Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: jlan på lørdag 08. januar 2022, klokken 00:04
Sitat fra: Handyman på fredag 07. januar 2022, klokken 17:06
Et annet problem (som jeg håper straks blir fikset): nå som kameraene "lagger" er det også mulig at du ser at det er klart, uten at det faktisk er det ;-)
Da bør man ihvertfall være forsiktig med å rygge inn i en bås. Det er faktisk ganske vanlig at det går folk mellom bilene også. Spesielt på ladeplasser.
OK
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på fredag 07. januar 2022, klokken 17:06
Sitat fra: jlan på fredag 07. januar 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 06. januar 2022, klokken 20:15
Om man påstår at ryggekamera har fjernet fordelen med å rygge inn påstår man samtidig at ryggekamera gir like god oversikt som en frontrute. Er det virkelig noen som mener det?
De færreste biler har frontkamera helt fremme i fronten. Hvis man står ved siden av store biler eller med en bygning på siden, så ser man ingenting til siden før hele fronten er ute. Et barn på sykkel f.eks. kan kjøre rett i fronten på bilen. Mens med et 180 grader ryggekamera ser man "rundt hjørnet". Beklager litt OT, men det har en viss relevans til blanding av mange bilmerker på SuC.
Du konstruer en usannsynlig situasjon for å argumentere for å slippe å rygge når du parkerer. Ingen kjører ut fra parkeringsplassen som om du skal teste 0-100. Kjører du rolig ut er det svært lite sannsynlig at et barn sykler inn i bilen din. Argumentet viker bare merkelig.
Et annet problem (som jeg håper straks blir fikset): nå som kameraene "lagger" er det også mulig at du ser at det er klart, uten at det faktisk er det ;-)
Kommer jo an på om avstand fra førerplass til front av panseret er kortere eller lengre enn avstanden fra førerplass til hekken av bilen. For de fleste biler er vel den siste avstanden lengre, men i beste fall like lang.

Og selv med ryggekamera er det ikke sikkert den fanger opp mer enn ca 170 grader, så et barn på sykkel eller i løpefart, er vel så lett å unngå å se når man rygger ut. Det når man glemmer å ta i betraktning at utsynet er langt bedre når man ser fremover.

Jeg vil derfor hevde at man i de aller fleste tilfeller har bedre kontroll når man kjører ut av luka med fronten først, enn å rygge ut. Dessuten begynner bilene å få sensorer både i front og bake, så de oppfatter kanskje bevegelsen før man selv ser hindringen, så man rekker å stoppe.

Det hindrer dog ikke at ikke barnet som kommer i fart, ikke er like flink til å stoppe. SÅ uansett er der en risiko, og poenget er å redusere risikoen. Rygging er farligere enn å kjøre fremover pga dårligere utsyn, men blir noe hjulpet av god kameraovervåkning og sensorer, men fremdeles bør man rygge inn i luker, da det gir langt mindre risiko enn å rygge ut av luka.

Og teknisk er det altså langt lettere å rygge inn i luka enn ut, som jeg visste til over. Men det krever uansett trening, og å bygge opp egen selvtillit gjennom prøving og erfaring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Nå MÅ dere komme tilbake til topik.

Ladelukepreferanse og retning på parkering skal refereres til SuC bruk, og siste 20 poster tilfører ingenting.

overskyet

Sitat fra: Ellemelle på søndag 19. desember 2021, klokken 23:15
Sitat fra: overskyet på søndag 19. desember 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Ellemelle på søndag 19. desember 2021, klokken 22:15
Sitat fra: overskyet på søndag 19. desember 2021, klokken 21:54
Sitat fra: Ellemelle på søndag 19. desember 2021, klokken 20:46
Hvilke subsidiemillioner er det som venter på Tesla? Enova har vel mer eller mindre skrudd igjen den krana nå. Det finnes kanskje noen bortgjemte kommuner hist og her som er villig til å legge noen tusenlapper på bordet for å få sin første hurtiglader, men det er ikke så mange igjen av de.

Tuller du? Eller er det noen grunn til at du tror det ikke vil bli delt ut flere millioner, i landet som er verdensmestere i subsidier og som har subsidiekameratene i regjeringskontorene? Det er nærmest garantert at det vil bli mere subsidier.
Ja grunnen til at jeg ikke tror det blir delt ut flere millioner, er fordi det er lenge siden det ble delt ut flere millioner til ladeplasser. Den tiden er forbi.

https://www.enova.no/bedrift/landtransport/omradeutbygging-av-ladeinfrastruktur-for-elbil/

Og hvis du tror at Senterpartiet er partiet som vil subsidiere ladestasjoner, så har du ikke mye greie på politikk heller.

Bortsett fra 100 mil i 2022 budsjettet og det blir nok flere i neste budsjett også.
Ja jeg spurte jo om hvilke subsidiemillioner som venter, så da har du funnet de? Link?

Her har du enda 100 millioner til: https://elbil.no/100-ekstramillioner-oremerket-utbygging-av-hurtigladenettverket/

og flere vil det bli. Med SP i finansministerposten til og med.

k1



turfsurf

Sitat fra: overskyet på fredag 28. januar 2022, klokken 17:07

Jepp, virker som testingen er igang.
Du har en liten skrivefeil. Feilparkeringen er i gang mente du vel ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#922
Sitat fra: turfsurf på fredag 28. januar 2022, klokken 17:59
Sitat fra: overskyet på fredag 28. januar 2022, klokken 17:07

Jepp, virker som testingen er igang.
Du har en liten skrivefeil. Feilparkeringen er i gang mente du vel ;)

Regner med at du stiller med Toyota-nøkkel og graverer alle ikke-Teslaer som våger å parkere på Tesla-ladere 😉😉😉

...men mer seriøst, er jo VELDIG rart at elbil24-journalisten ikke gidder å vente til e-tron sjåføren kommer tilbake. Kunne umulig ta timer.
Tesla Model Y                         2021-

Øggen

#923
Da er det offisielt:
https://www.elbil24.no/nyheter/na-disse-tesla-ladestasjonene-apnes-for-alle/75264842

Som om det ikke er fullt nok på Nebbenes fra før av :-[
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Handyman

15 lokasjoner. 60% påslag, eller 129,- pr. mnd. for andre merker.

De har også åpnet noen i Frankrike.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen


Daniel_0007

Sitat fra: Øggen på mandag 31. januar 2022, klokken 14:39
Da er det offisielt:
https://www.elbil24.no/nyheter/na-disse-tesla-ladestasjonene-apnes-for-alle/75264842

Som om det ikke er fullt nok på Nebbenes fra før av :-[

Nå er det såpass mange ladere på nebbenes, kommer du uansett nordfra så er nok bedre å satse på kløfta
Model 3 2019 LR Rwd

mthoring

#927
Noen som vet om de har installert lengre ladekabler på de aktuelle lokasjonene, eller om de kun har åpnet stasjoner andre bilmodeller kan nå uten å feilparkere?
Kommer 1/3 av ladeplassene til å være blokkert pga. "feilparkerte" e-tron fremover?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 31. januar 2022, klokken 14:45
15 lokasjoner. 60% påslag, eller 129,- pr. mnd. for andre merker.
Legger seg litt under Ionity i pris da, litt avhengig av lokasjon. Ionity er dog billigere pr kWh med abonnement.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#929
Sitat fra: mthoring på mandag 31. januar 2022, klokken 15:09
Noen som vet om de har installert lengre ladekabler på de aktuelle lokasjonene, eller om de kun har åpnet stasjoner andre bilmodeller kan nå uten å feilparkere?
Kommer 1/3 av ladeplassene til å være blokkert pga. "feilparkerte" e-tron fremover?

Mange av disse ladestasjonene er av typen "bensinstasjons-layout" hvor Audi e-tron bare kan la være å kjøre like langt inn som en Tesla måtte gjort. F.eks. Nebbenes, Lyngdal og Notodden. Kanskje de har prioritert å åpne slike plasser.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA