Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reduced front radar visibility

Startet av jokke, lørdag 19. desember 2020, klokken 12:00

« forrige - neste »

jokke

Noen dager etter forrige oppdatering 2020.48.10, får jeg denne feilmeldingen "reduced front radar visibility".
AP og Cruise slutter da å fungere.
Hvis jeg trykker SLÅ AV i menyen på skjermen, og venter 2 sekunder så fungerer AP og Cruise igjen.
Deretter kan den fungere i noen kilometer før problemet er tilbake.
PS bilen er helt ren.
Noen med samme problem? Hardware eller software?

Anderskri

Hvordan er været? Jeg har fått samme melding i tett regn/sprut fra veibanen. Vi ser jo ikke bilde radaren får opp, men på en radar i en båt kan de brukes til å se kraftige regnskyll. Da blir det vanskelig å bruke radaren. Min teori er at det samme gjelder i våre biler.

Handyman

Sitat fra: jokke på lørdag 19. desember 2020, klokken 12:00
Noen dager etter forrige oppdatering 2020.48.10, får jeg denne feilmeldingen "reduced front radar visibility".
AP og Cruise slutter da å fungere.
Hvis jeg trykker SLÅ AV i menyen på skjermen, og venter 2 sekunder så fungerer AP og Cruise igjen.
Deretter kan den fungere i noen kilometer før problemet er tilbake.
PS bilen er helt ren.
Noen med samme problem? Hardware eller software?
Jeg opplevde mer RADAR-avbrudd forrige helg til til og fra hytta. Det var da snø og sludd, men ikke mye. Rengjorde også foran RADAR. Mitt inntrykk var at den var mye mer følsom enn været skulle tilsi. Da kan det nok være noe i denne versjonen.
Hva mener du forresten med "SLÅ AV i menyen"?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jokke

Skjer i både regn og oppholdsvær. Man kan SKRU AV bilen ifra sikkerhets menyen

Woodbear

Fått i sånn typisk 0 grader sludd og griseføre. Sånn som fører til guffe på vinduene og jevnt bruk av spylervæske og gjør bilen tanke brun. Og skiltene bak umulig  å se.. Funker ofte bra til jeg kjører forbi eller ligger bak en trailer 😂
Men i det siste funka feilfritt igjen. Men vært litt renere føre, vanlig regn uansett mengde er ikke noe problem
2021 model 3 hvit performance.

ladov

Jeg fikk en 'stille' variant av denne i går. Første kilometerne var alt helt greit men så begynte jeg å irritere meg over at autovisker-funksjonen virket dårligere og dårligere. Så la jeg merke til at autopilot-symbolet ikke var der, da jeg prøvde å aktivere cruisecontrol som en test fikk jeg en radar-relatert feilmelding, tror det var den samme som trådstarter uten at jeg kan si det 100%. Videre la jeg merke til at visualiseringen av andre biler rundt meg var fullstendig borte. Ved neste stopp rebootet jeg skjermen (brems+begge ratt-tastene) og etter det var alt ok igjen (kjørte 25+ mil med 4 stopp uten problemer)

SW 44.25 ble installert for en uke siden.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

thebadger

Sitat fra: ladov på søndag 20. desember 2020, klokken 10:21
Jeg fikk en 'stille' variant av denne i går. Første kilometerne var alt helt greit men så begynte jeg å irritere meg over at autovisker-funksjonen virket dårligere og dårligere. Så la jeg merke til at autopilot-symbolet ikke var der, da jeg prøvde å aktivere cruisecontrol som en test fikk jeg en radar-relatert feilmelding, tror det var den samme som trådstarter uten at jeg kan si det 100%. Videre la jeg merke til at visualiseringen av andre biler rundt meg var fullstendig borte. Ved neste stopp rebootet jeg skjermen (brems+begge ratt-tastene) og etter det var alt ok igjen (kjørte 25+ mil med 4 stopp uten problemer)

SW 44.25 ble installert for en uke siden.
Brems er forresten ikke nødvendig å holde inne bremsen, det er bare en (seiglivet) mye.
Bra å høre at det løste seg  :+1:

ladov

Sitat fra: thebadger på søndag 20. desember 2020, klokken 10:57
Sitat fra: ladov på søndag 20. desember 2020, klokken 10:21
Jeg fikk en 'stille' variant av denne i går. Første kilometerne var alt helt greit men så begynte jeg å irritere meg over at autovisker-funksjonen virket dårligere og dårligere. Så la jeg merke til at autopilot-symbolet ikke var der, da jeg prøvde å aktivere cruisecontrol som en test fikk jeg en radar-relatert feilmelding, tror det var den samme som trådstarter uten at jeg kan si det 100%. Videre la jeg merke til at visualiseringen av andre biler rundt meg var fullstendig borte. Ved neste stopp rebootet jeg skjermen (brems+begge ratt-tastene) og etter det var alt ok igjen (kjørte 25+ mil med 4 stopp uten problemer)

SW 44.25 ble installert for en uke siden.
Brems er forresten ikke nødvendig å holde inne bremsen, det er bare en (seiglivet) mye.
Bra å høre at det løste seg  :+1:
Jeg har opplevd en gang før at en 'rar' feil har latt seg løse med en reboot(husker ikke hva det var). Nesten så jeg burde begynne med en 'prevantiv reboot' hver gang jeg har fått oppdateringer. ;)

Jeg *antar* at en reboot allerede er en del av prosessen hver gang vi får ny software men jeg mistenker at en ekstra reboot kunne vært en god ide.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Sjulimann

#8
Jeg har hatt akkurat samme feil siste par ukene, etter oppdatering 2020.48.10.
Radar kutter ut ila de første 15 minuttene med kjøring. Det har kun vært regnvær, og bilen har ikke vært spesielt møkkete. Har også skjedd rett etter vasking. Regn har ikke vært problem før. Holder å stoppe, ta power off, så starte igjen. Da fungerer den noen minutter.

I går fikk jeg oppdatering 2020.48.12.1, og i dag på vei til jobb har det gått fint. Var dog ikke regnvær i dag da. Spent på å se fremover, håper det løste seg med oppdatering.
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

jokke

Liten oppdatering: ikke fått ny software versjon, men i dag har AP fungert feilfritt de 12 milene jeg har kjørt.
Bestilte service time på denne feilen i går, kanskje Tesla har vært inne i loggen og gjort noe lurt?

Sjulimann

Rettelse: Det har ikke løst seg for min del. Var nok bare flaks at det fungerte hele veien til jobb i dag. På vei hjem kuttet den etter 5 minutter. For morroskyld kjørte jeg innom Circle-K og spylte fronten (da ble også bilen slått av og på). Fungerte i noen få minutter, så skjedde samme feil igjen. Og nå var det også tørr veibane. Melder service i appen tenker jeg.
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

ladov

Med mindre problemet kommer tilbake vil jeg anta det var noe 'tilfeldig rusk' på min egen bil. For dere som ikke blir kvitt det med en reboot er det nok best å melde det til service ja.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

josefr

Jeg opplever også alt for mye at cruise/AP ikke virker grunnet radar-problemer. Samtidig lever autofunksjonen på visker tidvis litt sitt eget liv... Startet dashcam, men ser greit hva som skjer foran bilen... Nettopp kjøpt denne TM3LR og er godt fornøyd, men syntes jeg får mye feilmeldinger på kamera generelt og denne spesielt. Siste sw-versjon...
Grå TM3 LR (Bestilt 24.10, hentet 23.12)

Hodetelefoner

Velkommen til tesla autopilot.
Kjøp ap1 bil hvis dere vil slippe problemer

josefr

#14
Sitat fra: josefr på lørdag 26. desember 2020, klokken 17:49
Jeg opplever også alt for mye at cruise/AP ikke virker grunnet radar-problemer. Samtidig lever autofunksjonen på visker tidvis litt sitt eget liv... Startet dashcam, men ser greit hva som skjer foran bilen... Nettopp kjøpt denne TM3LR og er godt fornøyd, men syntes jeg får mye feilmeldinger på kamera generelt og denne spesielt. Siste sw-versjon...

Var ute og kjørte en tur i dag også. AP fungerte fint i starten, men etterhvert fikk jeg igjen feilmelding på at radaren har redusert sikt. Som dere ser på bildet er det ikke akkurat dårlig sikt.

Sjekket fronten når jeg kom hjem og ser at det ligger et lite lag med snø/slaps på frontfangeren. Kan det være nok til at den kobler ut?

I min forrige post kan det ha vært et tynt lag med is på fangeren, da det regnet og var minus 5 grader...
Grå TM3 LR (Bestilt 24.10, hentet 23.12)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA