Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:59
Det paradoksale er jo at med MEB, GMP, EQC og iX/iX3 er det kanskje solgt like mange biler med ladekontakten på "feil" som "rett" hjørne. Er det Tesla som egentlig har feil hjørne?

(PS jeg synes Tesla sin plassering av ladeporten er best)
Den første som "etablerer en standard" av et visst volum bør vel anses som riktig? I så måte blir det vel Nissan med ChaDeMo midt i front, men den er jo i ferd med tape helt. Deretter er det vel Tesla som seiler opp?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:59
Er det Tesla som egentlig har feil hjørne?
Nja, skal noe være feil så må det jo være i forhold til en etablert standard eller retningslinjer.

I.f.h.t. Tesla sine ladere og oppmerkede plasser så er det jo forventet at bilen har ladeport venstre bak (høyre foran vil og funke).

Andre ladere er vel tilpasset det meste av hjørner. Det som er værst er som etron som har langt panser og ladeporten trukket helt tilbake til førerdøren. Det eneste som hadde vært værre var om man plasserte ladeport på b-stolpe passasjerside.

Dessverre er det ikke etablert noen standard for dette, så da sitter vi der med lange, tykke kabler som slenger rundt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lynet

Det beste er å rygge inn på en parkeringsplass / ladeplass. Så vidt jeg vet er det ulovlig å kjøre inn på parkeringsplassen i enkelte land.
Ergo bør ladeporten være bak.
Lader man i garasjen mener jeg det er best med venstre side.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jlan

Sitat fra: Lynet på torsdag 06. januar 2022, klokken 16:07
Det beste er å rygge inn på en parkeringsplass / ladeplass.
Det er vel en regel som ble til før det ble vanlig med vidvinkel ryggekamera. Ganske upraktisk å rygge inntil en vegg eller inntil en brøytekant, hvis en skal ha noe i bagasjerommet. Nå om vinteren er det også ofte mye skitt på ryggekameraet, og lite å se i speilene når det er mørkt. Så da foretrekker jeg å kjøre inn, og rygge ut igjen med nyspylt ryggekamera.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

overskyet

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:24
Sitat fra: Nioso på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:01
Pratade med en Tesla ansatt igår og enligt honom så er det Hyundai de har kommit lengst med i avtaler om att få lade på Tesla SuC, så enligt honom kommer det først att åpnes før Hyundai bilar.
Det hadde jo vært en fin måte å gjøre det på, men er jo annerledes enn i Nederland. Har hørt mye rart fra Tesla ansatte.

De fleste man treffer rundt om på service sentre og på tlf etc har som regel ikke peiling likevel. Gjelder ikke bare Tesla, men for de fleste bedrifter.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:38
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:24
Sitat fra: Nioso på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:01
Pratade med en Tesla ansatt igår og enligt honom så er det Hyundai de har kommit lengst med i avtaler om att få lade på Tesla SuC, så enligt honom kommer det først att åpnes før Hyundai bilar.
Det hadde jo vært en fin måte å gjøre det på, men er jo annerledes enn i Nederland. Har hørt mye rart fra Tesla ansatte.

De fleste man treffer rundt om på service sentre og på tlf etc har som regel ikke peiling likevel. Gjelder ikke bare Tesla, men for de fleste bedrifter.

Ja, det virker som at de på Tesla ofte vet mindre enn kunden. Synes litt synd på de og, som tydeligvis ikke får vite noe som helst om noe fra Teslas hovedkontor.
Tesla Model Y                         2021-

overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:55
Sitat fra: overskyet på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:38
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:24
Sitat fra: Nioso på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:01
Pratade med en Tesla ansatt igår og enligt honom så er det Hyundai de har kommit lengst med i avtaler om att få lade på Tesla SuC, så enligt honom kommer det først att åpnes før Hyundai bilar.
Det hadde jo vært en fin måte å gjøre det på, men er jo annerledes enn i Nederland. Har hørt mye rart fra Tesla ansatte.

De fleste man treffer rundt om på service sentre og på tlf etc har som regel ikke peiling likevel. Gjelder ikke bare Tesla, men for de fleste bedrifter.

Ja, det virker som at de på Tesla ofte vet mindre enn kunden. Synes litt synd på de og, som tydeligvis ikke får vite noe som helst om noe fra Teslas hovedkontor.

Ja, kan umulig være en god følese å ikke kunne svare fornuftig på mange spørsmål.

Handyman

Sitat fra: jlan på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:19
Sitat fra: Lynet på torsdag 06. januar 2022, klokken 16:07
Det beste er å rygge inn på en parkeringsplass / ladeplass.
Det er vel en regel som ble til før det ble vanlig med vidvinkel ryggekamera. Ganske upraktisk å rygge inntil en vegg eller inntil en brøytekant, hvis en skal ha noe i bagasjerommet. Nå om vinteren er det også ofte mye skitt på ryggekameraet, og lite å se i speilene når det er mørkt. Så da foretrekker jeg å kjøre inn, og rygge ut igjen med nyspylt ryggekamera.
Når det gjelder sikkerhet er det ingen tvil: RYGG når du PARKERER, ikke når du drar! Med skittent kamera så har man god oversikt når man parkerer. Med rent kamera når man drar er risikoen mindre, men man har likevel ikke like godt kontroll/oversikt som når man kjører ut. Sikkerhet bør veie tyngst selv når noe er upraktisk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:52
Sitat fra: jlan på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:19
Sitat fra: Lynet på torsdag 06. januar 2022, klokken 16:07
Det beste er å rygge inn på en parkeringsplass / ladeplass.
Det er vel en regel som ble til før det ble vanlig med vidvinkel ryggekamera. Ganske upraktisk å rygge inntil en vegg eller inntil en brøytekant, hvis en skal ha noe i bagasjerommet. Nå om vinteren er det også ofte mye skitt på ryggekameraet, og lite å se i speilene når det er mørkt. Så da foretrekker jeg å kjøre inn, og rygge ut igjen med nyspylt ryggekamera.
Når det gjelder sikkerhet er det ingen tvil: RYGG når du PARKERER, ikke når du drar! Med skittent kamera så har man god oversikt når man parkerer. Med rent kamera når man drar er risikoen mindre, men man har likevel ikke like godt kontroll/oversikt som når man kjører ut. Sikkerhet bør veie tyngst selv når noe er upraktisk.
Nei?

Det regelen var nok gyldig før ryggekameraene ble funnet opp. Og selv da var det en 'statistisk sannhet', altså at du av og til vil oppleve spesialtilfeller som bryter med hovedregelen. Om du for eksempel skal parkere på butikken samtidig med at barnehagen myldrer forbi er det tryggere å kjøre inn og håpe barna er borte når du rygger ut..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. januar 2022, klokken 14:49
Det eneste som hadde vært værre var om man plasserte ladeport på b-stolpe passasjerside.

Nei, det verste er B-stolpe førerside. Teslabjørn demonstrerte det ved test av en e-Crafter tro jeg det var. Det var ille når det ikke var sideparkering ved lader, men ladere for enten å kjøre frem til eller rygge inntil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Sitat fra: ladov på torsdag 06. januar 2022, klokken 19:47
...Om du for eksempel skal parkere på butikken samtidig med at barnehagen myldrer forbi er det tryggere å kjøre inn og håpe barna er borte når du rygger ut.
Dette tilfellet kan man selvfølgelig ikke motsi, men ofte er det slik at de som ikke er flinke til å rygge alltid finner et argument/unnskyldning for å slippe å rygge når de parkerer. På den måten øker risikoen i det lange løp.
Skal man rygge når det er barn rundt bilen er man gjerne svært oppmerksom. Det holder med ett barn som "plutselig er der", og risikoen øker når man tror det ikke er barn rundt bilen.
På generell basis tror jeg det er svært vanskelig å argumentere for at det er tryggere å rygge når man drar, enn når man parkerer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Hvis man rygger inn på parkeringsplassen kan det komme noen bak deg de første par meterne du rygger, men sjansen for at det kommer noen bak deg de siste fem meterne er tilnærmet null. Rygger du ut kan det komme noen bak deg (biler eller mennesker) hele tiden du rygger og har begrenset oversikt.

I tillegg ser du parkeringsplassen og området rundt i begge retninger når du kjører forbi den to sekunder før du skal rygge inn, så du har oversikt. Alt som eventuelt skulle komme i veien må dukke opp i løpet av de neste par sekundene. Skal du rygge ut har du ingen oversikt over området de siste sekunder før du skal rygge.

Om man påstår at ryggekamera har fjernet fordelen med å rygge inn påstår man samtidig at ryggekamera gir like god oversikt som en frontrute. Er det virkelig noen som mener det?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

En har også alltid vikeplikt når man rygger, og som regel tar det lenger tid å kjøre avgårde fra man har sett rundt, enn fra man kjører forbi, setter i R og rygger, så faren for kollisjon med bil, og påfølgende skyld, er også større.

Counterpointer

Rar diskusjon. På SuC må du rygge på noen og kjøre inn/gjennom på andre.

Når SuC åpnes for andre vil det avhenge av bil og ladeplassering hvordan en kjører inn.

Selvfølgelig skal en helst rygge inn på vanlig p-plass når det er mulig, men det finnes unntak. Hva har det i denne tråden å gjøre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA