Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 01. november 2021, klokken 15:46
Tviler på at tesla har lov til å gi bøter til folk som parkerer feil, tror ikke det var noe konsekvenser for han her heller
Men de har kanskje registrert bilnummer, og kan si opp kundeforholdet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

#571
Sitat fra: Motorwatt på mandag 01. november 2021, klokken 15:38
.. med bilde av parkering og reg. nummer.
Trenger ikke reg. nummer, holder med bilde og timestamp i app. Tesla har god kontroll på hvem som lader til hvilket tidspunkt.

Ellers må jeg si at denne løsningen er som forventet...

Fra Tesla sin Q&A [1]:

Blir det nye Supercharger-priser for Tesla-eiere?
Tesla-eiere kan fortsette å lade for samme pris.

Hvor mye koster lading for andre biler enn Tesla?
Prisene for andre biler enn Tesla gjenspeiler påløpte merkostnader for å lade ulike biltyper og tilpasse stedene våre slik at de kan imøtekomme disse bilene. Prisene varierer fra sted til sted, og du kan se ladeprisene i Tesla-appen. Prisen per kWt kan senkes med et lademedlemskap.

Alltid billigst med Tesla, og det vil være mulig å få en litt lavere pris for ikke-Tesla eiere hvis de har et ladeabonnement. Det åpnes også opp for å kun åpne opp for andre biler hvis det er nok ledig kapasitet på laderen.

[1] https://www.tesla.com/no_NO/support/non-tesla-supercharging
Tesla Model 3 Long Range

Øyvind.h

Ser at kapasitet også vil være førende for hva som åpnes opp. Veldig bra for de som kjører Tesla fordi supercharger-nettverket fungerer så sømløst og enkelt, med god kapasitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Evaluering av superladere for andre biler enn Tesla
1. november 2021

I dag lanserer vi et prosjekt med evaluering av superladere for andre biler enn Tesla på 10 Supercharger-steder i Nederland.

Tilgang til et omfattende, praktisk og pålitelig nettverk for hurtiglading er avgjørende for bruk av elektriske biler i stor skala. Derfor har vi, siden vi åpnet de første superladerne våre i 2012, vært forpliktet til å utvide nettverket så raskt som mulig. I dag har vi over 25 000 superladere over hele verden.

Med denne evalueringen er nå 10 stasjoner tilgjengelig via Tesla-appen (versjon 4.2.3 eller høyere) for nederlandske brukere av andre elektriske biler enn Tesla. Tesla-eiere kan fortsette med å bruke disse stasjonene som de alltid har gjort, og vi vil nøye overvåke hvert sted for overbelastning og lytte til kundene om deres opplevelser.

Det har alltid vært vår ambisjon å åpne Supercharger-nettverket for andre elektriske biler enn Tesla for derved å oppmuntre flere bileiere til å velge elektrisk. Dette støtter vår misjon om å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi.

Når flere kunder bruker superladere, kan nettverket utvides raskere. Målet vårt er å lære og iverksette nye ideer raskt, samtidig som vi fortsetter å utvide nettverket så fort som mulig, slik at vi til slutt kan ønske alle brukere av elektriske biler, enten Tesla eller ikke, velkommen til alle superladere over hele verden.

Ofte stilte spørsmål

Generelt
Tesla-app
Priser
På stedet

Generelt
Hvilke Supercharger-steder er åpne for andre biler enn Tesla?
Nederlandske brukere av andre elektriske biler enn Tesla kan for øyeblikket lade ved 10 Supercharger-steder over hele landet:

Sassenheim
Apeldoorn Oost
Meerkerk
Hengelo
Tilburg
Duiven
Breukelen
Naarden
Eemnes
Zwolle
Kan jeg superlade hvis jeg besøker Nederland?
Prosjektet for evaluering av superladere for andre biler enn Tesla er for tiden begrenset til eiere av elektriske biler som bor i Nederland. Vi utvider snart til flere markeder. Tesla-eiere fra alle land kan lade som vanlig på disse stedene.

Vil flere steder åpne for andre biler enn Tesla?
Vi begynner med et begrenset antall steder for å skaffe erfaring, overvåke populariteten og vurdere tilbakemeldinger før vi utvider. Fremtidige steder vil kun bli åpnet for andre biler enn Tesla hvis det er ledig kapasitet.

Kan Tesla-eiere fortsatt bruke disse stedene?
Ja. Tesla-eiere vil ikke merke noen forskjell ved disse superladerne.

Jeg kjører Tesla. Hvilke ekstra fordeler får jeg sammenlignet med førere av andre elektriske biler?
Som Tesla-eier kan du glede deg over sømløs integrering av ladestolpe og bil, optimert ruteplanlegging og forberedelse av batteriet før lading. Med Tesla har du også tilgang til de laveste Supercharger-prisene.

Tesla-app
Hvordan lader jeg hvis jeg ikke kjører en Tesla?
Last ned Tesla-appen (versjon 4.2.3 eller høyere) for iOS eller Android, og opprett en Tesla-konto.
Velg «Lad din ikke-Tesla» og finn Supercharger-stedet ditt.
Legg til betalingsmåte, plugg inn bilen, velg en bås og trykk «Start lading».
Velg «Stopp lading» for å fullføre økten.
Hvordan vet jeg hvilken Supercharger-stolpe å velge i Tesla-appen?
Hver Supercharger-stolpe har en etikett med en unik identifikator nederst. Hvis du tar kabelen fra stolpe 4A, velger du bare stolpe 4A i Tesla-appen for å begynne å lade. Vær oppmerksom på at hvis du ikke kobler til i løpet av to minutter etter at du har valgt en stolpe, vil økten din gå ut på tid, og du må starte på nytt.

Vil Tesla-eiere se superladere for andre biler enn Tesla i appen, slik at de kan lade andre elektriske biler og få tilgang til Tesla-produktene sine fra én og samme konto?
Ja. Alle Tesla-produkter og -tjenester er tilgjengelige via Tesla-appen. Tesla-eiere kan bruke sin eksisterende konto til å lade andre biler enn Tesla.

Kan jeg se stedets tilgjengelighet og serviceinformasjon i appen?
Ja. Du ser informasjon om Supercharger-stedets tilgjengelighet i Tesla-appen.

Priser
Blir det nye Supercharger-priser for Tesla-eiere?
Tesla-eiere kan fortsette å lade for samme pris.

Hvor mye koster lading for andre biler enn Tesla?
Prisene for andre biler enn Tesla gjenspeiler påløpte merkostnader for å lade ulike biltyper og tilpasse stedene våre slik at de kan imøtekomme disse bilene. Prisene varierer fra sted til sted, og du kan se ladeprisene i Tesla-appen. Prisen per kWt kan senkes med et lademedlemskap.

Påløper sperreavgifter for andre biler enn Tesla?
Ja. Den samme logikken og avgiftsstrukturen gjelder for alle elektriske biler, enten Tesla eller ikke, for å sikre at båsene er åpne for alle som vil lade. Les mer om hvordan sperreavgifter virker.

På stedet
Rekker Supercharger-kabelen til alle elektriske biler?
Enkelte Supercharger-steder har kanskje en layout som ikke passer alle biler. Vær vennlig å ikke stenge for andre biler ved å parkere over linjene hvis kabelen ikke når bilen din.

Støtter Supercharger-stolpene alle kontakttyper?
Dette evalueringsprosjektet er kun tilgjengelig for CCS-kompatible biler. Hvis en Supercharger-stolpe har to kabler, kan andre biler enn Tesla bare lade med CCS-kontakten. Hvis kontakten ikke passer til bilen din, ber vi deg rapportere dette til Teslas kundeservice.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Det er jo klart at de vil måtte gjøre endring på merking av plass/stolpe. Mange biler som ikke vil kunne lade på SuC med dagens løsning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. november 2021, klokken 16:14
Det er jo klart at de vil måtte gjøre endring på merking av plass/stolpe. Mange biler som ikke vil kunne lade på SuC med dagens løsning.

Der det er hjerterom er det husrom er det noe som heter...
Om noen dobbeltparkerer for å lade på sin høyre side bak, front eller midt, og det ikke er kø - vel, så er ikke dette et problem. Det ordner seg i de aller,aller fleste tilfeller er min spådom. Om en eller annen roter det til så er det ikke verdens ende - er bare å slappe av.



turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 01. november 2021, klokken 16:27

Om noen dobbeltparkerer for å lade på sin høyre side bak, front eller midt, og det ikke er kø - vel, så er ikke dette et problem. Det ordner seg i de aller,aller fleste tilfeller er min spådom. Om en eller annen roter det til så er det ikke verdens ende - er bare å slappe av.
Er det ikke kø er det ikke noe problem, det er klart.

Men jeg har 350k km med elbil bak meg hvorav 60-70k ladet på hurtiglader, og har sett hvordan mange oppfører seg på ladestasjoner.

Du som er så opptatt av utnyttelse av ressurser og unødvendig bygging av ladestasjoner burde jo være opptatt av dette? I værste fall får man ikke utnyttet halvparten av stolpene...

Ser for meg liv og røre når en etron parkerer på tvers og blir sperret inne av en bil på hver side
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. november 2021, klokken 16:14
Det er jo klart at de vil måtte gjøre endring på merking av plass/stolpe. Mange biler som ikke vil kunne lade på SuC med dagens løsning.

Jeg vil dessverre ikke kunne lade der i særlig grad med noen av bilene jeg har bestilt. I hvert fall på de en må rygge inntil. Der en kan stå ved siden av stolpen og på endeplasser vil det antakelig gå greit.

Men kjøper ikke abonnement før stasjonene er bygget om. Jeg kan jo ikke blokkere andre fra å bruke stolper fordi jeg har feil bil. Men med litt kreativ parkering skal jeg nok klare å bruke enkelte stolper enkelte steder uten å ødelegge for andre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jambo

Gode nyheter. Mangler bare noen enda bedre nyheter om at de åpner flere og i andre land også. Men tilpassing til flere typer biler må nok komme på sikt. Uansett en god nyhet for elbilers framtid.

turfsurf

#579
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. november 2021, klokken 16:41
Jeg kan jo ikke blokkere andre fra å bruke stolper fordi jeg har feil bil. Men med litt kreativ parkering skal jeg nok klare å bruke enkelte stolper enkelte steder uten å ødelegge for andre.
Man kan sikkert rygge inn motsatt vei på en del av de laderne hvor det er sideveis plassering og man har ladeport høyre bak. Blir stikkende litt ut over merkingen dog. På de man rygger inntil kan man vel bruke endestolpene uten å sperre ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Sitat fra: Jambo på mandag 01. november 2021, klokken 16:47
Gode nyheter. Mangler bare noen enda bedre nyheter om at de åpner flere og i andre land også. Men tilpassing til flere typer biler må nok komme på sikt. Uansett en god nyhet for elbilers framtid.
Tenker nok heller at det eventuelt i overskuelig fremtid er andre biler som må tilpasse seg Tesla hvis de skal bruke Tesla sine stasjoner.
Tesla Model 3 Long Range

Dieselgubben

God nyhet! Men redd det blir å ta tid.

Uansett blir dette å gå helt fint. Har kjørt 10 tusenvis med km med Tesla i sammen med Teslabjørn, og stort sett er det vel nesten folketomt på ladestasjonene. Blir sikkert en eller annen "sympatisk" person som blir å klage hvis en non-tesla står litt på skeiva selv om 50 prosent av plassene er ledig. Heldigvis har Tesla god oversikt over belegg. Eventuelt kan de forlenge kabel på de mest brukte lokasjonene.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. november 2021, klokken 16:37
Sitat fra: hELgenen på mandag 01. november 2021, klokken 16:27

Om noen dobbeltparkerer for å lade på sin høyre side bak, front eller midt, og det ikke er kø - vel, så er ikke dette et problem. Det ordner seg i de aller,aller fleste tilfeller er min spådom. Om en eller annen roter det til så er det ikke verdens ende - er bare å slappe av.
Er det ikke kø er det ikke noe problem, det er klart.

Men jeg har 350k km med elbil bak meg hvorav 60-70k ladet på hurtiglader, og har sett hvordan mange oppfører seg på ladestasjoner.

Du som er så opptatt av utnyttelse av ressurser og unødvendig bygging av ladestasjoner burde jo være opptatt av dette? I værste fall får man ikke utnyttet halvparten av stolpene...

Ser for meg liv og røre når en etron parkerer på tvers og blir sperret inne av en bil på hver side

Neida. Dette går bra. Stort sett har det vært knapt belegg på de SuC jeg har passert.
Ja,det er mer trøkk i utfartshelger langs de største hovedveiene,men jeg synes dette er mer unntaket enn hovedregelen når det kommer til kø på SuC.

Har bil både med ladeport høyre bak og ladeport venstre bak,så.jeg er forberedt på det meste

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. november 2021, klokken 16:41
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. november 2021, klokken 16:14
Det er jo klart at de vil måtte gjøre endring på merking av plass/stolpe. Mange biler som ikke vil kunne lade på SuC med dagens løsning.

Jeg vil dessverre ikke kunne lade der i særlig grad med noen av bilene jeg har bestilt. I hvert fall på de en må rygge inntil. Der en kan stå ved siden av stolpen og på endeplasser vil det antakelig gå greit.

Men kjøper ikke abonnement før stasjonene er bygget om. Jeg kan jo ikke blokkere andre fra å bruke stolper fordi jeg har feil bil. Men med litt kreativ parkering skal jeg nok klare å bruke enkelte stolper enkelte steder uten å ødelegge for andre.

Tesla sier at de vil bruke den høyere prisen til å tilrettelegge for alle ccs-elbiler. Tipper de ikke bygger om, men heller setter opp ekstra stolper hvor du både kan komme med tilhenger og e-tron, som på Nebbenes/Lyngdal.

Hvor mye koster lading for andre biler enn Tesla?
Prisene for andre biler enn Tesla gjenspeiler påløpte merkostnader for å lade ulike biltyper og tilpasse stedene våre slik at de kan imøtekomme disse bilene. Prisene varierer fra sted til sted, og du kan se ladeprisene i Tesla-appen. Prisen per kWt kan senkes med et lademedlemskap.
Tesla Model Y                         2021-

overskyet

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 01. november 2021, klokken 14:56
57 euro cent er ikke så ille, billigere enn ionity og på par med cirkle k her hjemme  :laugh:

Jeg betaler 1.8 kroner kilowatten på Ionity med Porsche Charging service. Betydelig mindre enn 57 euro cent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA