Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 25. oktober 2021, klokken 09:14
Sitat fra: Counterpointer på mandag 25. oktober 2021, klokken 09:02
Hva en foretrekker ........
Plassering av ladeporten er etter min oppfatning helt sentral i denne diskusjonen.
Hele min post handler som du ser om plassering Det er hvorvidt en vil rygge inn i egen garasje eller snuble i ledninger som er uvesentlig. Derfor brukte jeg benevningen foretrekke, som er irellevant her.

Ladet i helga på både på Ionity og SuC både V2 og V3. Ionity har jo en monsterkabel, men på grunn av det høye tårnet og snor med fjærbelastning så går det greit. Tesla sin løsning på V3 er jo superelegant og lettere å håndtere enn sin egen V2.

Det er helt klart en utfordring med kabelen fra lynladere spesielt nå som de kan gå langt over 150 kW, Ionity kabelen var like kald utenpå etter å ha gitt 190 kW mens V3 var lunken utenpå etter å ha gitt 250 kW, V2 er like kald hele tiden men er jo maks oppe i 130 kW i mitt tilfelle.

Carl Anton Stenling

#526
Tesla har jo vanligvis ikke som modus å knusle med delvise løsninger på ladefronten. Derfor tenker jeg det mest sannsynlige er at de åpner alle punkter på alle stasjoner i hele Norge samtidig. Litt kaos først, men så blir man vant til snodige parkeringer og biler som står alt for lenge og lader. Tesla sin løsning er vel rett og slett å bygge mange flere stasjoner og dermed unngå kapasitetsproblemer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

overskyet

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 25. oktober 2021, klokken 17:53
Derfor tenker jeg det mest sannsynlige er at de åpner alle punkter på alle stasjoner i hele Norge samtidig.

Før eller etter 2023?

Magnus Hansen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 25. oktober 2021, klokken 17:53
Tesla har jo vanligvis ikke som modus å knusle med delvise løsninger på ladefronten. Derfor tenker jeg det mest sannsynlige er at de åpner alle punkter på alle stasjoner i hele Norge samtidig. Litt kaos først, men så blir man vant til snodige parkeringer og biler som står alt for lenge og lader. Tesla sin løsning er vel rett og slett å bygge mange flere stasjoner og dermed unngå kapasitetsproblemer.

Det har jeg ikke noe tro på er måte å løse problemet på som er økonomisk bærekraftig for Tesla.

Ellemelle

Tesla har sagt til Vestland fylkeskommune at nettverket er åpent for alle innen september 2022, og Musk har sagt de åpner i løpet av dette året. Et sted midt i mellom er nok et godt bud.

Tesla kan enkelt kontrollere kapasitetsutnyttelsen ved å sette prisen for de andre veldig høyt når presset er stort nok.

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 25. oktober 2021, klokken 17:53
Derfor tenker jeg det mest sannsynlige er at de åpner alle punkter på alle stasjoner i hele Norge samtidig. Litt kaos først, men så blir man vant til snodige parkeringer og biler som står alt for lenge og lader. Tesla sin løsning er vel rett og slett å bygge mange flere stasjoner og dermed unngå kapasitetsproblemer.
Da vil de med over natten halvere kapasiteten på superladerne. Tviler på at Tesla er så dumme. Doble antall stolper bare for å slippe å fikse parkering virker veldig dyrt.

Uansett går jo ikke det, siden SuC v2 ikke støtter CCS protokollen. Og det er tross alt flest v2 stasjoner enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på mandag 25. oktober 2021, klokken 23:42
Tesla har sagt til Vestland fylkeskommune at nettverket er åpent for alle innen september 2022, og Musk har sagt de åpner i løpet av dette året. Et sted midt i mellom er nok et godt bud.

Tesla kan enkelt kontrollere kapasitetsutnyttelsen ved å sette prisen for de andre veldig høyt når presset er stort nok.
Vel... de sa jo i samme åndedrett at dersom det ikke ble åpnet innen fristen skulle de betale tilbake støtten de fikk.
Dersom de gjør det sitter de fortsatt igjen med ladere på en bra lokasjon. Kanskje det var planen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Går så mange rykter her og der at en ikke blir klok av det.
Jeg har hørt spesielt et rykte flere ganger - nemlig at i Europa vil de åpne opp før 2022 - men hvor, i hvilket omfang er det ingen som klarer å komme med noe fornuftig svar på.

Men at det kommer - det tror jeg nok vil skje. Kanskje det gjøres som en vennlig gest ifb. den første bilen som ruller at av fabrikken i Berlin? Da skal jo kvaliteten være så høy at bare det alene burde være nok til at serveren hos Tesla vil rammes av et kunderas av bestillinger som er på nivå med et DOS angrep.

Eksisterende Tesla eiere vil kanskje møte opp med høygafler på disse SuC og ønske seg tilbake til tidligere tider med eksklusiv tilgang - noe er på gang i alle fall........


Fastlane83

Uansett så er det ikke en god løsning på sikt at bilprodusenter lager sitt eget ladenettverk. Det blir til slutt en dårlig løsning for alle. Tesla har gjort noe veldig riktig med sine SuC da de var først ute med "ordentlige" elbiler som hadde behov for god ladeinfrastruktur. Dette har gitt de en stor konkurransefordel. Når dette åpner for alle så vil det gi en ekstrainntekt for Tesla, og med utbyggingstakten de har hatt så tror jeg at dette ikke blir noe problem.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

geear

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 09:03
Går så mange rykter her og der at en ikke blir klok av det.
Jeg har hørt spesielt et rykte flere ganger - nemlig at i Europa vil de åpne opp før 2022 - men hvor, i hvilket omfang er det ingen som klarer å komme med noe fornuftig svar på.

Men at det kommer - det tror jeg nok vil skje. Kanskje det gjøres som en vennlig gest ifb. den første bilen som ruller at av fabrikken i Berlin? Da skal jo kvaliteten være så høy at bare det alene burde være nok til at serveren hos Tesla vil rammes av et kunderas av bestillinger som er på nivå med et DOS angrep.

Eksisterende Tesla eiere vil kanskje møte opp med høygafler på disse SuC og ønske seg tilbake til tidligere tider med eksklusiv tilgang - noe er på gang i alle fall........
Hva har kvaliteten på biler fra Berlin med denne tråden å gjøre?

hELgenen

Sitat fra: geear på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:35
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 09:03
Går så mange rykter her og der at en ikke blir klok av det.
Jeg har hørt spesielt et rykte flere ganger - nemlig at i Europa vil de åpne opp før 2022 - men hvor, i hvilket omfang er det ingen som klarer å komme med noe fornuftig svar på.

Men at det kommer - det tror jeg nok vil skje. Kanskje det gjøres som en vennlig gest ifb. den første bilen som ruller at av fabrikken i Berlin? Da skal jo kvaliteten være så høy at bare det alene burde være nok til at serveren hos Tesla vil rammes av et kunderas av bestillinger som er på nivå med et DOS angrep.

Eksisterende Tesla eiere vil kanskje møte opp med høygafler på disse SuC og ønske seg tilbake til tidligere tider med eksklusiv tilgang - noe er på gang i alle fall........
Hva har kvaliteten på biler fra Berlin med denne tråden å gjøre?

Hva har din kommentar med denne tråden å gjøre?

Min kommentar går på at NÅR Berlin leverer sin første bil så KAN det være et slående tidspunkt å feire dette med åpningen av SuC nettverket. Og det er jo forventet stor ståhei og masse medieomtale når dette skjer - og det igjen skyldes at det forventes at kvaliteten på bilene går opp og og således etterspørselen enn et hakk opp
Mao. masse oppmerksomhet rundt dette tidspunktet som gir en gyllen mulighet for Tesla å annonsere SuC for åpnet for alle også.....

Motorwatt

SitatMin kommentar går på at NÅR Berlin leverer sin første bil så KAN det være et slående tidspunkt å feire dette med åpningen av SuC nettverket.

Kan det være noe å feire at Tesla-eiere må dele ressursen de har hatt enerett på forsvinner?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:54
Min kommentar går på at NÅR Berlin leverer sin første bil så KAN det være et slående tidspunkt å feire dette med åpningen av SuC nettverket. Og det er jo forventet stor ståhei og masse medieomtale når dette skjer - og det igjen skyldes at det forventes at kvaliteten på bilene går opp og og således etterspørselen enn et hakk opp
Mao. masse oppmerksomhet rundt dette tidspunktet som gir en gyllen mulighet for Tesla å annonsere SuC for åpnet for alle også.....
Jeg tror det er et argument for det motsatte. Begge disse tingene vil i seg selv generere mye skriverier, og de ønsker nok ikke at én nyheten skal slå i hjel/overskygge den andre. Gratis reklame får man jo ikke nok av.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amoss

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:54
... - og det igjen skyldes at det forventes at kvaliteten på bilene går opp og og ...

Vi har kanskje noe kort tid, og har sett lite data på dette, men det virker igrunnen som om det argumentet ble slått ihjel når de begynte å levere MIC biler.

Hva som derimot kan være en trigger kan være når de begynner å levere med "strukturell batteripakke" og 4680 batterier. Da det er da er forventet lavere pris og/eller høyere kapasitet.
Model S 85D

Carl Anton Stenling

#539
Sitat fra: overskyet på mandag 25. oktober 2021, klokken 21:05
Før eller etter 2023?

Mitt gjett er første kvartal 2022. Full åpning i Norge. Har for øvrig ikke sett noen god dokumentasjon på at v2 av superladerne ikke støtter CCS for andre biler, selv om det er v3 hvor det periodevis har vært åpnet for andre biler "ved en feil". CCS-kommunikasjonen er standardisert slik at det mest sannsynlig går å åpne også v2, men bare Tesla har fasiten på dette.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA