Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Hvis Tesla ønsker seg gjenytelser er det en sak helt i tråd med subsidier og da er det rart statsekretæren presiserer at de ikke ønsker seg noe

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:55
Hvis Tesla ønsker seg gjenytelser er det en sak helt i tråd med subsidier og da er det rart statsekretæren presiserer at de ikke ønsker seg noe
Det er mer enn pengebeløp det kan dreie seg om. Jeg vil tro Tesla ønsker å sikre seg mot eventuelle krav om kortterminaler osv. Det er sikkert noen andre ting også de vil være sikre på at ikke slår tilbake på dem selv.
Da kan bli enige om noe sånt som dette:
Tesla vil ikke få krav om betalingsløsninger på ladere de åpner utover funksjonen i Teslas app.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:41
Spekulering , greit nok men ikke facit.
Nei, det er neppe fasit, bare eksempler hva jeg tror kan være aktuelle temaer.
Jeg har ikke kommet med noen påstander, det er derfor jeg har brukt ordene "kan" "vil tro".
Det jeg er "sikker på" er at Tesla ikke gjør dette uten at det er en grunn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:38
Noen som har snublet over artikler e.l. som sier noe om hvilke erfaringer man har gjort seg med prøveprosjektet i Nederland?
Det er overveldende taust om dette. Ikke uvanlig at Tesla selv ikke gir noe info, men det har ikke vært noe fra andre steder jeg har sett.

Min teori er at det ikke haster for Tesla.

overskyet

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:08
Noen som har snublet over artikler e.l. som sier noe om hvilke erfaringer man har gjort seg med prøveprosjektet i Nederland?
Det er overveldende taust om dette. Ikke uvanlig at Tesla selv ikke gir noe info, men det har ikke vært noe fra andre steder jeg har sett.

Enig, det haster ikke. Tipper også at det ikke ble brukt så mye som ventet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 20:36
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:08

Enig, det haster ikke. Tipper også at det ikke ble brukt så mye som ventet.

Synes heller ikke Nederland i Corona-tider er det beste forsknings-eksemplaret for å forutsi hvordan det vil funke i Norge. Salget av nye elektriske biler utgjør fortsatt under 30% i Nederland, så veldig mange bruker en annen bil på langturer, mens vi i Norge har ekstremt mye høyere andel elbiler, og nå også el-familiebiler. Det totale antallet elbiler er også nesten dobbelt så stort i Norge som Nederland, mens det i Nederland er over 8,5 millioner biler totalt, mens det i Norge kun er 2,8 millioner.
I tillegg har en jo den "feilen" med målingen at kun 10 ladere var åpnet, som gjør at non-Teslaer sikkert ikke gidder å laste ned appen.

Men skjønner at Tesla ønsker mer trafikk på laderne i Nederland da salget av Tesla-elbiler har vært ganske lavt i 2021, og kanskje Nederland er et ok lade-eksempel for andre europeiske land. Nederland er jo og et veldig lite land (ca 1/10-del av Norge), så med Corona-restriksjoner så trenger de nok ikke så mye hurtiglading når reiser over grensene begrenses.

Så hvis målingene for åpning av 10 Tesla-ladere i Nederland sier tommel opp, så gir det ikke veldig nyttig info for hvordan det vil utarte seg i Norge ved åpning av ladere. Dersom Tesla fortsetter å pøse på med ladere i Norge, og holder samme priser som nå, så tipper jeg det går veldig bra for Tesla og for kundene, gitt at Tesla reagerer raskt når de ser at enkelte ladestasjoner får sprengt kapasitet, som garantert vil skje. Det har de vært flinke til så langt mot Tesla-eiere, så får en se når 400.000 "norske" elbiler får tilgang pluss nederlandske turister :-) 
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er interessant å følge hvordan dette utvikler seg. Noe bør skje i Norge dette året om Tesla er seriøse på dette. Det er lite som tyder på useriøsitet så jeg tror vi vil få konkrete tiltak/forsøk/utprøving.

Vet ikke helt om jeg vil at et amerikansk selskap skal få overveldende dominanse i hurtiglademarkedet for alle elbiler, men det har jo ikke vært veldig tillitsvekkende med sammenslutningen av andre bilprodusenter (Ionity) heller.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:43
Det er interessant å følge hvordan dette utvikler seg. Noe bør skje i Norge dette året om Tesla er seriøse på dette. Det er lite som tyder på useriøsitet så jeg tror vi vil få konkrete tiltak/forsøk/utprøving.
Ja, men tror det å få reell testing bare på noen få ladestasjoner er litt vanskelig. Hvem gidder å bry seg med ett ladenettverk hvor det bare er noen få stasjoner tilgjengelig.

Da kan man jo ikke bare svinge innom en SuC og regne med å få ladet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:56
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:43
Ja, men tror det å få reell testing bare på noen få ladestasjoner er litt vanskelig. Hvem gidder å bry seg med ett ladenettverk hvor det bare er noen få stasjoner tilgjengelig.

Da kan man jo ikke bare svinge innom en SuC og regne med å få ladet.
Tror vi er på linje. Men det er jo mange varianter som kan brukes.

Bare som et eksempel kunne Tesla åpnet halvparten av ladepunktene på alle SuC for en prøveperiode, med appløsningen fra Nederland.

Finnes mange flere.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 05. januar 2022, klokken 13:15
Bare som et eksempel kunne Tesla åpnet halvparten av ladepunktene på alle SuC for en prøveperiode, med appløsningen fra Nederland.

Finnes mange flere.
Ja, tror og noe sånt er det som må gjøres. 10-20 stasjoner monner liksom ikke. Kunne jo selvfølgelig åpnet alle stasjoner langs en spesifikk travel rute. F.eks Oslo-Trondheim eller Oslo-Bergen. Eller til noen hytteområder. Alltid travelt på laderne på Gol fredag og søndag f.eks.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nioso

Pratade med en Tesla ansatt igår og enligt honom så er det Hyundai de har kommit lengst med i avtaler om att få lade på Tesla SuC, så enligt honom kommer det først att åpnes før Hyundai bilar.

turfsurf

Sitat fra: Nioso på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:01
Pratade med en Tesla ansatt igår og enligt honom så er det Hyundai de har kommit lengst med i avtaler om att få lade på Tesla SuC, så enligt honom kommer det først att åpnes før Hyundai bilar.
Det hadde jo vært en fin måte å gjøre det på, men er jo annerledes enn i Nederland. Har hørt mye rart fra Tesla ansatte.

turfsurf

daktari

Det paradoksale er jo at med MEB, GMP, EQC og iX/iX3 er det kanskje solgt like mange biler med ladekontakten på "feil" som "rett" hjørne. Er det Tesla som egentlig har feil hjørne?

(PS jeg synes Tesla sin plassering av ladeporten er best)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA