Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan en ikke kjøre fortere på Autopilot enn det bilen tror fartsgrensen er?

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 10. januar 2021, klokken 01:08

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Rundt i Stavanger er det en del veier som er nye (særlig tunneler). For noen år siden var det 40 og 50 her. Fartsgrensene er utrolig lite oppdaterte med tanke på FSD osv. Jeg ha EAP, og når jeg skrur på AP i 80-sonen så bremser bilen ned til fartsgrensen og sier "speed restricted". Er det noen måte å få bilen til å drite i fartsgrensen? (Ettersom den er feil)
Tesla Model Y                         2021-

Daniel80

De plassene hvor bilen bestemmer seg for å begrense hastigheten kan du max få kjøre 10km/t over på autopilot. På CC er det ingen begrensing.
Du må stille inn +10km/t i innstillingene til AP.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

eeeerik

Noen som forstår når den faktisk begrenser hastigheten til de som man har satt som maks? Jeg har satt hastighet +9%. Noen ganger følger den det, andre ganger ikke. Noen ganger er det bra at den ikke følger på grunn av at hastigheten er feil, andre ganger er det frustrerende.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk


automat

Sitat fra: eeeerik på søndag 10. januar 2021, klokken 10:38
Noen som forstår når den faktisk begrenser hastigheten til de som man har satt som maks? Jeg har satt hastighet +9%. Noen ganger følger den det, andre ganger ikke. Noen ganger er det bra at den ikke følger på grunn av at hastigheten er feil, andre ganger er det frustrerende.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Fartsbegrensning på autopilot gjelder etter min erfarig der det ikke er midtdeler (rettere sagt der bilen tror det ikke er midtdeler).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sulle

På motorvei, og enkelte landeveier, tillater bilen høyere fart enn fartsgrensen, der holder den innstilt fart selv om fartsgrensen ender seg.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

eeeerik

Sitat fra: automat på søndag 10. januar 2021, klokken 11:01
Sitat fra: eeeerik på søndag 10. januar 2021, klokken 10:38
Noen som forstår når den faktisk begrenser hastigheten til de som man har satt som maks? Jeg har satt hastighet +9%. Noen ganger følger den det, andre ganger ikke. Noen ganger er det bra at den ikke følger på grunn av at hastigheten er feil, andre ganger er det frustrerende.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Fartsbegrensning på autopilot gjelder etter min erfarig der det ikke er midtdeler (rettere sagt der bilen tror det ikke er midtdeler).
Hmm, mener jeg også har kjørt fortere enn maks på flere fylkesveier der det aldri har vært noe midtdeler.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk


automat

Sitat fra: eeeerik på søndag 10. januar 2021, klokken 12:01
Sitat fra: automat på søndag 10. januar 2021, klokken 11:01

Fartsbegrensning på autopilot gjelder etter min erfarig der det ikke er midtdeler (rettere sagt der bilen tror det ikke er midtdeler).
Hmm, mener jeg også har kjørt fortere enn maks på flere fylkesveier der det aldri har vært noe midtdeler.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Det er i hvertfall midtdeler jeg har oppdaget som er markant skille, men skal ikke hardnakket påstå at det er utløsende faktor.

Det virker ihverfall som Tesla setter en grense ved en gitt veistandard (utfra databasen Tesla bruker).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Handyman

Sitat fra: automat på søndag 10. januar 2021, klokken 12:54
Sitat fra: eeeerik på søndag 10. januar 2021, klokken 12:01
Sitat fra: automat på søndag 10. januar 2021, klokken 11:01

Fartsbegrensning på autopilot gjelder etter min erfarig der det ikke er midtdeler (rettere sagt der bilen tror det ikke er midtdeler).
Hmm, mener jeg også har kjørt fortere enn maks på flere fylkesveier der det aldri har vært noe midtdeler.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Det er i hvertfall midtdeler jeg har oppdaget som er markant skille, men skal ikke hardnakket påstå at det er utløsende faktor.

Det virker ihverfall som Tesla setter en grense ved en gitt veistandard (utfra databasen Tesla bruker).
Det er min erfaring også.
Med midtdeler kan man sette farten som man vil, på samme måte som når man ikke bruker autostyring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på søndag 10. januar 2021, klokken 23:27
Sitat fra: automat på søndag 10. januar 2021, klokken 12:54
Sitat fra: eeeerik på søndag 10. januar 2021, klokken 12:01
Sitat fra: automat på søndag 10. januar 2021, klokken 11:01

Fartsbegrensning på autopilot gjelder etter min erfarig der det ikke er midtdeler (rettere sagt der bilen tror det ikke er midtdeler).
Hmm, mener jeg også har kjørt fortere enn maks på flere fylkesveier der det aldri har vært noe midtdeler.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Det er i hvertfall midtdeler jeg har oppdaget som er markant skille, men skal ikke hardnakket påstå at det er utløsende faktor.

Det virker ihverfall som Tesla setter en grense ved en gitt veistandard (utfra databasen Tesla bruker).
Det er min erfaring også.
Med midtdeler kan man sette farten som man vil, på samme måte som når man ikke bruker autostyring.

Bildet øverst i tråden er i en tunnel hvor begge feltene går samme vei. Ville det hjulpet å kjørt i venstre felt? Tolker AP betongveggen som en midtdeler?
Tesla Model Y                         2021-

automat

Jeg tror ikke AP tolker noe som helst her. Men bare henter opp informasjon fra veidatabasen, og baserer avgjørelsen på det. Og hvis det er feil i databasen, så blir avgjørelsen feil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Veiene i Norge er definert med standard 1-9 (mener jeg) i nasjonal vegdatabase. Og ADAS tiles bygger på disse. Det er denne klassifiseringen som brukes av Autopilot for å definere om du har lov til å justere farten over fartsgrensen eller ikke. Tror du må på vei av typen 1 eller 2 for å få lov.

Jeg leste en artikkel i høst om en liten veistubb på en hovedvei på nordvestlandet (?) som var definert feil i kartdatabasen, og stod som "kjerrevei/privat gårdsvei" over et lite strekke på et par hundre meter. Så alle navigasjonsanlegg i biler og Google Maps sendte folk på lange omveier for å unngå den "lille veien". Bare fordi noen hadde lagt inn 7 og ikke 4 ved en feil som type standard på veien.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Thalgar

Logikken er forklart i manualen:

"Autostyring er kun beregnet for bruk av en oppmerksom fører på motorveier der adgangen begrenser seg til
påkjøringer og avkjøringer. Hvis du bruker Autostyring på veier i boligområder, veier uten midtdeler eller veier
uten begrenset adgang, kan Autostyring begrense den maksimale tillatte kjørehastigheten, og på berøringsskjermen vises det en melding som indikerer at hastigheten er begrenset"

Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA