Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 04. november 2021, klokken 19:44
Tesla har 592 stasjoner i Europa. Fordelt på antall Tesla-biler ligger jo Ionity ikke så verst an.

Hva med å sammenligne antall ladepunkter i stedet?

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 04. november 2021, klokken 19:44
Tesla har 592 stasjoner i Europa. Fordelt på antall Tesla-biler ligger jo Ionity ikke så verst an.
De har vel også bare mellom 2 og 6 ladere pr lokasjon, der ligger Tesla en god del høyere. Samt at oppetid pr lader er et poeng (dette mistenker jeg at du egentlig vet ).

Øyvind.h

Sitat fra: Rollep på torsdag 04. november 2021, klokken 17:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. november 2021, klokken 12:16
IONITY stopper på 400 stasjoner i Europa
Det stemmer ikke, Ionity har allerede ca. 420 stasjoner i drift eller under bygging.

Investeringsselskapet Blackrock ryktes å skulle pumpe inn 500 mill EUR i Ionity. Da skyter nok investeringene virkelig fart. Regner med det også vil kreve videre investering fra produsentene bak Ionity. Men for oss fungerer faktisk Ionity ganske bra allerede.

Kommersielle aktører er bare i startgropen, og dem er det heldigvis mange av :) Flere av dem har fått øynene opp for store rause ladeanlegg, om enn ikke helt i supercharger-skala enda.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. november 2021, klokken 18:24
Sitat fra: Rollep på torsdag 04. november 2021, klokken 17:51
Det stemmer ikke, Ionity har allerede ca. 420 stasjoner i drift eller under bygging.
381 lokasjoner  operative. Skulle vel vært 400 for lenge side.
Nå er det bare 380 operative, og 38 under bygging ;-)
Kilde: https://ionity.eu/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. november 2021, klokken 20:05
Sitat fra: Rollep på torsdag 04. november 2021, klokken 17:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. november 2021, klokken 12:16
IONITY stopper på 400 stasjoner i Europa
Det stemmer ikke, Ionity har allerede ca. 420 stasjoner i drift eller under bygging.

Investeringsselskapet Blackrock ryktes å skulle pumpe inn 500 mill EUR i Ionity. Da skyter nok investeringene virkelig fart. Regner med det også vil kreve videre investering fra produsentene bak Ionity. Men for oss fungerer faktisk Ionity ganske bra allerede.

Kommersielle aktører er bare i startgropen, og dem er det heldigvis mange av :) Flere av dem har fått øynene opp for store rause ladeanlegg, om enn ikke helt i supercharger-skala enda.
Laderne er såpass langt unna hverandre, at det er problematisk for flere elbiler, spesielt om vinteren med full oppakning. Må dessuten gjerne være flere ladepunkter ved hvert sted. og de må seriøst bedre oppetiden, selv om de ikke er værst i klassen der.

Legg til at det ikke finnes en eneste stasjon nord for Trondheim/Ytteråen (Sverige), verken i Norge, Sverige eller Finland. Er og tynt ellers i våre 2 naboland i øst...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ladov

Sitat fra: overskyet på torsdag 04. november 2021, klokken 11:38
Dere overtenker dette altfor mye.

Det er åpenbart for alle at ladere vil være de nye bensinstasjonene. Tesla signaliserer at de har tenkt å være den dominerende aktøren og skal triple antallet ladere på et par år. Da kan man ikke drive med all mulig mikkmakk som hvem som kan lade, når hvor, hvilke dager osv.
Du har et poeng. Og som bensinstasjonene vil Tesla ta sikte på å være for alle. Altså at det ikke spiller veldig stor rolle hvilken side du har ladeporten. Nye stasjoner vil nok bygges så det er åpenbart for alle hvor du skal stille deg, avhengig av hvor du har ladeporten.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Fastlane83

Det kommer også flere elektriske lastebiler som trenger hurtiglading. Vi har noen på jobben og ved å kunne bruke Teslaladere kan vi utvide område vi kan kjøre på. Må selvfølgelig ta hensyn, slik at når dette blir åpnet må vi ut å teste hvilke plasser vi kan bruke der vi ikke hindrer andre. Ladepluggen er foran på høyre side.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 04. november 2021, klokken 19:44
Tesla har 592 stasjoner i Europa. Fordelt på antall Tesla-biler ligger jo Ionity ikke så verst an.

Du har dessverre litt for gamle tall. De rundet 600 i mars (6000 stolper) og åpner nye hele tiden.
En annen ting er at Ionity ikke prioriterer Norge. På kartet vises 21 ladestasjoner i Norge, og ingen planlagte, mens Tesla har ca 77 stasjoner i Norge, og 31 tegnet inn som planlagte. I tillegg er det flere stolper på hver stasjon.
Men uansett, så er poenget at dersom Tesla åpner for alle så vil det jo gjøre hverdagen veldig enkel for den enkelte å bare melde seg på et slikt ladenettverk og få lade hvor som helst, så da må de passe på at det ikke blir masse køer.

Ionity og de andre aktørene bør skynde seg å lage et sømløst ladesystem med 100% dekning sånn at ikke Tesla blir for dominerende.
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. november 2021, klokken 10:23
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 04. november 2021, klokken 19:44
Tesla har 592 stasjoner i Europa. Fordelt på antall Tesla-biler ligger jo Ionity ikke så verst an.

Du har dessverre litt for gamle tall. De rundet 600 i mars (6000 stolper) og åpner nye hele tiden.
Har du med SuC Treungen da? Klart tallene bare er riktig i en kort periode.

Forresten trenger ikke Ionity så mange søyler siden det lades dobbelt så fort.... 😜
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. november 2021, klokken 10:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. november 2021, klokken 10:23
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 04. november 2021, klokken 19:44
Tesla har 592 stasjoner i Europa. Fordelt på antall Tesla-biler ligger jo Ionity ikke så verst an.

Du har dessverre litt for gamle tall. De rundet 600 i mars (6000 stolper) og åpner nye hele tiden.
Har du med SuC Treungen da? Klart tallene bare er riktig i en kort periode.

Forresten trenger ikke Ionity så mange søyler siden det lades dobbelt så fort.... 😜

Ja, nå er de oppe i 700 :-)
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. november 2021, klokken 10:46
Forresten trenger ikke Ionity så mange søyler siden det lades dobbelt så fort.... 😜

Helt riktig. På Ionity sine ladere lader alle biler med 500 kW! 😂
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Motorwatt

Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. november 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Motorwatt på fredag 05. november 2021, klokken 10:46
Forresten trenger ikke Ionity så mange søyler siden det lades dobbelt så fort.... 😜
Helt riktig. På Ionity sine ladere lader alle biler med 500 kW! 😂
Minst! 🤣 På mange andre biler er snittet bare 70-80 .....🥺
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Ionity har ca 1500 ladestolper. Tesla ca 7000. Så lenge snitteffekt er på under 100kW er det tallene som er viktige.

For de med 800V biler er selvfølgelig Ionity bedre.

Selv vurderer jeg å tegne Ionity abonnement hos BMW før vi drar på Europatur neste år, siden de har mye lavere priser enn Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. november 2021, klokken 11:22
Ionity har ca 1500 ladestolper. Tesla ca 7000. Så lenge snitteffekt er på under 100kW er det tallene som er viktige.

For de med 800V biler er selvfølgelig Ionity bedre.

Selv vurderer jeg å tegne Ionity abonnement hos BMW før vi drar på Europatur neste år, siden de har mye lavere priser enn Tesla.

Det var en fyr som hadde ladet veldig mye på ChaDeMo-hurtigladere med sin Tesla (i USA med adapter) som fikk begrenset ladehastighet på Tesla Superladestasjoner siden Tesla eller bilen mente den måtte beskyttes. Tesla mener at samspillet mellom Tesla Supercharger og bilen tar mer vare på bilens batterier enn å lade på eksterne hurtigladere, som ikke har like bra monitorering. Vet ikke om de har fått bedre kommunikasjon/software nå...var ikke helt ny sak jeg leste. Sto visst noe i Tesla-manualen om dette og.
Tesla Model Y                         2021-

overskyet

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. november 2021, klokken 11:22
Ionity har ca 1500 ladestolper. Tesla ca 7000. Så lenge snitteffekt er på under 100kW er det tallene som er viktige.

For de med 800V biler er selvfølgelig Ionity bedre.

Selv vurderer jeg å tegne Ionity abonnement hos BMW før vi drar på Europatur neste år, siden de har mye lavere priser enn Tesla.

Ja, en av tingene jeg håper, er at ved åpning hos Tesla, så blir det mindre folk på Ionity laderene. Med plug and charge og 800V på Ionity er det overlegent. Spesielt kombinert med lav pris. Det er likevel enkelte steder hvor det ikke er noen gode alternativer utover Tesla sitt ladenett, selv om de hullene er i ferd med å tettes raskt av BKK.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA