Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Fastlane83

Har det kommet noe info om hvordan testingen i Nederland går, og om de evt vil utvide testområde (til f.eks Norge)?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21


Motorwatt

Synes det er en uting å bare poste en link uten minst en kort beskrivelse om hva det linkes til.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. desember 2021, klokken 11:31
Synes det er en uting å bare poste en link uten minst en kort beskrivelse om hva det linkes til.
Enig når det gjelder kryptiske url-er, men i denne så er jo beskrivelsen i url-en.
Men ja, jeg kunne nok lagt til ingressen "Har kontaktet Samferdselsdepartementet for å få lov."
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OlaM

Sitat fra: kodax på fredag 03. desember 2021, klokken 12:04
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. desember 2021, klokken 11:31
Synes det er en uting å bare poste en link uten minst en kort beskrivelse om hva det linkes til.
Enig når det gjelder kryptiske url-er, men i denne så er jo beskrivelsen i url-en.
Men ja, jeg kunne nok lagt til ingressen "Har kontaktet Samferdselsdepartementet for å få lov."

Det er jo ikke Samferdselsdepartementet som bestemmer hvem som har tilgang. Som nevnt over, dette er fisketur etter subsidier. Og hvorfor ikke? Tipper nettverket koster mer enn det smaker for dem og til tross for at Elon en gang lovet at det aldri skulle tjene penger for dem så må nok bed.øk-en på plass før eller senere.
'21 3LR

hELgenen

Høres ut som fisketur ja.

Spørsmålet er vel om det blir bomtur eller ei. Tesla har jo allerede fått en del støtte fra ulike kommunestyrer opp gjennom årene. Regjeringen kan jo også komme med nye forskrifter som setter krav til universiell utforming av i alle fall alle nye ladestasjoner fremover.

Det er ikke gitt at det blir noe fisk her,men vi får vente i spenning....

kodax

Tja, det har jo vært noe snakk om krav om at ladere skal vise pris, man skal kunne bruke kort som betalingsmiddel osv., så det kan jo hende at de ønsker å få en godkjenning på at det er ok å åpne for bruk av SuC som jo ikke har dette (og dermed slippe å få krav om dette senere).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sikkert flere ting som bør avklares.

Ellers ser jeg ikke noen grunn til at Tesla skal få mindre subsidier enn andre gitt de oppfyller kravene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Etter en helgetur langs strekning der det alltid har vært mye ledig på superladere utenom spesielle utfartshelger er jeg litt usikker på om det er riktig tidspunkt for Tesla å åpne superladerne nå. Både ferdag og søndag var det i lengre perioder fullt på superladerne i Aurland, Voss, Arna og (som alltid) Haukås/Åsane. Måtte lade i Arna på fredag ettermiddag pga. parkering uten lademulighet hele helga i Bergen og lite lyst til å starte hjemreise med superlading på iskaldt batteri på søndag. Hele veien mot Bergen viste navi i bilen at det var kø eller så godt som fullt både i Aurland, Voss og Arna. Vi reiste sent på ettermiddag, så det ble bedre utover kvelden. Så også at det var mange biler fysisk på laderna da jeg passerte Aurland og Voss. Søndag ettermiddag var situasjonen den samme, men trafikken på laderne avtok veldig raskt etter kl 17-18. Litt usikker på om det er lurt å åpne laderne når det er såpass press og kø-tendenser på laderne selv med eksklusiv Tesla-adgang.

Har også hørt fra andre steder at det er stor trafikk på laderne om dagen. Noe skyldes sikkert biler med gratis lading som benytter muligheten til superlading pga. svindyr strøm. Noe skyldes nok lading i kulde med dårlig tempererte batterier som medfører lav ladehastighet som resulterer i at hver bil blir stående lenger ved lader. Kombinert med store utleveringer av nye TM3 og TMY den siste tiden som medfører flere biler per ladestolpe gir dette press på ladenettverket til Tesla UTEN at andre merker får adgang.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

Sitat.... er jeg litt usikker på om det er riktig tidspunkt for Tesla å åpne superladerne .

Ser på min "lokale" SuC (16 stk.) som jeg kjører forbi daglig at det nå er atskillig fullere enn vanlig, og det som skiller seg ut er antallet litt eldre S/X som ganske sikkert har gratis lading. Mens det vanligvis er kun 2-3 biler der, er det nå tilløp til kø, og tipper 70-80% er S/X. Det er nok prisen på strøm som er den største magneten.

Vet ikke hva du mener med "nå", men vi snakker neppe om noen som skjer de nærmeste månedene, og heller ikke hele det norske SuC-nettet samtidig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Sitat fra: snakkesalig på mandag 06. desember 2021, klokken 08:40
Sitat fra: Motorwatt på mandag 06. desember 2021, klokken 08:28
Sitat.... er jeg litt usikker på om det er riktig tidspunkt for Tesla å åpne superladerne .

Ser på min "lokale" SuC (16 stk.) som jeg kjører forbi daglig at det nå er atskillig fullere enn vanlig, og det som skiller seg ut er antallet litt eldre S/X som ganske sikkert har gratis lading. Mens det vanligvis er kun 2-3 biler der, er det nå tilløp til kø, og tipper 70-80% er S/X. Det er nok prisen på strøm som er den største magneten.

Dette er sikkert noe Tesla har fått med seg og sikkert vil unngå. Kanskje de lager en form for køstystem når SuC åpnes, der ikke-Teslaer samt Teslaer med gratis SuC blir dytta ned i køa?

Så du mener at jeg skal stå og vente til det blir ledig på en SuC når jeg er på tur bare fordi jeg kjøpte bil med gratis lading for en del år siden? Lavere prioritet for gratisladings-Teslaer på SuC innenfor en viss radius fra bostedsadresse ( f.eks.10-15 km?) må vel i så fall være løsningen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

Begge forslagene (mrk. Tesla leser ikke dette forumet) er utopi. Før nettverket eventuelt åpnes (om ett års tid?) kan situasjonen være helt annerledes.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Nå trenger jeg ikke lade så mye på superladere, men mister ikke tesla mye av sine fordeler om de åpner for alle andre - som står og knoter med 10 forskjellige systemer for å lade?

Motorwatt

Det har blitt heftig diskutert i akkurat denne tråden. ;)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

oroar

Jeg har kjørt Trondheim-Oslo-Trondheim noen ganger den siste tiden.
På Alvdal, Elverum og Nebbenes har jeg stort sett vært helt alene. Til og med på lørdag var jeg alene på Alvdal og Elverum. Sto kun 1 bil i tillegg til meg på Nebbenes.
Kløfta derimot. Der er det fylt opp med taxier og de som bor i nærheten. Det ser jeg på at bilene ikke er tint av og åpenbart ikke har vært på tur. Kløfta var også den billigste plassen å lade av de 4 nevnte.
Så min lille erfaring tilsier at det er god plass til alle, men at vi kanskje må bli kvitt de som bor i nærheten av laderne for at ting skal fungere optimalt. Egne løsninger for topper i sommerferien må de nok gruble på.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA