Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. november 2021, klokken 06:43

Det med at du må legge biltype inn i appen er bare noe Tesla ikke selv har tenkt ut ennå, men som jeg regner med de kommer til å finne ut er lurt for å utnytte plassen best mulig. Per nå er de bare i en testfase, og appen likeså.

Og hva hindrer folk i å legge inn feil biltype? Og hva med de som har to biler? Nei, biltype som valg kommer nok ikke til å skje.

Fysisk merking og helst sperring fra å bruke «feil» plass er det eneste som vil virke.

Hvis man ser på hva som skjer på andre ladestasjoner i dag, hvor det faktisk er lagt til rette for at forskjellige biler skal kunne utnytte alle uttakene samtidig, så er det lett å skjønne at dette ikke kommer til å gå bra.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet til lynladere med to uttak hvor det står bil parkert midt foran og blokkerer begge. Eller til og med står parkert på tvers. Midt i rushtida. Så lenge det ikke er tydelig merket med kobling mellom parkering og ladepunkt vil det bli rot.

Det trenger ikke nødvendigvis være et vanntett system som hindrer folk i å lade e-tronene sine på tvers. Men det vil være av en interesse for e-tron-føreren og bli anvist til steder hvor det er plass til e-tronene. Dersom det er ladere av typen som står bak fortauskanten bak bilen så ønsker ikke e-tron-eieren at dette skal vises som en tilgjengelig lader. Men dersom ingenting er ledig kan han selvsagt kjøre innom Biltema og kjøpe to ramper, som gjør at bilen kommer så høyt opp at han får ladet - da kan han selvsagt switche over til at han har en annen elbil som har luken i en av endene av bilen.

Når en skal bruke appen for lading må en uansett angi ladestolpenr, så dette nummeret bør stå både på ladeplassen (asfalten) og ladestolpen...kanskje et blindlokk på andre siden av Tesla-stolpen, og økt bredde, for å hindre misforståelser vil være på sin plass...og hindre sånn at folk ikke står på feil parkeringsplass.
Tesla Model Y                         2021-

YSG

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. november 2021, klokken 10:00
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 22:37
Lurer litt på dette. Skal det liksom kunne skje at du er på vei mot en superlader i din ID.4 og så flipper den plutselig fra åpen til lukket? Det tviler jeg på.
Hvorfor skulle det kunne blir slik? Det er jo slik for alle i dag, man er ikke garantert plass selv om man starter navigering til en SuC mens den er ledig. Dersom det blir fullt før du kommer frem så får du ikke plass. Slik er det for alle. Om det er dynamisk eller ikke spiller liten rolle.
Det er jo en liten vesensforskjell her, når lukket i dette tilfellet ikke bare betyr "still deg i kø og vent på første og beste plass på lik linje med alle andre". Men faktisk at du og alle andre ikke-Teslaer enten blir relegert til et lite subsett av tilgjengelige stolper, som gir helt annen ventetid og gjennomstrømning enn du kanskje hadde planlagt med. Eller regelrett låses ute de neste par timene. Hvis Tesla blir litt for dynamiske i negativ forstand så blir SuC rett og slett ikke et pålitelig alternativ og man kan like gjerne gå rett for BKK og Ionity-køen.

Jeg tenker spesielt på utfartsdager her. Resten av tiden tror jeg det stort sett vil gå relativt greit da de fleste SuC jeg kjører forbi knapt nok er halvfulle mesteparten av tiden.

overskyet

#707
Dere overtenker dette altfor mye.

Det er åpenbart for alle at ladere vil være de nye bensinstasjonene. Tesla signaliserer at de har tenkt å være den dominerende aktøren og skal triple antallet ladere på et par år. Da kan man ikke drive med all mulig mikkmakk som hvem som kan lade, når hvor, hvilke dager osv.

Handyman

Sitat fra: YSG på torsdag 04. november 2021, klokken 11:32
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. november 2021, klokken 10:00
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 22:37
Lurer litt på dette. Skal det liksom kunne skje at du er på vei mot en superlader i din ID.4 og så flipper den plutselig fra åpen til lukket? Det tviler jeg på.
Hvorfor skulle det kunne blir slik? Det er jo slik for alle i dag, man er ikke garantert plass selv om man starter navigering til en SuC mens den er ledig. Dersom det blir fullt før du kommer frem så får du ikke plass. Slik er det for alle. Om det er dynamisk eller ikke spiller liten rolle.
Det er jo en liten vesensforskjell her, når lukket i dette tilfellet ikke bare betyr "still deg i kø og vent på første og beste plass på lik linje med alle andre". Men faktisk at du og alle andre ikke-Teslaer enten blir relegert til et lite subsett av tilgjengelige stolper, som gir helt annen ventetid og gjennomstrømning enn du kanskje hadde planlagt med. Eller regelrett låses ute de neste par timene. Hvis Tesla blir litt for dynamiske i negativ forstand så blir SuC rett og slett ikke et pålitelig alternativ og man kan like gjerne gå rett for BKK og Ionity-køen.

Jeg tenker spesielt på utfartsdager her. Resten av tiden tror jeg det stort sett vil gå relativt greit da de fleste SuC jeg kjører forbi knapt nok er halvfulle mesteparten av tiden.
Jeg så ikke for meg å lukke lokasjonen helt for non-Tesla. Det ser jeg at jeg burde spesifisert. Poenget var å påpeke at man må stille seg i kø, som alle andre. Noen køer er lange andre er korte. Og ja det er kun aktuelt i høytrafikkperioder. Resten av tiden bør det gå helt fint.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: overskyet på torsdag 04. november 2021, klokken 11:38
Dere overtenker dette altfor mye.

Det er åpenbart for alle at ladere vil være de nye bensinstasjonene. Tesla signaliserer at de har tenkt å være den dominerende aktøren og skal triple antallet ladere på et par år. Da kan man ikke drive med all mulig mikkmakk som hvem som kan lade, når hvor, hvilke dager osv.

Det er noen forskjeller på bensinstasjoner og hurtigladestasjoner. Alle bensinbiler trenger å fylle bensin, mens elbiler stort sett bare trenger å hurtiglade på langtur. Derfor blir belastningen på hurtigladestasjoner mye mer ujevnt fordelt. Skal man da dimensjonere hurtigladestasjoner for aldri å ha kø, blir det veldig mye uvirksomme ladere mesteparten av tiden noe som gjør dette vanskelig å tjene penger på dette. Jeg tror Tesla ønsker seg jevnere belastning på stasjonene sine for å få mer ut av investeringen de allerede har gjort. Da kan de velge å ikke åpne de mest travle stedene og velge å begrense ikke-teslaer på travle tidspunkt

ToWalkOrDrive

#710
Sitat fra: overskyet på torsdag 04. november 2021, klokken 11:38
Dere overtenker dette altfor mye.

Det er åpenbart for alle at ladere vil være de nye bensinstasjonene. Tesla signaliserer at de har tenkt å være den dominerende aktøren og skal triple antallet ladere på et par år. Da kan man ikke drive med all mulig mikkmakk som hvem som kan lade, når hvor, hvilke dager osv.

Er derfor det er bra at Tesla veier sine skritt nøye - fordi de vil være den dominerende aktøren. De er nødt til å trå forsiktig så ikke kapasiteten blir sprengt. Det er 73.000 Teslaer der ute i Norge, og noen dager på noen klokkeslett er det fullt. Så langt har Tesla valgt å ta høyde for de travleste tidene. Til sammenligning er det 48.000 e-golfer. Dersom en ser på de 50 mest populære elbilmodellene er det 264.000 av dem, om en tar vekk Leafer, Souler, Zoer og env200er...og Teslaer. Det er altså 3,6 ganger så mange ikke-Tesla-CCS-biler (264.000) som Teslaer (73.000). Dermed er det viktig for Tesla-eiere at de ikke bare slipper alt fri. Samtidig betyr det at Tesla har alle muligheter til å lage masse nye ladestasjoner tilpasset ikke-Tesla'er, og fremdeles ha nok biler på alle stasjonene, dersom de makter å ta markedsandeler.

En må og ha i mente at markedet stiger, så de er ikke helt nødt til å ta andeler fra andre aktører for å forsvare investeringer....over 102.000 elbiler registrert på veiene så langt i år. Elbilparken i Norge har altså økt med 28,5% så langt i år!! Og da snakker vi en økende andel familiebiler / sommerferiebiler / langdistansebiler.

MER står og sier: "vi kan ikke investere mer enn det vi får solgt"...burde heller hete "IKKE SÆRLIG MYE MER". IONITY stopper på 400 stasjoner i Europa.mm...mens Tesla ser at markedet stiger og popper ut nye stasjoner hele tiden....noe BKK også ser ut til å forstå.
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. november 2021, klokken 12:06
Jeg så ikke for meg å lukke lokasjonen helt for non-Tesla. Det ser jeg at jeg burde spesifisert. Poenget var å påpeke at man må stille seg i kø, som alle andre. Noen køer er lange andre er korte. Og ja det er kun aktuelt i høytrafikkperioder. Resten av tiden bør det gå helt fint.

Hva ser du for deg da? At noen ladere er kun Tesla og andre er for alle? Og selv om det blir en ledig kun-Tesla, så er de ikke tilgjengelig for andre før datamaskinen sier at rushet er over?
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på torsdag 04. november 2021, klokken 12:50
Hva ser du for deg da? At noen ladere er kun Tesla og andre er for alle? Og selv om det blir en ledig kun-Tesla, så er de ikke tilgjengelig for andre før datamaskinen sier at rushet er over?
Ja, det kan jeg se for meg blir en variant på noen stasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. november 2021, klokken 15:04
Sitat fra: OlaM på torsdag 04. november 2021, klokken 12:50
Hva ser du for deg da? At noen ladere er kun Tesla og andre er for alle? Og selv om det blir en ledig kun-Tesla, så er de ikke tilgjengelig for andre før datamaskinen sier at rushet er over?
Ja, det kan jeg se for meg blir en variant på noen stasjoner.

Ikke helt ulikt tomme fast-track baner på flyplasser o.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: cra på torsdag 04. november 2021, klokken 15:38
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. november 2021, klokken 15:04
Sitat fra: OlaM på torsdag 04. november 2021, klokken 12:50
Hva ser du for deg da? At noen ladere er kun Tesla og andre er for alle? Og selv om det blir en ledig kun-Tesla, så er de ikke tilgjengelig for andre før datamaskinen sier at rushet er over?
Ja, det kan jeg se for meg blir en variant på noen stasjoner.
Ikke helt ulikt tomme fast-track baner på flyplasser o.l.
Ja et veldig godt eksempel, faktisk.
Hva Tesla kommer til å gjøre derimot har jeg lite formening om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rollep

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. november 2021, klokken 12:16
IONITY stopper på 400 stasjoner i Europa
Det stemmer ikke, Ionity har allerede ca. 420 stasjoner i drift eller under bygging.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Rollep på torsdag 04. november 2021, klokken 17:51
Det stemmer ikke, Ionity har allerede ca. 420 stasjoner i drift eller under bygging.
381 lokasjoner  operative. Skulle vel vært 400 for lenge side.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. november 2021, klokken 12:16
Sitat fra: overskyet på torsdag 04. november 2021, klokken 11:38
Dere overtenker dette altfor mye.

Det er åpenbart for alle at ladere vil være de nye bensinstasjonene. Tesla signaliserer at de har tenkt å være den dominerende aktøren og skal triple antallet ladere på et par år. Da kan man ikke drive med all mulig mikkmakk som hvem som kan lade, når hvor, hvilke dager osv.

Er derfor det er bra at Tesla veier sine skritt nøye - fordi de vil være den dominerende aktøren. De er nødt til å trå forsiktig så ikke kapasiteten blir sprengt. Det er 73.000 Teslaer der ute i Norge, og noen dager på noen klokkeslett er det fullt. Så langt har Tesla valgt å ta høyde for de travleste tidene. Til sammenligning er det 48.000 e-golfer. Dersom en ser på de 50 mest populære elbilmodellene er det 264.000 av dem, om en tar vekk Leafer, Souler, Zoer og env200er...og Teslaer. Det er altså 3,6 ganger så mange ikke-Tesla-CCS-biler (264.000) som Teslaer (73.000). Dermed er det viktig for Tesla-eiere at de ikke bare slipper alt fri. Samtidig betyr det at Tesla har alle muligheter til å lage masse nye ladestasjoner tilpasset ikke-Tesla'er, og fremdeles ha nok biler på alle stasjonene, dersom de makter å ta markedsandeler.

En må og ha i mente at markedet stiger, så de er ikke helt nødt til å ta andeler fra andre aktører for å forsvare investeringer....over 102.000 elbiler registrert på veiene så langt i år. Elbilparken i Norge har altså økt med 28,5% så langt i år!! Og da snakker vi en økende andel familiebiler / sommerferiebiler / langdistansebiler.

MER står og sier: "vi kan ikke investere mer enn det vi får solgt"...burde heller hete "IKKE SÆRLIG MYE MER". IONITY stopper på 400 stasjoner i Europa.mm...mens Tesla ser at markedet stiger og popper ut nye stasjoner hele tiden....noe BKK også ser ut til å forstå.

3.6 ganger passer jo bra med en tripling av ladenettet i løpet av to år.

Magnus Hansen

Med egen europafabrikk legges det opp til heftig økning av antall teslaer i Europa også dog

Motorwatt

Tesla har 592 stasjoner i Europa. Fordelt på antall Tesla-biler ligger jo Ionity ikke så verst an.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA