Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

kodax

Den store utbyggingstakten som har vært i det siste har nok vært gjort nettopp av denne grunn, dvs. at dersom de ikke hadde planlagt å åpne, så hadde det heller ikke vært så mange Tesla-ladere. Ergo er det ikke sikkert at dette betyr mer kø for Tesla-eierne. Blir dette poppulært, så kommer det vel til å være en bra inntektskilde for Tesla, og dermed bygger de ut enda mer.
Dette er en super dag for elbil-folket!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Åpning av små og trafikkerte stasjoner er kanskje helt bevisst, for å se hva som skjer. Enig med kodax, i det store bildet så er dette kjempepositivt for elbilismen og klimaet! Det gjør livet med elbil enklere for alle!

For Tesla, usikker, personlig sliter jeg fortsatt med å finne gode konkurrenter.

daktari

Sitat fra: Carboy på mandag 31. januar 2022, klokken 17:58
Sitat fra: daktari på mandag 31. januar 2022, klokken 17:32
Sitat fra: turfsurf på mandag 31. januar 2022, klokken 16:34
Sitat fra: daktari på mandag 31. januar 2022, klokken 15:53
Med de prisene Tesla tilbyr er det uaktuelt å ha abonnement på Ionity gjennom bilen. BMW Charge, Audi Charging services osv. kan ta seg en bolle. Jeg spår at Teslas åpning kan gi et visst prispress.
Hmm, BMW Charging er jo mye billigere enn Tesla. På Gol koster det 4kr å lade på SuC, på Ionity koster det 1,79+39/mnd.

I tillegg ligger Ionity bedre plassert. Ulempen med Ionity er antall stasjoner og stolper.
gjelder ikke den prisen kun første året?

Du kan fornye abonnementet år etter år. Selv lader jeg i-pace på mercedes charging med 1,65kr pr kWh. Kortene stenges ikke selv om du selger bilen nør du har betalt eller har et løpende abonnement, men kan ikke fornyes etter du har solgt bilen. Mener det kostet 1695kr for et år pp mercedes. Da kan man lade så mye man vil for 1,65kr på Ionity. Jeg håper de bygger ut med flere ladere.

At Tesla superchargers åpnes må jo gjøre at cirkle k og recharge og øvrige må tilpasse sine ganske stive kWh priser. Det å ta betalt for å lade på tid er tullete, bedre med per kWh.
Sjekket BMW nå, og BMW har "Active" grunnpakke til 19,- så må man ha "Ionity plus" tilleggspakke til 39,- Men det er ubegrenset varighet på grunnpakken i motsetning til Audi, og bare 1 måned oppsigelse. Men så ser det ut som om Iontiy Plus tillegget har 12 måneders binding, "I en periode på 12 måneder får du gunstige tariffer på alle IONITY-ladesøyler."  Det kan allikevel lønne seg for en sommerferie i Europa hvis man skal lade mye: antagelig bundet til ca 740 for et år men får Ionity til 1,75 (snart 1,99 etter april)
Evnt så går avtalen Ionity plus ut etter et år, og da er det fullpris?

Uansett, Tesla Superladere er både gunstig og attraktive også på europatur.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Hvilke ladehastigheter får biler med 800V pakker på SuC? Begynner vel å bli noen nå, Taycan, e-tron GT?, Ioniq5 og EV6? Var det ikke snakk om 800V hos BYD også, men de har jo ikke akkurat høy ladehastighet? Ligger vel individuelle begrensninger internt i disse bilene på 400V?

Daniel_0007

Sitat fra: geear på mandag 31. januar 2022, klokken 23:08
Hvilke ladehastigheter får biler med 800V pakker på SuC? Begynner vel å bli noen nå, Taycan, e-tron GT?, Ioniq5 og EV6? Var det ikke snakk om 800V hos BYD også, men de har jo ikke akkurat høy ladehastighet? Ligger vel individuelle begrensninger internt i disse bilene på 400V?

Er vel en amp begrensning, på taycan virker som Max 150kw på 400 volt.
Model 3 2019 LR Rwd

Hansi

Sitat fra: kodax på mandag 31. januar 2022, klokken 21:04
Den store utbyggingstakten som har vært i det siste har nok vært gjort nettopp av denne grunn, dvs. at dersom de ikke hadde planlagt å åpne, så hadde det heller ikke vært så mange Tesla-ladere. Ergo er det ikke sikkert at dette betyr mer kø for Tesla-eierne. Blir dette poppulært, så kommer det vel til å være en bra inntektskilde for Tesla, og dermed bygger de ut enda mer.
Dette er en super dag for elbil-folket!

Sitat fra: geear på mandag 31. januar 2022, klokken 21:53
Enig med kodax, i det store bildet så er dette kjempepositivt for elbilismen og klimaet! Det gjør livet med elbil enklere for alle!

Enig, fantastisk god nyhet, kjempepositivt for elbilismen og klimaet :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

jkirkebo

Sitat fra: Kim- på mandag 31. januar 2022, klokken 20:02
Det må bygges ut enda mer, men dette må gå utover salget? Når vi valgte bil var et av de største argumentene for valget at man har et godt ladenettverk. Jeg har opp gjennom årene sett folk knote med apper og inn og ut med plugger osv. Selv når jeg ladet på IKEA med tesla, håpløst, men nå kan det jo være at vi venter litt med kjøpet av Y og vurderer noe annet  :)

Ikke-Tesla-eiere må da knote med app for å lade på SuC, så ingen forskjell der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. februar 2022, klokken 05:29
Sitat fra: Kim- på mandag 31. januar 2022, klokken 20:02
Det må bygges ut enda mer, men dette må gå utover salget? Når vi valgte bil var et av de største argumentene for valget at man har et godt ladenettverk. Jeg har opp gjennom årene sett folk knote med apper og inn og ut med plugger osv. Selv når jeg ladet på IKEA med tesla, håpløst, men nå kan det jo være at vi venter litt med kjøpet av Y og vurderer noe annet  :)

Ikke-Tesla-eiere må da knote med app for å lade på SuC, så ingen forskjell der.

I tillegg har du jo det sømløse med at du navigerer til et sted og så varmer bilen seg opp sånn at bilen tar maksimalt med lading når du kommer der du lader....med mindre den begynner å varme 2 timer før... og når du navigerer så foreslår navigasjonen hvilken rute en må kjøre....men mulig du kan gjøre det samme med andre elbiler og. Var litt interessant som sto her, bl.a. at de vil nøye følge med på ladekøer, og at de ikke vil åpne steder der det ikke er ledig kapasitet.

https://www.tesla.com/no_NO/support/non-tesla-supercharging
Tesla Model Y                         2021-

Alfa Bergen

Syretesten kommer først på utfartsdagene. Har sett en masse bilder i forskjellige FB grupper av folk som lader sine elbiler på SC det siste døgnet, og det er bare de med Polestar 2 som ikke har blokkert minst en annen ladestolpe. Helt uproblematisk på en mandag kveld i januar. Mer usikker på utfartsdagene i påsken, vinterferien og fellesferien. Det er for øvrig også omtrent de eneste gangene jeg selv har bruk for superlader
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

jlan

Jeg lurer på om endel biler får spenningsbegrensning på V2. Såvidt jeg kan se er maks spenning 410V på V2 og 500V på V3. BMW i4 f.eks.  har en batterispenning på 400-477V.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Speeder

Sitat fra: jlan på tirsdag 01. februar 2022, klokken 10:24
Jeg lurer på om endel biler får spenningsbegrensning på V2. Såvidt jeg kan se er maks spenning 410V på V2 og 500V på V3. BMW i4 f.eks.  har en batterispenning på 400-477V.
Hvor høyt går spenningen på andre 150kW ladere?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

jlan

Sitat fra: Speeder på tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:07
Hvor høyt går spenningen på andre 150kW ladere?
Jeg ser ihvertfall at Bjørn Nyland lader Polestar 2 til 450V her:

https://youtu.be/eNpULosNUCA
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Sitat fra: jlan på tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:20
Sitat fra: Speeder på tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:07
Hvor høyt går spenningen på andre 150kW ladere?
Jeg ser ihvertfall at Bjørn Nyland lader Polestar 2 til 450V her:

https://youtu.be/eNpULosNUCA
Ionity har vel 800V +. Usikker om det gjelder alle modeller av ladere og de andre tilbyderne.
Kanskje noen rekker å se litt på TeslaBjørns ladevideoer? Både strøm og spenning kan være begrensende. begrensende
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 31. januar 2022, klokken 23:59
Sitat fra: geear på mandag 31. januar 2022, klokken 23:08
Hvilke ladehastigheter får biler med 800V pakker på SuC? Begynner vel å bli noen nå, Taycan, e-tron GT?, Ioniq5 og EV6? Var det ikke snakk om 800V hos BYD også, men de har jo ikke akkurat høy ladehastighet? Ligger vel individuelle begrensninger internt i disse bilene på 400V?

Er vel en amp begrensning, på taycan virker som Max 150kw på 400 volt.
Ja, sannsynligvis godt halvparten av hva de kan få ved 800V. Så mange biler vil slite med å få god effekt. Men så går det rykter nå om at Tesla vil øke v3-stasjonene fra 250 til 324 kW i løpet av kort tid. Spørs om det betyr økning på spenning eller strøm, eller begge deler.

Sitat fra: jlan på tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:20
Sitat fra: Speeder på tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:07
Hvor høyt går spenningen på andre 150kW ladere?
Jeg ser ihvertfall at Bjørn Nyland lader Polestar 2 til 450V her:

https://youtu.be/eNpULosNUCA
Han testet Polestar 2 på SuC også, men bare ved lav SoC, jeg la iallfall merke til at den viste 412V spenning, men spørs hvor langt opp han testet, da. Virket ikke som han var der for å lade, kun for å teste.


https://www.youtube.com/watch?v=BlUZfGMqv_g

Kan vel fort tenkes at slike tilfeller kan være årsaken til en eventuelt forestående kapasitets/spenningsøkning på SuC, for per i dag er det vel ingen Teslaer som kan nyttegjøre seg mer enn 250 kW.

tornaldo

Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:57
Syretesten kommer først på utfartsdagene. Har sett en masse bilder i forskjellige FB grupper av folk som lader sine elbiler på SC det siste døgnet, og det er bare de med Polestar 2 som ikke har blokkert minst en annen ladestolpe. Helt uproblematisk på en mandag kveld i januar. Mer usikker på utfartsdagene i påsken, vinterferien og fellesferien. Det er for øvrig også omtrent de eneste gangene jeg selv har bruk for superlader

Til vanlig så «feilparkerer» også Teslaer på kjør-gjennom plassene, så er rimelig sikkert at det kommer til å bli mye rot når man sper på med en del andre som virkelig ikke er kjent med plassering på SuC. Legg på litt snø også, slik at merking ikke er synlig, så får man en X-faktor til. Og en del folk som kommer til å knote med app, og blokkere plasser lengre enn nødvendig, som er vanlig andre steder. Men det meste går seg nok til over tid, oppstartsproblemer blir fort glemt på sikt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA