Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 3 fase IT nett  (Lest 1448 ganger)

Napalmberg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 41
    • Vis profil
3 fase IT nett
« på: Fredag 29. Januar 2021, klokken 20:57 »
Hei. Jeg har nå byttet ut min 2018 Leaf med en B-electric 🤗 I garasjen har jeg en Zaptec ladeboks med kurs på 32AMP. Når jeg lader med 1 fase får jeg ladehastighet på 3,6kw. Vil jeg kunne få høyere ladehastighet hvis jeg aktiverer 3 fas lading i boksen? Zaptec laderen støtter 3 fas lading på 230v IT nett.
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

krl

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 940
    • Vis profil
Sv: 3 fase IT nett
« Svar #1 på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 21:38 »
Du kan få 11 kW, men det er en viss mulighet for at det krever 400 V 3-fas. Jeg lader greit på 11 kW her.

el-H

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 91
    • Vis profil
Sv: 3 fase IT nett
« Svar #2 på: Søndag 31. Januar 2021, klokken 16:35 »
Hei. Jeg har nå byttet ut min 2018 Leaf med en B-electric 🤗 I garasjen har jeg en Zaptec ladeboks med kurs på 32AMP. Når jeg lader med 1 fase får jeg ladehastighet på 3,6kw. Vil jeg kunne få høyere ladehastighet hvis jeg aktiverer 3 fas lading i boksen? Zaptec laderen støtter 3 fas lading på 230v IT nett.

Du får bare 3,6 kw på 1 fase  og 3 fase går ikke, du må ha 400 v for å få 11kw.
Men som det står om i en annen tråd på forumet her  (Hjemmelader B-klasse) så er  det er et triks du kan gjøre i ladeboksen, du kan laske sammen L klemmene L1,L2 og L3, da sies det at får en ladeffekt på 7,4 kw 
« Siste redigering: Søndag 31. Januar 2021, klokken 16:37 av el-H »

Erik Ola Ulvestad

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: 3 fase IT nett
« Svar #3 på: Søndag 31. Januar 2021, klokken 17:08 »
Det finnest triks. Men om bilen er berekna for max 11kw 3fas 400V TN eller 3.6kW 1fas, så kan den vere dimmensjonert for maks 16A i sine fase og N kablar. Med 'triks' kan du risikere å få 2x16A i fase kablar og heile 28A i N leder. Det herskar derfor tvil om dette er trygt. Paralellkobling med lasking av L1-2-3 saman til en "superfase" skal eg ikkje uttale meg om, eg mistenker det er endå meir tvilsomt.
Det er ikkje standard. Rådet er: Styr unna.

(Eit dyrt alternativ er installasjon av 230V til 400V 12kVA transformator)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
« Siste redigering: Søndag 31. Januar 2021, klokken 17:34 av Erik Ola Ulvestad »
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake