Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde

Startet av Sandra87, lørdag 12. desember 2020, klokken 22:17

« forrige - neste »

Sandra87

Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?

hemi

Mer som i at personen ikke helt vet hva han snakker om, for i3 km GOM endrer seg på kjøremønster/seseong/temp på lik linje med e-tron.

inlegget til @trond.m beskriver hvordan det fungerer

PF

Sitat fra: Sandra87 på søndag 13. desember 2020, klokken 22:29
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?

Nei, den estimerer på forbruk siste tiden. Det vil si at min estimerer fortiden helt galt. Da jeg har kjørt ungene til trening, sittet i bilen med motoren på og kjørt hjem. Snitt forbruket har ofte ligget på. 7/8kw/mil. Deler du det på kapasiteten som på min 55 er litt over 80 har jeg nå litt over til mil på full lading på det værste.
Hadde jeg derimot tatt en lang tur og parkert i garasjen med snitt på f.eks 2kw/t till det blitt 80/2 og estimat 40mil.

Audi har gjort slik at den teller så lenge tenningen er på, og dermed blir det ved mye småkjøring og venting i bilen håpløse estimater.

Når du setter mål i navi, bedrer det seg litt, men den ser fortsatt på de siste turene  så blir ikke optimalt der heller.

Man må egentlig heller begynne å stole på erfaringen man har, om hvor lamgt man kommer.

Min 55 ser ut til å komme 25-28 mil når det er kaldt og vått i motorvei fart, og noe lenger på sommeren

JohnPGriff

Sitat fra: Sandra87 på søndag 13. desember 2020, klokken 22:29
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?


Ja rekkevidde vil oppdatere. Ladet min 50 til 100% på hytte en uke siden, GOM vist 197km på grunn av veldig høy forbruk på vei til hytte. Lagt inn hjem på NAV og rekkevidde økt til 225km. Gjenstående SOC% var estimert til 13%. Kjørt fra Valdres til Bærum 191km, gjenstående rekkevidde vist 78km og SOC 21%. Forbruk 22,7kW/100km. Kaldt og våt på veien hjem. Det er viktig at du ser på forbruk (kW/100km). I november kjørt samme tur, gjenstående rekkevidde på ankomst var 110km og SOC% gjenstående 37% forbruk 20,1kW/100km. Om sommer ikke nødvendige med lading opp eller ned, men i vinter må lader for rundt 15 minutter på Ionity Bang eller BKK på Fagernes.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

elektro

Sitat fra: PF på mandag 14. desember 2020, klokken 06:24
Sitat fra: Sandra87 på søndag 13. desember 2020, klokken 22:29
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?

Nei, den estimerer på forbruk siste tiden. Det vil si at min estimerer fortiden helt galt. Da jeg har kjørt ungene til trening, sittet i bilen med motoren på og kjørt hjem. Snitt forbruket har ofte ligget på. 7/8kw/mil. Deler du det på kapasiteten som på min 55 er litt over 80 har jeg nå litt over til mil på full lading på det værste.
Hadde jeg derimot tatt en lang tur og parkert i garasjen med snitt på f.eks 2kw/t till det blitt 80/2 og estimat 40mil.

Audi har gjort slik at den teller så lenge tenningen er på, og dermed blir det ved mye småkjøring og venting i bilen håpløse estimater.

Når du setter mål i navi, bedrer det seg litt, men den ser fortsatt på de siste turene  så blir ikke optimalt der heller.

Man må egentlig heller begynne å stole på erfaringen man har, om hvor lamgt man kommer.

Min 55 ser ut til å komme 25-28 mil når det er kaldt og vått i motorvei fart, og noe lenger på sommeren

Det er dumt at bilen teller forbruk og snittfart når bilen står i P. Mange biler gjør det, men ikke alle.

Noen egne erfaringer med første utgaven av e55: Minste rekkevidde jeg har registret på en langtur med størstedel motorvei mellom 115-130 km/t på speedometeret,  takboks, minusgrader, snøføre siste par mil og 650 meter stigning, er ca. 26 mil.

På en typisk tur f.eks. fra Oslo-Tvedestrand sommerstid med full bil, fire voksne menn med bagasje, hvor jeg kjører raskere enn 95% av bilene på veien, ligger rekkevidden på ca. 33 mil. Resultatet ble omtrent det samme ved to turer tur/retur i sommer, altså fire ganger, selv med noen regnskurer på et par av turene. Det er imidlertid sjelden jeg kjører kun motorvei i mer enn 20 mil. Begge ender av turene omfatter som regel en del kjøring i vesentlig lavere fart.

Det meste jeg har registrert med kun landeveiskjøring sommerstid, i fartsgrensen eller litt over, er 43,5 mil. Uten en fordel av vind eller høydeforskjell.

Ved normal hyttekjøring vinterstid uten takboks, vil jeg si rekkevidden er ca. 30-35 mil. før batteriet er tomt. Verdt å ta med i betraktningen er selvfølgelig at de fleste vanlige folk vil være mest komfortable med å komme frem med minst 10% batteri..  :) Noen synes alt under 20% er begynner å bli lavt. He he..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

SillyA

Sitat fra: elektro på torsdag 17. desember 2020, klokken 19:08
Sitat fra: PF på mandag 14. desember 2020, klokken 06:24
Sitat fra: Sandra87 på søndag 13. desember 2020, klokken 22:29
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?

Nei, den estimerer på forbruk siste tiden. Det vil si at min estimerer fortiden helt galt. Da jeg har kjørt ungene til trening, sittet i bilen med motoren på og kjørt hjem. Snitt forbruket har ofte ligget på. 7/8kw/mil. Deler du det på kapasiteten som på min 55 er litt over 80 har jeg nå litt over til mil på full lading på det værste.
Hadde jeg derimot tatt en lang tur og parkert i garasjen med snitt på f.eks 2kw/t till det blitt 80/2 og estimat 40mil.

Audi har gjort slik at den teller så lenge tenningen er på, og dermed blir det ved mye småkjøring og venting i bilen håpløse estimater.

Når du setter mål i navi, bedrer det seg litt, men den ser fortsatt på de siste turene  så blir ikke optimalt der heller.

Man må egentlig heller begynne å stole på erfaringen man har, om hvor lamgt man kommer.

Min 55 ser ut til å komme 25-28 mil når det er kaldt og vått i motorvei fart, og noe lenger på sommeren

Det er dumt at bilen teller forbruk og snittfart når bilen står i P. Mange biler gjør det, men ikke alle.

Noen egne erfaringer med første utgaven av e55: Minste rekkevidde jeg har registret på en langtur med størstedel motorvei mellom 115-130 km/t på speedometeret,  takboks, minusgrader, snøføre siste par mil og 650 meter stigning, er ca. 26 mil.

På en typisk tur f.eks. fra Oslo-Tvedestrand sommerstid med full bil, fire voksne menn med bagasje, hvor jeg kjører raskere enn 95% av bilene på veien, ligger rekkevidden på ca. 33 mil. Resultatet ble omtrent det samme ved to turer tur/retur i sommer, altså fire ganger, selv med noen regnskurer på et par av turene. Det er imidlertid sjelden jeg kjører kun motorvei i mer enn 20 mil. Begge ender av turene omfatter som regel en del kjøring i vesentlig lavere fart.

Det meste jeg har registrert med kun landeveiskjøring sommerstid, i fartsgrensen eller litt over, er 43,5 mil. Uten en fordel av vind eller høydeforskjell.

Ved normal hyttekjøring vinterstid uten takboks, vil jeg si rekkevidden er ca. 30-35 mil. før batteriet er tomt. Verdt å ta med i betraktningen er selvfølgelig at de fleste vanlige folk vil være mest komfortable med å komme frem med minst 10% batteri..  :) Noen synes alt under 20% er begynner å bli lavt. He he..

Bra innlegg, elektro. Som sier litt om realistisk og faktisk rekkevidde. Jeg er en fersk etron-eier og nyter hvert sekund jeg kjører i bilen. Og har lest meg bra opp på bilen via innleggene her, og har innsett forskjellen mellom korte og lange turer og at forbruket har ekstremt mange variabler. Jeg er relativt tung på gassen og har et høyt forbruk i det daglige. Så var spent når jeg tok første tur til fjellet forrige helg. Var spent om jeg kom helt hjem på "ett" batteri, en avstand på 30 mil med ca 1/3 motorvei. Startet på 97% SOC og varmt batteri, forholdene varierte med tett snødrev og regn. Og sparte ikke på noe(fart) for at det skulle være så realistisk som mulig. Det gikk som en drøm. Ankom hjemme ca 4 timer senere og med godt over 4 mil igjen på GOM´en. Kan også legge til at jeg har e tron 55 20 med skiboks og 20". Ble faktisk positivt overrasket, og enda mer fornøyd med bilen. Og med tanke på at jeg kan enkelt kjøre mer økonomisk enn jeg gjorde, så vil rekkevidde ikke være noen utfordring.

hemi

@sillyA, kom du også OPP til hytta uten å lade? :)

SillyA

hehe. Ser spørsmålet. Nei, turen opp var ikke helt representativ. Starta med lav SOC pga kjøring til og fra jobb først uten å lade. Så stoppa på en Ionity og lada der. Dro for å spise, forta meg litt, men jaggu var laderen/bilen raskere enn meg og middagen.

hemi

Jeg har sagt det før, at det er jo nettopp det som er representativt, man har ofte hatt noen ærend på torsdag/fredagen og litt tap mens man laster bilen og venter på folk.

Heldigvis sier jo audi at bilen går 40 mil, og folk her sier jo stadig hvor lite de bruker ;)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA