Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av Mach-E

Startet av daktari, tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:49

« forrige - neste »

Tellus

SitatVi ladet fra 8 til 80 prosent på 44 minutter

Hvis dette er optimal ladekurve så er det vel ikke mer enn godkjent da.

Ser ladeeffekten trapper ned ganske tidlig. Nå er det langt fra sikkert at det batteriet var tilsrekkelig varmt, men i og med at de nådde 129 kW i en liten periode så tyder det vel på at batteriet var ganske optimalt med tanke på temperatur. Ladefarten gikk under 100 kW allerede ved 30% SOC og under 80 kW ved 45% SOC.

På en god dag vil til og med I-Pace lade raskere enn dette ved samme SOC. Regner med at Mach-E også under ideelle forhold vil ha en raskere ladekurve. Vi må kanskje vente helt til sommeren for å se det her i Norge.
Blir vel mye testing også i USA fremover så da kommer sikkert mer data.


arthur

Sitat fra: batterimannen på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:20
Skiluka ser liten ut. Hvor mange langrenn eller slalomski får man inn i den?  :P

Hvor lange slalomski har du? Mine er vel 160 cm som er en god del kortere enn jeg selv er.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PionerThink

Broom har testet på langtur og konkluderer med at den ikke er så strømgjerrig i kombinasjonen motorvei og norsk vinterføre i oppoverbakker: https://www.tv2.no/broom/11839260
De nevner bare i en bisetning at Mach-e ikke har varmepumpe, men jeg vil jo tro at det høye forbruket i temperaturene de testet under hadde vært lavere hvis bilen hadde hatt en effektiv VP?
Selv Tesla har jo innsett at VP er veien å gå om vinteren og har derfor satt dette i Mod.3 og Mod.Y ???
Noen synspunkter på forbruket fra andre som kjører samme veiene med andre elbiler?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

RJK

Journalisten i Broom som har testet denne, er vel den mest elbilnegative de har. Bare det at han klarer å lire av seg at elbiler ikke liker bakker.


Ja, forbruket er endel høyere når det kjøres oppover, men det gjelder jo absolutt alle biler. Elbiler generelt "leker" seg opp. Og i motsetning til en ikkehybrid, så får man jo det meste av merforbruket tilbake på tur nedover Det nevnes riktig nok i opmtalen av returen, men dette mener jeg burde vært nevnt tidligere, når han nevner det høyere forbruket.


Når man leser den dårlig skjulte hoveringen i alle artikler han forfatter, så er det ikke rart man reagerer. Ingen vits å la "elbilskepsisen" få skinne så klart.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Leste ikke denne omtalen av bilen som et innlegg mot elbiler..Men det er sikkert mulig bare man er skeptisk nok til forfatteren. 

hemi

Sitat fra: arthur på fredag 18. desember 2020, klokken 10:15
Sitat fra: batterimannen på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:20
Skiluka ser liten ut. Hvor mange langrenn eller slalomski får man inn i den?  :P

Hvor lange slalomski har du? Mine er vel 160 cm som er en god del kortere enn jeg selv er.

slalom er små, men storslalom er store, 205-210, og mer freeride på opptil 195

1000kwh

Sitat fra: RJK på lørdag 19. desember 2020, klokken 01:12
Journalisten i Broom som har testet denne, er vel den mest elbilnegative de har. Bare det at han klarer å lire av seg at elbiler ikke liker bakker.


Ja, forbruket er endel høyere når det kjøres oppover, men det gjelder jo absolutt alle biler. Elbiler generelt "leker" seg opp. Og i motsetning til en ikkehybrid, så får man jo det meste av merforbruket tilbake på tur nedover Det nevnes riktig nok i opmtalen av returen, men dette mener jeg burde vært nevnt tidligere, når han nevner det høyere forbruket.


Når man leser den dårlig skjulte hoveringen i alle artikler han forfatter, så er det ikke rart man reagerer. Ingen vits å la "elbilskepsisen" få skinne så klart.
Jeg stusset også veldig over dette. Er det noe elbiler liker så er det oppoverbakker da de er råsterke og kan finjustere traction control på milisekundet ..

Men tror ikke folk biter på sånt tull lengre.

turfsurf

Sitat fra: Contango på tirsdag 15. desember 2020, klokken 17:38
https://motor.no/biltester-elbil-ford/endelig-har-ford-gjort-det-meste-riktig/188303

Meningene om design kan de holde for seg selv dog:

"Jevnstore Jaguar I-Pace er vesentlig mer gjennomført og elegant. Og alle som leser Motor, vet at vi også er svært begeistret for designet på en annen relevant konkurrent, Volvo XC40."

Stod ved siden av Mach-e med vår I-Pace på Geilo, og den gjorde seg absolutt ikke bort. XC-40 dog er jo bare en tradisjonell kjedelig kasse-kompakt SUV.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Braute

Blir litt rart å kritisere journalisten for å sette fokus på forbruket. Jeg har nå min elbil nr 3 (Kona), og det er den første elbilen jeg har hatt som jeg kan kjøre nonstop hjemmefra og opp til hytta (ca 250km) og fortsatt ha masse strøm igjen sommer som vinter. Jeg avslutter akkurat som journalisten turen med enn oppstigning fra 200 til 985 moh, og det siste stykket suger jo sykt med strøm. Det hjelper jo ingenting at du får igjen noe nedover når man skal hjem igjen, da jeg lader den på hytta. Jeg hadde bestilt Mustang, men avbestilte da den ble forsinket. Det er vel pr. i dag bare Telsla X100 av større biler som klarer det samme som Konaen, og den er jeg ikke så keen på. Derfor er det interessant å se flere tester for å se om Mustangen klarer dette🙂🙂

RJK

Sitat fra: Braute på søndag 20. desember 2020, klokken 11:12
Blir litt rart å kritisere journalisten for å sette fokus på forbruket. Jeg har nå min elbil nr 3 (Kona), og det er den første elbilen jeg har hatt som jeg kan kjøre nonstop hjemmefra og opp til hytta (ca 250km) og fortsatt ha masse strøm igjen sommer som vinter. Jeg avslutter akkurat som journalisten turen med enn oppstigning fra 200 til 985 moh, og det siste stykket suger jo sykt med strøm. Det hjelper jo ingenting at du får igjen noe nedover når man skal hjem igjen, da jeg lader den på hytta. Jeg hadde bestilt Mustang, men avbestilte da den ble forsinket. Det er vel pr. i dag bare Telsla X100 av større biler som klarer det samme som Konaen, og den er jeg ikke så keen på. Derfor er det interessant å se flere tester for å se om Mustangen klarer dette🙂🙂


Det var ikke fokuset på forbruket som var feil, det er greit nok å påpeke det. Men det er den gjennomgående tonen, og som sagt det feilaktige påstanden om at elbiler ikke liker bakker.


Ja, det koster strøm, men finn en eneste bakke der elbiler (minus kortrekkeviddebiler med for liten motor, aka de originale trillingene) har problemer med å øke hastigheten ufortrødent.


Prøv så samme øvelsen i en hvilken som helst ice-bil, og fortell meg så hvordan det gikk. Med forbruk, girvalg og hastighetsøkning, gjerne fra stillestående.


Forøvrig, jeg håper virkelig du tar hensyn til nedoverbakkene når du lader bilen fra en ladestasjon eller saktelader på hytteveggen oppe på fjellet. Å fylle for fullt der, går utover regenerering og derved autobrems, samt at det nok er mer skadelig for batteriet å kjøres i tilnærmet konstant nedoverbakke med allerede fullt batteri, sammenlignet med å stå noen dager parkert med fulladet batteri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Braute

Den slår jo bare av regenereringen når det er fullt, så det er jo ikke noe problem. Da synes jeg det er greit å få brukt bremsene på bilen litt skikkelig i steden. Hvordan elbilen tar bakkene bryr jeg meg katta om da elbiler er det mest uautofile jeg vet. Utrolig praktisk og ubekymret bilhold, men kan overhode ikke sammenlignes med en tur i AMG,en  selv om jeg vet at de råeste elbilene er litt raskere😆😆


Mustang-fyren

Fra Sentrum Auto as sin facebookside:

Hele testteamet til Bladet Bil/Autofil var samstemte:
  Skulle de kjøpt en av elbilene i duellen mot Audi e-tron 50 hadde Mustang Mach-E vært førstevalget! Les hele duellen i siste nummer av Bladet Bil/Autofil! 



PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Electric cars in Norway

#29
Må sees. TV2 tester. Kommer på tv også.

https://www.tv2.no/v/1631717/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA