Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:30
Det virker som en vedtatt sannhet for mange i denne diskusjonen at SuC kommer til å åpnes for alle andre biler fra første dag. Er det noe grunnlag for denne oppfattelsen?
Hva om Tesla først kun åpner for biler som har ladeporten plassert slik at de kan stå plassert riktig når de lader (venstre bak, eller høyre foran)? Hvor mange tusen biler snakker vi om ?? Polestar 2 osv.
Jeg kan virkelig ikke se for meg at Tesla legger opp til en løsning som kan føre til totalt kaos, ref de korte kablene.
Det manglet ikke på dystre spådommer da TM3 ble lansert. Noen utfordringer var det nok, men jeg hører svært lite om at det er et problem nå.

Ladeportplassering tror jeg betyr nada når det åpnes opp. Det vil i så fall være et brudd på f.eks betingelser for offentlig støtte. Enten åpner man opp - eller så gjør man det ikke. Å lage egne lister med hvilke biler man tillater tror jeg virkelig er oppskriften til rot.

Jeronan

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:54
Jeg tror en viktig grunn for å åpne er å få tilgang til offentlige subsidier. Da kan man ikke ekskludere store mengder av bilparken. Nå er det offisielt ikke lov med overganger på Ccs, men Tesla fikk det jo til tidligere. Så kanskje de kan programmere laderne til å ikke godta biler med feil port hvis de ikke er koblet til med en Tesla overgangskabel... I USA så er jo planen å gi tilgang via en overgangskabel.

Pretty much all new EV's in Europe are delivered with CCS now. ChaDeMo is pretty much dead and done.
So that is the whole point about why Elon Musk said it would be "easy" for Tesla to being able to open it up in Europe fairly quickly and easy with a Phone app update.

In US the situation is completely different, since there they use a proprietary port no one else uses. So in the US, Tesla will have to make an adapter cable (like the old ChaDeMo adapter) to make it possible for other EV's to use the SuC's in US.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:12
Ladeportplassering tror jeg betyr nada når det åpnes opp.
Enig i det. Men det betinger da at de bygger om stolpene. Så jeg tror først de åpner på kun nye stasjoner tilrettelagt for alle biler, så tilpasser v3 stasjoner. v2 tror jeg bare blir værende som de er.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:30
Jeg ser på SuC som noe som blir en egen ladeaktør på sikt. Og denne ladeaktøren vil gi Tesla kunder store fordeler. MEN - det er fullstendig meningsløst både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk å sette opp en overflod av SuC for å sikre at enhver Tesla eier alltid vil ha en ledig stolpe uansett hvor i verden man befinner seg. Rent teknisk kan sikkert Tesla gjøre det slik at stolpene dynamisk fordeles mellom andre og Tesla.Jeg tror ikke Tesla kundene vil merke dette i stor grad, men kanskje en og annen gang. Men de andre kundene vil jo nå få et bedre ladetilbud enn før - og dette vil jo gjøre det enklere å velge bort Tesla som bil ved neste valg. Men at Tesla kunder vil ha ekstra fordeler på SuC - det tror jeg er udiskutabelt

Er ikke enig i at det er bedriftsøkonomisk uklokt, særlig ikke i den fasen vi er inne i nå, med økende antall elbiler...har du tatt litt for hardt i med antall ladere så vil det om ett år være akkurat være passe mange ladere. Har du derimot satt opp for få kan du få medieoppslag med en haug Teslaer stående i kø, som kan ramme salg av flere Teslaer. Bedriftsøkonomisk kan en og si at Tesla posisjonerer seg nå for å blokkere andre ladeaktører fra å sette opp ladere, og sikrer seg en stor markedsandel av strømkunder når elbiler fortsatt selges i hopetall. Aktører som "MER", hvor lederne sier at "Vi kan jo ikke ta høyde for ladetopper" blir stående igjen på perongen når ladetoget går, og når aldri igjen Tesla. Dersom Tesla i morgen åpner alle stolpene, og bytter ut V2 med V3, sånn at folk og f.eks. kan bruke de 40+ stolpene på Nebbenes (som er V2), så er det klart at over natten så har Tesla skaffet seg en haug med nye kunder. Og når kundene først har begynt å lade på Tesla-ladere så vet de hvor de er, de vet hvor doen er, de vet hvor maten er ved nærliggende restaurant, og de har opparbeidet seg en laderutine...når MER deretter kommer tuslende og sier om to år....hmmm...vi skulle hatt flere ladere på Nebbenes....så er det for sent....toget har gått....da må de vesentlig under i pris av hva Tesla tar...og med de prisene MER betaler for ladere nå så blir det for dyrt og ulønnsomt. Dermed er det MER som gjør feil valg bedriftsøkonomisk.

Tesla har forøvrig store planer om videre ladeutbygging, som ikke vises på kartet ennå...i tillegg bygger de ut kapasiteten på eksisterende ladere.

Er en av grunnene til at Tesla er verdt mye på børs.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:12
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:30
Det virker som en vedtatt sannhet for mange i denne diskusjonen at SuC kommer til å åpnes for alle andre biler fra første dag. Er det noe grunnlag for denne oppfattelsen?
Hva om Tesla først kun åpner for biler som har ladeporten plassert slik at de kan stå plassert riktig når de lader (venstre bak, eller høyre foran)? Hvor mange tusen biler snakker vi om ?? Polestar 2 osv.
Jeg kan virkelig ikke se for meg at Tesla legger opp til en løsning som kan føre til totalt kaos, ref de korte kablene.
Det manglet ikke på dystre spådommer da TM3 ble lansert. Noen utfordringer var det nok, men jeg hører svært lite om at det er et problem nå.
Ladeportplassering tror jeg betyr nada når det åpnes opp. Det vil i så fall være et brudd på f.eks betingelser for offentlig støtte. Enten åpner man opp - eller så gjør man det ikke. Å lage egne lister med hvilke biler man tillater tror jeg virkelig er oppskriften til rot.
Da forutsetter du at Tesla blir tvunget til å åpne opp, som jeg vet du tror de må. Men det vi snakker om nå er vel at Tesla på eget initiativ snakker om å åpne for andre enn Tesla. Da tror jeg ikke vi snakker om "alt eller ingenting".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

paalsen

Kan det også være at Tesla åpner kun for enkelte merker og disse selskapene betaler klekkelig for å få tillgang?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeronan

#471
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Kan det også være at Tesla åpner kun for enkelte merker og disse selskapene betaler klekkelig for å få tillgang?

Nope. Tesla has offered this since the start and no Car maker was interested to buy into Tesla SuC and wanted to do their own thing themselves, see Ionity.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Kan det også være at Tesla åpner kun for enkelte merker og disse selskapene betaler klekkelig for å få tillgang?

Nope. Tesla has offered this since the start and no Car maker was interested to buy into Tesla SuC and wanted to do their own thing themselves, see Ionity.
Det vet vi, men ingen vet vel at det fremdeles er slik? Det er flere nye merker på vei, og noen av disse kan ha inngått avtale uten at du eller jeg vet om det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

paalsen

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Kan det også være at Tesla åpner kun for enkelte merker og disse selskapene betaler klekkelig for å få tillgang?

Nope. Tesla has offered this since the start and no Car maker was interested to buy into Tesla SuC and wanted to do their own thing themselves, see Ionity.
Det vet vi, men ingen vet vel at det fremdeles er slik? Det er flere nye merker på vei, og noen av disse kan ha inngått avtale uten at du eller jeg vet om det?
Nettop, det er jo ikke sikkert denne døren er stengt for alltid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeronan

#474
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:20
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Kan det også være at Tesla åpner kun for enkelte merker og disse selskapene betaler klekkelig for å få tillgang?

Nope. Tesla has offered this since the start and no Car maker was interested to buy into Tesla SuC and wanted to do their own thing themselves, see Ionity.
Det vet vi, men ingen vet vel at det fremdeles er slik? Det er flere nye merker på vei, og noen av disse kan ha inngått avtale uten at du eller jeg vet om det?
Nettop, det er jo ikke sikkert denne døren er stengt for alltid.

The door has never been closed and is still open. Elon Musk has said time and again over the years that any car maker was welcome to join their Supercharger network, but none were interested and still not today.

Hyundai is the latest now to join Ionity instead. They could have put the charge port on the left rear on the Ioniq5 and joined Tesla's network, but they did not. They decided to join Ionity, like all the others.

We all know why. One of the main reasons was that Tesla offered free supercharging for years for the Model S/X and that really did not sit well with other car makers, with their strict "nothing should be free" mentality.

Sure, Tesla has now stopped with this, but there are still a lot of Tesla's on the road that charge for free on SuC's day in day out.

It also did not help that in the US Tesla is not using an official standard like CCS and uses their own proprietary port on SuC's.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

overskyet

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:48
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:20
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Kan det også være at Tesla åpner kun for enkelte merker og disse selskapene betaler klekkelig for å få tillgang?

Nope. Tesla has offered this since the start and no Car maker was interested to buy into Tesla SuC and wanted to do their own thing themselves, see Ionity.
Det vet vi, men ingen vet vel at det fremdeles er slik? Det er flere nye merker på vei, og noen av disse kan ha inngått avtale uten at du eller jeg vet om det?
Nettop, det er jo ikke sikkert denne døren er stengt for alltid.


One of the main reasons was that Tesla offered free supercharging for years for the Model S/X and that really did not sit well with other car makers, with their strict "nothing should be free" mentality.


What else do you know from the board meetings in some of the largest companies on the planet?

Jeronan

#476
You don't have to sit on a board meeting, when the CEO called Elon Musk out on it in the media back then.
They were ridiculing and outright nasty towards Tesla for years.

But honestly, does this discussion really matter at this point?

All big German car makers are invested in Ionity and now others like Ford and Hyundai/Kia has joined it too.
So the cat is already out of the bag so to speak. Chances of any car maker joining Tesla at this point is very slim.

For Tesla it won't matter now anymore either. If they find a good solution for other cars to charge at Tesla SuC's, why would Tesla care right now? They have done so much investment already, which means all future profits with non-Tesla's charging at their SuC's goes straight into Tesla's pocket.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Syklist

Stellantis med tidligere PSA er en kandidat. Chrysler hadde jo samarbeid med Tesla om CO2-kreditter i Europa. De er ikke med på Ionity.

I det minste på PSA bilene er ladeporten på samme sted som på Tesla. (Vet ikke hvor den er på Fiat 500e.)

Tiden vil vise om det blir for alle bilmerker eller utvalgte partnere.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Magnus Hansen

Tesla har jo nå en fin margin på bilene. Samtidig vet vi at hurtiglading i alle fall til nå har vært dårlig business. At Tesla potensielt ofrer bilsalg for å satse på allmen hurtiglading virker pussig.

Når det gjelder andre bilmerker og Tesla så sies det at flere har vært interessert, men ingen har vært villig til å betale prisen. Og Tesla har priset det slik at de skulle være i stand til å bygge ut nettverket for å ta full høyde for de ekstra bilene. Det understreker igjen det kostbare med måten Tesla driver nettverket med svært god dekning.

ladov

En av de få tingene Tesla faktisk har sagt om dette er at det ikke skal gå utover ladeopplevelsen til eksisterende kunder. Med mindre det bare var tøys kan vi se bort fra åpent-for-alle kaos. Kanskje det blir i form av et begrenset beta-program? Eller et verve-opplegg? Eller en kombinasjon? Så lenge Tesla styrer dette selv har de alle muligheter til å finne en måte å slippe til andre på en kontrollert måte. Det gikk jo tross alt ganske greit da TM3 kom. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA