Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet 2021

Startet av jasken, lørdag 19. desember 2020, klokken 00:47

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:50
Han mener at han har lagt SuC som destinasjon i navigasjon. Da forvarmer/forbereder den batteriet for lading.
Ja, men å preppe batteriet for lading krever vel strømbruk det også?
Lurte på hvor mye det var. 30 minutter med prepping hørtes ut som mye ekstra strømbruk, så jeg lurte på hvor mye det hadde å si

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Oysteins

Sitat fra: thebadger på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:36
Sitat fra: Oysteins på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:57
Ladet med 190kW ved 20% kapasitet. Kjørte i 30 min + forvarming av batteri (SuC på navigasjonen). Bilen sto ute så batteriet var nok ikke særlig varmt. Stoppet på 60%, da hadde jeg 120kW. Mye bedre enn Leaf-en jeg hadde tidligere, så klager ikke :D
Det høres jo ganske bra ut.
Det sagt, hvor mye strøm bruker man på å forhåndsvarme batteriene i 30 minutter? Er ikke det en sånn potensiell "vinninga i spinninga" situasjon?
Startet vel forhåndsvarming 15 min før ankomst på SuC. Mulig man ikke sparer såå mye tid på det, kanskje noen burde teste :D


Contango

Sitat fra: Oysteins på lørdag 19. desember 2020, klokken 23:19
Ladet med 190kW ved 20% kapasitet. Kjørte i 30 min + forvarming av batteri (SuC på navigasjonen). Bilen sto ute så batteriet var nok ikke særlig varmt. Stoppet på 60%, da hadde jeg 120kW.
Det er vel en ladekurve som er vesentlig bedre enn i bilen TB testet. Du har LR? Noen ide om hvilket batteri du har?
Forøvrig også en uvanlig høy ladehastighet med kaldt batteri.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kim-

Siden man faktisk betaler for energien man får fra laderen kontra andre ladere der man gjerne betaler for tid også så vil jeg anta at det eneste man sparer på å kjøre forvarming er tid.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Oysteins

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Oysteins på lørdag 19. desember 2020, klokken 23:19
Ladet med 190kW ved 20% kapasitet. Kjørte i 30 min + forvarming av batteri (SuC på navigasjonen). Bilen sto ute så batteriet var nok ikke særlig varmt. Stoppet på 60%, da hadde jeg 120kW.
Det er vel en ladekurve som er vesentlig bedre enn i bilen TB testet. Du har LR? Noen ide om hvilket batteri du har?
Forøvrig også en uvanlig høy ladehastighet med kaldt batteri.

LR, VIN 833XXX. Aner ikke hvilket batteri jeg har, men i vognkortet står det E3D. Forvarmingen hjalp nok en del på ladehastigheten :).

thebadger

Sitat fra: oysteine på søndag 20. desember 2020, klokken 00:41
Sitat fra: Kim- på søndag 20. desember 2020, klokken 00:22
Siden man faktisk betaler for energien man får fra laderen kontra andre ladere der man gjerne betaler for tid også så vil jeg anta at det eneste man sparer på å kjøre forvarming er tid.
Ja jeg forsto det som at "vinninga opp i spinninga" som thebadger snakket om handlet om nettopp tid.
Forresten blir ikke forvarmingsengergien helt tapt heller. Den blir gjennbrukt til å varme kupeen etter den har gjort nytta si i batteriet.
Jepp, energi brukt betyr jo at man må fylle på mer, så det var i forhold til hastighet. Hvis man må lade 3kW ekstra, går det fortsatt raskere.
Tar det som et ja :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA