Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Delepriser - dårlig skjult svindel?

Startet av daktari, tirsdag 15. desember 2020, klokken 08:04

« forrige - neste »

hemi


Radial

Sitat fra: hemi på torsdag 17. desember 2020, klokken 19:03
Sitat fra: Radial på torsdag 17. desember 2020, klokken 18:57
Sitat fra: hemi på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:54
model 3 motor er <20k

Meget hyggelig pris, dette er ikke komplett Drive Unit?

komplett front motor model 3

Wow, imponert.
Mtp disse skjermene i Tesla visstnok koster 15-20k, så er 20k for en komplett DU heeelt innafor.

Får håpe for Audi følger samme fotspor, selv om jeg tviler.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:12
Panseret på I-Pace koster over 40000 kr+lakkering og montering.
Det er ganske latterlig når panseret på TMX kostet 16k ferdig lakket og montert.

Tesla har generelt lave delepriser. Helt latterlig lave på en del deler, sammenlignet med f.eks Audi og spesielt Nissan.

Men det synes at det er billig... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hemi

e-tron er jo "billig" audi sånnsett om du sammenligner interiøret og options mot de skikkelige audiene q7, q8, rs6 etc, mangel på skinn i dørsider osv.

Tesla er "billig" amcar, liten tvil om det, ingen får WOW følelse av å sette seg inn i en interiørmessig, eller om de ser over fit & finish utvendig.

Føler nesten bmw i3 har gjort en greiere jobb der, resirkulerte tomflasker dash eller hva det er, vs plastikk plastikk de prøver å få til å se bedre ut enn den er.

Jeg forstår ikke folk i denne tråden og deres tiltro til importør, og ivrigheten til å betale overpris for beviselig billige deler, som forhandlerne i tillegg ikke har på lager men får sendt fra tyskland ca.

Jeg tror en 6-8 år gammel e-etron blir dyrt.

Vi ser jo at leaf er dyrt, og selv lille billige i3 er dyr nå...

turfsurf

Sitat fra: hemi på fredag 18. desember 2020, klokken 19:22
Vi ser jo at leaf er dyrt, og selv lille billige i3 er dyr nå...
Japanerne har jo alltid hatt høye delepriser. Elektronikk og motor er fryktelig dyrt i i3 ja. Hadde litt planer om å beholde i3en å la den gå i arv til ungdommen, men ikke nå lengre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Sitat fra: turfsurf på fredag 18. desember 2020, klokken 19:27
Sitat fra: hemi på fredag 18. desember 2020, klokken 19:22
Vi ser jo at leaf er dyrt, og selv lille billige i3 er dyr nå...
Japanerne har jo alltid hatt høye delepriser. Elektronikk og motor er fryktelig dyrt i i3 ja. Hadde litt planer om å beholde i3en å la den gå i arv til ungdommen, men ikke nå lengre.
Uenig utfra egen erfaring med japser, jeg har dog ikke eid sååå mange japser, camry i min ungdom, og senere noen landcrusiere, både innefor og utenfor garanti, komisk billige slitedeler. Den ene hadde dysepakningfeil, og totalhavari utenfor garanti, men selv da var ikke prisen avskrekkende, og toyota norge tok faktisk kostnaden, selv om det var importbil, da de hadde huket av for utført på skifte av pakningene... men ikke skifta.

Jeg er litt skuffet over feilene vi ser på 60ah i3 nå utenfor garanti, og som minimum dukker opp på 94, kanskje 120? og prisen, for bilen ruster jo knapt bortsett fra tårnene og skivene, batteriene er det også lite feil på, men så ser vi mye rare og syke/uforklarlige priser på motor, tannstang og lignende.  Jeg har skifta tannstang på flere biler brukt i motorsport, og de skal jo ha 4x mer for enn til i3... enn det uberfancy motorsport ting koster... makes no sense! de skal også ha 2x mer for en elmotor, vs en 7 liters motoroblokk...

Hvorfor koster en nissan leaf bremsecaliper med elektrisk brekk, mer enn motorsport calipere med titan stempler...? det er snakk om å lure folk.

Fra ett miljoperspektiv er dette totalt forkastelig, vi er avhengig av at elbilene faktisk varer endel år for å få miljøregnestykket til å være bra.

Slik det ligger ann nå er det mye "sponsing" i form av skattelette i usa, og mva/manglende avgift her, bilene får en bruk og kast mentalitet, siden man på noe så lite som en bremsecaliper eller tannstang, eller elmotor får en høyere rep kost enn bilens verdi.

Dette har vi dessverre sett på trilling lenge nå, jeg har endel venner i bransjen. Det er ganske vanlig å gi  kunden en pris på rep, rep kostnaden er jo ofte mange ganger verdien av bilen. Kunden sier oi nei det går ikke, verkstedet får ofte beholde bilen siden påløpt kost jo kanskje er større enn verdi. gutta på verkstedet sikrer seg bilen og skrur deler av en annen, eller fikser delen, og kjører litt før de selger. Både bra og fryktelig dumt.

Man skal ikke måtte kjenne noen med delebiler for å kjøre 5 år og 2 mnd gammel elbil.

Oddaa

Apropos delepriser så måtte jeg bytte skjerm/multimediaenhet på en 2009 Honda da den var et par år gammel, altså ca 2011. Det kom på den nette sum av 55.000,- eks mva. Garanti heldigvis.

Jeg tror mange tar seg like godt betalt som Audi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

pst

Det er fullt mulig å finne alternative leverandører av originalutstyr til en Audi som heldigvis er
godt representert på Ebay.de og ikke minst kufatec.de.
Jeg er enig at bil-delepriser er uforklarlige og til tider helt på jordet.
Imidlertid er min erfaring med ( Harald A. ) Møller ( som en dårlig fellesbetegnelse for alle som skrur på VAG-produkter ) en høy servicevilje med tilhørende høyt kunnskapsnivå på Audiprodukter.
( Det finnes forøvrig få sammenhenger hvor sannheten tøyes så mye ( les mye jug ) som når en bilkunde skal bortforklare egen skyld for å spare penger på et verksted ; gjelder alle merker ).
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Vaduz

Helt off topic men den bilparken din er ganske optimal pst! Drømme setup:)

turfsurf

Sitat fra: hemi på fredag 18. desember 2020, klokken 21:55

Uenig utfra egen erfaring med japser, jeg har dog ikke eid sååå mange japser, camry i min ungdom, og senere noen landcrusiere, både innefor og utenfor garanti, komisk billige slitedeler. Den ene hadde dysepakningfeil, og totalhavari utenfor garanti, men selv da var ikke prisen avskrekkende, og toyota norge tok faktisk kostnaden, selv om det var importbil, da de hadde huket av for utført på skifte av pakningene... men ikke skifta.

Slitedeler er nå en ting, men mediaenheter i 50-100k klassen er ikke uvanlig. Over 10k for en nøkkel skulle vel Kia ha. Tesla tar 2k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pst

Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:48
Helt off topic men den bilparken din er ganske optimal pst! Drømme setup:)

Nå må den nok noe mindre optimal , men e-tron var dessverre ikke helt meg og ble derfor ikke kjørt nok ( jeg kom fra en 2019 Audi RS5 ).
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Cougar


Slitedeler er nå en ting, men mediaenheter i 50-100k klassen er ikke uvanlig. Over 10k for en nøkkel skulle vel Kia ha. Tesla tar 2k.
[/quote]

Datteren somlet bort nøkkelen til Mondeoen (keyless). Ringte til Ford og bestilte ny nøkkel, deretter inn med bilen for å programmere slike at ny nøkkel + gjenværende nøkkel fungerte (og mistet nøkkel ikke skulle fungere): Kom på 2.4k totalt. Det syns jeg var greit.
Vet ikke hva samme ville koste på nye biler, men frykter at det er ganske mye mer, nøkkelforsikring er nok en god ting tenker jeg  8)
2019 Ioniq El + mange andre biler

Oddaa

Sitat fra: Cougar på søndag 20. desember 2020, klokken 02:26
Datteren somlet bort nøkkelen til Mondeoen (keyless). Ringte til Ford og bestilte ny nøkkel, deretter inn med bilen for å programmere slike at ny nøkkel + gjenværende nøkkel fungerte (og mistet nøkkel ikke skulle fungere): Kom på 2.4k totalt. Det syns jeg var greit.
Vet ikke hva samme ville koste på nye biler, men frykter at det er ganske mye mer, nøkkelforsikring er nok en god ting tenker jeg  8)
Ødela en Volvo-nøkkel for en liten tid tilbake. Kom på drøyt 6k inkl programmering. Forsikringen var god å ha ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ingeniøren

Sitat fra: Oddaa på søndag 20. desember 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Cougar på søndag 20. desember 2020, klokken 02:26
Datteren somlet bort nøkkelen til Mondeoen (keyless). Ringte til Ford og bestilte ny nøkkel, deretter inn med bilen for å programmere slike at ny nøkkel + gjenværende nøkkel fungerte (og mistet nøkkel ikke skulle fungere): Kom på 2.4k totalt. Det syns jeg var greit.
Vet ikke hva samme ville koste på nye biler, men frykter at det er ganske mye mer, nøkkelforsikring er nok en god ting tenker jeg  8)
Ødela en Volvo-nøkkel for en liten tid tilbake. Kom på drøyt 6k inkl programmering. Forsikringen var god å ha ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Om det ikke går på bonus løs ja - men for rotekopper mest kanskje  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA