Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Burger

Håper ikke Tesla åpner opp for andre. Jeg har bestilt tm3 nettopp pga jeg er lei ladekrøll og jeg misliker abonementstjenester som Ionity. Ionity bringer fram ekle gufs fra fortiden da E6 sør for Trondheim var blokkert av ladeoperatør som også krevde ett års abonement for å få lade. Heldigvis gikk de konkurs til slutt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Andrewas

Sitat fra: Jeronan på onsdag 08. september 2021, klokken 08:46
It still flies a bit back in the face of Elon Musk though. I sometimes wonder if he is actually in full control of Tesla still or just does some Media appearances here and there and is more with his head stuck into SpaceX lately.

Either way. If you look at the density of the current Supercharger Network. Tesla has made such huge investments over the years and already achieved good density in most locations. They might have reached the point in where they're thinking that by now they no longer need nor want anyone else to join in anymore.
TSLA stocks have also gone through the roof last few years and they have so much investor cash now.

Like I said on the previous page. At this point they can just open up the Network and start cashing in on non-Tesla's charging on their SuC's and keep all the profits for themselves.

So maybe it just end up being that simple as to why Jaguar was denied, as Jaguar owners will be able to charge on Tesla SuC's soon(tm) anyway.  ;)
There is also a difference between SuC in Europe and in US. The European version uses a compatible plug and hence it should have been possible to let Jaguar in on the European supercharger network. In the US the plug is not compatible - perhaps Tesla demanded that Jaguar would have to use the "Tesla plug"? Or that Jaguar wanted Tesla to offer CCS plug in the US?  Just speculations - but the point is that there is much we do not know.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Autowinder

Mange av Teslas patenter har de sagt er open source, men vi vet ingen ting om innholdet i hva de krever at samarbeidspartnere eller assosierte signerer på for å få delta, det er sikkert ikke bare et økonomisk vederlag. Kanskje krav om deling av intellektuell kapital den andre veien også er en showstopper.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Counterpointer

Denne tråden ble startet før jul 2020

Vi var flere som sa at det ikke var lurt å tro dette var rett rundt hjørnet. Det er jo egentlig ingen tidsfrist på dette, men i løpet av 2022 bør det skje noe. Har mine sterke tvil i forhold til 2021....

overskyet

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. oktober 2021, klokken 19:33
Denne tråden ble startet før jul 2020

Vi var flere som sa at det ikke var lurt å tro dette var rett rundt hjørnet. Det er jo egentlig ingen tidsfrist på dette, men i løpet av 2022 bør det skje noe. Har mine sterke tvil i forhold til 2021....

Enig, jeg er vel mer på 2023 - 2025 engang. Dette "Snart åpner Tesla for alle"-pratet hadde jeg ikke basert mitt valg av bil på i alle fall. Like lite som at jeg hadde basert det på "full selvkjøring kommer i løpet av året" osv.

Counterpointer


Trekkoppbil

Når det gjelder CCS-biler:
CCS-portene sitter på siden av bilene. Men hvilke biler har porten på venstre side bak?
Biler med ladeport på høyre side foran, burde vel også passe. Hvilke CCS-biler vil passe på SuC?

Når det gjelder Chademo-biler:
Chademo-biler er frontmata, og kan lades hvor som helst. Med unntak av trillingene som har porten på venstre side bak.
Chademo bruker i likhet med SuC can-bus, og det har vist seg enkelt å lade Chademo-adapter for tesla-biler, mens teslabiler måtte bygges om for å få støtte for CCS-adapter.
Musk har sagt at biler av andre fabrikat må ha adapter for å lade på SuC i framtida.

Nå har jeg ikke sjekka ut tilgjengeligheten på SuC, men det er vel naturlig at det biler med ladeport på rett side som kan få tilgang her.

ToWalkOrDrive

Kan være derfor de vil "triple" antall superladere raskt. Litt usikker på om triplinge var i forhold til dagens antall, eller tallet før dobling...
https://electrek.co/2021/10/21/tesla-plans-triple-supercharger-network/
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 23. oktober 2021, klokken 00:15
Kan være derfor de vil "triple" antall superladere raskt. Litt usikker på om triplinge var i forhold til dagens antall, eller tallet før dobling...
https://electrek.co/2021/10/21/tesla-plans-triple-supercharger-network/
Er vel heller fordi Tesla skal øke produksjonen kraftig de neste årene.

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:12

Chademo bruker i likhet med SuC can-bus, og det har vist seg enkelt å lade Chademo-adapter for tesla-biler, mens teslabiler måtte bygges om for å få støtte for CCS-adapter.
Musk har sagt at biler av andre fabrikat må ha adapter for å lade på SuC i framtida.

SuC bruker Canbus på v2, ikke v3. Så chademo støtte blir det nok null av.

Adapter til SuC er vel aktuelt i USA, der de har en annen plugg. I EU er det jo samme plugg.

Alle tyske biler har jo ladeport på feil plass. Enten venstre foran eller høyre bak. Polestar mener jeg er riktig. Men det er og ett tema med lengde på kabler.

Tipper det først vil komme nye stasjoner med mulighet for at alle kan lade, så vil v3 stasjoner bygges om gradvis.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Spørsmål er om Audi Q6 e-tron (PPE plattformen) får ladeporten plassert riktig og langt nok bak. Ut fra bilde på venstre side bak i tillegg til opsjon for ekstra type 2 kontakt på høyre side bak.


Bilde fra electtive.com

Lurer på om det er på grunn av fremtidige samarbeidsplaner. VAG har med unntak av (ur) e-tron tradisjon for høyre bak.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lynet

Årsaken til at tyskerne har høyre bak er at de fortsatt sitter fast i fossilmyra! Naturlige plassen for fylling av bensin er høyre bak, man kan da kjøre inn på langs av bensinpumpen gå ut uten at døra slår inn i bensinpumpa.
Tyskerne liker ikke forandringer (de hadde kasettspiller i bilene til langt ut på 2000-tallet!) så derfor må selvfølgelig ladeporten være samme sted som bensinfyllingen.
Enkelte land har forbud mot parkering med snuten inn, derfor er det ikke logisk med ladeport foran.
Høyre foran er det mest idiotiske, mange kjører inn i trang garasje og har ikke tilgang verken foran eller på høyre side.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hELgenen

Sitat fra: Lynet på lørdag 23. oktober 2021, klokken 18:23
Årsaken til at tyskerne har høyre bak er at de fortsatt sitter fast i fossilmyra! Naturlige plassen for fylling av bensin er høyre bak, man kan da kjøre inn på langs av bensinpumpen gå ut uten at døra slår inn i bensinpumpa.
Tyskerne liker ikke forandringer (de hadde kasettspiller i bilene til langt ut på 2000-tallet!) så derfor må selvfølgelig ladeporten være samme sted som bensinfyllingen.
Enkelte land har forbud mot parkering med snuten inn, derfor er det ikke logisk med ladeport foran.
Høyre foran er det mest idiotiske, mange kjører inn i trang garasje og har ikke tilgang verken foran eller på høyre side.

Jeg foretrekker høyre side. Da kan jeg kjøre så nære laderen som mulig med den siden og samtidig ordne med god plass for meg på førersiden. Dette er både et poeng når jeg skal parkere ved laderen og i garasjen med 2 biler og hvor laderene plassert på hver sin langvegg.
Dersom ladeluken er på venstre side - altså samme side som en går ut av bilen,så må en parkere langt nok vekk fra fra selve lade enheten for å gi nok plass til å gå ut av bilen og ikke slå døra i f.eks fortauskant og annet som lade konstruksjonen er bygget på.  Mao. må en vurdere hva som er rett avstand for BÅDE å rekke frem med kabelen og få åpnet døren på bilen uten at denne slår borte i noe.  Dersom ladeluken er på høyre side kunne man bare kjøre helt opptil laderen og ha en svært kort avstand mellom den og selve tilkoblingen til bilen.
Det var samme "problem" med diesel og bensin biler med luke på førersiden. Den gang måtte jeg også kjøre langt nok vekk fra selve pumpa slik at døren ikke slo inn i pumpekonstruksjonen når jeg åpnet den - og jeg måtte samtidig håpe på at slangen var lang nok fra pumpen.

Så for de av oss som faktisk liker å ta vare på ting og ikke vil risikere små uhell i både garasje og når vi skal lade - så er ladeluke på høyre side å foretrekke.  Videre det det slik at dersom ladeluken sitter på samme side som man går ut av bilen - så risikerer man å måtte gå rundt selve kabelen, eller i verste fall, snuble i den. Så også i så henseende er ladeluke på høyre side å foretrekke. Jeg forstår egentlig ikke rasjonale for venstre side. Da skal liksom alt foregå på den siden av bilen. Det gir også åpning for at noen kan parkere helt inntil deg på din høyre side og kanskje slå døra inn i din bil også her....Som sagt - for de som vil ta vare på bilen er høyre siden å foretrekke - da kan du BÅDE lage en god avstand til hindringer på venstre side OG sikre høyre siden dersom det er mange biler parkert parallellt.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 18:42
Så for de av oss som faktisk liker å ta vare på ting og ikke vil risikere små uhell i både garasje og når vi skal lade - så er ladeluke på høyre side å foretrekke.  Videre det det slik at dersom ladeluken sitter på samme side som man går ut av bilen - så risikerer man å måtte gå rundt selve kabelen, eller i verste fall, snuble i den. Så også i så henseende er ladeluke på høyre side å foretrekke. Jeg forstår egentlig ikke rasjonale for venstre side. Da skal liksom alt foregå på den siden av bilen. Det gir også åpning for at noen kan parkere helt inntil deg på din høyre side og kanskje slå døra inn i din bil også her....Som sagt - for de som vil ta vare på bilen er høyre siden å foretrekke - da kan du BÅDE lage en god avstand til hindringer på venstre side OG sikre høyre siden dersom det er mange biler parkert parallellt.
Hvis du ikke forstår argumentene for ladeluke på venstre side så har du ett veldig snevert perspektiv. F.eks er det mange som har så smale garasjer at man må parkere helt inntil veggen med den ene siden av bilen. Da er det ikke praktisk at det da er høyre side. Og hvis du synes det er tungvindt å gå rundt kabelen, så må det da være enda mere tungvind å gå rundt bilen? Greier du å snuble i kabelen bør du kanskje ikke kjøre bil.

For meg personlig er det ingen fordeler med å måtte gå rundt bilen for å koble til laderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Jeg ser at dersom garasjen din er så smal at skal du ut av bilen så må du ligge helt inntil veggen på høyre,så er det en utfordring med lading på høyre.. Men har du 20 cm eller mer tilgjengelig på høyre side så er høyre side å foretrekke. Jeg har dobbel garasje i 6++ meters bredde og da er det mer praktisk å rygge en inn og stå inn med fronten på den andre og ha et hav av plass i midtgangen slik at det er enkelt å komme inn og ut av bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA