Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 02. november 2021, klokken 23:03
Kan ikke muligheten være at biler med ladetilkoblingen likt Tesla sine biler f. eks benytter ladestasjonene enten til høyre eller venstre når man kommer inn på plassen, eller lavt eller høyt bås tall, så kan alle bilene med ladetilkobling på motsatt side enn Tesla sine biler benytte ladestasjonene på motsatt side når man kommer inn på plassen, motsatt tall enn Tesla.
Da vil kanskje minst mulig båser bli ubenyttet pga at de ikke blir tilgjengelig
Vel, når det er fult vil man jo å ta den første ledige båsen uansett om man har Tesla eller ikke, og ikke vente på "sin type bås". Du står der med en Tesla og det blir ledig etter en e-tron. Du får ikke ladet, og e-tronen bak det får plassen i stedet ;-)
Det er jo helt tilfeldig hvilken bås som blir ledig, så det vil jo ikke fungere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jambo

Vet ikke om dette har vært nevnt her før, men er ikke løsningen på forskjellige ladeporter bare at plassene merkes opp på nytt på asfalten? Og at det merkes opp slik at hver lader står i senter av plassen, i stedet for på linja som det står nå? Så kan bilene rygge inntil eller kjøre inntil, uansett må ikke ledningen strekkes veldig langt. Om kablene ikke rekker til det, så får de vel bare bytte dem med noen litt lengre. Men det hadde i alle fall løst problemet med at plasser blir ubrukelige for noen biler. Så mangler man bare å gjøre om de ladestasjonene hvor man parkerer parallelt/på siden av laderen til sånne som man kjører/rygger mot laderen. Dette med ladeportplasseringen burde virkelig ikke være et problem med de rette løsningene...

turfsurf

Sitat fra: Jambo på onsdag 03. november 2021, klokken 00:40
Vet ikke om dette har vært nevnt her før, men er ikke løsningen på forskjellige ladeporter bare at plassene merkes opp på nytt på asfalten? Og at det merkes opp slik at hver lader står i senter av plassen, i stedet for på linja som det står nå? Så kan bilene rygge inntil eller kjøre inntil, uansett må ikke ledningen strekkes veldig langt. Om kablene ikke rekker til det, så får de vel bare bytte dem med noen litt lengre.
Jo, helt klart "bare" å gjøre det. Men da vil det ikke funke på eksisterende ladestasjoner. Og skal de ha lengre kabler så vil de ikke passe i SuC stolpene. Så da må de bytte stolpene. Ergo både nye stolper og nye kabler. Da er det plutselig ikke "bare". Men for all del, går jo an.

Om noe, så tipper jeg vi ser tilpasninger på nye stasjoner etter hvert, når Tesla har fått litt erfaring. Så vil kanskje eksisterende bygges om fortløpende. Jeg er ihvertfall sikker på at Tesla ikke bare åpner opp "alle" stasjoner uten videre som noen her later til å tro.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Toalmar

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. november 2021, klokken 00:10
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 02. november 2021, klokken 23:03
Kan ikke muligheten være at biler med ladetilkoblingen likt Tesla sine biler f. eks benytter ladestasjonene enten til høyre eller venstre når man kommer inn på plassen, eller lavt eller høyt bås tall, så kan alle bilene med ladetilkobling på motsatt side enn Tesla sine biler benytte ladestasjonene på motsatt side når man kommer inn på plassen, motsatt tall enn Tesla.
Da vil kanskje minst mulig båser bli ubenyttet pga at de ikke blir tilgjengelig
Vel, når det er fult vil man jo å ta den første ledige båsen uansett om man har Tesla eller ikke, og ikke vente på "sin type bås". Du står der med en Tesla og det blir ledig etter en e-tron. Du får ikke ladet, og e-tronen bak det får plassen i stedet ;-)
Det er jo helt tilfeldig hvilken bås som blir ledig, så det vil jo ikke fungere.
Det har du selvsagt helt rett i, men vi vet ikke hva Tesla høster av erfaring nå i Nederland. Det vi vet er at de skal øke antall ladestasjoner radikalt Ila kort tid ut i fra info lagt ut på nett og da vil det vel bli nok ladestasjoner vil jeg tro til at dette kan løses


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: Jambo på onsdag 03. november 2021, klokken 00:40
Vet ikke om dette har vært nevnt her før, men er ikke løsningen på forskjellige ladeporter bare at plassene merkes opp på nytt på asfalten? Og at det merkes opp slik at hver lader står i senter av plassen, i stedet for på linja som det står nå? Så kan bilene rygge inntil eller kjøre inntil, uansett må ikke ledningen strekkes veldig langt. Om kablene ikke rekker til det, så får de vel bare bytte dem med noen litt lengre. Men det hadde i alle fall løst problemet med at plasser blir ubrukelige for noen biler. Så mangler man bare å gjøre om de ladestasjonene hvor man parkerer parallelt/på siden av laderen til sånne som man kjører/rygger mot laderen. Dette med ladeportplasseringen burde virkelig ikke være et problem med de rette løsningene...
Hvis du har ladet på SuC vet du at kablene er svært korte. Stolpen må stå rett ved ladeporten.
Alle som har ladet på SuC vet også at det er mange ulike layoter.
Lange kabler har flere ulemper; oppheng når de ikke brukes, skader snøbrøyting, overkjøring, kjøling mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM



En grei løsning er at alle nye stasjoner blir bygd etter dette mønsteret. Eventuelt at kun de med dette mønsteret blir åpnet. Pilene er uansett bare hjelpere, ikke påbudt kjøreretning.
'21 3LR

automat

Sitat fra: daktari på tirsdag 02. november 2021, klokken 23:53

Ladeport i nesa
Soul 2
E-Niro
Ioniq classic
Zoe

Ioniq classic har venstre bak. Men Kona har vel i nesa?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mr Oizo


Ellemelle

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 08:02


En grei løsning er at alle nye stasjoner blir bygd etter dette mønsteret. Eventuelt at kun de med dette mønsteret blir åpnet. Pilene er uansett bare hjelpere, ikke påbudt kjøreretning.
Og hva skulle fordelen være? Så lenge man parkerer innenfor de oppmerkede områdene, spiller det ingen rolle hvilken layout det er.
Jeg tør nesten påstå at dette mønsteret er verre enn andre, siden det blir vanskeligere å vite hvilken ladestolpe som faktisk er ledig (en ladestolpe er i teorien tilgjengelig fra fire forskjellige parkeringsplasser)

ToWalkOrDrive

#657
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 03. november 2021, klokken 09:38
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 08:02


En grei løsning er at alle nye stasjoner blir bygd etter dette mønsteret. Eventuelt at kun de med dette mønsteret blir åpnet. Pilene er uansett bare hjelpere, ikke påbudt kjøreretning.
Og hva skulle fordelen være? Så lenge man parkerer innenfor de oppmerkede områdene, spiller det ingen rolle hvilken layout det er.
Jeg tør nesten påstå at dette mønsteret er verre enn andre, siden det blir vanskeligere å vite hvilken ladestolpe som faktisk er ledig (en ladestolpe er i teorien tilgjengelig fra fire forskjellige parkeringsplasser)
Den største fordelen er at du, med litt god plass rundt laderne, kan la bakenden stikke et par meter ut lenger bak dersom du kommer med en e-tron og denslags, så kan en faktisk lade helt fint om du har ladeporten foran døren på venstre side. Tilsvarende kan du rygge inn, og la fronten stikkel litt ut om du har ladeporten på høyre side. Sånn sett kan alle stå på sin riktige ladeplass uten særlig problem...trenger bare 6-7 meter parkeringsplass for hver bil...men Tesla har og satt opp egne ladere for de med tilhenger...sånne plasser vil jo og funke for e-tron'er...
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

Ja hvis målet er å gi fordeler til alt annet enn Teslabiler, så er sikkert dette en god løsning.

Men for oss som kjører Tesla er det ikke en god løsning. Vi har kun en mulighet, og det er parkering tett inntil en ladestolpe på venstre side bak. Hvis en e-tron står en meter inn på min plass, så rekker ikke ladekabelen frem til min bil.

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 08:02


En grei løsning er at alle nye stasjoner blir bygd etter dette mønsteret. Eventuelt at kun de med dette mønsteret blir åpnet. Pilene er uansett bare hjelpere, ikke påbudt kjøreretning.
Man må være bra optimist dersom man tror at denne layouten vil funke godt. Jeg tror kanskje denne har størst sjans for rot og kaos.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA