Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrikere vil ikke installere Tesla vegglader på eksisterende anlegg

Startet av model3pw, torsdag 17. desember 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: jlan på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:51
Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:00
10A b karakteristikk uten jordfeilvern. 16A i skapet, vanlig kurssikring, kombivern type A jordfeilbryter 30mA, b karakteristikk. Foran denne er overbelastningsvern for skapet og overspenningsvern. Er veldig enkel og rask jobb!
Feiler ikke denne løsningen på "Type B etter Type A" ?  Med mindre ladestajonen har  DC-RCM, men da trengs vel ikke type B vern.
Det er vel litt misforstått det der med "ikke type B etter type A". Type A vernet blir overflødig, men det gir jo ikkje mindre grad av sikkerhet om det blir ståande på kursen. For samlekursar med fleire B vern med opptil 30mA dc feilstrøm, kan summen sette eit oppstrøms type A vern ut av funksjon. For ein enkeltinstallasjon av ladeboks med DC-RCM (max 6mA)  eller eit ekstra type B vern, kan ein ignorere type A vernet. Meinar no eg då....

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

GeirHM

Jeg har intet teknisk å bidra med til diskusjonen. Men vil bare si til trådstarter at det er noen fordeler med det å etablere en egen kurs direkte fra sikringsskapet med størst mulig uttak. Jeg henter ut 11 kW [rettet] og kombinert med Tibber gjør det at jeg på noen små nattetimer når prisen er aller lavest alltid får det jeg trenger. Det betyr også at om jeg har glemt å lade (noe jeg gjør stadig vekk) likevel har det jeg trenger på et par timer.

Min erfaring er også at det å få en elektriker hjem uansett koster skjorta, slik at det er kjipt å få et sugerør når du kan få et fossefall (nuvel). Og jeg ville tviholdt på TWC som ladeboks, da har du en billig boks som snakker med bilen og som i et hvertfall Tibber har en smart app til å styre. Og TWCen kan jo lade flere biler.

Edit:

Jeg har lagt ved et bilde fra nattens ladesesjon. Bilen ble brukt til en litt lengre kjøretur for å gå på ski på morgenen på lørdag. På dagtid kostet vel strømmen rundt 30øre for kWt mens den kostet 16 da bilen ladet i natt. (I tillegg til nettleie.) TeslaFis utregning av kostnadene er basert på estimert pris på 1 kr pr kWt.

Edit2: Rettet fra mengde til effekt. 😉

Vaduz

Sitat fra: jlan på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:51
Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:00
10A b karakteristikk uten jordfeilvern. 16A i skapet, vanlig kurssikring, kombivern type A jordfeilbryter 30mA, b karakteristikk. Foran denne er overbelastningsvern for skapet og overspenningsvern. Er veldig enkel og rask jobb!
Feiler ikke denne løsningen på "Type B etter Type A" ?  Med mindre ladestajonen har  DC-RCM, men da trengs vel ikke type B vern.

Jo det har du nok rett i, jeg har lest litt mer og det virker som at en DC jordfeil  kan ødelegge type A vern og dermed må det legges dobbeltisolert frem til underfordelingen. Jeg har PFXP til garasjen og med kabelstrømpe i boksene er det greit såvidt jeg forstår. Jeg må også bytte til jordfeilautomat i 10A kursen i underfordelingen. Da skulle alt være 100%, litt omstendelig og er nok på den forsiktige siden, men greit å ha det i orden:)

Handyman

Sitat fra: GeirHM på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:54
..... Jeg henter ut 11 kWt og kombinert med Tibber gjør det at jeg på noen små nattetimer når prisen er aller lavest alltid får det jeg trenger.....
Sikkert bare en skrivefeil, og det er mange som blander kW (effekt) og kWt (mengde energi).
Med fare for å være pirkete og belærende, så er det en vesentlig forskjell. Mange sliter med det, og denne artikkelen er fin for å sette seg inn i saken:
https://blogg.fortum.no/hva-er-forskjellen-pa-kilowatt-kw-og-kilowatt-timer-kwh
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

royturbodiesel

Man burde vel ikke lese «gamle» tråder, men jeg må si at jeg blir litt oppgitt over enkelte elektrikeres holdninger. Er selv elektroinstallatører og driver firma med flere elektrikere i Drammensområdet. Vi installerer flere ladestasjoner i uka, noen uker opp mot 30-40 stk.
Ut fra hva trådstarter skriver, så hadde vi ikke hatt betenkeligheter med å sette opp TWC slik han ønsker. Men vi kommer selvsagt også med råd om den generelle installasjonen når vi først er på plassen.
En installasjon med kun 1. forankoblet jordfeilbryter har noen ulemper, hvor den største er at hvis han får en feil på anlegget dagen etter at han dro på ferie, så vil det bli veldig interessant å komme hjem etter 2-3 uker og åpne fryseboksen. For da har hele huste stått strømløst lenge. Det samme hvis dette er på vinteren, hvor han mister all varme, vannet fryser og huset får vannskader for 2 mill. DA er det kjedelig å ha spart 12 tusen på å ikke oppgradere til jordfeilautomater på hver kurs.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

jlan

Trådstarter spesifiserer at han vil ha en egen Type B jordfeilbryter på ladekursen. Denne kobles vel da utenom den eksisterende jordfeilbryteren, så en feil på ladekursen vil ikke berøre resten av huset. Selvfølgelig er det greit å ha separate jordfeilautomater på hver kurs, men de fleste kan vel nå fjernavlese tilstanden i huset på en eller annen dings. Ihvertfall kan de fleste logge inn hos strømleverandøren og sjekke timeforbruket på måleren.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA