelige nye. De er flere hundre meter fra de eldste. Visste selv ikke om dem før nylig. Tror du kjører forbi de gamle, og forbi Obs og alt, og opp mot enden av parkeringsplassen. Har ikke vært der selv. Er totalt 36 plasser på de 3 områdene, visstnok.
Tesla Model Y                         2021-

geear

#1010
Stemmer det, helt gjennom hele "handelskvartalet", forbi Biltema, der står de helt nye v3 stallene. Du ser de fra E39, mellom Biltema og Plantasjen eller noe sånt. Kun CCS da, og med en S100D får du vel sånnsett ikke så mye bytte av de. Har merket meg at i Lyngdal så starter "alle" med å fylle staller ytterst fra veien. Selv når det er 10+ ledige på de nest nyeste, så velger mange å dele stall på de ytterst i stedet for å kjøre 30 meter til. Siste gang jeg var der med X så var det nesten ingen biler, så jeg parkerte på de to sammen ytterst, og tok ikke lange tiden før det kom en S og parkerte ved siden av og stjal 60 kW av meg. Flytta heller selv inn til de neste, i stedet for å drive voksenopplæring om ladehastighete og deling av stall.

turfsurf

Sitat fra: Alfa Bergen på onsdag 02. februar 2022, klokken 22:19
Hadde det vært åpnet for andre biler med ladeluke på «feil side» i sommer, ville det vært det rene kaos siden det vel bare er Polestar 2 som ikke vil blokkere minst en annen ladestolpe.
Det er noen til da. Ioniq f.eks, pluss ett par frontloadere. Og så er det vel noen som har høyre foran, bl.a Taycan.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: geear på torsdag 03. februar 2022, klokken 00:32
......tok ikke lange tiden før det kom en S og parkerte ved siden av og stjal 60 kW av meg. Flytta heller selv inn til de neste, i stedet for å drive voksenopplæring om ladehastighete og deling av stall.
Det er dette fenomenet som gjør at enten må Tesla doble antallet ladepunkter på en lokasjon om det ikke skal bli ekstremt vanskelig på utfartsdager. Når ikke egne kunder forstår systemet er det helt utopisk at andre skal være bedre.

Gleder meg ikke til å vente på lading fordi ladere blokkeres av folk som laster ned app og prøver å få koblet til samt en flora av feilparkering

Stjerneglis

Hvordan ser man best at Tesla ladestolper er på deling? Spør for en venn...  :laugh:
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

ToWalkOrDrive

#1014
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:02
Hvordan ser man best at Tesla ladestolper er på deling? Spør for en venn...  :laugh:

Det er kun en kabel på de som ikke trenger å dele, og kabelen er CCS-type (svær klump som fyller hele Model Y kontakten).  :D
De gamle (V2), som må dele, har vel fått ettermontert CCS i tillegg til Tesla-kontakten, sånn at de har to kabler.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:02
Hvordan ser man best at Tesla ladestolper er på deling? Spør for en venn...  :laugh:
Det er et nummer på hver stolpe og de er A og B som deler kraftforsyning.



PS. fant i farten bare bilde av V3, men nummeret er på samme sted.

geear

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:02
Hvordan ser man best at Tesla ladestolper er på deling? Spør for en venn...  :laugh:
Som det nevnes over her, så er det v2 dette er et tema på, de kan identifiseres med at det står maks 150 kW i app/navi (på Teslaer) og at de har type 2 ladekabel for eldre Teslaer (de fleste har CCS-kabel i tillegg, mulig alle har fått det nå). Alle er merket med nummer, og da vil staller med samme nummer dele 150 kW tilførsel. F.eks. 10A og 10B. Ofte er de ved siden av hverandre, men dessverre ikke alltid, så det kan være forvirrende noen steder. Tidligere fikk den første bilen tilkoblet alt den kunne klare, minus 30 kW eller noe slikt, som gikk til den andre, og så justerte dette seg ettersom bil 1 fikk lavere ladehastighet når den fikk fullere batteri, nå deles de 150 kW på 2 umiddelbart når bil 2 plugges inn, så om man nettopp har plugget inn er det gørrkjedelig å se ladehastigheten droppe til 70ish kW.

Stjerneglis

Takker så mye for info.

For en Tesla-fersking er det ikke så enkelt å orientere seg når man kommer kjørende inn på en ladestasjon og det er masse aktivitet og mange ladende biler. Da er det lett å ta første og beste ledige man kommer forbi...

Lurt å ta seg en tur rundt å få oversikt dersom man vet at man skal lade på stedet flere ganger.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

daktari

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:33
Takker så mye for info.

For en Tesla-fersking er det ikke så enkelt å orientere seg når man kommer kjørende inn på en ladestasjon og det er masse aktivitet og mange ladende biler. Da er det lett å ta første og beste ledige man kommer forbi...

Lurt å ta seg en tur rundt å få oversikt dersom man vet at man skal lade på stedet flere ganger.
Start med å parkere på annenhver plass på "rygg inn"-laderne er et tips. Hvis det er trangt, parker ved siden av en bil som er ganske fulladet -man ser vel det gjennom vinduet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:02
Start med å parkere på annenhver plass på "rygg inn"-laderne er et tips. Hvis det er trangt, parker ved siden av en bil som er ganske fulladet -man ser vel det gjennom vinduet.
Det funker på noen, ikke alle. Flere som har a-a-a b-b-b også. Enda morsommere er det med de som har blitt bygd ut i etterkant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA