Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning: Rustproblem? / Have you got any rust on your EV?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 15. desember 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Har du merket noe på din elbil? Rust eller ikke rust?

Vinteren står for tur og rust temaet kommer gjerne frem da i media. Ser det også i mediabildet nå om dagen. Ingen elbilmerker nevnt eller glemt.. for det er ikke tema her.

Kjører tospråklig, for dette temaet gjelder ikke bare i Norge  :D :D

Bli med på denne høyst uproffe avstemningen om mulige rustproblem og om elbiler generelt og ikke noen elbil produsenter spesielt.

De fleste har en mening om at enten så ruster noen bilmerker mer enn andre og så videre. Men den lar vi ligge her.

Dette er ikke en avstemning om noen elbil produsenter/merker ruster mer enn andre elbil produsenter. Det er ikke interessant!

Altså denne avstemningen gjelder uavhengig av om du kjører asiatisk, amerikansk, tysk, indisk eller annet elbilmerke, har du merket noe på din elbil? Rust eller ikke rust?

Legg inn nye svar alternativ hvis du mener dette må til eller skriv en kommentar så gjør jeg det.

Jeg tror generelt så ruster elbiler i Norge mindre enn fossilbiler. Men tar jeg feil? Hva mener du? Har du rust på din elbil? Skriv en kommentar.

Bildet hentet fra google for å få oppmerksomheten og jeg fant ingen elbil. Fant det her https://www.hotcars.com/cars-that-are-rust-buckets-and-never-rust/

Electrix

Vet ikke helt hvor du vil med denne undersøkelsen, det er vel ikke sannsynlig at vår 8 år gamle Leaf er uten noen form for rust?

Men det ser ut til å gå greit likevel, bremseskiver er fremdeles originale, det er litt rust på viskerarmen der viskerbladet festes, men slik har det vært i flere år nå, og ser ikke ut til å bli værre. I tillegg ser man litt rust på understell, men ikke spesielt mye eller dypt.

Har ikke sett noe rust på Model 3'n, men den er under to år.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ferry

Den som ikke har sett rust, har ikke sett godt nok etter. Om det er problematisk rust er en annen sak. Finner nok et eller annet under bilen som er rustrødt. Eller et boltehode eller noen skruer. Jeg sprayer på litt Fluidfilm der jeg enkelt kommer til når jeg bytter hjul. Det er ser ut til å holde rusten i sjakk på bolter i hjuloppheng etc.

Electric cars in Norway

Ferry :+1: takk for info.

Jeg tenker boltehode og skruer ikke er det folket forbinder med rust, eller hva tenker du?

"Eller et boltehode eller noen skruer"

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: Electrix på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:15
Vet ikke helt hvor du vil med denne undersøkelsen, ....

Takk for info :+1: :+1:

Jeg vet ikke hvor jeg vil jeg heller ;D ;D... men jeg har ingen agenda utover å høre hva folket opplever..og ikke noen superavansert metode jeg bruker heller :D :D.

Synes det blir fort litt ensidig det man leser med krigstyper i media om dette temaet. Greit å la folket si hva de selv opplever ift rust på sin elbil - her inne til leserne :+1: så vil denne statistikken vise sumtall hvis det er av interesse :+1: så langt iløpet en dag er det 14 uten rust mot 2 med rust.

Ferry

Må kanskje skille på kosmetisk rust og rust som er farlig? F.eks. er det noen skruehoder på innerskjermene mine som er helt røde. De er relativt godt synlige, og ser ikke pent ut. Det bryr meg ikke stort, men kan jo være en faktor den dagen bilen skal selges.
Innenfor bakfangeren er det en stålbjelke som har en del rust, men den er ikke synlig uten å skru av dekselet over motoren. Ikke tror jeg det vil bli farlig heller. Jeg ga den en dusj FluidFilm når jeg allikevel var inne der og titta.
Jeg er ganske påpasselig med vask og polering. Til tross for dette rusta bakluka på den forrige bilen. Innenfor kantene der skiltlyset sitter. Så det etter 6-7 år da jeg måtte bytte ei pære. En eller annen antirustbehandling ville sikkert hjulpet mye.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ferry på tirsdag 15. desember 2020, klokken 23:26
Må kanskje skille på kosmetisk rust og rust som er farlig? F.eks. er det noen skruehoder på innerskjermene mine som er helt røde. De er relativt godt synlige, og ser ikke pent ut. Det bryr meg ikke stort, men kan jo være en faktor den dagen bilen skal selges.
Innenfor bakfangeren er det en stålbjelke som har en del rust, men den er ikke synlig uten å skru av dekselet over motoren. Ikke tror jeg det vil bli farlig heller. Jeg ga den en dusj FluidFilm når jeg allikevel var inne der og titta.
Jeg er ganske påpasselig med vask og polering. Til tross for dette rusta bakluka på den forrige bilen. Innenfor kantene der skiltlyset sitter. Så det etter 6-7 år da jeg måtte bytte ei pære. En eller annen antirustbehandling ville sikkert hjulpet mye.

Takker Ferry. Jeg la til to nye svaralternativer nå hhv kosmetisk og farlig.

Wisd0m

Hvem bryr seg? Bilene er uten restverdi og veldig gamle før rusten tar de. Bare se på Nissan Leaf. 2015 modeller til langt under 100 000 kroner. De fleste bilene går nok 10 år pluss i saltlaka, og etter det så er det bare å få kjøpt noe nyere. Om en får igjen 40000 eller må kjøre den på vraking er ikke noe å bruke veldig mye tankekraft på IMO.

Edit: Og som tidligere taler sa - De som tror de har 100 prosent rustfri bil har bare ikke sett godt nok.

1000kwh

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:27
Hvem bryr seg? Bilene er uten restverdi og veldig gamle før rusten tar de. Bare se på Nissan Leaf. 2015 modeller til langt under 100 000 kroner. De fleste bilene går nok 10 år pluss i saltlaka, og etter det så er det bare å få kjøpt noe nyere. Om en får igjen 40000 eller må kjøre den på vraking er ikke noe å bruke veldig mye tankekraft på IMO.

Edit: Og som tidligere taler sa - De som tror de har 100 prosent rustfri bil har bare ikke sett godt nok.
Du er en skikkelig storkar skjønner jeg ;)

For de aller aller fleste i dag er 40000,- veldig mye penger, og for resten bør det føles som mye penger :)

Vi har kjøpt en MG som jeg antar kommer til å ruste godt, men jeg skal holde det i sjakk med vask som flere her sier. Det er det som funker!

Oddaa

Har kjørt Tectyl fra ny på de 3-4 siste bilene. Om så jeg vasker og underspyler hver dag (urealistisk), så vil undersiden av bilen bade i saltlake 6 mnd i året.

Edit: Jeg ser ellers ingen grunn til at elbiler generelt skal ruste mindre enn andre.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolux

Har nok litt brunt rust på understellet på alle elbilene mine. De som tror deres biler er helt rustfrie har neppe kikket under.

Med det sagt er vet jeg kun om en Saxo og noen få Think som har blitt skrotet grunnet rust. Det er helt andre ting som tar livet av disse bilene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:38
For de aller aller fleste i dag er 40000,- veldig mye penger, og for resten bør det føles som mye penger :)

Det er et par ukeslønner brutto for en gjennomsnitts husholdning. Om man kaller det mye eller lite kan alltids diskuteres. Men det er ikke fryktelig mye penger i sammenhengen verdifall på nybil.

elektrolux

Blir feil å regne slik. Selv om vi har verdens høyeste lønninger ligger Norske husholdninger svært langt nede på disponibel inntekt etter at alle regningene er betalt.

Mange må spare i årevis for å få 40 000 kr, og enda lengre om det tas som lån
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


RJK

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:31
Har nok litt brunt rust på understellet på alle elbilene mine. De som tror deres biler er helt rustfrie har neppe kikket under.

Med det sagt er vet jeg kun om en Saxo og noen få Think som har blitt skrotet grunnet rust. Det er helt andre ting som tar livet av disse bilene.


Kan jo ha sammenheng med alder på bil og om den er antirustbehandlet i ettertid. Selv fikk jeg min i mars 2019, og antirustbehandlet før utlevering (inkludert i prisen). Dette er mer eller mindre den andre vinteren den kommer til å oppleve, og jeg tenker å etterbehandle til våren.


Kjøringen min er 5-10 % småkjøring, resten er mellomlang og langkjøring. Ergo får den ikke en daglig dose saltsørpe, og rekker å tørke i mellom nesten hver tur. Jeg har riktignok ikke fått den kjørt opp på bukk og etterkontrollert, men det bør være lite til intet av rust på denne foreløpig. Jeg valgte derfor å svare "Nei" til at jeg har rust.


Selv om jeg etterbehandler etter anbefalingen, så tror jeg ikke bilen er helt immun mot tidens tann, så rust vil garantert dukke opp. Men jeg innbiller meg at den skadelige rusten vil ta godt lengre tid før den oppstår. Hadde bilen vært 4-5 år gammel, vet jeg ikke om jeg ville turt å svare det samme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA