Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 05. september 2021, klokken 16:57
Ja, fremdeles er det de samme ubesvarte spørsmålene som diskusjonen startet. Kunne vært greit å få noe skikkelig informasjon snart
Jeg blir ikke overrasket om det tar laaang tid før det kommer mer info. Når Tesla sier SOON, kan det bety at de som venter, ikke er enig i uttrykket ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 05. september 2021, klokken 16:57
Ja, fremdeles er det de samme ubesvarte spørsmålene som diskusjonen startet. Kunne vært greit å få noe skikkelig informasjon snart
Jeg blir ikke overrasket om det tar laaang tid før det kommer mer info. Når Tesla sier SOON, kan det bety at de som venter, ikke er enig i uttrykket ;-)

Hvis de skal åpne neste måned, så er det jo begrenset hvor lang tid det kan ta. Men vi finner det vel ut ved at man bare må prøve seg frem og plutselig en dag funker det med ikke-teslaer..

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 05. september 2021, klokken 22:10
Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 05. september 2021, klokken 16:57
Ja, fremdeles er det de samme ubesvarte spørsmålene som diskusjonen startet. Kunne vært greit å få noe skikkelig informasjon snart
Jeg blir ikke overrasket om det tar laaang tid før det kommer mer info. Når Tesla sier SOON, kan det bety at de som venter, ikke er enig i uttrykket ;-)

Hvis de skal åpne neste måned, så er det jo begrenset hvor lang tid det kan ta. Men vi finner det vel ut ved at man bare må prøve seg frem og plutselig en dag funker det med ikke-teslaer..
Hvis man tror at de skal åpne neste måned da.... Remember "two weeks"...
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Det enkle svaret på 'når åpner de' er at du ikke bør beregne med de 'åpner snart' om du skal kjøpe en annen bil en Tesla. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kodax

Kanskje prisen for lading for de med Tesla går ned avhengig av hvor mye lading som gjøres av ikke-Teslaer, da vil jo Tesla-eierne bli direkte kompensert (med unntak av oss med gratis lading.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Jeronan

Sitat fra: kodax på mandag 06. september 2021, klokken 13:22
Kanskje prisen for lading for de med Tesla går ned avhengig av hvor mye lading som gjøres av ikke-Teslaer, da vil jo Tesla-eierne bli direkte kompensert (med unntak av oss med gratis lading.)

With current electricity prices? I sadly fear that won't be happening.

Maybe, when and if they open up the SuC's and it becomes a total chaos that directly affects Tesla owners, together with falling Tesla sales numbers. Yeah maybe then they might start giving heavy discounts and maybe even bring back Free Supercharging if they get desperate enough.

I agree. Tesla will have to play this game very carefully. As admit it ( I do too ), one of the main reasons we still buy a Tesla today is because of the Supercharger network.

We drive to Vestlandet several times a year and then Tesla is still the only option to date.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Jeg tenker det blir en abonnementsordning hvor Tesla-eiere får gratis abonnement. Evt. hvis det er flere typer abonnement får Tesla-eiere det abonnementet som gir laveste pris gratis.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på mandag 06. september 2021, klokken 14:45
Jeg tenker det blir en abonnementsordning hvor Tesla-eiere får gratis abonnement. Evt. hvis det er flere typer abonnement får Tesla-eiere det abonnementet som gir laveste pris gratis.
Sånn går det ann å tenke

Men det kan også bli bare ekstra dyrt for de med « ikke Tesla»

kodax

Ekstra dyrt for de andre = Mange misfornøyde Tesla-eiere som må stå i mer kø, og medie-oppslag om at det ikke lenger er så gunstig å eie Tesla.
Gratis lading for Tesla-eiere = Mange fornøyde Tesla-eiere som føler de blir kompensert og samtidig "gjør en god gjerning ved å slippe til de andre", og medieoppslag om at Tesla-eiere har gratis lading
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Jeg har også tenkt at abonnement var logisk. Men sist earnings call var det en god del prat om dette. De snakket om tidsbasert betaling og betaling via app. Men ingenting som tydet på noe abonnement

Counterpointer

Forstår tankegangen kodax . Men hva er status akkurat i dag?
Det er dynamisk prising som er dyrere enn de billigste ladekonkurentene men også billigere enn den dyreste. De med gratis superlading smiler, mens nye kunder betaler.

Tesla i 2012-13 var ekstremt fokusert på god kundeopplevelse, da sa Elon at Tesla kunder aldri skulle betale for SuC. Så har det gradvis tilpasset seg markedet. Nå er «gratis» borte, prisen økes og nå snart flere kunder inn på nettverket.

Tesla selger fremdeles strålende og totalpakka med enkel og god brukeropplevelse er der. Virker som det holder.

Jeg har ikke tenkt å selge våre to Tesla'er, men det er forholdsvis lett å se at inntjening er blitt langt viktigere enn det var.

Er bare realistisk. Tesla viser stor evne til å tilpasse seg, det vil de også med å åpne nettverket. Men å tro at de andre kundene skal betale ladingen for Tesla sine egne biler er vel optimistisk.

Syklist

Det er vel mest sannsynlig at Teslaer kan lade som i dag, tilsvarende biler med Ionity abonnement på Ionity.

Og at andre får lade på SuC til høyere pris. En prismodell med høyere minuttpris når ladestrømmen går under f.eks. 25kw er vel også å regne med.

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Magnus Hansen

Tesla sa følgende på earnings call

Sitat

Andrew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering

I think it's also important to comment that increasing the utilization of the network actually reduces our costs, which allows us to lower charging prices for our customers and make the network more profitable, allows us to grow the network faster


Dette blir jo ofte også sagt av andre. Masse ledig kapasitet størsteparten av tiden og gode muligheter for andre biler å utnytte kapasiteten. Problemet er bare at dette ikke bare fører til flere biler når det er stille, men i minst like stor grad flere biler når det er travelt. Så da må jo Tesla bygge ut mer og da er de like langt. For at dette skal lønne seg for Tesla må de enten godta mer kø, eller så må de sørge for at disse andre bilene i minst mulig grad bruker superchargere når det er mange teslaer der. Hvordan de skal få til det skjønner jeg ikke helt. Ekstremt dynamisk prising er mulig, men er det lang kø hos Mer så er nok betalingsviljen ganske stor. Evnt kan de variere antall ladere som er tilgjengelige. Dyrt abonnement er annen mulighet da disse vil kunne bidra betydelig nok til å bidra til utbygging

Dieselgubben

Tesla er jo ikke alene i markedet. Flaskehalser forsvinner av seg selv over tid ved at Tesla og/eller andre aktører øker sin kapasitet. Folk har god betalingsvilje for å slippe å stå i kø.

hELgenen

Økonomer har en ekstrem evne til å lage interne regnskap som alle skal gå i pluss. Så at noen tallknusere i Tesla mener SuC isolert sett bør ha en jevn kø av brukere er ingen overraskelse. Det er nok av økonomer i Tesla som definitivt vil satse på flere brukere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA