Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med ESP

Startet av Traktor, lørdag 19. desember 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

Traktor

ESP griper inn på min 2014 Leaf ved relativt lav fart kun i venstresvinger. Noen som har vært borti lignende og vet hva som kan være problemet?

leafnor

Ujevnt slitte dekk, ulikt lufttrykk, og slakke på ett eller flere hjullager eller opphengskuler/styrestag.
Ville først begynt å sjekket dekkene. Om det er ulike slitasjer, byttet mellom for og bakhjul på samme side.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Traktor

#2
Takk for svar! Ja, jeg har vært inne på tanken med slitte dekk. Dekkene er 5-6 år gamle og straks modne for utskiftning. Målte mønsterdybden på all 4 i høst og satte de med mest mønster foran. Etter hva jeg kunne se var de nokså jevnt slitt. Bilen var også på ppk for kun én måned siden. Dette har skjedd nå de siste dagene på våt vei i plussgrader. Det skjer også i de krappeste venstresvingene selv når man kjører svært pent, men aldri i høyresving. Bremsene hugger ganske kraftig til i forsøk på å rette opp bilen, selv om det ikke er antydning til skrens. Jeg mistenker at det må være noe feil med en sensor. Får vel bite i det sure eplet å kjøre den til Nissan.

leafnor

#3
Kan og ha noe med hjulstilling. Om spissing er feil ut av slark i omtalte ledd, eller og fått seg en kakk så bilen sporer skjevt. Går bilen rett frem om du slipper rattet?
Og en sak til, om bremsene henge på bakhjul så vil det sakke hjulet. I ditt tilfelle, sjekk om klosser ikke henge på venstre bak. (Begge, men venstre i og med venstresvinger)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Traktor

Bilen går rett frem når man slipper rattet. Men rattet står noen grader mot høyre når bilen går rett frem. Så vil tro det er noe galt med forstillinga.

leafnor

Sitat fra: Traktor på lørdag 19. desember 2020, klokken 23:00
Bilen går rett frem når man slipper rattet. Men rattet står noen grader mot høyre når bilen går rett frem. Så vil tro det er noe galt med forstillinga.
Ville da fått det rettet før man evt begynte å "tygge" på noe elektronikk som en tror er feil. Rattutslag er en parameter i hele ESP logikken, så når du svinger til venstre nå, så blir hastighetsforskjellene på hjulene større enn hva rattutslaget tilsier. Det kan få ESP til å tenker at her skrenser bilen. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Traktor

Det løste seg. Var visst bare lekkasje i høyre bakhjul, slik at omkretsen på dette ble mindre og forvirret ESPen. Uansett takk for alle svar!

leafnor

Sitat fra: Traktor på mandag 21. desember 2020, klokken 14:25
Det løste seg. Var visst bare lekkasje i høyre bakhjul, slik at omkretsen på dette ble mindre og forvirret ESPen. Uansett takk for alle svar!
Så bra. Gjelder å gå på det enkleste først, før man hakker løs på elektronikk og bilverkstedet skal ha betalt 1000-lapper for å finne ut at lufta er på veg ut.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#8
Sitat fra: Traktor på lørdag 19. desember 2020, klokken 18:53
ESP griper inn på min 2014 Leaf ved relativt lav fart kun i venstresvinger. Noen som har vært borti lignende og vet hva som kan være problemet?
Ja, og jeg tipper du finner gode forklaringer om du søker på nettet etter Steering Angle Sensor.

Litt feil luftrykk skulle ikke gi sånne utslag.  Ellers ville det blitt farlig å kjøre.
Hvis bilen er så følsom for feil på lufttrykket, og det er så små marginer å gå på, så ville jeg ha resatt styrevinkelsensoren.

Jeg hadde samme bremseproblem etter en forstillingskontroll: Ved venstresving bremset bilen kraftig på høyre side.

Styrevinkelsensoren senser hvilke retning bilen trur du vil styre.
Så er det andre sensorer som sjekker hvilke vei bilen styrer.
Er det avvik, så prøver bilen å korrigere med bremsene.

Sensoren skal resettes etter forstillingsjustering på usa-modeller:
https://collision.nissanusa.com/wp-content/uploads/2019/04/Nissan-Position-Statement_Steering-Angle-Sensor-Reset-Operation-1.pdf
I 2014 kom det lignende systemer på biler i Euopa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA