Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

geear

Hvorfor kan du ikke rygge inn om du har ladeluka venstre bak? Handler vel kun om planlegging når du får montert vegglader, eventuelt lengde på kabelen. Monteres de på bakveggen så har du alle muligheter utenom å rygge inn med bil med luka i fronten.

Har hatt elbiler med høyre bak, venstre bak, og i fronten, og er uten tvil mest glad i venstre bak. Det er på samme side som man sitter, og man er alltid avhengig av å ha plass der når man parkerer uansett. Kanskje lite problem med en liten bil, men med Tesla (som egentlig er brede alle sammen, men iallfall med X på 207 cm), så har det vært veldig nyttig å kunne planlegge med å ha god plass kun på ene siden i en del tilfeller.

hELgenen

#511
Har 2 ladere i min doble garasje og ladere plassert på hver sidevegg. Så kabelen må inn til en av sideveggene uansett. Og med 2 biler der inne vil jeg ha kabelen kortest mulig fra bil til vegg så den ikke kommer i veien. Så enten må jeg flytte laderen bak i garasjen,eller ha biler med ladeluke på høyresiden. Flytter jeg laderen bak i garasjen så er det uvesentlig hvor ladeporten er. Det viktige her er å skaffe plass midt i garasjen slik at man kan åpne døren her inn mot midten for å hindre at den slår inn i vegg.
Også hatt biler med både høyre og venstre og foretrekker høyre av den enkle grunn at dette har vist seg bedre mhp plass i en dobbel garasje med ladere plassert på sidevegger OG det har vist seg mer praktisk for å hindre uhell når jeg skal hurtiglade og åpne førerdøren. Jeg liker ikke å ha noe til venstre for meg når jeg skal åpne førerdøren fordi det ender iblant med at jeg dunker borti i noe. Og med ladeport på venstre side så har jeg ofte en lader med kabler og annet til venstre for meg (event bak) som jeg da kan dunke bort i...Men vi har tydeligvis samme erfaring med både høyre og venstre,men konkluderer helt ulikt. Nå sitter jeg snart igjen med en bil med venstre og en på høyre..så da må jeg bare tilpasse meg venstre varianten igjen uansett...men kunne jeg velge...så er mitt valg høyre

Amoss

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 18:42
Det var samme "problem" med diesel og bensin biler med luke på førersiden. Den gang måtte jeg også kjøre langt nok vekk fra selve pumpa slik at døren ikke slo inn i pumpekonstruksjonen når jeg åpnet den - og jeg måtte samtidig håpe på at slangen var lang nok fra pumpen.

Opp gjennom årene har jeg hatt en rekke forskjellige fossilbiler - med påfyllingstut på flere forskjellige plasser. INGEN av dem har medført noe større problem enn om jeg husker på hvilken side den er på den aktuelle bilen (ja, har eid en bil av hver type samtidig til tider...). Men jo, ser ett potensielt problem med påfyllingstut på venstre side FORAN førerdøren, men det har jeg ikke sett på noen bil. Men altså - har ALDRI hatt problemer med pumpen i veien for førerdør eller snubling i slange eller kabel,

Den løsningen jeg har funnet enklest var biler med påfyllingstut gjemt bak skiltet bak på bilen - da spilte det overhode ikke noen rolle hvilken side man plasserte "langs" pumpene. En løsning jeg synes det er merkelig at ikke flere bruker - spesielt på lad-bare biler.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:04
... F.eks er det mange som har så smale garasjer at man må parkere helt inntil veggen med den ene siden av bilen. Da er det ikke praktisk at det da er høyre side.

Jeg har en slik garasje. Hadde jeg hatt en elbil med lading på høyre side hadde jeg måttet parkere ute og latt garasjen stå tom. Jeg rygger inn og det er lett å gå bakpå bilen for å sette inn eller ta bort lade-kabelen hhv. etter å ha parkert eller før bilen startes. Lade-kabelen er lett tilgjengelig på rett side innerst i garasjen.

Du har tydeligvis god plass i din garasje, og eneste måten du overhode kan risikere å "snuble i lade-kabelen" på er om du har 1. Lade-porten på venstre side bak, 2. Insistere på å kjøre rett inn (i stedet for å rygge inn og kjøre rett ut) og 3. Gå ut/inn av bilen på førersiden mens bilen lader (eller i det minste er tilkoblet).

Men så klart - du er fri til å ha dine egne preferanser der, men tviler på at du klarer å overbevise noen her inne. Det eneste som er relevant er om det er Tesla som må tilpasse superladerne eller de andre fabrikantene som må tilpasse bilene sine.


Ett argument jeg ikke har sett her før (mulig jeg bare har oversett det - beklager i så fall) er at Tesla kan med rette si at de har åpnet opp laderne sine for andre merker - selv om ikke ALLE kan bruke dem i praksis. Enten det kommer av at fabrikantene har valgt ChaDemo eller at de har valg en feil plassering av ladeporten. Som Bjørn sier "Left side that is right, not right side that is wrong".
Model S 85D

RJK

Sitat fra: Amoss på lørdag 23. oktober 2021, klokken 21:37
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 18:42
Det var samme "problem" med diesel og bensin biler med luke på førersiden. Den gang måtte jeg også kjøre langt nok vekk fra selve pumpa slik at døren ikke slo inn i pumpekonstruksjonen når jeg åpnet den - og jeg måtte samtidig håpe på at slangen var lang nok fra pumpen.

Opp gjennom årene har jeg hatt en rekke forskjellige fossilbiler - med påfyllingstut på flere forskjellige plasser. INGEN av dem har medført noe større problem enn om jeg husker på hvilken side den er på den aktuelle bilen (ja, har eid en bil av hver type samtidig til tider...). Men jo, ser ett potensielt problem med påfyllingstut på venstre side FORAN førerdøren, men det har jeg ikke sett på noen bil. Men altså - har ALDRI hatt problemer med pumpen i veien for førerdør eller snubling i slange eller kabel,

Den løsningen jeg har funnet enklest var biler med påfyllingstut gjemt bak skiltet bak på bilen - da spilte det overhode ikke noen rolle hvilken side man plasserte "langs" pumpene. En løsning jeg synes det er merkelig at ikke flere bruker - spesielt på lad-bare biler.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:04
... F.eks er det mange som har så smale garasjer at man må parkere helt inntil veggen med den ene siden av bilen. Da er det ikke praktisk at det da er høyre side.

Jeg har en slik garasje. Hadde jeg hatt en elbil med lading på høyre side hadde jeg måttet parkere ute og latt garasjen stå tom. Jeg rygger inn og det er lett å gå bakpå bilen for å sette inn eller ta bort lade-kabelen hhv. etter å ha parkert eller før bilen startes. Lade-kabelen er lett tilgjengelig på rett side innerst i garasjen.

Du har tydeligvis god plass i din garasje, og eneste måten du overhode kan risikere å "snuble i lade-kabelen" på er om du har 1. Lade-porten på venstre side bak, 2. Insistere på å kjøre rett inn (i stedet for å rygge inn og kjøre rett ut) og 3. Gå ut/inn av bilen på førersiden mens bilen lader (eller i det minste er tilkoblet).

Men så klart - du er fri til å ha dine egne preferanser der, men tviler på at du klarer å overbevise noen her inne. Det eneste som er relevant er om det er Tesla som må tilpasse superladerne eller de andre fabrikantene som må tilpasse bilene sine.


Ett argument jeg ikke har sett her før (mulig jeg bare har oversett det - beklager i så fall) er at Tesla kan med rette si at de har åpnet opp laderne sine for andre merker - selv om ikke ALLE kan bruke dem i praksis. Enten det kommer av at fabrikantene har valgt ChaDemo eller at de har valg en feil plassering av ladeporten. Som Bjørn sier "Left side that is right, not right side that is wrong".
Har man dobbelgarasje og reelt sett mulighet til å parkere akkurat som man liker best, så er man nært diskvalifisert for å mene noe om hva andre skal synes her. Tydeligvis så har hELgenen ikke erfaringsbasen til å skjønne den hyperenkle forklaringen på at ladeluke på førersiden er den eneste mulige plasseringen til å ikke bli hindret av plass, så lenge man skal ha plass til å bevege seg inn og/eller ut av bilen, og må ha bilen parkert tett opptil en vegg.

Når man ikke kan velge å ha plass nok på begge sider, så er det førersiden som er "hellig". Man parkerer aldri med vilje slik at den blir blokkert, om man ikke er allergisk mot å rygge. Ingen klatrer med glede over til passasjersiden for å komme seg inn til og ut fra førersetet.

Å sammenligne med hva man gjør/gjorde med ice-biler, blir litt tafatt da man aldri fyller/fylte hjemme, slik man gjør med elbil. På bensinstasjonen så parkerer man aldri i gata. Dog, kjørrte man en fremmed bil så var det alltid ett gjett på hvilken side tanklokket var på, om man ikke sjekket på forhånd OG husket dette. I senere tid fikk man hjelp ved å enten se pilmerket, eller på hvilken side av pumpa som slangen var tegnet inn.

Er forsåvidt enig med ønsket plassering bak skiltet bake. Skjult når den ikke er koblet til, og skiltet kan være "tak" over ladepluggen. Og det er like langt fra begge sider, så det betyr lite på hvilken side ladeboksen står, så lenge man ikke har en garasje så kort at man må borti dempepute i veggen for å få lukket garasjedøra. Eneste ulempen er derom det kommer en som skal skvise seg inn på for trang plass, der mam står og lader. Da kan man selvsagt risikere at en tufs dulter borti, og skader ladepistolen og bilen i samme dulten.

Men for å ha sagt det, jeg foretrekker faktisk tanklokket på venstre siden og. Kortest vei til pumpa og betalingsautomaten. Det er viktig når det blåser snø og regn sidelangs, og taket på stasjonen ikke betyr noe fra eller til. Man må bare parkere akkurat langt nok til at man kan få åpnet døren uten å smelle den inn i kanten til pumpesokkelen. Og langt nok frem til at pumpa rekker uten å måtte lures inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dieselgubben

Blitt merkelig stille fra Tesla angående åpning. Vanlig optimistisme uten virkelighetsorientering igjen fra Musk?

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 24. oktober 2021, klokken 07:08
Blitt merkelig stille fra Tesla angående åpning.
Nei. Tror ikke vi kommer til å høre noe fra Tesla før det kommer en annonsering som sier noe sånt som "første SuC åpnet for alle bilmerker".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: RJK på lørdag 23. oktober 2021, klokken 23:56

Er forsåvidt enig med ønsket plassering bak skiltet bake. Skjult når den ikke er koblet til, og skiltet kan være "tak" over ladepluggen. Og det er like langt fra begge sider, så det betyr lite på hvilken side ladeboksen står, så lenge man ikke har en garasje så kort at man må borti dempepute i veggen for å få lukket garasjedøra. Eneste ulempen er derom det kommer en som skal skvise seg inn på for trang plass, der mam står og lader. Da kan man selvsagt risikere at en tufs dulter borti, og skader ladepistolen og bilen i samme dulten.

Tviler på at noen produsent kommer til å plassere ladeluke på midten bak. Det fører enten til veldig høy lasteterskel til bagasjerom, eller at ladeluka kommer veldig lavt, på/under støtfanger. Og det medfører høyspentkabler inn i bilens kollisjonssone.

Bak er også det mest møkkete stedet på bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Sitat fra: automat på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:32
Og det medfører høyspentkabler inn i bilens kollisjonssone.
Kablene ut til kontakten er vel ikke spenningssatt under kjøring. Men det er riktignok en viss risiko for å bli påkjørt under lading. Vi har jo sett endel bilder av biler som har "tatt av" på parkeringsplasser.

Dette blir minst like vanskelig å standardisere som høyre/venstre kjøring.  Jeg regner med at det etterhvert kommer robotarmer som rekker rundt hele bilen, og kobler på automatisk. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: automat på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:32
Bak er også det mest møkkete stedet på bilen.

Sant, men ikke BAK skiltet...   (dersom man altså ikke kjører med skiltet "åpent" da... )

Men med det sagt: joda, det er klart både fordeler og ulemper uansett hvordan man plasserer porten, men med denne plasseringen slipper man i det minste høyre/venstre problematikken - og man unngår isingen av hele porten slik man kan få med en frontplassert ladeport. Og ja, er ikke en frontplassert port også "inn i bilens kollisjonssone."?
Model S 85D

automat

Sitat fra: jlan på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:54
Sitat fra: automat på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:32
Og det medfører høyspentkabler inn i bilens kollisjonssone.
Kablene ut til kontakten er vel ikke spenningssatt under kjøring. Men det er riktignok en viss risiko for å bli påkjørt under lading. Vi har jo sett endel bilder av biler som har "tatt av" på parkeringsplasser.


Dette er midt i deformasjonssonen. Jeg tenker at man helst ikke vil ha orangsje høyspenningskabler stikkende ut her etter en påkjørsel, selv om de er aldri så spenningsløse.

På en annen side, det er elbiler med ladeluke midt på foran også. Det er jo sikkerhetsmessig en værre plassering. Men nå er vel dette en plassering som ikke brukes på noen nye bilmodeller?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Handyman

Sitat fra: Lynet på lørdag 23. oktober 2021, klokken 18:23
....Naturlige plassen for fylling av bensin er høyre bak, man kan da kjøre inn på langs av bensinpumpen gå ut uten at døra slår inn i bensinpumpa.
Den forklaringen har jeg ikke hørt før.
Tyske biler har påfylling på høyre side fordi det er tryggere å stå og fylle drivstoff langs autobahn på denne siden.
For mange år siden var det meget vanlig å gå tom for drivstoff på autobahn og jeg mener at det også var påbudt med reservekanne i bilen. I flere land er dette ikke lov.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

I dag er terskelen lav for å bøtelegge om man står med tom tank på en motorvei. Det skaper farlige situasjoner.

Uansett så fyller man ikke bensin når man står parkert på en trang p-plass eller i garasjen hjemme, så der betyr det veldig mye mindre enn på elbil.

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 24. oktober 2021, klokken 16:20
I dag er terskelen lav for å bøtelegge om man står med tom tank på en motorvei. Det skaper farlige situasjoner.

Uansett så fyller man ikke bensin når man står parkert på en trang p-plass eller i garasjen hjemme, så der betyr det veldig mye mindre enn på elbil.
Absolutt, på en elbil foretrekker jeg helt klart at tilkoblingen er bak på venstre side. Har hatt elbiler med både høyre og venstre bak. Foran synes jeg er helt håpløst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Hva en foretrekker av plassering er ikke helt hjemmehørende i denne tråden (selv om venstre bak er åpenbart best for SuC)

De som har høyre bak vil jo lett kunne stå på plassen ved siden av på en SuC hvor du rygger inn. På de du parkerer langs så må de stå i motsatt av kjøreretningen.

Front må stå motsatt retning på rygge inn plasser og vil få problem med lengden på kabel i de hvor du parkerer på langs.

Dette er nevnt før og vil jo skape mye parkeringskluss. Åpner Tesla med app på alle ladeplasser så vil dette oppstå. Derfor er det lite sannsynlig. Det vil måtte bli dedikerte plasser eller lange kabler på de stedene med almen tilgang imho.

Og ikke minst, Tesla har ingen hast med dette. Noe snart ett års venting tydelig viser.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 25. oktober 2021, klokken 09:02
Hva en foretrekker av plassering er ikke helt hjemmehørende i denne tråden (selv om venstre bak er åpenbart best for SuC)

De som har høyre bak vil jo lett kunne stå på plassen ved siden av på en SuC hvor du rygger inn. På de du parkerer langs så må de stå i motsatt av kjøreretningen.

Front må stå motsatt retning på rygge inn plasser og vil få problem med lengden på kabel i de hvor du parkerer på langs.

Dette er nevnt før og vil jo skape mye parkeringskluss. Åpner Tesla med app på alle ladeplasser så vil dette oppstå. Derfor er det lite sannsynlig. Det vil måtte bli dedikerte plasser eller lange kabler på de stedene med almen tilgang imho.

Og ikke minst, Tesla har ingen hast med dette. Noe snart ett års venting tydelig viser.
Plassering av ladeporten er etter min oppfatning helt sentral i denne diskusjonen. De korte og tynne veskekjølte kablene på V3 kan måtte bli tykkere og tyngre siden varmeutviklingen vil være større. Det vil kreve øking av veskegjennomstrømning og tykkere kjølekanaler.
Et opplegg som gjør til at noen bilmerker må beslaglegge to plasser for å lade, ser jeg på som helt usannsynlig at Tesla vil legge opp til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA