Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrikere vil ikke installere Tesla vegglader på eksisterende anlegg

Startet av model3pw, torsdag 17. desember 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

model3pw

Hei,

Har denne uken snakket med 3 ulike el-firma for å installere Tesla vegglader (de som anbefales på Tesla sidene).

Føler jeg blir lurt....

Min installasjon idag: Har frittliggende garasje (2,5mm2 ca 10m) på en dedikert 16A kurs bak jordfeilbryter type A. På den dedikerte garasjekursen er det idag et par strømuttak i garasjen, en garasjeportåpner og to utelys.

Mitt ønske er å kun bytte til en jordfeilautomat type B for den dedikerte garasjekursen, og så bruke veggladeren på denne sammen med lysene etc. Holder fint for mitt behov å sette laderen på 16A eller 10A da jeg lader på jobb ellers.

Ingen vil gjøre installasjonen og sier elbilkursen KUN må dedikeres til lading og ikke kan deles med dette andre småtteriet i garasjen. Et firma ville bytte hele sikringskapet (nytt hus fra 2004) i samme slengen(!) fra mine automatsikringer bak delt jordfeilbryter på 300ma til dedikerte jordfeilautomater for det skulle være så farlig å kombinere med forslaget mitt. Landveisrøveri....

Jeg er INGEN elektriker, men er flink til å Google. Hvorfor står det da her om nek400-2018:
https://www.trainor.se/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Elbil-lading-og-dedikert-kurs
https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018

"Nå er det altså tillatt å benytte eksisterende kurs til frittliggende garasje for lading av elbil, men kursen må kun dekke annet forbruk i garasjen (f.eks. generelle stikkontakter, lys og garasjeportåpner). "

jlan

Mange elektrikerfirma har etablert en standard metode, og blir veldig usikre når noen vil gå utenom den. Det du forklarer bør være greit, hvis type B jordfeilautomaten kobles utenom eksisterende delt type A jordfeilbryter. Har du allerede kjøpt ladeboks ? Endel av de nyere boksene (med DC-RCM)  krever ikke type B jordfeilbryter. Det er også en mulighet å ha et lite underfordelingsskap i garasjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

De er ikke oppdatert på normen. Normen sa før at kurser til elbiler skulle være dedikert. Nå tillates det å koble på eksisterende kurser som går til garasje.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

model3pw

Takk for 2 bekreftende svar så langt.

Har allerede Tesla veggladeren ja, så den er et krav i installasjonen. Den ønskede B jordfeilautomaten har jeg selvfølgelig sagt skal kobles utenom den delte type A jordfeilbryteren slik at det blir kun B på den kursen i sikringskapet mot B i veggladeren. Det er jo de alle selvsagt inneforstått med. Det er jo de som bør selge inn en slik løsning til meg og ikke motsatt.

Men så langt er det ingen som sier det er godkjent løsning uten å sette opp lader i garasjen på dedikert kabel til kun laderen. Dette er firma som putter elbil-kompetanse på forsiden av hjemmesidene sine, så at de IKKE er klar over den forskriften (som jo ikke er "ny" lenger) vet jeg ikke om jeg kjøper...

Ringer flere imorgen. Om noen har tanker om hvorfor de svarer som de gjør mht sikkerhet e.l. så setter jeg pris på mer info i flere svar. Vil ikke ha noe "usikkert" med løsningen, men ser ikke helt hva det skulle være.

Føler litt at alle svarer nei til å bare sette inn type B jordfeilautomat for det frister lite i kroner og øre mot det de er intr. i for elbil installasjoner...?

At et firma sier jeg skal skifte ut mitt 2004-hus sikringskap som har 20 automatsikringer (står bak to jordfeilbrytere som var helt grei under den normen) mot siste generasjon med kun jordfeilautomater for at de skal gjøre jobben er jo GALSKAP når alt jeg ber om en lader i garasjen. Hva har det med den jobben å gjøre! Snakk om useriøsitet spør du meg!  >:(

jlan

Som nevnt kan et underfordelingsskap i garasjen være et alternativ, da oppfyller du vel den "gamle" normen også. Da kan du altså der ha en type A jordfeilautomat for de andre brukerene i garasjen, og en type B for ladestasjonen. Jeg er litt usikker på om du da må ha jordfeilautomat type B i hovedsikringsskapet også. Regelen er jo at B ikke skal stå etter A. Overspenningsvern er vel også et krav.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Kravet umiddelbar nærhet er jo ikke særlig presist og åpner for usikkerhet og diskusjon. Er et 10cm, 1m eller 10m?
Uansett er det lov å montere ett ladeuttak på eksisterende kurs i frittliggende garasje/carport.
Referer til hvor dette er beskrevet i NEK se hva de sier.
Kanskje de synes det er lite fortjeneste i dette til at de vil ha jobben. De er pålagt lave priser av Tesla, og vil nok forsøke et mersalg for å tjene litt på jobben.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 17. desember 2020, klokken 21:07
Kanskje de synes det er lite fortjeneste i dette til at de vil ha jobben. De er pålagt lave priser av Tesla, og vil nok forsøke et mersalg for å tjene litt på jobben.
Hæ, Tesla er vel ikke involvert i prisingen til elektrikerne?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. desember 2020, klokken 21:20
Sitat fra: Handyman på torsdag 17. desember 2020, klokken 21:07
Kanskje de synes det er lite fortjeneste i dette til at de vil ha jobben. De er pålagt lave priser av Tesla, og vil nok forsøke et mersalg for å tjene litt på jobben.
Hæ, Tesla er vel ikke involvert i prisingen til elektrikerne?
Joda, Tesla har avtale med elektrikere rundt om, og det er disse model3pw henviser til i andre linje i sitt innlegg.
Du finner dem på nettsiden og de er bundet av en avtale med Tesla om å gjøre jobben rimelig.
https://www.tesla.com/no_NO/support/find-electrician
Jeg kontaktet selv to slike firmaer (vanlige elektrofirmaer) da jeg kjøpte bilen. Prisene var gunstige og de fortalte meg hvorfor.
Jeg valgte dog en annen løsning med UMC på rød CEE på 230V IT ;-) Gir 6.4kW på 3x16A
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fonberg

Man bør ikke binde seg til å bruke TWC-boksen dersom denne står i veien for løsningen man ønsker. Går greit å selge denne til OK pris på Finn, så kan man heller velge boksen som passer i pakken man vil ha. (Er selv fornøyd med TWC gjennom 5-6 år).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Homecast

For å bidra med litt info, (skal ikke si noe om hvem som har rett eller galt, det vet jeg for lite om) men noe info

Ja det er korrekt at det åpnes for at en ladestasjon kan kobles på en eksisterende kurs, dersom det er en frittstående garasje, og dersom det er kun ubetydelige belastninger/eier er klar over risiko for at sikring kan løse ut.

Når det gjelder belastning som sikringen tåler, så er den ratet her for 16A slik jeg ser det.
16A gjelder ved omgivelsestempratur 30 grader (i sikringsskap blir det ofte over 30 grader, og spesielt når sikringene står helt tett imellom) dette er grunnen til at man ofte velger å justere ned belastningen slik at ikke belastingen er helt lik merkestrøm, dette ser jeg du også beskriver som ok for din del.

Kabel ser jeg du viser til er en 2,5 mm2, det er fint for belastning inntil 16A normalt sett (10 meter som du skriver er ofte ok) her må installatør fortsatt ta en vurdering i forhold til spenningsfall og kortslutningsytelser. Som nevnt, 10 meter er ofte ok, men det må inn i vurderingen.
I endel eldre anlegg, så ble det benyttet kabler med mindre jordleder enn faseledere (riktignok mange år siden) men dette er også noe installatør må vurdere

Det som også er viktig er at installatør er ansvarlig for å vurdere om samtlige koblinger/skjøter osv som er eksisterende, dette er muligens også hvorfor de ikke ønsker å koble til seg, noen installatører gjør dette uten problemer, andre er skeptiske.
Dette er også muligens hvorfor de ønsker å gjøre som de viser til her, men det burde også være kommunisert at dette er grunnen.

I tillegg må det vurderes jordingsforhold, er det nødvendig med jordspyd? (som oftest ikke når det er snakk om 10 meter, men vurdering må gjøres)

I tillegg har vi nå dette med jordfeilbrytere, her ser jeg du er godt lest opp når det kommer til type B, men det må legges til at hver lader skal ha sin egen separate allpolige jordfeilbryter, dvs at hvis det ikke er integegrert i lader, så må det uansett settes opp både i sikringsskap, og rett i forkant av lader

Siden det er type B som gjelder for elbil lading, så er det heller ikke lov til å ha A type i skapet, og så B type forran ladestasjonen, så du må ha 2 stk B type slik det beskrives her.


Listen er langt fra uttømmende, men er mange momenter som må på plass.
Du har selvfølgelig mulighet til å høre med flere installatører også, men det er ikke alltid så enkelt at selvom NEK åpner for muligheten til å montere slik du foreslår, at de bare kan gjøre det uten andre vurderinger :)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Vaduz

Jeg hadde samme opplegg som deg, lagde bare en liten underfordelingen med 13A og type B jordfeilvern til lader og 10A til resten.
Jeg ville forøvrig definitivt gått for å bytte sikringsskapet som ene firma foreslo da 300mA er ca 10 ganger mer enn jeg ønsker å få fra arm til arm, men det er kanskje bare meg:)

jlan

Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. desember 2020, klokken 16:05
Jeg hadde samme opplegg som deg, lagde bare en liten underfordelingen med 13A og type B jordfeilvern til lader og 10A til resten.
Jeg vurderer noe lignende. Fint om du kunne supplert med litt mer detaljert info.
-10A sikringen, er det en jordfeilautomat?
-Hvordan er  kursen koblet til i hovedsikringsskapet (jordfeilvern?, sikring?, overspenningsvern?)?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vaduz

10A b karakteristikk uten jordfeilvern. 16A i skapet, vanlig kurssikring, kombivern type A jordfeilbryter 30mA, b karakteristikk. Foran denne er overbelastningsvern for skapet og overspenningsvern. Er veldig enkel og rask jobb!

Kim-

Legg det ut på mittanbud så blir det garantert utført :)

Ser ikke problemet her i det hele tatt med å koble seg på denne eksisterende kursen hvis du justerer ladehastigheten til 10A. Det burde vært lovpålagt kurs for installatører å oppdatere seg på nye endringer i nek hvert år
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jlan

Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:00
10A b karakteristikk uten jordfeilvern. 16A i skapet, vanlig kurssikring, kombivern type A jordfeilbryter 30mA, b karakteristikk. Foran denne er overbelastningsvern for skapet og overspenningsvern. Er veldig enkel og rask jobb!
Feiler ikke denne løsningen på "Type B etter Type A" ?  Med mindre ladestajonen har  DC-RCM, men da trengs vel ikke type B vern.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA