Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

130 km/t cruise control Norge?

Startet av Vidar@elbilforum, onsdag 16. desember 2020, klokken 20:35

« forrige - neste »

Vidar@elbilforum

Kjørte i 100 km/t på E6 retning nordover rett før Vestby i dårlig vær. Plutselig akselererer bilen opp i 130 km/t å skilt visning i dashbordet viser 130! Har oppdatert til siste kart versjon. Noen som har opplevd dette? Eller er det jeg som ikke har fått med meg at vi nå har 130km/t grense 🤣
Volvo XC90 T8 - 2018
Solgt - 2020 Audi e-tron 50 SUV, Tyfongrå

Amatøren

#1
Feiltolking av skilt på grunn av brytning i vanndråper tipper jeg.


Har selv (ikke nedbør) opplevet at e-Golf leste av 60 skilt i Røyken som 130 da det var mye snekladder på skiltet som brøytebilen hadde kastet opp. Jeg så selv at det kunne misforstås til tross for at det ikke var sort tekst, men grå 'guffe'. Ikke så moro hvis bilen hadde pøst på med fullt effektpådrag i slak sving på vinterføre.

Sitter alltid ekstra 'på hugget' de gangene jeg bruker ACC på vinteren.


Vi kan virkelig 'glede' oss til den dagen det kommer selvkjørende biler uten ratt og pedaler...  :o

Blir fine inntekter til statskassen da.  :police:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


janbanan

Ved utlevering av min e-tron, så var forhandler inne i MMI og skrudde av kobling mellom ACC og skilthastighet.
Hadde skilthastigheten, som bilen tor er rett, vært til å stole på, så hadde det vært fint om ACC justerte fart etter dette.

Husker ikke helt hvor dette ble gjort i menyen, men een titt i manualen kan sikkert forklare hvordan dette endres.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Amatøren

Sitat fra: janbanan på torsdag 17. desember 2020, klokken 10:06
Ved utlevering av min e-tron, så var forhandler inne i MMI og skrudde av kobling mellom ACC og skilthastighet.

Gjort det samme selv etter utlevering en e-tron 50.

Glad ikke e-Golfen hadde den koblingen. Forsøke å nå 130 km/t i 60 sone på vinterføre i sving... 😱
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vidar@elbilforum

Får teste med funksjon avslått. Spesielt på dårlig føre :)
Volvo XC90 T8 - 2018
Solgt - 2020 Audi e-tron 50 SUV, Tyfongrå

ThomasEL

Syns det er langt oftere at bilen viser feil fartsgrense pga feil i kartgrunnlaget enn på grunn av feilavlesning.
- Så personlig har jeg vurdert motsatt av dere: Vurderer å fjerne kobling til fartsgrenser i kart og KUN basere på kameragjenkjent fartsgrense.

(Når har jeg slått av at bilen justerer fart pga fartsgrenser i ACC)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Jeg synes også bilen stort sett ser ut til å lese skiltene riktig, men har deaktivert funksjonen for automatisk fartsregulering fordi den stadig overstyrer med fartsgrenser i kart. Går det an å skille på dette?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Jeg mener det skal være mulig å kode om med OBDeleven.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Har prøvd den kodinga med OBDeleven. Fungerte ikke, eneste forskjell var en feilmelding som kom opp hver gang jeg begynte å kjøre.
Men jeg må si at det er veldig behagelig å bruke ACC med fartsregulering når det fungerer. Så har valgt å ha funksjonen innkoblet, det er bare å passe litt på.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

Sitat fra: Hårek på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:39
Har prøvd den kodinga med OBDeleven. Fungerte ikke, eneste forskjell var en feilmelding som kom opp hver gang jeg begynte å kjøre.
Men jeg må si at det er veldig behagelig å bruke ACC med fartsregulering når det fungerer. Så har valgt å ha funksjonen innkoblet, det er bare å passe litt på.

Men må man da for eksempel ligge i akkurat 80km/t i en 80 sone..? Hva skjer hvis man har satt ACC på 90km/t. Så kjører man inn i en 60 sone, og den bremser ned til 60. Kurant. Men hva skjer når man så kommer inn i ei 80 sone igjen? Vil den da bare legge seg i 80, eller går den tilbake til 90 som var innstilt?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Den går til 80. Så det blir litt justeringer.
Det er en del å irritere seg over med denne funksjonen. Spesielt når den velger 80 rett foran fotoboksen i en 70-sone!
Men på langtur kan det fungere veldig bra.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA