Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løst førersete - vurderer class action

Startet av SHN, lørdag 19. desember 2020, klokken 14:33

« forrige - neste »

MaxQ

Et klassisk eksempel på at Tesla gir seg selv unødvendig negativ omtale og flere kritiske eksisterende og fremtidige kunder (eller tap av kunder). Hvorfor Tesla selv aldri ser dette skjønner jeg ikke.

Det er på høy tid at de starter å ta kvaliteten mer alvorlig. Jeg er selv i en situasjon nå hvor kvaliteten muligens vipper meg vekk fra Tesla, fordelene Tesla har hatt er ikke lenger nok til at de får frikort ved valg/kjøp av elbil.

Jeg forstår godt at trådstarter ønsker at Tesla får en smekk, det ser ut til å være hva de trenger (hver gang) for å lære. Når det ser ut til at dette er et omfattende problem så burde det jo lagt inne en generell tilbakekalling fra Tesla på dette, world wide, og ikke blitt et problem. Når de er kronisk motstandere mot tilbakekalling, så skjønner jeg godt at noen kunder bikker over til å ønske mer enn å få ting fikset, men å gi de en smekk på lanken også.

Det sagt, så tror jeg nok at noen andre må ta seg av et "class action" ut av det, pga trådstarter må forholde seg til norske regler (nordmann, kjøpt "norsk" bil av norskt selskap under norske regler). Men så klart, en kan pushe på for at noen i USA kanskje tar saken. Tror nok uansett noe slikt (ikke-vesentlig mangel) fort blir avfeid med mindre feilen blir oppjustert til å bli "vesentlig".

Til de som mener trådstarter bør ta til takke med 1 stk model 3 i bytte mot en model S, så blir det vanskelig å ta seriøst. Det er epler og pærer på mange måter. Jeg hadde helt klart også nektet et slikt bytte, det burde i tilfelle lagt mer på bordet om jeg skulle tatt imot en model 3 (om jeg i det heletatt kunne brukt den til mitt formål).

Å be om 2 blir på den andre siden også litt useriøst, Tesla burde heller tilbydt en model S eller et mellomlegg.

For ordens skyld, jeg kjenner ikke til trådstarter, saken eller noe rundt den. Men etter å ha lest tråden og tilfeldigvis hatt et par fantombremsinger i romjulen så er mitt førersete også muligens løst? Det vipper/løfter seg selv opp og frem hvertfall når bilen hugger i. Jeg har ikke setet justert helt til "ytterkantene" så det er ikke noe slingring der som gjør det hvertfall. Har ikke tenkt over det før, fordi det kun skjer under fantombremsing og da er det mye annet kroppen er opptatt av i trafikkbildet for å hindre mayhem, men vet ikke om dette er "løst sete" eller bare slik setet skal være. Har ingen målinger, annet enn at det er helt klart følbart og oppleves som en "stor" bevegelse, men det skal ikke mye til før kroppen opplever slikt som "stort". Jeg tipper, groft, at setet hever seg 2-3 millimeter og kanksje flytter seg frem med et par millimeter også. Ikke mye, men det opplevels "voldsomt løst" der og da når kroppen ellers er i en veldig alert situasjon.

Så kanskje det kunne være av interesse å snakke litt om hva som definerer "løst" og hvor "løst" det må være før det går fra å være "ikke vesentlig" til "vesentlig". Og ikke minst, hvor "løst" kan et førersete være før det er trafikkfarlig/fare for liv og helse, og sånn sett bør bli oppgradert til "vesentlig"?

Føler liksom at tråden hopper bukk over desse spørsmålene og går rett på "smekk på lanken" - det er veldig greit å ha oversikt over hva feilen innebærer og hvor grensene går.

Ser nå at Z4rd har svart i melllomtiden her og lagt inn en edit om en repair bulletin, jeg er åpen for at dette kan være det jeg opplever. "This does not affect performance" er ikke betryggende nok føler jeg, det er noe Tesla sier om "alt" som er feil. Men da er vi tilbake til det jeg skrev om hvor mye slingring er nok til å bli farlig?

z4rd

Det greieste hadde vært å fått en objektiv vurdering fra NHTSA om det virkelig "does not effect performance".

Når det er sagt, Tesla burde også være sikre i sin sak når de uttaler seg om problemstillingen - og jeg opplever Tesla som genuint opptatt av sikkerhet. De har ikke råd til å ikke være på ballen i slike situasjoner.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

MaxQ


geear

Jeg forstår ikke hva Tesla holder på med her. Hvorfor ikke bare skifte hele setet om det løser problemet? Koster de noen tusenlapper. Eventuelt bare fikser det. Å fjerne slark bør være en fillesak.

Hater at Tesla ikke kan få opp kvaliteten og kvalitetskontrollen på både hardware og software, det har iallfall bidratt til at jeg ikke lenger snakker spesielt varmt om de, og kjører fortsatt Tesla kun i mangel på bedre alternativer.

hELgenen

Tilbudet til Tesla er kanskje ennå dårligere enn man først tror med første øyekast.
Gitt at den gamle S og en splitter ny 3 har samme verdi der og da.... OG en legger i kurven at eieren av S synes 3 er en bil han kunne tenkt seg og gjør et slikt bytte. Så vil eieren risikere etter 1-2 år sitte med et større verditap på 3 enn på S.

Synes fremgangsmåten til Tesla her er snodig - videre så synes jeg denne class-act ideen høres litt unorsk ut - ville kanskje bare forholdt meg til norske forbrukerettigheter og forholdt meg til det.....

SHN

Takk til alle som har ytret seg, og spesielt takk til @MaxQ som er inne på kjernen av saken her «hvor "løst" kan et førersete være før det er trafikkfarlig/fare for liv og helse»

Setet i Teslaen min blir løsere og løsere, jo mer jeg bruker bilen. Jeg kan nå sitte i setet og vugge setet frem og tilbake noen cm. Da Tesla teknikerne og NAF tekniker gjorde en inspeksjon sammen i desember, tok de tak i setet bakfra og vugget det med større kraft og fikk da et større utslag. Hvor stor kraft vil det være under en kollisjon? Hvor mye tåler setet eller setefestet?

Ifølge en Tesla-eier i Østeriket som har samme feilen, så har Tesla vurdert å borre nye hull i ramma for å feste setet. Årsaken kan være de eksiterende hull som eventuelt bolter er festet til, er slitt, og at boltene derfor løsner. I en slik fiks vil jeg anta blir svært omfattende og det kanskje kreves en godkjennelse av biltilsynet i de forskjellige landene som fiksen utføres.

Når det gjelder vurdering av Class Action, så innhenter jeg nå mest mulig informasjon, og som @MaxQ påpeker så trenger jeg å alliere meg med en Tesla-eier i USA som har det samme problemet. Tesla vil gjøre det enklere for meg å droppe et søksmål om de kunne dokumentere at et løst førersete ikke får negative konsekvenser ved normal bruk av bilen og ved en kollisjon.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

geear

Høres ut som problemet her kan ha vært at det ikke har vært tilstrekkelig friksjon i utgangspunktet, slik at det har fått bevege seg litt, og så utviklet seg. Kanskje på grunn av for dårlig tiltrukket bolter, som ikke ville vært overraskende på en Tesla.

Det er noen produsenter som benytter seg av en "krokløsning", der det kun er to bolter bak for å holde det nedtil og gi friksjon.

Men hvorfor skulle det være et problem å borre nye hull i understellet? Mulig du vil forflytte justeringsmulighetene med et par centimeter, men bortsett fra det så er det ikke rocket science. Sveise i, lage foringer, eller skifte hele understellet er andre realistiske muligheter? Føler kanskje du konstruerer et mye større problem enn det faktisk er, her? Det går mye mer ut over deg selv enn Tesla... og du vil mest sannsynlig sitte og lure på om det virkelig var verdt det, etterpå, uansett utfall.

eDooku

Sitat fra: geear på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:05
Jeg forstår ikke hva Tesla holder på med her. Hvorfor ikke bare skifte hele setet om det løser problemet? Koster de noen tusenlapper. Eventuelt bare fikser det. Å fjerne slark bør være en fillesak.
Det burde helst vært en fillesak, men å bytte sete løser faktisk ikke problemet. Vi hadde løst førersete i vår Model S 2014, men det ble aldri gjort noe med ("innenfor specs" osv.). På vår Model 3 har vi problemer med passasjersetet. Begge frontseter har blitt byttet (underlig nok), etter en lang prosess med mange misforståelser underveis. Det hjalp i ca 1 måned. Passasjersetet ble litt løst igjen. Tesla er klar over problemet og har sendt det til en eller annen avklaringslogg inntil de har en fiks. I de månedene som har gått siden i sommer har det ikke blitt løsere , så vi føler oss trygge nok til å bruke setet.


Det å flytte eller endre festene blir fort en omfattende jobb (batteriet må fjernes, bl.a.), men det er kanskje det som må til.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA