Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)

Startet av vinterdekk, søndag 20. desember 2020, klokken 11:14

« forrige - neste »

vinterdekk

Noen som vet om det vil komme noen / finnes hurtigladere på strekningen mellom Troms og Levi/Yllas? Takk.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Det er nok temmelig tomt før Hullu Poro. Chargemap mener dog det finnes en mellom Muonio og Särkijärvi. Abetterroutplanner som ikke klarer beregne rute, sier dog i kartet at denne er ved Lapland Hotel, Olos. Det er 292 km, med noe stigning.


Finner deretter en i Rovanemi, men da er du allerede forbi...


Du finner og en lader ved Vihreäpysäkki, Pello som dog blir en "liten" detour. Ihvertfall i følge Chargemap og Ladekart.


Det finnes noen tregere ladere i mellom, så om du er heldig og får stå på en av disse eller tar det litt rolig, kan du rekke det med en Leaf med ca 62 kWh batteri. Eller du kan vurdere å leie deg en TM3 eller ice-bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Takk for tips om apps å sjekke ut. Ser at «noe» dukker opp på Kaaresuvanto, det er perfekt sted for pause og lading på den strekningen. Man pleier å være klar for toalett og matpause akkurat der. Tesla planlegger visst å bygge supercharger i Kaaresuvanto. https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/supercharger/karesuvantosupercharger

Sant å si har jeg ikke elbil ennå, men listen over årsaker til å kjøre ladbar hybrid istedenfor ble litt kortere når de startet å bygge hurtigladere i Finnmark og koreanerne fikk godkjent hengervekt. Nevnte strekning virker fortsatt litt hard på vinteren, men ikke for Tesla-eiere når de bygger ut.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Ja, kan man stå litt, så er jo dette greit å ta med seg. Det er dog bare AC-ladere der, og kun noen svært få, 2 stk 11 kW i følge ladestasjoner.no. Det er nok ikke mer enn noen få mil ekstra man oppnår på en time eller deromkring. En hurtig eller lynlader hadde nok gjort seg for å få godt med strøm selv med bare en halvtimes pause.


For de med Tesla, og kanskje og kommer fra Tromsø eller så, så har man SuC ved Skibotn. Med en TMY/TM3 LR så burde dete være grei tur, da de og kan bruke CCS, mens en TMS/TMX må ha fått bygget om med støtte for adapter.


Det er vel de mest aktuelle bilene for en slik tur, selv om jeg ser og at Kona, E-Soul og E-Niro vil klare dette greit. Også den nye Ford Mustang Mach-E burde ikke ha for store problemer, ei heller nye BMW iX3.


Det er dog med litt forsiktig antydning at jeg ville vært skeptisk til å prøve med -Tron (ihvertfall 50-versjonen), EQC, i-Pace, Polestar 2 og XC40. Alle biler som burde klart en slik tur, men kanskje kommer til kort ihvertfall på denne tiden av året. Er jo ikke akkurat høsttemperaturer innover finsk territorium om dagene.


En sommerdag ville nok dette gått greit med alle de nevnte.


Ladestasjoner.no var forøvrig et bedre kart ser det ut til. Her planlagt reise med Kona:

https://www.ladestasjoner.no/kart/?lat=68.4490818&lng=22.4821031&location=false&name=Kaaresuvanto,%20Finland
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Mye 22kW type 2 i Finland. Kan fungere om man ikke trenger så mye lading på veien og kan planlegge inn en litt lengre middag på et stopp.
Ellers blir det jo omveier, men det kan hende at kjøring om Narvik eller Kautokeino gjør det enklere og tryggere ladeteknisk.
Abrp og plugshare de jeg også bruker mest som referanse siden de har grei oversikt over ladere og hastigheter.
Dersom du planlegger litt frem i tid kan du jo høre med finske forum eller finske elbilsider på Facebook om kurante tips på engelsk, siden finsk er litt vanskelig å forstå. Kanskje det finnes gode apper og betalingsløsninger man ikke vet om.
Ser at Narvik - Kalix kommer til å få god dekning snart. Kanskje det kommer mer i nordfinland mot sommeren

Asbjornel

Sitat fra: RJK på søndag 20. desember 2020, klokken 13:38
Er jo ikke akkurat høsttemperaturer innover finsk territorium om dagene.
Dette er jo noe å være obs på. Man kan ende opp med veldig treg lading på kaldt batteri. Og rekkevidden er ikke helt som på sommeren. Det betyr også at det kan bli lange køtider om det er flere biler enn kontakter.
Det er vel her Tesla har et forsprang, med mange blåser i passelig avstand fra hverandre uten at jeg vet noe særlig mer om deres dekning i Finland. Men vurderer en tur selv til Levi nordfra. Om det blir i 21 eller 22 gjenstår jo å se da...

RJK

Sitat fra: Asbjornel på søndag 20. desember 2020, klokken 14:08
Sitat fra: RJK på søndag 20. desember 2020, klokken 13:38
Er jo ikke akkurat høsttemperaturer innover finsk territorium om dagene.
Dette er jo noe å være obs på. Man kan ende opp med veldig treg lading på kaldt batteri. Og rekkevidden er ikke helt som på sommeren. Det betyr også at det kan bli lange køtider om det er flere biler enn kontakter.
Det er vel her Tesla har et forsprang, med mange blåser i passelig avstand fra hverandre uten at jeg vet noe særlig mer om deres dekning i Finland. Men vurderer en tur selv til Levi nordfra. Om det blir i 21 eller 22 gjenstår jo å se da...


Sjekket SuC-kartet, og det ser dårlig ut også med destinasjonsladere. Ser jo ikke ut som de som vises i ladestasjoner.no sitt kart er disse. Men det vil nok hjelpe på med en SuC ved Karesuvanto, som trådstarter viser til. Nok en grunn til å regne inn en TM3/TMY eller en brukt av de større, fremfor andre merker. Om dette er turer som tas mer eller mindre jevnlig.


Men tror nok spesielt finnene vil satse litt mere, uten at jeg har grunnlag for påstanden. Vil tro dette er strekninger som er interessante for finner som vil til Tromsø eller rundtur på nordkalotten, selv om ruta langs Kautokeino nok vil være mest populær. Og kanskje turen om Narvik og Lofoten og vil ha endel høyere turisttrafikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søndag 20. desember 2020, klokken 14:16
Men tror nok spesielt finnene vil satse litt mere, uten at jeg har grunnlag for påstanden. Vil tro dette er strekninger som er interessante for finner som vil til Tromsø eller rundtur på nordkalotten, selv om ruta langs Kautokeino nok vil være mest populær. Og kanskje turen om Narvik og Lofoten og vil ha endel høyere turisttrafikk.

Det er veldig mange nordmenn i Levi når skolene har vinterferie også. Det er det nærmeste nordlendinger kan oppleve skidestinasjoner som kan minne om Hafjell, Trysil og Åre.

Finlendere har veldig ofte chuko på stolpe med sikring for motorvarmer har jeg sett, det kan nok hjelpe litt for destinasjonsladding.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Nå er det rimelig gode skianlegg langs Riksgränsen litt vest for Kiruna. Om man synes Narvik er for avansert/skummelt. Og bakkene i Tromsø og Harstad for pinglete og for små anlegg.


Men takk for opplysning om anlegg lengre nord.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Lapland Hotels Olos litt forbi Mounio har visst nok 50kwh ladere, om disse er tilgjengelig for de som er på vei videre? Avstanden mellom Nordkjosbotn/Kåfjord og hotell Olos er omkring 300 km.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. desember 2020, klokken 23:05
Lapland Hotels Olos litt forbi Mounio har visst nok 50kwh ladere, om disse er tilgjengelig for de som er på vei videre? Avstanden mellom Nordkjosbotn/Kåfjord og hotell Olos er omkring 300 km.


292 km som jeg skrev i første svaret... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Fort gjort, når man blir ivrig. Men ingen problemer. Var ikke meningen å være frekk, som du ser av smileyen, selv om jeg påpekte at den var nevnt allerede.


:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

292 km er omtrent 300 km, som han skrev. Og du svarte ikke på spørsmålet heller, bare pirket på noe meningsløst. 

Men ja, denne laderen er åpen for alle.

Last ned appen Plugit Cloud så får du oversikt over disse laderne, og mange flere i Finland.

RJK

Poenget var at laderen var allerede nevnt i mitt første innlegg, som og er trådens første svar. Det var derfor ingen ny info, bare at han glemte at jeg allerede hadde nevnt den.  Jeg gjorde oppmerksom på det, i det jeg annså som en vennlig tone og uten å være frekk. Smileyen var for å understreke at det var bare en liten reminder om det, og ikke ment som noe annet.


Svaret hans fikk meg til å tro han ble mer beskjemt enn nødvendig, derav min forrige kommentar. Men denne delen får for mye oppmerksomhet, så stopper derved den delen.


Takk for info om Plugit Cloud. Vet du om de har ladekart på web, eller er det bare appen som kan brukes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA