Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Ellemelle på søndag 19. desember 2021, klokken 21:41
Nei, det blir fort uoversiktlig hvis det koster kr 2,40 på tirsdag, og 18,70 på onsdag, og så 3,40 på torsdag?
Det er allerede store prisforskjeller på superchargerlokasjoner med omtrent bare kilometer mellom, bilen min ville for eksempel at jeg skulle lade på Brokelandsheia her for en stund siden, E18 i Agder/Telemark, men jeg ville til den nye v3en noen kilometer lenger unna (for ladefartens skyld), og der var prisen noe sånt som 1,5 krone mer per kWt. Strømprisen i krana mi hjemme varierer fra time til time, selv midt under en ladesesjon, så det er nok ikke noe som hindrer justering av priser, så lenge det er synlig for forbruker...

Counterpointer

Sitat fra: geear på mandag 20. desember 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Ellemelle på søndag 19. desember 2021, klokken 21:41
Nei, det blir fort uoversiktlig hvis det koster kr 2,40 på tirsdag, og 18,70 på onsdag, og så 3,40 på torsdag?
Det er allerede store prisforskjeller på superchargerlokasjoner med omtrent bare kilometer mellom, bilen min ville for eksempel at jeg skulle lade på Brokelandsheia her for en stund siden, E18 i Agder/Telemark, men jeg ville til den nye v3en noen kilometer lenger unna (for ladefartens skyld), og der var prisen noe sånt som 1,5 krone mer per kWt. Strømprisen i krana mi hjemme varierer fra time til time, selv midt under en ladesesjon, så det er nok ikke noe som hindrer justering av priser, så lenge det er synlig for forbruker...
Det er både V2 og V3 på Brokelandsheia bare for å vanskeliggjøre det ytterligere.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. desember 2021, klokken 14:07
Det er både V2 og V3 på Brokelandsheia bare for å vanskeliggjøre det ytterligere.
Prisene er pr lokasjon. Ofte er v3 billigere og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Var vel i høstferien, var det v3 på Brokelandsheia da? Er ganske sikker på det stod max 150 kW i navien, og 250 på Bamble eller hva den heter den nye som ligger på sørsiden av E18, ved en bensinstasjon. Eller kanskje det var motsatt, at den ville ha oss til Lasses eller Larvik, men jeg stoppet tidligere for å få v3.

Counterpointer

Sitat fra: geear på mandag 20. desember 2021, klokken 14:12
Var vel i høstferien, var det v3 på Brokelandsheia da? Er ganske sikker på det stod max 150 kW i navien, og 250 på Bamble eller hva den heter den nye som ligger på sørsiden av E18, ved en bensinstasjon. Eller kanskje det var motsatt, at den ville ha oss til Lasses eller Larvik, men jeg stoppet tidligere for å få v3.
Har ladet på V3 på Brokelandsheia siden i sommer. Hatt 251 kW flere ganger.
Plassen ned mot Burger King har V3, laderne foran Heimat er V2

kodax

https://www.tu.no/artikler/kun-deler-av-teslas-norske-supercharger-nettverk-vil-apnes/515994
Jeg siterer TU som siterer en statssekretær som siterer Tesla:)
SitatNå jobber Tesla med et pilotprosjekt der enkelte ladesteder kan åpnes for også andre typer elbiler. Det fortalte Tesla i møtet, forteller statssekretær Johan Vasara i Samferdselsdepartementet til TU.
SitatElbiler har ladeluken forskjellige noe som kan by på utfordringer for de ikke altfor lange ladekablene på Teslas ladestasjoner. Vasara sier at Tesla fortalte at de er bevisst på problematikken, men at de ikke har konkludert på hvordan de skal løse det.
SitatTesla luftet heller ikke noe ønske om tilskudd til ladenettverket fra myndighetene, forteller Vasara.
...så hvorfor hadde egentlig Tesla dette møtet? Sniffing etter myndighetenes interesse? "Gratis" reklame (noe de jo er gode på å få)?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på mandag 20. desember 2021, klokken 23:27
https://www.tu.no/artikler/kun-deler-av-teslas-norske-supercharger-nettverk-vil-apnes/515994
Jeg siterer TU som siterer en statssekretær som siterer Tesla:)
SitatNå jobber Tesla med et pilotprosjekt der enkelte ladesteder kan åpnes for også andre typer elbiler. Det fortalte Tesla i møtet, forteller statssekretær Johan Vasara i Samferdselsdepartementet til TU.
SitatElbiler har ladeluken forskjellige noe som kan by på utfordringer for de ikke altfor lange ladekablene på Teslas ladestasjoner. Vasara sier at Tesla fortalte at de er bevisst på problematikken, men at de ikke har konkludert på hvordan de skal løse det.
SitatTesla luftet heller ikke noe ønske om tilskudd til ladenettverket fra myndighetene, forteller Vasara.
...så hvorfor hadde egentlig Tesla dette møtet? Sniffing etter myndighetenes interesse? "Gratis" reklame (noe de jo er gode på å få)?
Meget godt spørsmål. Ut fra dine sitater er vel møtet helt unødvendig og i strid med Tesla sin egen håndbok, hvor en ikke skal ha møter uten mening.

Electric cars in Norway

Sitat
Meget godt spørsmål. Ut fra dine sitater er vel møtet helt unødvendig og i strid med Tesla sin egen håndbok, hvor en ikke skal ha møter uten mening.

Ser den. Men jeg tenker de hadde nok mye å snakke om. Men slikt fremkommer ikke overfor media.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. desember 2021, klokken 01:05
Sitat

Ser den. Men jeg tenker de hadde nok mye å snakke om. Men slikt fremkommer ikke overfor media.
Synes det er ganske åpenbart. En slik endring kan berøre mange avtaler og regelverk, så det er alltids lurt å avklare med myndighetene før man gjør noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. desember 2021, klokken 01:05
Sitat

Synes det er ganske åpenbart. En slik endring kan berøre mange avtaler og regelverk, så det er alltids lurt å avklare med myndighetene før man gjør noe.
Her skjønner jeg ikke hva dere mener? Hvis Tesla vil åpne sitt lukkede nettverk har det ingenting med myndighetene å gjøre. Hvilken lov eller regel skulle det stride mot??

jlan

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:31
Her skjønner jeg ikke hva dere mener? Hvis Tesla vil åpne sitt lukkede nettverk har det ingenting med myndighetene å gjøre. Hvilken lov eller regel skulle det stride mot??
Endel SuC ligger på offentlig grunn, hvor Tesla har tidsbegrensede avtaler. De vil vel gjerne sikre at de ikke blir oppsagt eller må betale leie.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: jlan på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:41
Endel SuC ligger på offentlig grunn, hvor Tesla har tidsbegrensede avtaler. De vil vel gjerne sikre at de ikke blir oppsagt eller må betale leie.
Det er jo greit. Men det er jo ikke noe brudd om de åpner, heller omvendt.

jlan

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:43
Joda, men det er jo greit at myndighetene vet om det da, og evt. kan påvirke hvilke stasjoner som skal åpnes. Dessuten vil de trenge mer plass rundt hver ladesøyle, når det kommer biler med ladeport på forskjellige steder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:43
Sitat fra: jlan på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:41
turfsurf hevder ikke at det ikke er lov. Bare at de kan berøre avtaler og regelverk, og det er jo åpenbart.
Tesla har jo meget gode kort på hånda, og ønsker helt sikkert å få noe igjen for det på en eller annen måte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:50
turfsurf hevder ikke at det ikke er lov. Bare at de kan berøre avtaler og regelverk, og det er jo åpenbart.
Tesla har jo meget gode kort på hånda, og ønsker helt sikkert å få noe igjen for det på en eller annen måte.
Riktig. Tviler på at de bryter noe som helst, men det kommer fort inn på benyttelse av offentlig grunn, kompabilitet med andre kjøretøy og betalingsløsninger. De går jo fra å være ett lukket nettverk til ett åpent ett.

Etter mye (uønsket) erfaring med offentlige myndigheter forstår jeg godt at Tesla tar dette initiativet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA