Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

geear

Skjønner ikke hvorfor du mener det ikke er relevant for tråden, diskusjonen var på hvor ladelukene er plassert, og hva som er "riktig". Nettopp fordi plassering av ladeporter et en utfordring ved åpning av suc.

daktari

Litt mer OT: de 3 siste bilene jeg har hatt har hatt spyling av ryggekamera men og noen har spyling av frontkamera også. I tillegg er det cross traffic alert radar i hjørnene bak og en av dem har det foran også. iX har også en helt rå parkeringsautomatikk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: Lynet på torsdag 06. januar 2022, klokken 20:08
Trygg trafikk har en uttalelse i saken: https://www.tryggtrafikk.no/tips-pa-veien/derfor-bor-du-parkere-med-nesa-ut/
Ser ut som Trygg Trafikk glemmer det rent praktiske, som burde vært kronargumentet for å rygge inn. Og det er at bilen er som en pendel med "senterpunktet" over bakhjula (mer eller mindre).

Dersom man kjører med snuten inn, så må man ha bedre plass til å "pendle kurven" for å få snuten så rett inn som mulig, fremfor når man rygger inn og får kort pendel på hekken, og så brukes fronten til å pendle sirkelbevegelsen i ytterkant.

Det tar langt mindre plass totalt, og det ser man på folk som forsøker å kjøre rett inn i luka, og selv ved parkering i luke langs veien. Latterlig å se hvordan enkelte knoter med å kjøre med snuten inn. Og dette er ofte de som ikke rygger inn, fordi det er så vanskelig. De skulle bare visst hvor mye enklere det er å komme seg inn i luka om de hadde rygget inn.

Tilsvarende når man skal ut av luka. Man må langt lengre bak før man kan svinge, for ikke å "pendle" fronten av bilen i siden på nabobilen. Kjører man rett ut, så bruker man langt mindre plass totalt, og er raskere avgårde i den retningen man skal, uten like stor fare for å treffe nabobilen med et uhell.

Dette påvirker egentlig ikke plassering av ladeluke, annet enn "lokale" forhold der man selv parkerer bilen for natta. Har selv hatt garasjeplass slik at man kun hadde en måte å parkere på, for at man skulle få plass nok.

Og der måtte vi parkere sånn at førerdør delte plass med førerdør hos naboen, så selv måtte jeg rygge inn siden jeg hadde murvegg på venstre side om jeg kjørte inn.

Dermed måtte naboen til høyre kjøre med snute inn. Dermed måtte bil nr 3 inn med rumpa, og nr 4 måtte snute inn osv. Altså ville ikke ladeluke bli riktig plassert for alle, uansett hva som hadde vært standarden.

Derimot bør offentlig ladeparkering utformes slik at det er riktig metode for å parkere i luke, altså med hekken inn, og så må laderen plasseres i forhold til dette.

Og for min del så er eneste riktige plassering i hekken, gjemt bak skiltet på undersiden av støtfangeren (vet mange har skiltet festet i døra). Så kan dette vippes ut og opp for å presentere ladeluken, og man får like lang avstand fra både høyre og venstre side.

Og selve skiltet virker da som lokk/tak for ladeluken, og det hindrer heller ikke adkomst til bagasjerommet i noen større grad.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på fredag 07. januar 2022, klokken 05:06
Og for min del så er eneste riktige plassering i hekken, gjemt bak skiltet på undersiden av støtfangeren (vet mange har skiltet festet i døra). Så kan dette vippes ut og opp for å presentere ladeluken, og man får like lang avstand fra både høyre og venstre side.

Og selve skiltet virker da som lokk/tak for ladeluken, og det hindrer heller ikke adkomst til bagasjerommet i noen større grad.
Undersiden av bakfangeren? Forventer du at folk skal ligge og krype rundt for å få inn ladekabelen? 20-30 cm over bakken? Irriterende nok med pluggen til hengeren en gang i blant. Og på snøføre er hele dette området fullstendig dekket av snø, og det gjelder hele bakenden. Eventuelt skitt. En slik plassering hadde vært dealbreaker alene for min del.

automat

Det høres ut som en ekstremt lav og upraktisk plassering, på det mest møkkete stedet på bilen. Hvor det er lett å sparke borti luka og ødelegge den.

Og det som du betegner som under støtfanger, vil i mange tilfeller være delvis på støtfanger. Store hull i støtfanger for en ladeluke påvirker hele designet av kollisjonssonen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: geear på fredag 07. januar 2022, klokken 08:35

Undersiden av bakfangeren? Forventer du at folk skal ligge og krype rundt for å få inn ladekabelen? 20-30 cm over bakken? Irriterende nok med pluggen til hengeren en gang i blant. Og på snøføre er hele dette området fullstendig dekket av snø, og det gjelder hele bakenden. Eventuelt skitt. En slik plassering hadde vært dealbreaker alene for min del.
Vipp opp skiltet og ladeporten presenteres, og gjerne vippes opp i posisjon, slik at pistolgrepet kan pekes ned mot åpningen i en god vinkel for hendene. Skiltet og ramma som skiltet sitter i, dekker for pluggen når den er lukket, og hindrer skitt å komme til.

Kan vippe den opp med foten om den ikke vippes opp av en elektromotor. Er flere biler med motorisert luke, selv om det sitter bak lykta eller bak en luke på siden.

Med god aerodynamikk, så vil dessuten skitten i mindre grad sette seg, men blåses vekk. Også ved snø og slaps. Det er kun biler med elendig aerodynamikk som lar skitten bli virvlet opp, for så å bli dratt inn mot hekken. Og dermed er det liten vits i å krype eller bli skitten på hendene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: geear på torsdag 06. januar 2022, klokken 23:25
Skjønner ikke hvorfor du mener det ikke er relevant for tråden, diskusjonen var på hvor ladelukene er plassert, og hva som er "riktig". Nettopp fordi plassering av ladeporter et en utfordring ved åpning av suc.
To grunner:

For det første er det diskutert mange ganger i tråden og det er ikke noe nytt knyttet til det.

For det andre kommer det alltid inn innspill som diskusjonen over (ladeport under skilt bak), som er helt teoretisk og har ingen relevans til åpning av SuC og eksisterer ikke på noen produksjonsbil i noe volum.

geear

Sitat fra: RJK på fredag 07. januar 2022, klokken 09:13
Kan vippe den opp med foten om den ikke vippes opp av en elektromotor. Er flere biler med motorisert luke, selv om det sitter bak lykta eller bak en luke på siden.
Som ikke ville funket når det var frosset fast.

Med god aerodynamikk, så vil dessuten skitten i mindre grad sette seg, men blåses vekk. Også ved snø og slaps. Det er kun biler med elendig aerodynamikk som lar skitten bli virvlet opp, for så å bli dratt inn mot hekken. Og dermed er det liten vits i å krype eller bli skitten på hendene.
Det finnes ingen biler på markedet i dag som ikke har lavere lufttrykk bak enn området rundt, som er forårsaket av økt trykk rundt bilen i det den presser seg gjennom lufta. Bilen må ha en perfekt dråpeavslutning for å unngå dette. Lavere trykk bak bilen enn lufta rundt gjør at det virvles opp snø og dritt. Det skjer selv på Panamera og 911. Og på Teslaer, som også er velkjent for å ha god aerodynamikk.

[ You are not allowed to view this attachment ]  

Øyvind.h

Lavt nede bak vil være helt ubrukelig for oss som kjører mye langtur på vinter. Aerodynamikken skal sørge for turbulens bak bilen slik at drag blir mindre. Slik er alle moderne biler med god aerodynamikk.
I tillegg vil det potensielt komme i konflikt med innfestning for hengerfeste om en skal ha en ladeport der nede.
Nei, det må være det verste stedet jeg kunne tenkt meg. For ikke å snakke om konsekvensen ved kollisjon der ladeporten plutselig må byttes fordi en har fått en liten trøkk i støtfangeren.

Venstre bakskjerm er nesten alltid helt ren og perfekt for ladeport. Men ladeporten bør være så liten som mulig så vertikal som mulig og helst med knapp for å løsne kabel slik jeg har hatt på andre biler. Veldig praktisk!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Jeg har to biler som går for å ha ganske god aerodynamikk, Ioniq og TMX. Begge blir skitne på den vertikale delen av bakenden. Designet som skal til for å få til det du ønsker deg (dråpeform), er neppe gjennomførbart. Hverken praktisk eller estetisk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodax

Sitat fra: jlan på torsdag 06. januar 2022, klokken 17:19...Ganske upraktisk å rygge inntil en vegg eller inntil en brøytekant, hvis en skal ha noe i bagasjerommet.
Vi tesla-eiere er jo velsignet med et romslig forasjerom, og montering av automatikk på den er gull når man rygger inn på parkeringsplassen:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Vipp opp skiltet og ladeporten presenteres, og gjerne vippes opp i posisjon, slik at pistolgrepet kan pekes ned mot åpningen i en god vinkel for hendene. Skiltet og ramma som skiltet sitter i, dekker for pluggen når den er lukket, og hindrer skitt å komme til.

Og når man må parkere med baken helt inntil veggen, hva gjør man da? Det må jeg ofte, f.eks i trange P-hus. Hvis ikke havner fronten langt utenfor P-plassen når man har 5m lang bil.

Nei, en slik plassering hadde vært en 100% dealbreaker for meg. Takke meg til venstre bakskjerm.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jlan

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 06. januar 2022, klokken 20:15
Om man påstår at ryggekamera har fjernet fordelen med å rygge inn påstår man samtidig at ryggekamera gir like god oversikt som en frontrute. Er det virkelig noen som mener det?
De færreste biler har frontkamera helt fremme i fronten. Hvis man står ved siden av store biler eller med en bygning på siden, så ser man ingenting til siden før hele fronten er ute. Et barn på sykkel f.eks. kan kjøre rett i fronten på bilen. Mens med et 180 grader ryggekamera ser man "rundt hjørnet". Beklager litt OT, men det har en viss relevans til blanding av mange bilmerker på SuC.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på fredag 07. januar 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 06. januar 2022, klokken 20:15
Om man påstår at ryggekamera har fjernet fordelen med å rygge inn påstår man samtidig at ryggekamera gir like god oversikt som en frontrute. Er det virkelig noen som mener det?
De færreste biler har frontkamera helt fremme i fronten. Hvis man står ved siden av store biler eller med en bygning på siden, så ser man ingenting til siden før hele fronten er ute. Et barn på sykkel f.eks. kan kjøre rett i fronten på bilen. Mens med et 180 grader ryggekamera ser man "rundt hjørnet". Beklager litt OT, men det har en viss relevans til blanding av mange bilmerker på SuC.
Du konstruer en usannsynlig situasjon for å argumentere for å slippe å rygge når du parkerer. Ingen kjører ut fra parkeringsplassen som om du skal teste 0-100. Kjører du rolig ut er det svært lite sannsynlig at et barn sykler inn i bilen din. Argumentet viker bare merkelig.
Et annet problem (som jeg håper straks blir fikset): nå som kameraene "lagger" er det også mulig at du ser at det er klart, uten at det faktisk er det ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på fredag 07. januar 2022, klokken 17:06
Et annet problem (som jeg håper straks blir fikset): nå som kameraene "lagger" er det også mulig at du ser at det er klart, uten at det faktisk er det ;-)
Da bør man ihvertfall være forsiktig med å rygge inn i en bås. Det er faktisk ganske vanlig at det går folk mellom bilene også. Spesielt på ladeplasser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA