Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Dieselgubben

Men man jo ikke dimensjonere ut i fra peak. Det vil ingen betale for. Jeg har også opplevd å stå i kø for å fylle på bensinstasjoner. Bruker man Teslabjørns felt tur som fasit, var det ikke voldsomt med kø på ladestasjonene selv på det som kanskje var den verste hjemfartsdagen i sommer.

Magnus Hansen

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 06. september 2021, klokken 21:45
Men man jo ikke dimensjonere ut i fra peak. Det vil ingen betale for. Jeg har også opplevd å stå i kø for å fylle på bensinstasjoner. Bruker man Teslabjørns felt tur som fasit, var det ikke voldsomt med kø på ladestasjonene selv på det som kanskje var den verste hjemfartsdagen i sommer.

Superchargernettverket er jo nettopp dimensjonert for peak. Det er det som gjør det overlegent de andre tilbyderne . Og det har vært mulig fordi Tesla ikke har prøvd å tjene penger på nettverket. Hvis dette forandrer seg vil også køene komme og opplevelsen bli dårligere

hELgenen

Så fort SuC får en egen post i internregnskapet med egen sjef så er det over og ut for å dimensjonere for peak. Mulig det allerede har skjedd og det er derfor man har annonsert åpning?

Dieselgubben

Ja, hvis det er slik at Tesla nå skal tjene mer penger på nettverket og motta subsidier, kan det nok ikke forventes "luksustilstander" på alle dager. Det er nok heller ikke ønskelig samfunnsøkonomisk.

THE

Hvis åpningen av SuC ender opp med at man må stille seg i kø med en Tesla og vente på at andre biler skal lade ferdig på en Tesla SuC så er veien utrolig kort til å velge et annet bilmerke ved neste bilkjøp. Regner ikke med at det er bare jeg som tenker slik? Noe av hovedpoenget til Tesla var å gjøre det like enkelt og praktisk med elbil som med fossilbil. Det har de klart mye pga. et godt utbygd, stabilt nettverk av hurtigladere med god kapasitet. Ladnettverket gjør at du aldri lurer på om du kommer fram, og eventuelt hvor mye forsinket du blir pga. ladekluss. Hvis denne fordelen forsvinner for Tesla så er det ikke mye som skiller Tesla fra røkla lenger. Mange biler lader jo til og med raskere enn Tesla allerede i dag.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

vinterdekk

Er det ikke sannsynlig at: 1) Det blir bygget ut flere SuC destinasjoner enn det Tesla eiere alene klarer å utnytte? 2) Tesla eiere blir automatisk ledet til SuC destinasjoner med ledig kapasitet i navigasjonsystemet takket være god integrering og smart programvare? 3) Ladenettverksfordelen ville tilslutt blitt neglisjerbar uansett om Tesla åpne opp eller ikke?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

THE

Det er godt at det blir som vinterdekk skriver, men mine tanker punkt for punkt er: 
1) Tesla bygger ut nye destinasjoner og utvider eksisterende i takt med salg av Tesla. Det gjør at det alltid er greit å planlegge turer langs hovedveien utelukkende med Tesla superladere. På vanlige dager er det alltid mye ledig kapasitet. På utfartsdager kan det være kø på enkelte Tesla superladerdestinasjoner også, men køene går kjapt pga. mange ladere pr. lokasjon. Med mange flere biler som kanskje ikke klarer å plassere seg riktig på ladestasjon, og dermed vil blokkere flere ladere synker kapasiteten samtidig som behovet for kapasitet øker.
2) Den smarte programvaren og god integrering fungerer fordi Tesla har full kontroll på både ladestasjoner og biler som lader der. Den fordelen vil i stor grad forsvinne når alle uansett bilmerke og modell kan lade på superladere. Tesla vil dermed ikke i samme grad kunne si om det er lurt å rute biler til den ene eller andre ladelokasjonen langs ruta. I tillegg har ladekurven til Tesla veldig bratt nedtrapping av effekt, så det vil være uaktuelt for meg å lade der tesla foreslår om jeg da har 30-40% SOC, og jeg kan kjøre til neste ladestasjon og starte lading med +-10% SOC i stedet.
3) Gitt ladekøtrøbbelet som var langs norske veier i sommer, og mange nyhetsoppslag om defekte ladere og ladetrøbbel nå etter sommeren også, så er det ingenting som tyder på at de kommersielle aktørene fjerner fordelen Tesla har på kort sikt. Elbilsalget er også skyhøyt nå, og utbygging av ladere hurtigladere holder ikke tritt. I tillegg er det alt for lite fokus på utbygging av destinasjonsladere, noe som kunne redusert behovet for hurtiglading mye, og som også er billigere å etablere.

Hvis Tesla klarer å åpne superladerne sine på en slik måte at kapasitet blir utnyttet bedre, og samtidig ikke gjøre det mer uforutsigbart for de som kjører Tesla så er åpning veldig bra. Hvis ladnettverket i tillegg blir nesten like enkelt å bruke for andre som det er for eiere av Tesla så tror jeg det vil legge et press på de andre hurtigladeaktørene for å gjøre det mer brukervennlig med hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Enig i de som mener at tiden der Tesla-bilene i seg selv var unikt mye bedre enn andre er forbi. Det er fortsatt mye jeg personlig syns er bedre med dem, men de fleste vil bare ha en bil og da gjerne det samme merket som de hadde sist.
SuC-nettverket er nok det neste unike ved Tesla-opplevelsen som forsvinner. Selv om det foreløpig er overlegent på alle måter, begynner det jo å komme flere andre aktører, og det eneste naturlige at det åpnes opp gradvis for alle.
Jeg tror FSD er det Tesla/Elon tenker skal være det unike framover. Fortsatt er det nok langt igjen, både teknologisk og godkjenningsmessig, det er mange som er svært skeptiske, og det er andre aktører som potensielt kan gi dem konkurranse, men får de det til så vil de igjen ha et produkt som vil gi dem en enorm fordel.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Jeronan

#458
We were very close into buying a VW ID.4 GTX or Ioniq5 ourselves, instead of the Model Y. (Especially with the whole nyttelast debacle.)

But at the moment, we are just really dependent on the Tesla SuC when we drive to Vestlandet several times a year, as its just horrible with any other EV.

So Tesla is really walking a fine line now and will have to carefully consider how they going to open up the SuC's and in what manner.

I have zero loyalty to Tesla, especially since the last couple Service Center visits with our current Model S have been less than stellar (to say it nicely), so if the SuC's open up fully then our next car in the future will definitely not be a Tesla.

And I am not the only one that thinks this way. Many of my colleagues that had Tesla before and are not too dependent on SuC's, have already made the switch to other EV's like Audi e-Tron, osv.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kodax

Alle merker har misfornøyde kunder, jeg tror nok at forflytningene mellom merkene fordeler seg ganske jevnt og dermed spiller liten rolle.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Jeg ser på SuC som noe som blir en egen ladeaktør på sikt. Og denne ladeaktøren vil gi Tesla kunder store fordeler. MEN - det er fullstendig meningsløst både samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk å sette opp en overflod av SuC for å sikre at enhver Tesla eier alltid vil ha en ledig stolpe uansett hvor i verden man befinner seg. Rent teknisk kan sikkert Tesla gjøre det slik at stolpene dynamisk fordeles mellom andre og Tesla.Jeg tror ikke Tesla kundene vil merke dette i stor grad, men kanskje en og annen gang. Men de andre kundene vil jo nå få et bedre ladetilbud enn før - og dette vil jo gjøre det enklere å velge bort Tesla som bil ved neste valg. Men at Tesla kunder vil ha ekstra fordeler på SuC - det tror jeg er udiskutabelt

Jeronan

#461
Sitat fra: kodax på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:28
Alle merker har misfornøyde kunder, jeg tror nok at forflytningene mellom merkene fordeler seg ganske jevnt og dermed spiller liten rolle.

I agree. Especially with Møller, osv. But at least you can buy VW elsewhere. ;) 

But Tesla is really one of the worst at the moment and still has both capacity problems and long wait times with a lot of parts still.
Now with so many Model 3 and Y being sold, Tesla is back to square one as it was in 2017/2018 with really long wait times at Service centers.

So lets just hope the MiC Model Y are really that much better than US Fremont with little issues, so the Service Centers don't get pushed to the brink even further.  :+1:

Either way, you simply cannot deny the fact that many still buy Tesla today (incl. us) because of the Supercharger network.

The competition has really catched up on Tesla with excellent EV's at very competitive prices.

I can buy a fully maxed out (all highest option packages possible) ID.4 GTX with winter tires, hengerfeste, takstativ and 5 year 16k KM/year Large service agreement (which includes wearable parts replacement) for the same price as a Model Y with basic AP.

The Hyundai Ioniq5 (that comes max utstyrt by default), with winter tires and hengerfeste is 70k NOK cheaper!

So yeah.... with a fully opened up Supercharger Network, I would definitely not have bought the Model Y now.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Det virker som en vedtatt sannhet for mange i denne diskusjonen at SuC kommer til å åpnes for alle andre biler fra første dag. Er det noe grunnlag for denne oppfattelsen?
Hva om Tesla først kun åpner for biler som har ladeporten plassert slik at de kan stå plassert riktig når de lader (venstre bak, eller høyre foran)? Hvor mange tusen biler snakker vi om ?? Polestar 2 osv.
Jeg kan virkelig ikke se for meg at Tesla legger opp til en løsning som kan føre til totalt kaos, ref de korte kablene.
Det manglet ikke på dystre spådommer da TM3 ble lansert. Noen utfordringer var det nok, men jeg hører svært lite om at det er et problem nå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#463
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:30
Det virker som en vedtatt sannhet for mange i denne diskusjonen at SuC kommer til å åpnes for alle andre biler fra første dag. Er det noe grunnlag for denne oppfattelsen?
Hva om Tesla først kun åpner for biler som har ladeporten plassert slik at de kan stå plassert riktig når de lader (venstre bak, eller høyre foran)? Hvor mange tusen biler snakker vi om ?? Polestar 2 osv.
Jeg kan virkelig ikke se for meg at Tesla legger opp til en løsning som kan føre til totalt kaos, ref de korte kablene.
Det manglet ikke på dystre spådommer da TM3 ble lansert. Noen utfordringer var det nok, men jeg hører svært lite om at det er et problem nå.

I agree, but unfortunately this is Tesla we talk about.  ::)

All we can do is pray and hope Tesla does the right thing this time and actually think this through and not do it their usual way and just open it up, see what happens and fix it later.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Jeg tror en viktig grunn for å åpne er å få tilgang til offentlige subsidier. Da kan man ikke ekskludere store mengder av bilparken. Nå er det offisielt ikke lov med overganger på Ccs, men Tesla fikk det jo til tidligere. Så kanskje de kan programmere laderne til å ikke godta biler med feil port hvis de ikke er koblet til med en Tesla overgangskabel... I USA så er jo planen å gi tilgang via en overgangskabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA