Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Saksøkte Tesla for å få gratis lading

Startet av hELgenen, onsdag 16. desember 2020, klokken 17:37

« forrige - neste »

hELgenen

https://www.nettavisen.no/nyheter/saksokte-tesla-for-a-fa-gratis-lading/s/12-95-3424062209

Synes synd på denne ansatte her som gikk god for gratis lading..

Ellers alltid spennende å lese hva sjefen sjøl lirer av seg :

"senior kommunikasjon manager i Tesla, Even Sandvold Roland, sier følgende:

- Vi synes det er leit å møte kunder i rettslige instanser. Heldigvis skjer det ytterst sjelden. De aller fleste Tesla-kundene i Norge er fornøyde, som dokumentert i blant annet Norsk Kundebarometer 2020, hvor Tesla med 4/5 stjerner ble plassert i kategorien svært fornøyde kunder."


Jejl

Trodde gratis lading fulgte bilen, så lenge den ikke har vært i Teslas eie? Eller har det vært en endring på det i senere tid? Forøvrig så vil vel både kjøper og selger tape stort på denne saken. Må kjøre ekstremt langt for å spare inn de saksomkostningene.

automat

Tesla sluttet med gratis superlading «for life» i jan 17. Dvs bestilt før dette. Utlevert frem mot mai 17.

Det er jo helt tullete av både Tesla og saksøker å kjøre denne saken for retten. Saksomkostningene overgår jo tvistebeløpet med stor margin. Noe saksøker i dette tilfelle tydeligvis må betale dyrt for.

Ikke skjønner jeg hvordan gratis superlading «for life» kan verdsettes til 65.000kr heller. Da må man superlade veldig mye.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Sitat fra: automat på onsdag 16. desember 2020, klokken 18:24
Det er jo helt tullete av både Tesla og saksøker å kjøre denne saken for retten. Saksomkostningene overgår jo tvistebeløpet med stor margin. Noe saksøker i dette tilfelle tydeligvis må betale dyrt for.

I prinsippsaker er man villig til å betale ganske mye, slik at man i lengden ikke betaler så mye ;)

At Tesla mente de kunne vinne, etter å ha bekreftet gratis lading to ganger på e-post er litt merkelig. Men de mente åpenbart det var vel anvendte penger.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hELgenen

Rent hypotetisk - dersom kunden ikke betaler. Hva skjer?
Tesla sender saken til inkasso - kunden bestrider kravet.
Inkasso selskapet må jo da ta stilling til om kravet er gyldig. Kunden kan bevise at kravet er ugyldig ved å sende dokumentasjon...
Det er jo Tesla som da må gå til sak - og gjør de det så trenger vel ikke kunden møte med advokat?

Bare undrer - litt snodig at en saken ender med at kunden må betale saksomkostninger - dersom kunden hele tiden har 100% rett så forstår jeg ikke hvorfor det skal koste kunden noe som helst foruten masse tid og dokumentasjon. Det burde jo rekke.....Eller har vi et rettsystem der hvem som helst kan bli saksøkt for noe ugyldig og så risikere å bli sittende igjen med en regning?


jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 16. desember 2020, klokken 18:24
Tesla sluttet med gratis superlading «for life» i jan 17. Dvs bestilt før dette. Utlevert frem mot mai 17.

Det er jo helt tullete av både Tesla og saksøker å kjøre denne saken for retten. Saksomkostningene overgår jo tvistebeløpet med stor margin. Noe saksøker i dette tilfelle tydeligvis må betale dyrt for.

Ikke skjønner jeg hvordan gratis superlading «for life» kan verdsettes til 65.000kr heller. Da må man superlade veldig mye.

Ekstremt mye. Det er over 38.000kWh til Tesla-pris. Det tilsvarer anslagsvis 150.000km kjørt på superlading. Om man superlader 20% av bilens kjørelengde blir det hele 750.000km. På en bil som allerede er 3,5 år gammel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keepitsimple

Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. desember 2020, klokken 20:35
Rent hypotetisk - dersom kunden ikke betaler. Hva skjer?
Tesla sender saken til inkasso - kunden bestrider kravet.
Inkasso selskapet må jo da ta stilling til om kravet er gyldig. Kunden kan bevise at kravet er ugyldig ved å sende dokumentasjon...
Det er jo Tesla som da må gå til sak - og gjør de det så trenger vel ikke kunden møte med advokat?

Bare undrer - litt snodig at en saken ender med at kunden må betale saksomkostninger - dersom kunden hele tiden har 100% rett så forstår jeg ikke hvorfor det skal koste kunden noe som helst foruten masse tid og dokumentasjon. Det burde jo rekke.....Eller har vi et rettsystem der hvem som helst kan bli saksøkt for noe ugyldig og så risikere å bli sittende igjen med en regning?
Du kan kjøre dette helt uten advokat om du vil det (både stevne og forsvare seg). Men, jeg er usikker på hvor mye dommere oversetter argument fra en lekmann til noe som passer inn i lover eller om du er fucked om du stiller uten god kjennskap til relevante lover.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

arthur

Sitat fra: automat på onsdag 16. desember 2020, klokken 18:24
Tesla sluttet med gratis superlading «for life» i jan 17. Dvs bestilt før dette. Utlevert frem mot mai 17.

Det er jo helt tullete av både Tesla og saksøker å kjøre denne saken for retten. Saksomkostningene overgår jo tvistebeløpet med stor margin. Noe saksøker i dette tilfelle tydeligvis må betale dyrt for.

Ikke skjønner jeg hvordan gratis superlading «for life» kan verdsettes til 65.000kr heller. Da må man superlade veldig mye.

Har full forståelse for at det ble kjørt en sak, men absolutt INGEN forståelse for at ikke Tesla løste dette utenfor en rettssal! Her tror jeg (!) at Tesla tok sjansen på at saksøker ikke ville gå videre med saken, men i så måte tok feil og ikke "klarte" å komme med noen innrømmelse. Patetisk holdning fra Teslas side!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

keepitsimple

Sitat fra: arthur på torsdag 17. desember 2020, klokken 10:48
Sitat fra: automat på onsdag 16. desember 2020, klokken 18:24
Tesla sluttet med gratis superlading «for life» i jan 17. Dvs bestilt før dette. Utlevert frem mot mai 17.

Det er jo helt tullete av både Tesla og saksøker å kjøre denne saken for retten. Saksomkostningene overgår jo tvistebeløpet med stor margin. Noe saksøker i dette tilfelle tydeligvis må betale dyrt for.

Ikke skjønner jeg hvordan gratis superlading «for life» kan verdsettes til 65.000kr heller. Da må man superlade veldig mye.

Har full forståelse for at det ble kjørt en sak, men absolutt INGEN forståelse for at ikke Tesla løste dette utenfor en rettssal! Her tror jeg (!) at Tesla tok sjansen på at saksøker ikke ville gå videre med saken, men i så måte tok feil og ikke "klarte" å komme med noen innrømmelse. Patetisk holdning fra Teslas side!
Helt enig. Dette er latterlig dårlig håndtert.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. desember 2020, klokken 20:35
Rent hypotetisk - dersom kunden ikke betaler. Hva skjer?
Tesla sender saken til inkasso - kunden bestrider kravet.
Inkasso selskapet må jo da ta stilling til om kravet er gyldig. Kunden kan bevise at kravet er ugyldig ved å sende dokumentasjon...

Og Tesla "beviser" at kravet er gyldig, ved å fremvise kontrakt som sier at hurtiglading ikke følger bilen. Inkassoselskapet kan da ikke drive saken til inkasso.

Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. desember 2020, klokken 20:35

Det er jo Tesla som da må gå til sak - og gjør de det så trenger vel ikke kunden møte med advokat?

Tesla skrur bare av superlading...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. desember 2020, klokken 20:36
Ekstremt mye. Det er over 38.000kWh til Tesla-pris. Det tilsvarer anslagsvis 150.000km kjørt på superlading. Om man superlader 20% av bilens kjørelengde blir det hele 750.000km. På en bil som allerede er 3,5 år gammel...

Retten har nok lagt andre priser til grunn, f.eks standardprisen til IONITY :(

Hvis noen finner dommen, bør den legges ut.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Counterpointer

#11
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. desember 2020, klokken 21:42
Hvis noen finner dommen, bør den legges ut.
Dommer er lett å finne om en har tilgang til lovdata som bruker.

Chris Neumann Ruud

Fant ikke noe på Oslo Tingrett på lovdata ennå...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

hELgenen

Problemstillingen kan vel fort bli aktuell på andre tjenester bilen har? Som FSD osv..mao selger du bilen kan Tesla fjerne tjenester...???

Synes det er ganske ullent mhp hva en kan selge videre med bilen.Spesielt software..En annen vri er Polestar som har utvidet garanti for første eier som da bortfaller ved salg. Blir mer og mer en jungel der ute. Man kjøper en fysisk ting med software nødvendig for å bruke den,men mangler fulle rettigheter til å selge hele pakken videre. Kan ikke si jeg liker en slik utvikling

Marius Kotsbak

#14
Lurer på hvor mange tusen ganger av den gratis ladingen de taper av dårlig reklame med dette. Men det spørs jo hvor mange som ser denne saken. Jeg oppdaget den tilfeldigvis på dette forumet.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA