Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå skal man kunne abonnere på FSD

Startet av Motorwatt, søndag 20. desember 2020, klokken 15:41

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Dersom man allerede har kjøpt det for life - følger det bilen - eller eieren?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jokke

Musk lufter at FSD skal følge eier også, blir nok kostbart å abonnere på FSD

Terje Klungervik

Er FSD verdt pengene enda? Satt og leste at i Europa så er det restriksjoner på FSD.

Handyman

Sitat fra: Terje Klungervik på søndag 20. desember 2020, klokken 21:21
Er FSD verdt pengene enda? Satt og leste at i Europa så er det restriksjoner på FSD.
Svarene på det spørsmålet blir svært subjektive og ikke så mye til hjelp. Dersom du bare kjører på veier hvor AP ikke fungerer og heller ikke kommer til å Summon eller autopark, automatisk filskift blir verdien bergrenset.
Om du derimot er interessert i å følge med på alle utviklingen (oppturer og nedturer), liker å utforske AP/FDA ol. så kan det være at du bør vurdere FSD, hvis du i tillegg har råd til kostnaden. Jeg valgte FSD og angrer ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Men noe må snart begynne å skje, altså. Har hatt Model X-en i tre år nå, og tro det eller ei, men fortsatt er autopiloten og funksjonaliteten bortimot identisk som den var da jeg fikk den utlevert (med EAP2.5). Forskjellene som følge av FSD og dermed HW3-oppgraderingen er vel omtrent kun visning av trafikklys. Har egentlig tenkt på salg lenge nå, og blir det til at jeg selger nå snart, så kommer jeg nok ikke til å sitte igjen og tenke at jeg fikk spesielt mye igjen for FSD-pengene. Hadde ikke vært feil om jeg kunne tatt med meg FSD til en bil etterpå.

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 20. desember 2020, klokken 22:08
Men noe må snart begynne å skje, altså. Har hatt Model X-en i tre år nå, og tro det eller ei, men fortsatt er autopiloten og funksjonaliteten bortimot identisk som den var da jeg fikk den utlevert (med EAP2.5). Forskjellene som følge av FSD og dermed HW3-oppgraderingen er vel omtrent kun visning av trafikklys. Har egentlig tenkt på salg lenge nå, og blir det til at jeg selger nå snart, så kommer jeg nok ikke til å sitte igjen og tenke at jeg fikk spesielt mye igjen for FSD-pengene. Hadde ikke vært feil om jeg kunne tatt med meg FSD til en bil etterpå.
Jeg er ikke enig i at AP er lik som for snaut 2 års siden. Min TM3 kjører bedre, og kan gjøre ting den ikke kunne før. Men jeg er enig i at utviklingen gjerne kunne gått fortere. Det hadde også vært fint å kunne flytte AP over til neste bil, men det ville Tesla tjent mindre på, så det tror jeg garantert ikke kommer til å skje. Hvor lenge du skal ha bilen,  kan ha vesentlig betydning hva du får igjen. Skal du ha den lenge, øker sannsynligheten for at du får mer igjen for pengene, enn om du bare skal ha bilen kort tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Kan vel tenkes at noen kvier seg for å kjøpe Tesla på nytt hvis de skal betale 10.000.- USD for FSD igjen (prisen i USA når FSD blir frigitt der om kort tid). Tror nok de vil tjene godt på en slik ordning siden FSD har null-0 kostnad.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

knegg

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. desember 2020, klokken 22:26
Kan vel tenkes at noen kvier seg for å kjøpe Tesla på nytt hvis de skal betale 10.000.- USD for FSD igjen (prisen i USA når FSD blir frigitt der om kort tid). Tror nok de vil tjene godt på en slik ordning siden FSD har null-0 kostnad.

Hva mener du med at FSD har null kostnad?
2020 Model 3

apehest

Sitat fra: knegg på mandag 21. desember 2020, klokken 11:22
Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. desember 2020, klokken 22:26
Kan vel tenkes at noen kvier seg for å kjøpe Tesla på nytt hvis de skal betale 10.000.- USD for FSD igjen (prisen i USA når FSD blir frigitt der om kort tid). Tror nok de vil tjene godt på en slik ordning siden FSD har null-0 kostnad.

Hva mener du med at FSD har null kostnad?

De har selvfølgelig en utviklingskostnad, men ved et eventuelt salg/aktivering av FSD koster det tesla kroner null.

knegg

Sitat fra: apehest på mandag 21. desember 2020, klokken 11:25
Sitat fra: knegg på mandag 21. desember 2020, klokken 11:22
Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. desember 2020, klokken 22:26
Kan vel tenkes at noen kvier seg for å kjøpe Tesla på nytt hvis de skal betale 10.000.- USD for FSD igjen (prisen i USA når FSD blir frigitt der om kort tid). Tror nok de vil tjene godt på en slik ordning siden FSD har null-0 kostnad.

Hva mener du med at FSD har null kostnad?

De har selvfølgelig en utviklingskostnad, men ved et eventuelt salg/aktivering av FSD koster det tesla kroner null.

Det har enorme kostnader knytt til innhenting av data, utvikling, testing, lansering, forvaltning for software. Deretter har man enorme kostnader knyttet til hardware.

Å betale opp mot 100.000kr er faktisk ikke så dyrt. En norsk utvikler koster fort 1500kr inkl moms. Det gir 66 timer arbeid, knappe to uker. Nå har Tesla mellom 300-500 utvikler som jobber på autopilot. *link*

Det føles bare så feil fordi du ikke "ser" hva du betaler for. Du får noen ekstra knapper på skjermen og bilen kan gjøre noe litt mer enn den kunne før.

Om det er verdt 100.000kr er jo en annen sak.

Husk at det koster raskt 100.000kr å få gjort noe som helst av verdi på et hus. Et bad koster fort 500.000kr.
2020 Model 3

Øyvind.h

#12
Poenget er at aktiveringen av programvaren i en bil bare har en bitteliten kostnad for Tesla (noen må sende kommandoen til bilen og nettverket må håndtere trafikken).
Sett bort ifra det ligger naturligvis en del av kostnaden i all hw bilen allerede er levert med for å håndtere FSD. Og kostnadene til utvikling av funksjonen er høy.

Men - i en situasjon hvor de skal levere et ferdig definert FSD produkt kan de teoretisk halvere prisen om de selger 1 million biler kontra 0,5 millioner biler. Det blir ikke helt rett mtp. marginer og basiskost, men ikke helt feil heller. Jo flere biler de har i drift, jo lavere pris kan de ta.
Rett nok skal de behandle mer data, men da snakker vi eventuelt om et bedre og mer komplekst produkt basert på større datagrunnlag. Og de er uansett 100% avhengig av god automatisering og antakeligvis også AI for behandling, klassifisering og utnyttelse av data slik at løsningen er skalerbar.

Jeg syntes autopilot var verd 20-25.000,- i sin tid, og på Y`en tar jeg med autopilot rett og slett fordi det er inkludert.
Å betale 100k derimot er totalt utenkelig såfremt bilen ikke kan kjøre 100% på egenhånd og med mine preferanser under nær alle situasjoner. Dvs. det må være en bortimot perfekt løsning.
Middels løsninger som er det som finnes i markedet i dag ligger betalingsviljen på type 10-30.000,-.
Jeg må si jeg trakk på smilebåndet når det ble kommunisert at FSD skal prises til 100k.

En abonnementstjeneste kan derimot være aktuell. Eksempelvis de gangene i året vi skal på fest (post korona). Da kan vi kjøre bilen dit og la bilen kjøre oss hjem etterpå. Ut over det ser jeg ikke umiddelbart mange situasjoner hvor jeg vil ønske at bilen er ute på kjøretur på egenhånd. Toppen noen få ganger i året.
Eksempelvis ville jeg ikke sendt bilen hjem igjen for å hente kona om hun må reise senere på hytta enn meg. Det ville lagt 400km+ ekstra på bilen for en minimal ekstra bekvemmelighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

apehest

Sitat fra: knegg på mandag 21. desember 2020, klokken 11:36
Sitat fra: apehest på mandag 21. desember 2020, klokken 11:25
Sitat fra: knegg på mandag 21. desember 2020, klokken 11:22
Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. desember 2020, klokken 22:26
Kan vel tenkes at noen kvier seg for å kjøpe Tesla på nytt hvis de skal betale 10.000.- USD for FSD igjen (prisen i USA når FSD blir frigitt der om kort tid). Tror nok de vil tjene godt på en slik ordning siden FSD har null-0 kostnad.

Hva mener du med at FSD har null kostnad?

De har selvfølgelig en utviklingskostnad, men ved et eventuelt salg/aktivering av FSD koster det tesla kroner null.

Det har enorme kostnader knytt til innhenting av data, utvikling, testing, lansering, forvaltning for software. Deretter har man enorme kostnader knyttet til hardware.

Å betale opp mot 100.000kr er faktisk ikke så dyrt. En norsk utvikler koster fort 1500kr inkl moms. Det gir 66 timer arbeid, knappe to uker. Nå har Tesla mellom 300-500 utvikler som jobber på autopilot. *link*

Det føles bare så feil fordi du ikke "ser" hva du betaler for. Du får noen ekstra knapper på skjermen og bilen kan gjøre noe litt mer enn den kunne før.

Om det er verdt 100.000kr er jo en annen sak.

Husk at det koster raskt 100.000kr å få gjort noe som helst av verdi på et hus. Et bad koster fort 500.000kr.

Hardware har jeg allerede betalt for. Aktiveringen koster fortsatt tilnærmet kroner null.
Utviklingskostnaden vet vi ingenting om, unntatt at den er betydelig.
Men utviklingskostnad og markedsverdi har ingenting med hverandre å gjøre, og hvis førstnevnte er høyere enn sistnevnte så har produsenten gjort en feilvurdering.

Jeg for min del syntes det var for mye penger for noe jeg ikke trenger, som de per dags dato ikke leverer.

RJK

Tror du missforstår det han sier.


Den første FSD-programvaren koster milliarder i de kostnadene du nevner, men kopien til neste kunde er "gratis".


Nå er det riktignok en kostnad i garantien for oppdatert og kapabel HW, men programvaren koster ikke Tesla noe for enhet 2 til enhet "uendelig" siden den ikke leveres på fysisk medium.


Og hardware til bilen er jo uansett betalt av bilkjøper, så det kan man ikke ta med i regnestykket.


Dermed så vil hvert ekstra salg av FSD-programvaren, minus HW-kostnader (inkludert monteringsjobben) pga garantien på oppdatert HW, 100 % netto inntekter. Selvsagt skal salgssummen for FSD-programvaren til de resterende bilene være med å dekke kostnadene for første enhet av varen.


Det er her software skiller seg fra produksjon av en fysisk vare, som har en egen varekost som varierer etter hvor mange enheter man produserer, ettersom stordriftsfordeler gjør seg gjeldende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA